Gå til innhold

Kan ankel bli svakere etter skade?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Brakk ankel for 20 år siden. Tråkker lettere over på foten etter dette. Ifjor tråkket jeg såpass over at hørte en lyd. Tok lang tid før ble bra. Pr idag smertefri men ankelleddet knaker veldig. Nå skal jeg for første gang i mitt liv trene styrke. Merker jeg klarer flere tåhev på det "bra" benet. Kan ankel bli svakere etter skader? Hvordan kan jeg trene ankelen uten å være redd for å skade meg mer?

Anonymkode: 867ae...ad3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den kan bli svakere ja, og du får samtidig dårligere propriosepsjon. Tåhev høres lurt ut. Jeg ville også gjennomført denne her:

Men da uten vekter. Gjerne med regresjonen at du holder deg fast i noe. Da trener du opp masse bra muskulatur, balanse og propriosepsjon! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må absolutt bygges opp igjen. Jeg hadde "slarkete" ankel etter skade i 2-3 år etterpå. Trente mye på balanse, stod veldig mye på et ben. Det ble bedre og bedre og nå er den like bra som før. Teipet den på trening i starten for å ikke skade den mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp klart å få en kraftig forstuing i ankelen.. Hvor lang tid tenker dere som er kjent med dette at det tar før jeg kan begynne å trene igjen? Kan per nå ikke trå på det, men går det fort over? Har heldigvis aldri hverken brukket eller forstuet noe før.. 

Anonymkode: 85540...571

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.9.2023 den 13.48):

Brakk ankel for 20 år siden. Tråkker lettere over på foten etter dette. Ifjor tråkket jeg såpass over at hørte en lyd. Tok lang tid før ble bra. Pr idag smertefri men ankelleddet knaker veldig. Nå skal jeg for første gang i mitt liv trene styrke. Merker jeg klarer flere tåhev på det "bra" benet. Kan ankel bli svakere etter skader? Hvordan kan jeg trene ankelen uten å være redd for å skade meg mer?

Anonymkode: 867ae...ad3

Noe som kan skje etter en skade er at man blir litt skeptisk og ikke belaster det svake punktet mye. Da kan musklaturen rundt bli svak/dårlig trent.   

Da jeg tråkket over som tenåring ble jeg fortalt at å balansere var bra for musklene rundt anklene. Jeg balanserte mye og har ikke tråkket over etter det.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...