Gå til innhold

Hva skjer egentlig i et bryllup???


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal gifte meg til sommeren 2024 men har aldri i mitt liv verdt i et bryllup. er 19 år og får aldri noe "event plan" på hva som er normalt å ha i et norsk bryllup. Hvordan sermonien funker? Hva gjør man i et bryllup?

 

beklager virker vel helt vimsete, men er altså utrolig stresset over dette

Anonymkode: 8e5a2...fc2

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå vet ikke jeg om det er snakk om religiøs eller borgerlig seremoni, men det får dere svar på av den som skal utføre vielsen. 

Når det kommer til "fest delen" av bryllup så er ofte fellestrekkene;
Ved ankomst til selskapslokalet er det ofte velkomstdrink og mingling og velkomsttale. Deretter presentasjon av menyen, servering av drikke og mat og taler i mellom av både brudgom/brud/foreldre og andre som ønsker. Deretter er det kakeskjæring, fest/dans og "bryllupsleker". Er vel stort sett ikke noe eksakt tidsramme på dette, men som oftest når man leier et lokale har man jo en tidsfrist for når man skal være ute / eventuelt ryddet. 

Anonymkode: 097f3...787

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler også (dersom dere leier selskapslokale av f.eks. hotell, restaurant, kjede eller lignende) å spørre de om tips/erfaringer. De har utført mange bryllup og er gjerne behjelpelig. 

Anonymkode: 097f3...787

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Skal gifte meg til sommeren 2024 men har aldri i mitt liv verdt i et bryllup. er 19 år og får aldri noe "event plan" på hva som er normalt å ha i et norsk bryllup. Hvordan sermonien funker? Hva gjør man i et bryllup?

 

beklager virker vel helt vimsete, men er altså utrolig stresset over dette

Anonymkode: 8e5a2...fc2

man kan jo bestemme litt selv hvordan man vil ha det

når vi så på lokale var det noen som hadde satt opp sin event plan og vi hadde ikke tenkt til og gjøre det som dem i det hele tatt

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et bryllups er jo en veldig personlig ting, så hvordan det går for seg er egentlig helt opp til dere. Hvis det er en kirkelig seremoni, har man gjerne en samtale med presten hvor man får informasjon om visse ting seremonien skal inneholde, og utover det kan man skreddersy etter eget ønske. Hvis vielsen er borgerlig, gjelder egentlig det samme - en samtale med den som skal foreta vielsen vil gi dere informasjon om hva som MÅ være med og hvordan dere kan legge opp resten.

Festen, hvis dere skal ha det, er enda friere - det er et selskap egentlig - og det er dere som brudepar som bestemmer hva dere ønsker.

Dette ble jo ikke akkurat noen oppskrift, som jeg egentlig føler var det du var ute etter - men det er jo egentlig ingen oppskrift på et bryllup 🙂 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen oppskrift på bryllup, men mange er jo veldig like da.

Vi hadde det omtrent sånn:

Vi fotograferte oss før vielsen - fotografen vet hvor lang tid det tar

1400-1500 Vielse i kirka. (Du øver i kirka med prest og forlovere et par dager før. Du må bestemme inngangs og utgangsmelodi pluss et par salmer. Og bestemme om du skal ha et musikalsk innslag (Type innleid solist) og om noen venner/søsken skal lese feks litt av teksten.)

1500-1600 Fotografering på kirketrappa, mingling og gratulasjoner utenfor kirka, transport til festlokale (Vi hadde 10-15 min kjøring), toalettbesøk etc.  Velkomstdrikk, mingling, vi hadde litt "håndmat" hvis noen var småsultne

1630 - Toastmaster ønsker velkommen, presenterer meny og evt opplegg for taler og annet. Middag serveres. Gjerne tre retter. Innimellom er det taler. Fra foreldre, fra brudeparet, fra forlovere og kanskje søsken og venner. (Kan være lurt å oppfordre til å holde korte taler) Middag varer fort 3 timer. 

Kaffe og kaker. Med  åpning av bryllypskaka

Åpen bar.

Dans gjerne med "brudevals" som åpningsdans.

Litt chips og peanøtter settes frem etter hvert.

Nattmat er ganske vanlig rundt midnatt (spekemat og flatbrød eller en suppe)

Så er det mer og mer løssluppent, brudgommen knytter slipset på hodet og bruden bytter til lettere kjole og plutselig er klokka 0400 og festen er slutt

 

Anonymkode: 969e0...6c5

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er ingen oppskrift på bryllup, men mange er jo veldig like da.

Vi hadde det omtrent sånn:

Vi fotograferte oss før vielsen - fotografen vet hvor lang tid det tar

1400-1500 Vielse i kirka. (Du øver i kirka med prest og forlovere et par dager før. Du må bestemme inngangs og utgangsmelodi pluss et par salmer. Og bestemme om du skal ha et musikalsk innslag (Type innleid solist) og om noen venner/søsken skal lese feks litt av teksten.)

1500-1600 Fotografering på kirketrappa, mingling og gratulasjoner utenfor kirka, transport til festlokale (Vi hadde 10-15 min kjøring), toalettbesøk etc.  Velkomstdrikk, mingling, vi hadde litt "håndmat" hvis noen var småsultne

1630 - Toastmaster ønsker velkommen, presenterer meny og evt opplegg for taler og annet. Middag serveres. Gjerne tre retter. Innimellom er det taler. Fra foreldre, fra brudeparet, fra forlovere og kanskje søsken og venner. (Kan være lurt å oppfordre til å holde korte taler) Middag varer fort 3 timer. 

Kaffe og kaker. Med  åpning av bryllypskaka

Åpen bar.

Dans gjerne med "brudevals" som åpningsdans.

Litt chips og peanøtter settes frem etter hvert.

Nattmat er ganske vanlig rundt midnatt (spekemat og flatbrød eller en suppe)

Så er det mer og mer løssluppent, brudgommen knytter slipset på hodet og bruden bytter til lettere kjole og plutselig er klokka 0400 og festen er slutt

 

Anonymkode: 969e0...6c5

Hvordan kan noen ha krefter til en lidenskapelig bryllupsnatt etter alt dette ...?

Anonymkode: a6f9a...8cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hvordan kan noen ha krefter til en lidenskapelig bryllupsnatt etter alt dette ...?

Anonymkode: a6f9a...8cd

Den har man en annen natt😂

Anonymkode: baa21...815

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hvordan kan noen ha krefter til en lidenskapelig bryllupsnatt etter alt dette ...?

Anonymkode: a6f9a...8cd

Du vil ikke tro hvor mange det er som bare drar å legger seg 😂

Anonymkode: e5b71...4bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.9.2023 den 14.40):

Hvordan kan noen ha krefter til en lidenskapelig bryllupsnatt etter alt dette ...?

Anonymkode: a6f9a...8cd

🤣 

Bryllupsnatta foregikk for midt vedkommende omtrent slik:

Mens  jeg fjernet de 10 000 hårnålene som måtte til for å holde frisyre og slør på plass sovnet mannen 😂 Og jeg sovnet ca 10 sekunder etter jeg var ferdig med hårnålene.

Jeg tenker at et flott hotell rom og tanker om lidenskaplig sex kanskje ikke er spesielt relevant akkurat natta etter bryllupet.

Heldigvis har vi hatt lidenskaplig sex både før og etter bryllupet 😂

Anonymkode: 969e0...6c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge er det veldig vanlig med kaker og kaffe etter middagen, gjerne nærmere midnatt. Mange steder i utlandet har man skjønt at dette er helt håpløst, og man har heller kaffe og kaker som et segment mellom velkomstdrink og middag (2-3 timer før middag feks). Dette anbefales.

Anonymkode: bf721...e34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.9.2023 den 14.35):

Det er ingen oppskrift på bryllup, men mange er jo veldig like da.

Vi hadde det omtrent sånn:

Vi fotograferte oss før vielsen - fotografen vet hvor lang tid det tar

1400-1500 Vielse i kirka. (Du øver i kirka med prest og forlovere et par dager før. Du må bestemme inngangs og utgangsmelodi pluss et par salmer. Og bestemme om du skal ha et musikalsk innslag (Type innleid solist) og om noen venner/søsken skal lese feks litt av teksten.)

1500-1600 Fotografering på kirketrappa, mingling og gratulasjoner utenfor kirka, transport til festlokale (Vi hadde 10-15 min kjøring), toalettbesøk etc.  Velkomstdrikk, mingling, vi hadde litt "håndmat" hvis noen var småsultne

1630 - Toastmaster ønsker velkommen, presenterer meny og evt opplegg for taler og annet. Middag serveres. Gjerne tre retter. Innimellom er det taler. Fra foreldre, fra brudeparet, fra forlovere og kanskje søsken og venner. (Kan være lurt å oppfordre til å holde korte taler) Middag varer fort 3 timer. 

Kaffe og kaker. Med  åpning av bryllypskaka

Åpen bar.

Dans gjerne med "brudevals" som åpningsdans.

Litt chips og peanøtter settes frem etter hvert.

Nattmat er ganske vanlig rundt midnatt (spekemat og flatbrød eller en suppe)

Så er det mer og mer løssluppent, brudgommen knytter slipset på hodet og bruden bytter til lettere kjole og plutselig er klokka 0400 og festen er slutt

 

Anonymkode: 969e0...6c5

Dette hørtes ut som et veldig bra bryllup! 

Fantastisk at dere tar fotograferingen før vielsen, perfekt tidspunkt for vielsen og skjemaet inneholder lite ventetid/dødtid og lite stress. :) 

Endret av Bombasi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...