Gå til innhold

Når kommer sykepenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skjønner ingenting av systemet. Skjønt at man ikke får sykepenger før sykmeldingen er ferdig? Var sykmeldt i 4 uker, tilogmed torsdag. Når får jeg sykepenger fra NAV da? Hvor lang tid tar det normalt? 

Anonymkode: 4328c...b19

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det varierer sterkt. Sønnen min var sykemeldt ett år, og fikk forlengelse for ca en måned om gangen av legen hver gang. Man visste aldri når NAV fant det for godt å utbetale sykepengene. Sto et sted at det skulle skje senest den 25. i mnd, men det skjedde aldri. De kom bare nå og da, plutselig delt opp i to (selv om sykemeldingen var for en måned, fikk han for to uker ene gangen, så noen dager senere kom resten osv).

Vi så aldri noe mønster i det. Man kan bli helt tullete av NAV. Heldigvis hadde ikke min sønn forpliktelser som huslån etc som forfaller til bestemte datoer og SKAL betales da, ellers hadde det jo vært krise å ikke få pengene til fast tid hver mnd. Han hadde bare småregninger som mobilfaktura osv, og det hjalp jeg han med om pengene fra NAV ikke var kommet i tide.

Anonymkode: 67f82...79a

• Nyttig 1
Skrevet

De kommer når som helst. Sykepengene kommer innen den 25. hvis søknad om sykepenger for den mnd er ferdig behandlet innen ca i midten av samme måned. Siden sykepenger utbetales etterskuddsvis skjer dette sjeldent. Sykepenger fra tidligere måneder utbetales direkte, dvs er på konto 3-5 dager etter at søknaden er ferdig behandlet. 

Saksbehandlingstid er inntil 4 uker fra nav har fått all nødvendig dokumentasjon før førstegangssøknad (søknad+inntektsopplysninger). Deretter er saksbehandlingstid inntil 3 uker fra søknad er sendt. 

Har du sjekket at arbeidsgiver har sendt inntektsmelding ts? Det ser du på siden din på nav. Det skjer ingenting før inntektsopplysninger er på plass.

Anonymkode: ca835...c9c

• Nyttig 1
Skrevet

Min samboer ventet 12 uker på sykepenger fra Nav. Man må ha litt buffer for å klare det. 

Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Skjønner ingenting av systemet. Skjønt at man ikke får sykepenger før sykmeldingen er ferdig? Var sykmeldt i 4 uker, tilogmed torsdag. Når får jeg sykepenger fra NAV da? Hvor lang tid tar det normalt? 

Anonymkode: 4328c...b19

Det fins selvsagt et mønster, men de burde fjerne at det fins en fast utbetalingsdato den 25., for det gjør det ikke.

Fra nav.no:

Hvis vi innvilger søknaden din før den 20. i den samme måneden som sykmeldingen din gjelder for, får du pengene innen den 25. denne måneden. Ellers får du vanligvis utbetalt sykepengene innen 5 dager etter at NAV har innvilget søknaden din.

Hvis søknaden din gjelder dager i 2 ulike kalendermåneder, kan utbetalingen bli delt i to.

Datoen du får sykepengene dine avhenger altså av hvilken periode du har vært sykmeldt og når vi innvilger søknaden din.

Saksbehandlingstiden er 4 uker fra nav har mottatt:

-sykmelding

-inntektsmelding fra abeidsgiver (du kan ringe NAV på 55553333 og spørre om den er mottatt)

-søknad om sykepenger

Anonymkode: 6fa21...91f

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det fins selvsagt et mønster, men de burde fjerne at det fins en fast utbetalingsdato den 25., for det gjør det ikke.

Fra nav.no:

Hvis vi innvilger søknaden din før den 20. i den samme måneden som sykmeldingen din gjelder for, får du pengene innen den 25. denne måneden. Ellers får du vanligvis utbetalt sykepengene innen 5 dager etter at NAV har innvilget søknaden din.

Hvis søknaden din gjelder dager i 2 ulike kalendermåneder, kan utbetalingen bli delt i to.

Datoen du får sykepengene dine avhenger altså av hvilken periode du har vært sykmeldt og når vi innvilger søknaden din.

Saksbehandlingstiden er 4 uker fra nav har mottatt:

-sykmelding

-inntektsmelding fra abeidsgiver (du kan ringe NAV på 55553333 og spørre om den er mottatt)

-søknad om sykepenger

Ergo minst 4 uker etter sykemeldingen er over. 

Anonymkode: c849c...cf8

Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Det varierer sterkt. Sønnen min var sykemeldt ett år, og fikk forlengelse for ca en måned om gangen av legen hver gang. Man visste aldri når NAV fant det for godt å utbetale sykepengene. Sto et sted at det skulle skje senest den 25. i mnd, men det skjedde aldri. De kom bare nå og da, plutselig delt opp i to (selv om sykemeldingen var for en måned, fikk han for to uker ene gangen, så noen dager senere kom resten osv).

Vi så aldri noe mønster i det. Man kan bli helt tullete av NAV. Heldigvis hadde ikke min sønn forpliktelser som huslån etc som forfaller til bestemte datoer og SKAL betales da, ellers hadde det jo vært krise å ikke få pengene til fast tid hver mnd. Han hadde bare småregninger som mobilfaktura osv, og det hjalp jeg han med om pengene fra NAV ikke var kommet i tide.

Anonymkode: 67f82...79a

Utbetalingene kommer aldri før etter søknad om sykepenger er sendt. Årsaken til at de kom i to deler, var nok at sykmeldingen gikk over et månedsskifte, f.eks fr 15. juni til 15.juli. Et tips er å være sykmeldt f.eks fra 1. juni-30.juni, 1.august-31.august osv dersom du vet at du kommer til å være langtidssykmeldt.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ergo minst 4 uker etter sykemeldingen er over. 

Anonymkode: c849c...cf8

Ja. Men dersom du ikke har penger til å betale for livsopphold så lenge, så kan du ringe NAV og be dem purre.

Skrevet

Hvis du googler "sykepenger", "sykepenger utbetaling" eller  "utbetalingsfrister nav" eller "behandlingstid nav" så kommer du til navs sider med all relevant info

Anonymkode: d2cfb...074

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...