Kokeplate Skrevet 12. september 2023 #21 Del Skrevet 12. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette stemmer ikke. Hvorfor øker så overskuddet til de som eier dagligvarehandelen i takt med de økte prisene, og hvorfor ser ikke bøndene noe til dette overskuddet? Anonymkode: 70a2d...d2b Det gjør det ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kokeplate Skrevet 12. september 2023 #22 Del Skrevet 12. september 2023 ltfutt skrev (1 time siden): Var ikke Orkla delvis statseid? Nå har Stein Erik Hagen, som proklamerer seg som en forkjemper for nordmenns frihet til å velge selv sikret seg en god slump av dette selskapet som nå i mange tilfeller ironisk nok har monopol over det norske markedet. Staten må gå inn og oppløse selskapet slik at vi kan få tilbake friheten og konkurransen vi trenger for å få et fungerende matmarked. Det finnes ikke noen større "kommunister" enn milliardærer. Staten er deleier i Orkla enda. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva-Lena Skrevet 12. september 2023 #23 Del Skrevet 12. september 2023 Nei takk. Jeg ser for meg at alt av mat som produseres i Norge vil bli solgt yt av landet for en billig penge. Så kan Norge kjøpe det tilbake til svartebørspriser. Samtidig må det legges på litt av hvert av avgifter på import mat og hvem får regningen til sist? Forbrukerne!! Er jo sånn det fungere med feks strøm her i landet. Selg billig og kjøpt dyrt tilbake. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A-hunter Skrevet 12. september 2023 #24 Del Skrevet 12. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette stemmer ikke. Hvorfor øker så overskuddet til de som eier dagligvarehandelen i takt med de økte prisene, og hvorfor ser ikke bøndene noe til dette overskuddet? Anonymkode: 70a2d...d2b Det du påstår om økt overskudd er ikke riktig. Hvorfor gidder du ikke engang sjekke at du har rett før du påstår noe? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #25 Del Skrevet 18. september 2023 Kokeplate skrev (På 12.9.2023 den 15.27): Staten er deleier i Orkla enda. Nei, de har solgt seg ut. https://www.regjeringen.no/no/tema/naringsliv/statlig-eierskap/selskaper---ny/id2604524/ Anonymkode: 118ad...b85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
c_buk Skrevet 18. september 2023 #26 Del Skrevet 18. september 2023 Hvis staten kunne endt priskrig og heller fokusert på rene, norske, klimavennlige og sunne råvarer? Ja, det kunne jeg fint akseptert. Men det tviler jeg sterkt på hadde vært resultatet. Så da tror jeg dagens butikker gjør en adekvat jobb. Er fornøyd med mengden gode norske råvarer de fører hos Oda og Meny. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kokeplate Skrevet 18. september 2023 #27 Del Skrevet 18. september 2023 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei, de har solgt seg ut. https://www.regjeringen.no/no/tema/naringsliv/statlig-eierskap/selskaper---ny/id2604524/ Anonymkode: 118ad...b85 Et du helt sikker på at Folketrygdfondet, altså staten har solgt sin eierandel? Endret 18. september 2023 av Kokeplate Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #28 Del Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (På 12.9.2023 den 13.25): Det var først da de forlot de forstokkede kommunistiske doktrinene at det ble fart på sakene. Nå er de kommunistiske nesten kun i navnet. Diktatur, autokrati, kleptokrati, partitro oligarki og langt på vei lovløs kapitalisme er det de har hatt de siste 30 årene. Det de skal ha er at de har forstått at utdanning er viktig og toppøkonomer og ingeniører har fått ledende roller i staten. Ikke barneskolelærere og halvstuderte broilere som i et visst land nærmere oss. Anonymkode: 68720...482 Kina er ikke kommunistisk men det er visstnok sterke innslag av planøkonomi og sterk statlig styring. Hvis målet er at din økonomi skal overta verden så kan man satse tungt på utdanning, drive rovdrift på arbeidere for å lokke til seg produksjonsindustri, strategisk knytte allianser for å få monopol på kritiske råvarer, og så bruke kjøttvekta for å få mer kjøttvekt (hvis du vil produsere i Kina og selge i Kina så må du ikke bare bruke samlebåndsarbeiderene deres, men ingeniører derfra, markedsførere, finansiering. Til slutt sitter de på hele verdikjeden og kan erstatte deg). Anonymkode: ca3df...9f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GP950mAh Skrevet 20. september 2023 #29 Del Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (På 11.9.2023 den 10.29): Hvis staten hadde kjøpt opp dagligvarehandlene (eller bare én av kjedene) tilsvarende likeledes som de gjorde med NSB før, så hadde vi A) fått inn masse penger til staten som ikke var skatt. B) staten hadde fått mer kontroll over prisene. C) fått en aktør i dagligvarebransjen som ikke hadde vært besatt av å profittmaksimere og dermed kunne skapt noen nyearbeidsplasser. Hva tenker dere om min tanke? Det høres kanskje ut som kommunisme, men det må i såfall være den mildeste formen som noensinne har vært tenkt. Anonymkode: 70a2d...d2b A) Staten ville endt opp med underskudd da staten rett og slett ikke klarer å drive like effektivt som privat sektor. B) Staten kan allerede påvirke prisene gjennom å regulere dagligvarebransjen. C) Arbeidsplasser befolkningen må subsidiere gjennom skatteøkninger eller høyere priser på maten, kun for å få dårligere utvalg tilbake. Nei, staten bør absolutt ikke overta dagligvarebransjen. Det vi trenger er mer konkurranse, ikke mindre. Staten bør fremme konkurranse i dagligvarebransjen gjennom å fjerne importvernet mot resten av europa og fjerne reguleringer som gjør det vanskelig for utenlandske dagligvarekjeder å etablere seg i Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #30 Del Skrevet 20. september 2023 A-hunter skrev (På 9/11/2023 den 23.09): Det er 100% galskap. Så urealistisk, fjernt og tanketomt som bare kommunisme og planøkonomi kan være. Du glemmer nemlig en viktig ting. Fakta. Mat er ikke dyrt i Norge. Ingen tjener grovt på mat i Norge. Det eneste som gjør mat/drikke dyrere enn i f eks eu-landet Sverige er kun en ting. Avgifter. Bestemt av staten. Dagligvare butikker tar betalt 2-3 ganger mer for en frukt grønnsak enn hva det koster på et gårdsutsalg. Så her er det noen som er grådige Anonymkode: b1140...93d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AndreaJohan Skrevet 20. september 2023 #31 Del Skrevet 20. september 2023 On 9/11/2023 at 10:29 AM, AnonymBruker said: Hvis staten hadde kjøpt opp dagligvarehandlene (eller bare én av kjedene) tilsvarende likeledes som de gjorde med NSB før, så hadde vi A) fått inn masse penger til staten som ikke var skatt. B) staten hadde fått mer kontroll over prisene. C) fått en aktør i dagligvarebransjen som ikke hadde vært besatt av å profittmaksimere og dermed kunne skapt noen nyearbeidsplasser. Hva tenker dere om min tanke? Det høres kanskje ut som kommunisme, men det må i såfall være den mildeste formen som noensinne har vært tenkt. Anonymkode: 70a2d...d2b Fungerte ikke så bra i Sovjetunionen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 20. september 2023 #32 Del Skrevet 20. september 2023 Det vil selvsagt ikke fungere. Men staten burde regulert noe. Mitt forslag er en begrensning i antall butikker en kjede kan ha innenfor et gitt område. Der jeg bor, ligger det 7 Kiwibutikker under 3 km fra min bolig. Fullstendig galskap og kostnadsdrivende så det holder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A-hunter Skrevet 21. september 2023 #33 Del Skrevet 21. september 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Dagligvare butikker tar betalt 2-3 ganger mer for en frukt grønnsak enn hva det koster på et gårdsutsalg. Så her er det noen som er grådige Anonymkode: b1140...93d Man kan ikke diskutere dette gjennom enkelte varer eller små varegrupper. Du aner heller ikke hvorfor prisen på gårdsutsalget er satt som den er. Men ja, butikkene tjener selvsagt penger, ingen tvil om det. Påstanden var at de tjener grovt med penger totalt sett, noe som ikke er tilfelle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #34 Del Skrevet 21. september 2023 De som vet hvordan det var i telemarkedet mens Telenor (Televerket) hadde monopol vet hvor ille det hadde vært. Det tok en evighet før man kunne få noe mer enn svindyrt ISDN med 64 kbit hastighet, eller 128 hvis man betalte dobbelt. Først da Nextgentel kunne begynne å tilby ADSL ble det fart på sakene. Statsstyrte dagligvarebutikker ville hatt høyere priser, dårligere utvalg og åpningstid fra 8-16 (kortere på lørdag og stengt på søndag). Anonymkode: 056c9...334 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #35 Del Skrevet 21. september 2023 A-hunter skrev (På 11.9.2023 den 23.09): Det er 100% galskap. Så urealistisk, fjernt og tanketomt som bare kommunisme og planøkonomi kan være. Du glemmer nemlig en viktig ting. Fakta. Mat er ikke dyrt i Norge. Ingen tjener grovt på mat i Norge. Det eneste som gjør mat/drikke dyrere enn i f eks eu-landet Sverige er kun en ting. Avgifter. Bestemt av staten. Tja, vi har et litt høyere lønnsnivå også. Og noen tjener grovt på mat. Odd Reitan og Johan Johannson har f.eks. formuer på over 60 milliarder. Men ideen er ikke av de beste jeg har hørt, det er jeg helt enig i. Anonymkode: 934d1...4f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A-hunter Skrevet 22. september 2023 #36 Del Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Tja, vi har et litt høyere lønnsnivå også. Og noen tjener grovt på mat. Odd Reitan og Johan Johannson har f.eks. formuer på over 60 milliarder. Men ideen er ikke av de beste jeg har hørt, det er jeg helt enig i. Anonymkode: 934d1...4f8 Årsakene er selvsagt sammensatt. Poenget er det samme. De to nevnte herrer tjener ikke grovt på mat. De tjener grovt på enorme volum, noe som er noe helt annet. Hver for seg er ikke butikkene deres noen pengemaskiner. Mange små overskudd blir likevel en stor sum samlet. For øvrig hadde begge to kunnet tjent vesentlig mer ved å putte kapitalen sin inn i andre bransjer enn dagligvare. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå