Gå til innhold

Manuell vs. Automat lapp

AnonymBruker

Manuell eller Automat lapp?  

65 stemmer

1. 1. Velger du manuell eller automat lappen?

• Manuell
      45
    • Automat
      20

Anbefalte innlegg

Hadde du tatt manuell eller automat lapp når du kan kjøre en manuell bil i kanskje to år til for å så erstatte den med automat? Eller kjøpe automat med en gang og drite i manuell?

Anonymkode: d4331...d92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tok lappen for snart 11 år siden, automat. Så langt har jeg ikke vært i en eneste situasjon der det har vært nødvendig med manuelt sertifikat.

Anonymkode: 33695...cae

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun lappen på automat, angrer ikke på det. Aldri kommet opp i en situasjon der det har vært nødvendig med manuell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville absolutt valgt manuell igjen om jeg skulle tatt lappen nå. Jeg kjører automat til vanlig, men når jeg ble påkjørt på en parkeringsplass endte jeg opp med manuell leiebil, det var det eneste de hadde inne så hadde hatt et problem om jeg kun kunne kjørt automat. Fikk også manuell når jeg måtte bytte bilrute en gang. Skal jeg bruke de største bilene på jobben må jeg kjøre manuell. Så i mine lyne er det veldig dumt å kun ta lappen på automat. Brått må du ha manuell bil en periode.

Anonymkode: 3e1e1...523

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har automat. Har aldri hatt bruk for manuell. Alle grunnene folk kommer med om at man MÅ ha manuell, gjelder ikke meg. Jeg tok lappen da jeg var 34 og klarte meg helt fint uten lappen til da. Så jeg klarer meg nok helt fint uten manuelt førerkort nå. Man kan sykle, gå eller kjøre kollektivt :)

Tok lappen bare fordi det er litt mer "luksus", og for å avlaste samboer når vi kjører langt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at om man har mulighet til å øvelseskjøre med manuell giring så gjør man det til det sitter.  Om man må betale kjøretimer for det samme så bør man ha en konkret årsak til at man velger det. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hadde du tatt manuell eller automat lapp når du kan kjøre en manuell bil i kanskje to år til for å så erstatte den med automat? Eller kjøpe automat med en gang og drite i manuell?

Anonymkode: d4331...d92

Du trenger ikke ta ny oppkjøring/ta førerkortet på nytt for å kunne kjøre automat når du først har tatt på manuell. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med manuell kan man jo kjøre begge. Mitt argument er leiebil i utlandet er billigere og at de fleste i min familie har gamle biler som er manuell. 

Er jeg hos mamma feks og noe skjer så jeg må kjøre bilen hennes er den manuell. 

Desuten ønsker jeg meg en gammel landrover og de er manuelle. Er traktor vei til hytta og omtrent bare traktor eller landrover som kommer seg dit. 

Anonymkode: 226a3...7bf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar mer kollektiv enn å kjøre bil, men jeg tok lappen i fjor på automat. Det er mer enn godt nok for mitt bruk. 

Anonymkode: da905...ebd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omgås ikke folk som har manuell i 2023 og leiebil i utlandet med automat er heller ikke noe problem. Typ 99% av nye biler har automat. Lett valg. 

Anonymkode: 90d90...c8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, AnonymBruker said:

Typ 99% av nye biler har automat. Lett valg.

Ja, for de som har råd til å kjøpe nye biler.

Anonymkode: a26f1...132

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv 17 åringen min som nå øvelseskjøre har skjønt verdien og vil ta lappen på manuell. Selv om det kommer mer og mer automat er ikke manuell borte.

Anonymkode: effea...71e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Manuell fordi automatlappen er flaut.

Anonymkode: 3c60d...5cd

Det mest flaue her er kommentaren din 

Anonymkode: de05d...a23

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt å kunne briefe litt med å kunne kjøre manuell da. Det største problemet med å ikke ha manuell-lappen er vel kanskje hvis man skal leie bil i utlandet...? Der er det ofte manuell på de billigste bilene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Manuell, fordi automatlappen ikke var et tema da jeg tok serifiktat i 1995 

Hilsen Gunda på langt over 40.. 

Anonymkode: 59265...35f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har manuell siden jeg tok lappen i 1990, men i dag hadde jeg tatt for automat og kjøpt en elbil med en gang.

Leielbil har jeg spart penger på å ikke inkludere i forsinkringen. Har aldri leid bil i utlandet. Har leid i Norge en gang, da leide jeg en Model 3 på Nabobil. Ingen i familien har noe annet enn elbil. Kjører heller ikke bil i jobben. Har ikke kjørt manuellbil på over 20 år med unntak av den gangen jeg hadde oppkjøring til BE (men de kunne sikkert fikset automatbil da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.9.2023 den 9.52):

Ja, for de som har råd til å kjøpe nye biler.

Anonymkode: a26f1...132

Mamma har en liten Toyota automatbil fra 2004 så det argumentet må du lengre ut på landet med. 

Anonymkode: a6e84...d8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...