Gå til innhold

Manuell vs. Automat lapp

Manuell eller Automat lapp?  

65 stemmer

1. 1. Velger du manuell eller automat lappen?

• Manuell
      45
    • Automat
      20

Fremhevede innlegg

Skrevet

Manuell. Jeg har hadde jobber i studietiden (som er nylig)  hvor jeg måtte kjøre manuell bil (hjemmetjenesten, personlig assistent o.l.), jeg har leid bil i utlandet flere ganger og har da kunnet spare penger på å ha manuell, jeg har vært i situasjoner hvor vi har vært flere og måttet fordele sjåførene på ulike biler og jeg har måttet kjøre manuell, jeg har biler jeg har lånt jevnlig som har manuell (før vi kjøpte egen bil etter studiene). Jeg kjenner folk som tok lappen på automat som ikke så for seg å noengang trenge manuell, for så å begynne i jobb og oppdage at de måtte ha det, og dermed måtte ta lappen på manuell etterpå.

Men, jeg kjenner jo også de som har klart seg uten lappen til de passerte 30, som bor i Oslo og aldri kjører bil omtrent. De klarer seg helt fint med bare automat. Selv tenker jeg at det er så lite komplisert å kjøre manuell (folk hauser det opp noe voldsomt, det er ikke romforskning liksom) så man kan like godt ta den lappen og ha muligheten. Jeg liker ikke å gjøre ting som begrenser mulighetene mine, så skjønner ikke helt at andre velger å begrense seg selv heller. 

Anonymkode: aaedc...78c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.9.2023 den 9.52):

Ja, for de som har råd til å kjøpe nye biler.

Anonymkode: a26f1...132

Det er et dårlig argument. Jeg har bil fra 2016, med automat. Har en Volvo fra 2008 med automat og. 

Anonymkode: 1cfc9...00d

Skrevet

Hva er grunnen til å velge automat? Er du handikappet eller noe slikt?

Anonymkode: 36d18...f29

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva er grunnen til å velge automat? Er du handikappet eller noe slikt?

Anonymkode: 36d18...f29

Ja jeg er handikappet.  Vet ikke forskjellen på  høyre og venstre, krasjer inn i biler i ren raseri hvis de er for trege inn i rundkjøringen og er så svaksynt at jeg nesten er blind, så kjørelæreren lot meg ta automatlappen i ren sympati 🙄

Eh. Hva tror du? Kanskje det kan være pga at det er automat man har tilgjengelig til å øvelseskjøre med 

Anonymkode: de05d...a23

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Tok sertifikat for to år siden på automat. Ingen av de som var aktuelle for øvelseskjøring hadde bil med manuell. Jeg er ufør, dermed ikke aktuelt å kunne kjøre begge deler i jobbsammenheng, og skal primært kjøre den bilen jeg kjøpte selv. Skal jeg være sjåfør for andre i deres bil, så er det stort sett for de samme folkene som ikke har manuelle gir på bilene sine. Videre har jeg en helseutfordring ift bruk av venstre bein.

Nå trenger jeg leiebil mens bilen min er på verksted, og det var null stress fordi de har mest biler med automat hos Hertz.

For meg (og lommeboka) ga det da mest mening å kjøre opp på automat.

Anonymkode: fd2b6...16f

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner ikke, denne diskusjonen kommer opp og opp. Men jeg har begynt å øve på bilkjøring i 2003, på pappa sin automatbil. I 2003!!! Jeg er nå 40 år gammel. Hvor finner dere biler med manuell gir, hva er det dere kjører.. traktor? 😬

Anonymkode: 374db...9ae

Skrevet

Flere av bilene på jobb er manuell. Glad jeg kan kjøre det :)

Anonymkode: db66f...01c

• Liker 1
Skrevet
On 9/15/2023 at 9:52 AM, AnonymBruker said:

Ja, for de som har råd til å kjøpe nye biler.

Anonymkode: a26f1...132

Samboeren min kjøpte en Volvo fra 2001 med automat i fjor. Så det går helt fint an å finne eldre, billige biler med automat.

• Liker 1
Skrevet

Har automatlappen, fordi det var automat jeg hadde tilgjengelig for øvelseskjøring. Angrer litt, det er så mange gamle, morsomme biler jeg ikke kan kjøre. 

Anonymkode: bdcfc...d94

Skrevet

Jeg elsker å kjøre bil og syns det er kjedelig å kjøre automat, så for meg er det et selvsagt valg å ha muligheten til å gire selv. 

Skjønner at ikke alle har samme interessen.

Skrevet

Når jeg tok lappen var det ikke noe stas å ha stempel på baksiden av førerkortet som sa... Gjeld berre automatgira køyretøy

Skrevet

Mine tre ungdommer fra 17-21 år har/tar nå lappen på manuell bil. 21 åringen må ha manuell grunnet arbeidsbil (byggebransjen), 19 åringen måtte ha manuell for å komme inn i den enheten han ville i militæret og 17 åringen vil ha mulighet til å kjøre russevanen som er manuell.

Anonymkode: d63a9...055

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...