Gå til innhold

Jeg hater abort

juve5

Anbefalte innlegg

Bie-damen skrev (Akkurat nå):

Nervesystemet er fullt utviklet hos mange aborterte foster. De vil da kjenne smerte fullt ut.

hvordan vet du dette? kan du støtte dette opp mot en kilde?

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bie-damen skrev (Akkurat nå):

Nervesystemet er fullt utviklet hos mange aborterte foster. De vil da kjenne smerte fullt ut.

Det er uansett snakk om uendelig mye mindre lidelse enn barn som vokser opp med foreldre som egentlig ikke vil ha dem. 

Jeg personlig ville MYE heller ikke vært født enn å vært født inn i feil hjem! 

• Liker 9
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bie-damen skrev (27 minutter siden):

Uke 15 Nervesystemet har nå begynt å fungere, og de første viljestyrte bevegelser utføres.
Uke 21 Fosterets hjerne er nå så utviklet at fosteret kan føle berøring.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SITC skrev (1 minutt siden):
Uke 15 Nervesystemet har nå begynt å fungere, og de første viljestyrte bevegelser utføres.
Uke 21 Fosterets hjerne er nå så utviklet at fosteret kan føle berøring.

hva er dne senerste uken en kvinne kan ta abort da? husker ikke selv 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

solflekken skrev (Akkurat nå):

hva er dne senerste uken en kvinne kan ta abort da? husker ikke selv 

I Norge har kvinner selv rett til å bestemme om de vil avbryte et svangerskap i løpet av de tolv
første ukene av graviditeten (11 uker og 6 dager). Hvis du ønsker å ta abort etter dette, må du
sende en søknad til en abortnemnd om å få utført abort. Svangerskapets varighet regnes fra
første dag av siste menstruasjon, men fastsettes mer nøyaktig med ultralydmåling. Du har krav
på å få den informasjonen du mener at du behøver, før du bestemmer deg for om du vil avbryte
svangerskapet.

For å søke om abort etter utgangen av 12. svangerskapsuke (11 uker og 6 dager), kan du
henvende deg direkte til sykehuset, ta kontakt med fastlegen din, en gynekolog eller en
annen lege. Det er viktig at du får time i løpet av kort tid. Hvis du er usikker på når du hadde
siste menstruasjon eller hvis du har uregelmessig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo lenger du har kommet i svangerskapet, desto strengere er kravene for å få innvilget
abort. Etter utgangen av 18. svangerskapsuke (17 uker og 6 dager) kan svangerskapet ikke
avbrytes hvis det ikke er særlig tungtveiende grunner for det. Friske fostre antas å være
levedyktige etter utgangen av 22. svangerskapsuke (21 uker og 6 dager), og abort er derfor
ikke tillatt. Er det noe alvorlig galt med fosteret så det ikke er levedyktig, vil du likevel kunne
få innvilget abort gjennom hele svangerskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De siste tallene for abort i Norge:

Det var utført 11 967 svangerskapsavbrot i Noreg i 2022. Raten går opp for alle aldersgrupper; frå 9,0 per 1000 kvinner (15-49 år) i 2021 til 9,8 i 2022. Ein er no tilbake til tilsvarande nivå som ein så i 2019. Av alle avbrot var 95,1 prosent sjølvbestemte og 84,1 prosent av dei var utført før 9. veke.

https://www.fhi.no/op/abortregisteret/abort---fakta-med-statistikk/#svangerskapsavbrot-i-2022

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SITC skrev (2 minutter siden):

I Norge har kvinner selv rett til å bestemme om de vil avbryte et svangerskap i løpet av de tolv
første ukene av graviditeten (11 uker og 6 dager). Hvis du ønsker å ta abort etter dette, må du
sende en søknad til en abortnemnd om å få utført abort. Svangerskapets varighet regnes fra
første dag av siste menstruasjon, men fastsettes mer nøyaktig med ultralydmåling. Du har krav
på å få den informasjonen du mener at du behøver, før du bestemmer deg for om du vil avbryte
svangerskapet.

For å søke om abort etter utgangen av 12. svangerskapsuke (11 uker og 6 dager), kan du
henvende deg direkte til sykehuset, ta kontakt med fastlegen din, en gynekolog eller en
annen lege. Det er viktig at du får time i løpet av kort tid. Hvis du er usikker på når du hadde
siste menstruasjon eller hvis du har uregelmessig

men da skjønner jeg ikke hva bie.damen mener. hvis nervesystemet er ikke fult utviklet før enn uke 15+

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, det er bra at du kjenner på hvor mye du elsker barnet ditt og at du vil gjøre alt for å beskytte det. Det er slik det skal og bør være. 

Men du må ikke glemme at vi er ulike mennesker med ulike grunner til å ta de valgene vi må ta. Det er heller ikke gitt at det finnes et riktig valg. Noen ganger velger vi mellom to onder. 

Det er forståelig at du har behov for å dele tankene og følelsene dine omkring dette, og lurt å da gjøre det på et forum. Utover dette synes jeg du bør unngå å legge stein til byrden for de som må stå i denne vanskelige avgjørelsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis en jente blir voldtatt av faren eller broren sin å blir gravid, så skal hun fremdeles bære fram barnet? 

Er så glad vi bor i Norge å INGEN kan nekte deg abort før det har gått for lang tid. 

Jorden er også overbefolket og slik verden ser ut i dag så hadde jeg ALDRI satt barn til verden. Så er glad for at abort er en mulighet. 

Ja folk kommer sikkert til å kommentere at man skulle ha brukt prevensjon, men som de fleste oppegående vet så er det ikke 100% trygt. 

Endret av mjau87
  • Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok tenke lenger en din egen nese..bare for at du elsker ditt barn og glad du ikke tok abort..betyr ikke det at du har lov å hate andre mødre som tar abort eller gjort det. Du har ikke blitt moder Theresa bare for at du tok et valg.

Jeg er 40 år kan si at hadde jeg blitt gravid nå hadde jeg tatt abort..da min kropp ikke vil takle en graviditet...og ja vi bruker kondom og prevensjon. 

• Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

juve5 skrev (1 time siden):

Hvorfor skulle de barna blitt abortert? Er det ikke heller gjerningsmannen som skulle blitt tatt før ugjerningen skjer? Hva er da i det hele tatt vitsen med et lovverk. 

Hva skal du ta noen for som ikke enda har gjort noe galt ?

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

solflekken skrev (13 minutter siden):

men da skjønner jeg ikke hva bie.damen mener. hvis nervesystemet er ikke fult utviklet før enn uke 15+

Det er skremselspropaganda på lik linje med: "om du barberer leggene dine får du mer hår". 

Om det er pga uvitenhet eller fordi de ønsker å manipulere til en skrekk som gjør at man ikke gjør det personen sier er galt vet jeg ikke. 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

juve5 skrev (1 time siden):

Jeg er 24 år gammel og fødte ei datter for tre måneder siden. Det har vært kjempe tøft og hun er nok en baby man ville kalt «krevende», likevel så elsker jeg henne så utrolig høyt. Når jeg ble gravid slet jeg helt enormt med kvalme og kastet opp flere ganger til dagen. I 6 måneder. På jobb måtte jeg gå på bakrommet å spy mens kunder hørte på. Det var grusomt og tanken om abort streifet flere ganger.

likevel, her er jeg med ei nydelig datter. Og jeg kan virkelig ikke se for meg livet uten henne. Det er en så utrolig utakknemlig  jobb å ha henne, men de få vakre øyeblikkene vi har kan ikke veies. 

det har gått opp for meg hvor mye jeg hater abort. Media bildet bombarderer med abort historier nå som valg dagene er her og jeg klarer ikke annet enn å gråte og gråte og gråte over alle babyene som blir abortert. Det kunne vært min egen datter. Hun jeg elsker så høyt. Og jeg blir helt gråtkvalt av tanken på disse aborterte fostrene som kunne blitt født, ønsket og elsket. Istedenfor blir de og dems fremtid skylt ned i en faktisk dass. Hatet og uønsket. 

Tenk om det var deg, eller meg. En mor som hater deg overalt på jord og vil gjøre hva som helst for å skylle deg ned i do. Tenk om vi oppførte oss slik mot dem som vil begå selvmord. Hvorfor prøver vi å redde de som vil drepe seg sjøl, men de som ikke har fått retten til å fortelle om de ønsker å leve eller ikke, de skyller vi ned i do?

hilsen gråtkvalt ung førstegangs mor

edit: ser jeg kommuniserte litt dårlig i innlegget mitt, noen som har lest innlegget som at jeg hater andre mødre. Det gjør jeg IKKE. Fjernet setningen for å minske forvirring. 

Hele poenget er jo at de IKKE er ønsket. 
Om jeg blir tvungen til å bære frem ett svært uønsket barn, så blir det barnet ikke mer ønsket... det er fortsatt like forbanna uønsket... Det har aldri vært ønsket, og det blir ikke mer ønsket av at man tvinger det frem. 

• Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror TS må realitetsorientere seg litt mer, og bli mere voksen. 
Det finnes mange skjebner der ute, og vi er ikke like vi mennesker. 
Når en nettopp har blitt mor så åpner det en ny verden , og en opplever å kjenne på følelser en ikke har hatt før. 
Men å bli fordømmende mot andre mennesker er ikke noe å bringe med seg videre 

• Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, du har nettopp født og er stappfull av hormoner. Du klarer ikke å tenke klart. Det er riktig og viktig fra naturens side at du har både kjærligheten og beskyttelsesinstinktet for babyer skyhøyt akkurat nå, men når det går noen måneder og hormonene roer seg så klarer du nok å se rasjonelt på saken igjen.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvem er dere til å bestemme at det er bedre for folk å ikke bli født?? Det nytter ikke å diskutere dette temaet. Holdningene er så iskalde at det ikke er lov å snakke for å beskytte fostrene, da er man et dårlig menneske. 

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heip skrev (11 minutter siden):

Hvem er dere til å bestemme at det er bedre for folk å ikke bli født?? Det nytter ikke å diskutere dette temaet. Holdningene er så iskalde at det ikke er lov å snakke for å beskytte fostrene, da er man et dårlig menneske. 

Kan fint diskutere abort, men når abortmotstanderene kun argumenterer med følelser så blir ikke diskusjonen på samme nivå. 

• Liker 16
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heip skrev (14 minutter siden):

Du vet at dårlige levevilkår, omsorgssvikt og et liv med rus og kriminalitet er trenden de steder abort er forbudt? Det finnes så mange mennesker som ikke klarer ta vare på seg selv engang som yngler unger, og de ungene får unger selv og da har vi det gående i generasjoner. Det er ikke sånn i Norge fordi her stoler vi nok på hverandre til å la kvinner selv bestemme om de er i et godt nok sted i livet til å bli mor. 

• Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke abort er trist. Jeg syns det er godt å vite at abort er en mulighet folk har om de trenger, nemlig fordi jeg ikke ønsker at barn skal ha det vondt.

Jeg syns det er trist å vite at det er kvinner som er blitt voldtatt som går gravide med et foster de ikke ønsker og som bringer med seg vonde minner eller konstant re-traumatisering siden de mest sannsynlig må ha et visst nivå av kontakt med "barnefar" aka. voldtektsmannen sin. Jeg syns det er trist å vite at det er par som har kjempedårlig økonomi som får barn de ikke klarer å forsørge godt nok. Jeg syns det er trist å vite at det er barn som ikke er ønsket som blir født inn i hjem hvor de blir mishandlet, på flere ulike måter. Kanskje fysisk, psykisk eller seksuelt. Jeg syns det er trist å vite at det er barn som ikke er ønsket som blir født og ender opp som kasteball i systemer slik som i fosterhjem. Ofte er ikke disse fosterhjemmene/fosterforeldrene så gode. Jeg kjenner flere som vokste opp i fosterhjem. De hadde det ikke bra. Alle av de var så utrolig glade for å bli voksne og komme seg vekk umiddelbart. 

Og tenk litt på hva du selv skriver. Du skriver du gråter over barn som kunne blitt elsket. Ja ha, men hva med de barna som ikke hadde blitt elsket da? De som hadde blitt behandlet dårlig om de hadde blitt født til dårlige foreldre. Som ikke ville fått trøst når de hadde grått, som ikke ville ha blitt matet nok, som ikke ville ha blitt skiftet ofte nok, etc, etc. Og nå kan du tenke på at det finnes faktisk barn over alt i verden som har det slik. Hvorfor ikke gråte over de eller forsøke å gjøre en forskjell der, isteden for å gråte over barn som ikke finnes?

• Liker 17
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...