AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #1 Skrevet 11. september 2023 Barnet mitt forteller at det er mye tyveri på skolen for tiden (7.klasse). Ting i sekker og jakker får ikke ligge i fred, og ting forsvinner eller blir tatt fra én sekk og lagt i en annen. Verdisaker som penger, mobiler og airpods har forsvunnet, men det er også mye annet småtteri som barna har i sekkene sine. Jeg har forstått at klasserommet ikke alltid låses i friminutt, og flere av barna har nevnt tyveriene til lærere, men blir ikke tatt seriøst. Mitt barn har fortalt meg hvem hen tror "den mistenkte" er, da hen har sett dette barnet bytte ting i sekker før. I tillegg mistet mitt barn tlf sin i fjor, og jeg måtte da kjøpe ny tlf. Etter 1 mnd, dukket tlf opp i kjelleren på skolen, og mitt barn har fortalt i ettertid at "den mistenkte bak alle tyveriene" hadde gitt hint om å ikke lete i kjelleren når den forsvant, samt senere innrømmet at det var hen som hadde gjemt den. Dette er nå 1 år siden, så lite jeg får gjort med det nå. Men kjenner jeg koker over sånn oppførsel, og kunne tatt tak i dette i fjor om jeg hadde visst. Hvilke tiltak kan gjøres for at ungene kan ha tingene sine i fred? Vi kan ikke henge ut det mistenkte barnet, men finne en generell løsning på dette. Anonymkode: ce86d...d01
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #2 Skrevet 11. september 2023 Kan ikke du ta det opp med kontaktlærer? Skolene burde innføre skaper med lås! Anonymkode: e8388...1c0 4
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #3 Skrevet 11. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kan ikke du ta det opp med kontaktlærer? Skolene burde innføre skaper med lås! Det blir nok oppfattet som en rasistisk kommentar mot de mørkhudede elevene. Anonymkode: 482a5...027
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #4 Skrevet 11. september 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det blir nok oppfattet som en rasistisk kommentar mot de mørkhudede elevene. Anonymkode: 482a5...027 Hæ? Anonymkode: e8388...1c0 3
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #5 Skrevet 11. september 2023 Ikke send med mobiler, ipods og andre dyre ting til skolen Anonymkode: 60ac9...281 10 3
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #6 Skrevet 11. september 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hæ? Anonymkode: e8388...1c0 Så fort noen nevner noe om kriminalitet så skal de som "ikke er rasistiske" komme til unnsetning av minoritetene med en gang selv om de faktisk ikke har gjort noe. Anonymkode: 482a5...027
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #7 Skrevet 11. september 2023 Ikke send med verdisaker på skolen. Anonymkode: 0ff01...f2f 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #8 Skrevet 11. september 2023 Her samles mobiler inn hver morgen, mobilhotell, foreslå det til lærer? Her tas de da med på lærerrommet (barna putter den i konvolutt med navnet sitt på, i en kasse). Andre verdigjenstander trenger man da ikke å ha med på skolen. Anonymkode: ae475...7c7
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #9 Skrevet 12. september 2023 Man sender ikke med dyre ting på skolen. Anonymkode: 85e28...ab8
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #10 Skrevet 12. september 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Man sender ikke med dyre ting på skolen. Anonymkode: 85e28...ab8 Men når klær også blir borte blir det jo vanskelig. Må barna gå med gamle utslitte klær for å slippe å gå i minus? Anonymkode: 20b05...9cc
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #11 Skrevet 12. september 2023 Gi beskjed til kontaktlærer Anonymkode: 1b9c3...d78
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #12 Skrevet 12. september 2023 Det var helt normalt å låse klasserom eller ha egne skap med lås når jeg gikk på skole på tidlig 2000-tallet. Hva skjedde??? Hvorfor gjøres ikke det lenger. Ta det opp med kontaktlærer, eller på neste foreldremøte. Anonymkode: 075fb...a3e
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #13 Skrevet 12. september 2023 FAU? Anonymkode: 075fb...a3e 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #14 Skrevet 12. september 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Men når klær også blir borte blir det jo vanskelig. Må barna gå med gamle utslitte klær for å slippe å gå i minus? Anonymkode: 20b05...9cc De kan jo gå med hele, rene klær som man ikke er redd for. På skolen kan man også risikere tusj og maling på klærne, samt et feilklipp med saks. AirPods og penger trenger de jo ikke på skolen. Mobiltelefonen trenger de vel strengt talt heller ikke, dersom man er redd for den. Ta kontakt med skolen, etterspør muligheten for å låse inn sekkene eller evt verdisaker i klasserommet i friminutt og overganger. Legg de viktigste og dyreste tingene igjen hjemme. Anonymkode: c44fc...b24
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #15 Skrevet 12. september 2023 8 hours ago, AnonymBruker said: Så fort noen nevner noe om kriminalitet så skal de som "ikke er rasistiske" komme til unnsetning av minoritetene med en gang selv om de faktisk ikke har gjort noe. Anonymkode: 482a5...027 altså, det kan jo like godt være en skole i Kristiansand med hvite, ville jenter, for alt vi vet. Anonymkode: d32d5...0bc
Mt3 Skrevet 12. september 2023 #16 Skrevet 12. september 2023 Dette problemet bør jo tas opp på foreldremøte, såklart uten å nevne at det er en mistenkt og dennes navn. Legg frem forslag til løsning, mobilhotell som lærer låser eller låsbare skap der elevene kan oppbevare sine eiendeler. Det siste vil jo være det beste da dette også gjelder klær. Søk rundt omkring ang priser så det kan legges frem for skole og fau om flere klasser har samme problem.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #17 Skrevet 12. september 2023 Vil bare understreke at dette ikke bare handler om "dyre ting". Jeg er jo også enig i at barna ikke må ha med seg verdifulle ting på skolen. Men det er alt fra skrivesaker, leker og sminke, som enten forsvinner, eller blir tatt fra én sekk og lagt i en annen sekk, bare for å forvirre/irritere. TS Anonymkode: ce86d...d01
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #18 Skrevet 12. september 2023 Skolen har ikke ansvar for private ting som elevene har med seg på skolen, som mobiltelefoner, airpods eller el-sykler. Om noe blir borte er det ikke skolens ansvar å finne ut av dette eller påse at det blir funnet igjen. Bare så det er sagt. Hos oss oppfordrer vi til å la kostbare ting ligge igjen hjemme. Saker som må være med på skolen må ligge i sekken i klasserommet. Det låses i friminuttene. Jeg har brukt mange timer på å lete etter mobiler og andre saker i pausene mine eller når jeg er ferdig for dagen. Det er en uting at ikke elevene kan la andres ting være i fred, men det er dessverre slik samfunnet er i dag. Da må man ta konsekvensene av det, og ikke la tingene sine ligge slik at de kan "bli borte".. Anonymkode: 410ff...06d
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #19 Skrevet 12. september 2023 12 minutter siden, AnonymBruker said: Vil bare understreke at dette ikke bare handler om "dyre ting". Jeg er jo også enig i at barna ikke må ha med seg verdifulle ting på skolen. Men det er alt fra skrivesaker, leker og sminke, som enten forsvinner, eller blir tatt fra én sekk og lagt i en annen sekk, bare for å forvirre/irritere. TS Anonymkode: ce86d...d01 Men sminke og leker har da heller ikke noe på skolen å gjøre. Legg det igjen hjemme. Skrivesaker som *må* være med er en annen sak, men skolen har vel skrivesaker til elevene? Er jo bare å informere lærer om at du ikke vil kjøpe nye skrivesaker hele tiden så enten må klasserommet låses eller så må de stå for skrivesakene selv på skolen. (Det er jo helt normalt at de gjør og.) Anonymkode: 0ff01...f2f
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #20 Skrevet 12. september 2023 Da hadde jeg skrevet en mail til kontaklærer med rektor på kopi og krevd at klasserommene ble låst i friminuttene. Det er vanlig på andre skoler , så burde ikke by på noe problem. Greit at man ikke skal ha med dyre ting på skolen, men når ikke engang ting som hører hjemme i sekken får ligge i fred må noe gjøres. Anonymkode: cf1ba...f94
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå