AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #61 Skrevet 7. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 27.9.2023 den 20.02): Hører ofte det samme. Morsomt for jeg er raka fant. Anonymkode: 87da8...056 Mens jeg er stikk motsatt, har nok av penger, men det synes virkelig ikke på meg Sånn virkelig ikke, jeg er harry, kjører gammel bil og går aldri til frisøren for å ta et par, tre eksempler. Og kan med god margin kalle meg millionær. Anonymkode: d6b01...aaa 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #62 Skrevet 7. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 5.10.2023 den 21.29): Jeg tror ingen her har foreslått polyester fra HM. Anonymkode: 9eae2...4da Det antydet jeg heller ikke. Anonymkode: 7ad04...d8b
Kipling Skrevet 7. oktober 2023 #63 Skrevet 7. oktober 2023 On 9/11/2023 at 3:12 AM, AnonymBruker said: Jeg tolker old money som preppy jeg også. Tror stilen har blit gjenpopularisert gjennom tv-serien Succession. Tror også det er greit å huske på at det er forskjell på hvordan folk med "gamle penger" går kledd i virkleligheten og hvordan de går kledd på tv. I virkeligheten så kan de sikkert gå kledd med alle mulige type klær. Anonymkode: 36b01...876 Nja... preppy er vel et undersegment av old money. Preppy er den ungdommelige versjonen av old money, kommer vel fra hverdags stilen til de yngre fra old money familier. Brooks Brothers er jo ikoniske her. Burberry og aquascutum for trenchcoats. Turnbull&Asser for skjorter og gensere. Edward green og crocket & Jones for sko. Sånn for å nevne noen. Men stilen er ikke spesielt drevet av merker, mer bare filosofien om å kjøpe kvalitet som holder lenge og som er så klassisk at det er ikke går ut på dato før det er faktisk utslitt. Ralph lauren er jo basert på denne stilen, men på en litt rar måte. De tar denne stilen, og så "resirkulerer" de det som mote. Syns de kan sies å passe, så lenge det er ting med diskret logoer, men på de greiene med store logoer så er det absolutt ikke innenfor.
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #64 Skrevet 7. oktober 2023 47 minutter siden, AnonymBruker said: Nettopp.. Olav Thon går rundt med sin oransje lue inne og også når kleskoden er dress. Han er viktig nok til å kunne gå kledd som han vil. Anonymkode: 36b01...876 Viktig nok? Han spiller på folkelighet, noe han har gjort hele livet. Dette ser ut til å fungere, for alle går fem på, inkludert deg. Anonymkode: 83d47...bf6 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #65 Skrevet 7. oktober 2023 11 minutter siden, AnonymBruker said: Viktig nok? Han spiller på folkelighet, noe han har gjort hele livet. Dette ser ut til å fungere, for alle går fem på, inkludert deg. Anonymkode: 83d47...bf6 Ja Thon er viktig nok til å slippe å forholde seg til kleskoder. Viktighet har ikke noe med "folkelighet" slik som du antyder. Viktighet handler om hva slags makt man har. Olav Thon er en viktig forretningspartner og potensiell forretningspartner for svært mange. I tillegg er det alle som har lyst til å få donasjoner fra han. Det er ingen som har lyst til å risikere å tape en kontrakt eller pengestøtte fra Olav Thon fordi de nektet å prate med noen som går med lue inne. Anonymkode: 36b01...876
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #66 Skrevet 7. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nettopp.. Olav Thon går rundt med sin oransje lue inne og også når kleskoden er dress. Han er viktig nok til å kunne gå kledd som han vil. Anonymkode: 36b01...876 Er Olav Thon "old money"? Anonymkode: edc31...4af 3
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #67 Skrevet 7. oktober 2023 Han er i hvert fall gammel med mye penger🤣 Men tror faktisk han har tjent formuen sin selv, altså nye penger. Anonymkode: 3f579...26e
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #68 Skrevet 7. oktober 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Nettopp.. Olav Thon går rundt med sin oransje lue inne og også når kleskoden er dress. Han er viktig nok til å kunne gå kledd som han vil. Anonymkode: 36b01...876 De som virkelig ER old money har vett nok til å følge kleskoder på «ordentlige» steder. En ting er å gå på café med caps og hettegenser, men skal man på Ascot, The Ritz o.l. bruker man det som er vanlig på slike steder, som man er vokst opp med. I restauranten på The Ritz i London er det ganske streng kleskode, og det vet de som er vant med å gå dit. Da fornærmer man ikke hotellsjefen/hovmesteren ved å stille i hullete jeans. Hadde Kong Charles troppet opp i rød topplue og uten slips hadde de antagelig sluppet ham inn likevel, men han hadde aldri gjort det - nettopp fordi han VET at sånn gjør man ikke. Det hadde vært fullstendig respektløst. Anonymkode: dfa8a...560 1 1
Bacteria Skrevet 7. oktober 2023 #69 Skrevet 7. oktober 2023 Den britiske landsdelen. Klær av natur-materialer som varer lenge er det jeg tenker på med old money. Tenker på Krimmens Vera og det skotske klesmerket Brora blant andre.
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #70 Skrevet 7. oktober 2023 On 9/15/2023 at 1:52 AM, AnonymBruker said: Barbour skal helst være arvet og godt brukt. Nytt oser av wannabe. Anonymkode: f4fc6...388 Det blir vel litt håpløst om man ikke kan kjøpe nytt fordi det da «oser av wannabe»? Hva skal Barbour gjøre om de ikke kan selge nye klær? Anonymkode: d04bb...1b1 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #71 Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det blir vel litt håpløst om man ikke kan kjøpe nytt fordi det da «oser av wannabe»? Hva skal Barbour gjøre om de ikke kan selge nye klær? Anonymkode: d04bb...1b1 Du skjønner tydeligvis ikke konseptet. Overklassen er ikke flaue over å bruke gamle plagg. Anonymkode: f4fc6...388 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #72 Skrevet 8. oktober 2023 4 hours ago, AnonymBruker said: Du skjønner tydeligvis ikke konseptet. Overklassen er ikke flaue over å bruke gamle plagg. Anonymkode: f4fc6...388 Gamle plagg har jeg brukt i alle år. Jeg kjøper til og med brukte klær, om de er fine nok. Uten logo og av rene tekstiler. Har dog ikke Barbour. Du sier at om man kjøper nytt så er man wannabe, om man ikke har men vil kjøpe, så er man wannabe uansett? Anonymkode: d04bb...1b1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #73 Skrevet 11. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 8.10.2023 den 13.45): Gamle plagg har jeg brukt i alle år. Jeg kjøper til og med brukte klær, om de er fine nok. Uten logo og av rene tekstiler. Har dog ikke Barbour. Du sier at om man kjøper nytt så er man wannabe, om man ikke har men vil kjøpe, så er man wannabe uansett? Anonymkode: d04bb...1b1 Om man vil ha Barbour, så kjøper man Barbour. Men i de riktige miljøene er det godt brukte Barbour jakker som er status. På samme måte som at det er mer status med eldre biler enn nye biler. Du kan ikke kjøpe deg til en Daimler som har vært i familien i tredve år, eller en Barbour jakke arvet av bestefar. Alle kan kjøpe nytt. Det er poenget. Gammel Land Rover har høyere status enn en ny. I visse miljøer. Gamle hus har høyere status enn nye. Samme grunn. Gamle møbler. Det betyr ikke at man har arvet, men det indikerer arv. Arv. Arv er overklassens symbol. Alt det ser ut som man har arvet har status. Men, denne gjengen er liten. I Norge er det ikke en prosent engang. Men skal du imponere overklassen er det helt annerledes enn å imponere eliten. Overklassen ser ned på eliten. Eliten er stort sett i dag langt rikere, men dette er nye penger, selv om det er tredje eller fjerde generasjon med penger. Anonymkode: f4fc6...388 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #74 Skrevet 11. oktober 2023 Old money forbinder jeg med hestesport, og Ralph lauren.. Anonymkode: dc3b2...546
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #75 Skrevet 12. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 15.9.2023 den 12.31): jeg synes det er et stort paradoks å lese motereportasjer om hvordan man kan ordne Quiet Luxury/Old money-looken på lavbudsjett. Da har de misset noe vesentlig... Anonymkode: 18aa7...31f Det går absolutt an, men det krever litt jobb! Det viktige er å se etter hva plagget inneholder. Dropp syntetiske klær. Står det polyester er det no go. Så må man prøve tøyet. Veldig mye av det rimelige tøyet er kjapt sydd, og man vil også se forskjeller mellom plagg. Så man bør se nøye på om plagget er ok sydd. Også må det passe og sitte pent på. Noen er heldigere med sin fasong enn andre 😄 For min del er det nesten umulig å finne den typen plagg billig etter at jeg fikk barn. Anonymkode: 30c89...bf4
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #76 Skrevet 12. oktober 2023 Vet ikke hvem andre tenker på når de hører "old money" i Norge. Men utenom kongefamilien ville jeg tenkt på Tobakks-Andresens familie, skipsrederfamilier som Wilhelmsen og Fred.Olsen, Treschow-familien, Ringnes-familien. Det er vel familier som har vært rike siden i minst 150 år. Vet at de gamle skipsrederfamiliene lenge så ned på "oppkomlingene" som Reksten, Fredriksen, osv. Men uten å selv være i skipsredermiljøet så tror jeg ikke det er slik nå lenger. Så i avisa at de som kom fra gamle penger kom i bursdag da John Fredriksen hadde 75-årsdag. Og jeg tviler på at noen kunne sett på klærne i den bursdagsfesten hvem som kom fra nye og hvem som kom fra gamle penger. John Fredriksen har jo også et kjent julebord hvor både gamle og nye penger kommer. Her er noen bilder av gjestene på bursdagen: https://www.dn.no/marked/john-fredriksen/maryam-mohaghegh/johan-andresen/john-fredriksen-75-feirer-75-ars-dagen-med-finanseliten-pa-asiatisk-luksusrestaurant-det-blir-stille-og-rolig-som-vanlig/2-1-616495 Anonymkode: 36b01...876
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #77 Skrevet 12. oktober 2023 On 10/7/2023 at 6:53 PM, AnonymBruker said: De som virkelig ER old money har vett nok til å følge kleskoder på «ordentlige» steder. En ting er å gå på café med caps og hettegenser, men skal man på Ascot, The Ritz o.l. bruker man det som er vanlig på slike steder, som man er vokst opp med. I restauranten på The Ritz i London er det ganske streng kleskode, og det vet de som er vant med å gå dit. Da fornærmer man ikke hotellsjefen/hovmesteren ved å stille i hullete jeans. Hadde Kong Charles troppet opp i rød topplue og uten slips hadde de antagelig sluppet ham inn likevel, men han hadde aldri gjort det - nettopp fordi han VET at sånn gjør man ikke. Det hadde vært fullstendig respektløst. Anonymkode: dfa8a...560 Sønnen hans Harry gikk med hakekors. Det er selvsagt en million ganger verre enn å gå med rød topplue og uten slips. Broren til Charles fikk Jeffrey Epstein til å skaffe mindreårige prostiuterte. Charles behandlet åpenbart ikke sin ridligere kone Diana med noe respekt. Anonymkode: 36b01...876
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #78 Skrevet 12. oktober 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Sønnen hans Harry gikk med hakekors. Det er selvsagt en million ganger verre enn å gå med rød topplue og uten slips. Broren til Charles fikk Jeffrey Epstein til å skaffe mindreårige prostiuterte. Charles behandlet åpenbart ikke sin ridligere kone Diana med noe respekt. Anonymkode: 36b01...876 tåpelig avsporing Anonymkode: 18aa7...31f 3
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #79 Skrevet 22. oktober 2023 Angående at folk med "old money" ser ned på nyrike. Det går vel begge veier. De som har skapt sin egen formue føler seg jo ofte bedre enn de som har arvet pengene. Anonymkode: 36b01...876
Kvalitet Skrevet 31. januar 2024 #80 Skrevet 31. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 22.10.2023 den 18.17): Angående at folk med "old money" ser ned på nyrike. Det går vel begge veier. De som har skapt sin egen formue føler seg jo ofte bedre enn de som har arvet pengene. Anonymkode: 36b01...876 Ja det gjør de nok og kanskje med rette. Imidlertid har de ikke vokst opp med kulturen og etiketten og det er kanskje det «old money» folka ser ned på. 1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå