Gå til innhold

positive effekter av styrketrening?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil gjerne høre...så jeg kan bli motivert til å begynne så smått med styrketrening hjemme. Man blir jo så klart sterkere...merket du noe annet? Finere hud? 

Anonymkode: cdafb...850

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke si jeg merker noe på huden, der er det vel fort kosthold og solkrem som er viktigst.

Av styrketrening blir man sterkere i form av å klare å løfte/bære noe tung som du sier. Men man merker man blir sterkere i hverdagen også. Mer overskudd. Man får mindre vondter. Kroppen min tåler bedre å jogge dersom den får styrketrening i tillegg. Alt man gjør blir letter; husarbeid, arbeid på PC, bære sekk etc.

I tillegg så vil det jo over tid, hvis man trener riktig, endre litt på kroppens utseende.

• Liker 3
Skrevet

Kroppen tåler mer generelt. Tåler mer juling rett og slett 

Anonymkode: c9506...deb

• Liker 2
Skrevet

Styrketrening har positiv effekt på hjerne også, og jo sunnere og sterkere kroppen er, jo bedre rustet er man til å takle sykdom/ulykke/aldersrelatert forfall.

Anonymkode: f5d2f...933

• Liker 1
Skrevet

Når du tar knebøy så produserer du hormoner som holder deg yngre.

Anonymkode: 34fe0...aad

• Liker 1
Skrevet

Jeg begynte å trene via fysioterapeut fremfor å lage eget treningsopplegg. Fikk få øvelser, med hovedfokus på lett trening av kjernemuskulatur (ikke planken), hvor vi økte intensitet veldig forsiktig. Etter et par mnd og sterke kjerne, så implementerte vi et par nye øvelser. 

Jeg lærte fort at jeg trente feil når jeg trente hjemme på egenhånd, så etter jeg fikk ordentlige instrukser av fysio, ble det så mye mer effektiv trening, selv med langt mindre trening.  Fysio gjorde i forkant undersøkelser i forhold til hva som var best for mitt utganspunkt, jeg hadde en del svakheter pga tidligere skader etc.

Styrketreningen har gjort at jeg har mindre smerter i kroppen, og jeg puster bedre. 

Anonymkode: 65cc5...8a4

Skrevet

Jeg merker ikke noe særlig til at jeg er sterkere i hverdagen, men jeg merker at kroppen tåler mer. 
Det vil si, jeg har mye mindre vondt i rygg og skuldre etter en dag på kontor. 
Har i nesten 20 år slitt med betent skulder, og vært smertefri siden jeg begynte trene mer konsekvent. 

Jeg har heller ikke hatt verken spenningshodepine eller migreneanfall etter jeg begynte trene styrke i vår. 
Jeg har mye mer energi, og jeg har mye mindre søtsug! 

Og en ekstra bonus: jeg har fått økt sexlyst, og holder ut mye lengre nå som jeg ikke får kramper/melkesyre i lårene :fnise:

Angående huden vet jeg ikke, jeg føler selv at huden er penere, og at jeg har mer glød. 
Håret derimot merker jeg har blitt mer tørt pga hyppigere vask, så må bruke mer olje i det. 

Anonymkode: d8cfd...75a

• Liker 1
Skrevet

Det skjedde noe veldig rart meg meg da jeg begynte å trene styrke for alvor for noen år siden. 
Og det rare var at jeg etter en stund ble så utrolig PEN. Og jeg tuller ikke.

Jeg er en person som alltid har fått høre at jeg er vakker og en skjønnhet. Nå var jeg kommet i midten av førtiårene og følte meg fortsatt ok for alderen, men var ikke veldig opptatt av utseendet.

Men den våren var det akkurat som om jeg fikk et ekstra lys innenfra eller noe. Og det merkelige var at andre folk så det og bemerket det, og vennene mine kommenterte det også, og liksom lurte på hvorfor jeg var så ekstra PEN.

Og jeg tror det har sammenheng med at det var da jeg virkelig satte i gang med målrettet styrketrening. Jeg hadde også akkurat byttet til et nytt merke av ansiktskremer, og lurte litt på det hadde noe med det å gjøre, men tror det var treningen som ga utslaget.

Det gikk over etter noen måneder/et år. Nå er jeg tilbake til det man kan forvente av en i min alder som tradisjonelt har vært heldig med utseendet men selvsagt har noe preg av den alderen jeg er i.
Det er helt OK, men når jeg ser på bilder fra den perioden ser jeg at jeg liksom var ekstra pen.

Anonymkode: 6fe9b...abc

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Syns jo jeg merker at jo sterkere kroppen er jo sterkere er også hodet, det mentale. Nå ha jeg blitt knallsterk, og føler jeg tipp topp! Blitt addicted på styrketrening, og går det en uke uten begynner jeg å føle meg crap. Vet ikke hvorfor. Men kjenner nå hvor mye jeg foretrekker å være skikkelig sterk fremfor mye annet :)  Men det tok tid da. Ikke gjort over natta. De første ukene og månedene var det bare slitsomt og vondt, før resultatene endelig kom skikkelig. SÅ glad jeg holdt ut. Nå går det greit å bare vedlikeholde nivået egentlig.

Anonymkode: e761e...023

• Liker 2
Skrevet

- Økt muskelmasse gir økt forbrenning
- Kan spise mer
- Bedre balanse
- Bedre koordinasjon
- Tar seg bedre ut
- Færre smerter i ledd
- Bedre kroppsholdning
- Blir raskere frisk fra skade og sykdom
- Øker blodgjennomstrømningen i musklene
- Generelt bedre kroppskontroll
- Kan ta de tunge jobbene selv
- Lettere å konsentrere seg på jobben når kroppen har fått tyn først
- Å bruke kroppen øker også kognitive evner

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er digg å føle seg sterk. Søvnen er bedre. Forbrenninga og fordøyelsen er bedre. Jeg elsker mat og kan spise mye mer uten at det går utover bukselinninga.  Også er det følelsen av mestring. Man får mer energi og man øver også på selvdisiplin. 

Anonymkode: 355e0...8f0

Skrevet

Jeg har hatt en lang pause fra styrketrening nå, har kost meg med markaturer og jogging siden mai. I morgen skal jeg på min første power-time på sats, på altså 4,5 mnd. Og jeg krymper meg litt når jeg tenker på hvor støl jeg kommer til å bli ... men styrketrening gir meg en god mestringsfølelse når jeg gjør det jevnlig. Målet er egentlig 2 ggr i uka. 

Anonymkode: c509d...c61

Skrevet

Økt sexlyst og bedre selvtillitt.

• Liker 1
Skrevet

For min del er det først og fremst selvfølelsen, jeg bare FØLER meg bedre med styrketrening. Tror det gir meg en selvtillit å mestre og merke progresjon? Å vite at jeg er noenlunde sterk? 

For meg er det også en ekstremt viktig avkobling i hverdagen. Jeg føler meg mye lettere til sinns etter en økt. Får ut mye gørr fra hodet. 

Vet ikke om jeg merker noe særlig på utseendet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er digg å føle seg sterk. Søvnen er bedre. Forbrenninga og fordøyelsen er bedre. Jeg elsker mat og kan spise mye mer uten at det går utover bukselinninga.  Også er det følelsen av mestring. Man får mer energi og man øver også på selvdisiplin. 

Anonymkode: 355e0...8f0

Fordøyelse ja, det glemte jeg ta med!

Jeg har blitt kvitt alle symptomene på IBS etter jeg begynte trene aktivt!

Anonymkode: d8cfd...75a

Skrevet

Indirekte har trening innvirkning på huden. Stresshormoner påvirker huden negativt, mens trening reduserer stress.

Anonymkode: 4e03a...bef

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.9.2023 den 8.27):

Vil gjerne høre...så jeg kan bli motivert til å begynne så smått med styrketrening hjemme. Man blir jo så klart sterkere...merket du noe annet? Finere hud? 

Anonymkode: cdafb...850

Strammere "look"

Bedre humør

Sterkere skjelett, sener og bindevev

Bedre mobilitet

Skadeforebygging

Mestring

Bedre kroppskomposisjon

Bedre kroppskontroll og balanse

• Liker 1
Gjest Maatte_ha_konto
Skrevet

Her er mye riktig! Start imorgen, ikke utsett. Ikke gå for hardt ut mtp. Antall økter, varighet og ikke ta deg helt ut. Med tid vil du se disse positive effektene!

Min største overraskelse, som gjelder for meg, var da jeg byttet vekk tradisjonell bryst, rygg, bein opplegget og fikk program tre ganger per uke fullkropp hver gang. Da ser man hvor smart det er med nok hvile;)

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Syns jo jeg merker at jo sterkere kroppen er jo sterkere er også hodet, det mentale. Nå ha jeg blitt knallsterk, og føler jeg tipp topp! Blitt addicted på styrketrening, og går det en uke uten begynner jeg å føle meg crap. Vet ikke hvorfor. Men kjenner nå hvor mye jeg foretrekker å være skikkelig sterk fremfor mye annet :)  Men det tok tid da. Ikke gjort over natta. De første ukene og månedene var det bare slitsomt og vondt, før resultatene endelig kom skikkelig. SÅ glad jeg holdt ut. Nå går det greit å bare vedlikeholde nivået egentlig.

Anonymkode: e761e...023

Dette er faktisk grunnen til at jeg sluttet med styrketrening nå før sommeren. Jeg følte meg avhengig, litt opphengt, og følte meg crap når jeg måtte stå over. For meg som tidligere har hatt anoreksi, er dette faresignaler for meg. 

Anonymkode: ee355...12d

Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Dette er faktisk grunnen til at jeg sluttet med styrketrening nå før sommeren. Jeg følte meg avhengig, litt opphengt, og følte meg crap når jeg måtte stå over. For meg som tidligere har hatt anoreksi, er dette faresignaler for meg. 

Anonymkode: ee355...12d

Det kan jeg forstå. ❤️ Jeg har også en tendens til å bli stressa og få dårlig samvittighet hvis jeg må droppe en økt (noe som skjer relativt ofte når man lever småbarnslivet), og det er plagsomt. En helt meningsløs dårlig samvittighet å ha. Er man sårbar er det nok lurt å unngå ja. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...