Jdjdkdudjbs Skrevet 18. juli 2024 #221 Del Skrevet 18. juli 2024 (endret) PeeWee skrev (6 minutter siden): Vil det alltid fungere da? Det har jo faktisk fungert rimelig dårlig i Storbritannia de siste årene, hvor resultatet heller har blitt økt fattigdom. For de som faktisk kan jobbe: ja, det burde det absolutt. Når man får mer på trygd enn i jobb og man kan sende mange tusen til hjemlandet når man er på trygd er satsene for høye. For de som faktisk er syke og ikke kan jobbe: nei, og det er disse vi må bruke pengene på så livet ikke blir slått fullstendig i stykker når man blir syk. Unge bør i liten grad få permanent ufør og det må stilles krav til omskolering/skolering. Man kan ikke bli ufør/sosialhjelp fordi man er giddalaus og hellere vil game. Samme gjelder kvinner som går hjemme: skal de ha penger må de møte opp og gjøre noe. Språkkurs, besøksvenn, utdanning, …. Barnehage bør ikke subsidieres for noen, men være (et gratis) tilbud til de som er i jobb. Da hadde du nok fått de til å bidra. Det skal heller ikke godtas at man ikke vil jobbe med X fordi religionen sier Y - det er jo bare tull. Da kan man ikke være i Norge. Tenker også det hadde vært fint med mer opptjeningstid før man får stønader. Endret 18. juli 2024 av Jdjdkdudjbs 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PeeWee Skrevet 18. juli 2024 #222 Del Skrevet 18. juli 2024 Jdjdkdudjbs skrev (2 minutter siden): For de som faktisk kan jobbe: ja, det burde det absolutt. Når man får mer på trygd enn i jobb og man kan sende mange tusen til hjemlandet når man er på trygd er satsene for høye. Så hvorfor fungerte det ikke i Storbritannia da? Det er jo tross alt ikke slik at det er nok jobber til alle. Et annet moment er at man ikke er enten helt frisk eller veldig syk. Det er veldig mange som ligger i en mellomposisjon her. Folk som nok kan finne en jobb over tid, men som ikke uten videre kan skaffe seg en ny jobb raskt. Dette kan være folk med lav IQ, folk med psykiske plager, folk med fysisk slitasje også videre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jdjdkdudjbs Skrevet 18. juli 2024 #223 Del Skrevet 18. juli 2024 PeeWee skrev (14 timer siden): Så hvorfor fungerte det ikke i Storbritannia da? Det er jo tross alt ikke slik at det er nok jobber til alle. Et annet moment er at man ikke er enten helt frisk eller veldig syk. Det er veldig mange som ligger i en mellomposisjon her. Folk som nok kan finne en jobb over tid, men som ikke uten videre kan skaffe seg en ny jobb raskt. Dette kan være folk med lav IQ, folk med psykiske plager, folk med fysisk slitasje også videre. Vi går nå fra å være 3 i arbeidsdyktig alder per person over 65 til å være 2. Da blir det nok masse jobber. Jeg tenker at et alternativ er at det offentlige ordner med arbeid i bytte mot betaling, i det omfang som er mulig. Da kan man ha jobber tilgjengelig med mindre krav til oppmøte, så som besøksvenn, gå tur med folk på et pleiehjem, plukke søppel eller hva det nå måtte være. Slike ting har en verdi om man ellers må betale andre for å gjøre det. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PeeWee Skrevet 18. juli 2024 #224 Del Skrevet 18. juli 2024 Jdjdkdudjbs skrev (11 minutter siden): Jeg tenker at et alternativ er at det offentlige ordner med arbeid i bytte mot betaling, i det omfang som er mulig. Jeg er veldig skeptisk da jeg kjenner ganske mange av disse menneskene som har falt utenfor arbeidslivet. De er ikke akkurat A-laget for å si det mildt. Ja, det hadde funket for endel, men det er veldig mange det ikke hadde funket for. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duff Skrevet 18. juli 2024 #225 Del Skrevet 18. juli 2024 Jdjdkdudjbs skrev (38 minutter siden): Vi går nå fra å være 3 i arbeidsdyktig alder per person over 65 til å være 2. Da blir det nok masse jobber. Jeg tenker at et alternativ er at det offentlige ordner med arbeid i bytte mot betaling, i det omfang som er mulig. Da kan man ha jobber tilgjengelig med mindre krav til oppmøte, så som besøksvenn, gå tur med folk på et pleiehjem, plukke søppel eller hva det nå måtte være. Slike ting har en verdi om man ellers må betale andre for å gjøre det. Gå tur med pleiepasienter, plukke søppel og være besøksvenn er ikke nor kommunene betaler for per i dag, alt gjøres av frivillige. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiger Jack Skrevet 20. juli 2024 #226 Del Skrevet 20. juli 2024 Har tidligere vært rimelig på midten mellom AP og Høyre, men de siste årene er det ingen som helst tvil. AP får aldri min stemme så lenge de har plassert seg så langt til venstre som nå. Så lenge de holder på med denne leflinga med SV og ytterste venstre, er det bare å glemme. Jeg savner det gamle AP, partiet som var på næringslivets lag, men som samtidig stod for en solid blandingspolitikk der folk fikk lov til å lykkes, forutsigbare skatter og god velferd. Det er grunnen til at jeg nå stemmer Høyre. Jeg kan fint stemme AP igjen, men da må de som sagt slutte å bite på venstresidens meningsløse politikk som i bunn og grunn handler om misunnelse og forakt mot de som faktisk skaper noe her i landet. Deres retorikk om "å ta de rike" er helt forkastelig og vitner om en holdning som er tuftet på hat og misunnelse. Hvem glemmer vel ikke talen til Bergstø der hun ba Røkke "ryke og reise". Jeg har aldri sett en politiker med et slikt hat i øynene. Dette er altså krefter som AP samarbeider med. Hadde jeg vært politiker hadde jeg gjort det som stod i min makt for å få folk som Røkke hjem til Norge igjen. Finnes det noen enkeltmenneser dette landet som har skapt mer verdier og betalt mer skatt til det norske samfunn? Men neida, AP, SV og co vil at de skal betale ENDA mer. Røkke har vel i sine beste år betalt mer skatt på ett år enn disse politikerne vil betale i løpet av hele sitt liv. Men det er fortsatt ikke nok. De innfører skatter og avgifter uten å tenke på hvordan den slår ut for ulike grupper. Det kan høres nobelt ut på papiret - at de rike skal bidra mest - men konsekvensene blir som regel at de slår ut helt feil, og rammer veldig mange grupper, inkludert de som har minst, som jo blir et gedigent paradoks. Et godt eksempel på dette er den enorme økningen på utbytteskatten. Dette skulle jo også "ta" de rike. Men den rammer helt vanlige folk. De som sparer i aksjefond (veldig mange!) må nå skatte nesten 40% av all fortjeneste. Det er helt meningsløs politikk. Exitskatten som er foreslått er en skatt som kommer til å få store konsekvenser for fremtidige gründere. Det vil ikke synes nå, men p.g.a. formueskatten og nå exitskatten, så er det veldig mange startups som kommer til å flytte utelands i startfasen av sine bedrifter, før f.eks. investorer spytter inn midler. Vi må derfor ikke bli overrasket om det om 6-8-10-12 år dukker opp suksessfulle selskap i utlandet, drevet av nordmenn. Selskap som kunne (og burde!) vært i Norge og bidratt til det norske fellesskapet. Faktum er at det i nyere tid, også før disse meningsløse skattene, har hatt et velfungerende samfunn med en progressiv skattemodell der de rikeste har betalt mest. Slik har det jo alltid vært. Det er jo bare å se på egne skattemeldinger i løpet av årenes løp. I takt med egen lønnsøkning har også skattene økt. Så disse eventyrhistoriene om "Forskjells-Norge" er nettopp å det - eventyr - uten hold i virkeligheten. Fokuset må være å hjelpe de som har minst, og det gjør man ikke ved å skulle leke Robin Hood og ta mest mulig fra de som har gjort suksess. Og den offentlige sløsningen? Don´t get me started! Ja, det var altfor mye av det i Høyres regjering også, men det som skjer nå tar virkelig kaka. En offentlig sektor som eser og eser og eser. Det er helt vanvittig, og dette er vi nødt til å få bukt med. Det går bare ikke i lengden. Det var den økonomiske delen. Kunne skrevet dobbelt så mye om de andre sakene. Jeg er drittlei wokesamfunnet der man knapt kan fortelle en vits lengre uten at folk blir krenket. Jeg blir skremt av et samfunn som skal fortelle barn usannheter langt ned i barneskolealder om at det finnes mer enn to kjønn, når det beviselig ikke stemmer. Å gi unge barn medisiner som stanser puberteten er etter mitt skjønn et gigantisk overgrep og helt forkastelig. Jeg får helt vondt av det. Men det får bli en annen debatt. 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duff Skrevet 20. juli 2024 #227 Del Skrevet 20. juli 2024 Jdjdkdudjbs skrev (På 18.7.2024 den 8.47): For de som faktisk kan jobbe: ja, det burde det absolutt. Når man får mer på trygd enn i jobb og man kan sende mange tusen til hjemlandet når man er på trygd er satsene for høye. For de som faktisk er syke og ikke kan jobbe: nei, og det er disse vi må bruke pengene på så livet ikke blir slått fullstendig i stykker når man blir syk. Unge bør i liten grad få permanent ufør og det må stilles krav til omskolering/skolering. Man kan ikke bli ufør/sosialhjelp fordi man er giddalaus og hellere vil game. Samme gjelder kvinner som går hjemme: skal de ha penger må de møte opp og gjøre noe. Språkkurs, besøksvenn, utdanning, …. Barnehage bør ikke subsidieres for noen, men være (et gratis) tilbud til de som er i jobb. Da hadde du nok fått de til å bidra. Det skal heller ikke godtas at man ikke vil jobbe med X fordi religionen sier Y - det er jo bare tull. Da kan man ikke være i Norge. Tenker også det hadde vært fint med mer opptjeningstid før man får stønader. Man får ikke mere på trygd enn man får av å jobbe. Alle går ned i inntekt når de går fra jobb til aap pga til ufør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 20. juli 2024 #228 Del Skrevet 20. juli 2024 Er det ikke noe alvorlig galt med den norske økonomien? Svakaste valuta i Europa eller noe i den duren, Euro opp fra 8 til 13 på relativt kort tid. Skal dette liksom bare være internasjonale forhold utenfor kontroll av norsk politikk? Helt uavhengig av hva vi gjør, så vare skjer dette? Er ingen økonom, men det er jo noe som virkelig skurrer med dette? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majer Skrevet 22. juli 2024 #229 Del Skrevet 22. juli 2024 (endret) Jdjdkdudjbs skrev (På 18.7.2024 den 8.47): For de som faktisk kan jobbe: ja, det burde det absolutt. Når man får mer på trygd enn i jobb og man kan sende mange tusen til hjemlandet når man er på trygd er satsene for høye. For de som faktisk er syke og ikke kan jobbe: nei, og det er disse vi må bruke pengene på så livet ikke blir slått fullstendig i stykker når man blir syk. Unge bør i liten grad få permanent ufør og det må stilles krav til omskolering/skolering. Man kan ikke bli ufør/sosialhjelp fordi man er giddalaus og hellere vil game. Samme gjelder kvinner som går hjemme: skal de ha penger må de møte opp og gjøre noe. Språkkurs, besøksvenn, utdanning, …. Barnehage bør ikke subsidieres for noen, men være (et gratis) tilbud til de som er i jobb. Da hadde du nok fått de til å bidra. Det skal heller ikke godtas at man ikke vil jobbe med X fordi religionen sier Y - det er jo bare tull. Da kan man ikke være i Norge. Tenker også det hadde vært fint med mer opptjeningstid før man får stønader. Jeg kjenner flere sykepleiere og lærere som omskolerte seg til it under korona. Felles for dem er at de ikke får jobb. Det er ofte bortkastet å omskolere seg på eget initiativ Endret 22. juli 2024 av Majer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jdjdkdudjbs Skrevet 22. juli 2024 #230 Del Skrevet 22. juli 2024 Majer skrev (51 minutter siden): Jeg kjenner flere sykepleiere og lærere som omskolerte seg til it under korona. Felles for dem er at de ikke får jobb. Det er ofte bortkastet å omskolere seg på eget initiativ Men de kan vel fremdeles jobbe som lærer eller sykepleier? Det jeg mener med omskolering er at om du har en fysisk jobb og skader kneet ditt så du ikke lengre kan utføre jobben du hadde bør man omskoleres til en jobb man kan klare. Man kan ikke gi ufør før man har testet alle muligheter, det bør være midlertidig slik at at man får tatt en annen utdanning. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PeeWee Skrevet 22. juli 2024 #231 Del Skrevet 22. juli 2024 Jdjdkdudjbs skrev (16 minutter siden): Man kan ikke gi ufør før man har testet alle muligheter, det bør være midlertidig slik at at man får tatt en annen utdanning. Problemet er rett og slett at mange som sliter med kroppen rett og slett ikke har ferdighetene til å ta en annen utdannelse. Jeg har selv sett et par totalt misslykkede forsøk på slik omskolering. Forøvrig blir det jo i stadig og større grad et overskudd på utdannelse i arbeidsmarkedet. Jdjdkdudjbs skrev (17 minutter siden): Men de kan vel fremdeles jobbe som lærer eller sykepleier? De kan nok det, men det understreker poenget om at selv om omskolerer seg, så betyr ikke dette at man faktisk vil få en av de jobbene man har omskolert seg til. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå