Gå til innhold

Prosjekt kropp

Ephemera

Anbefalte innlegg

Gjest Fruktkake
Og nå har jeg vært og fisket frem pannekakeposen som lå overst i søppelbøtta :rodme: (Jeg har jo blitt helt loco av dette...)

Posen inneholder 536 gram tørr vare og det er 390 kcal. i 100 gram. Dermed blir det 2.090 kalorier i posen. Det står at den gir ca. 20 pannekaker (og da kan dere jo gjette hvor mange sambo har spist  :overrasket: ) og da blir det litt over 100 kcal. i en pannekake.

Det var ikke ille altså! Det er jo ikke noe problem å spise det til middag da?? Hvis jeg spiser 4 stk. med sukker så blir jo ikke det mer enn ca. 500 kcal. + litt smør til steking.

:hoppe:

(Jeg kunne jo droppet sammenbruddet idag...)

Ja, det var jo uansett ikke så galt. Men pannekaker er vel ikke akkurat det mest næringsrike. Karbohydratene og sukkeret gjør jo i tillegg at man fort blir sulten igjen. Jeg har lyst på pannekaker. Har faktisk en Toropose i skuffa. Skal ikke se bort fra at det blir pannekakemiddag i morra nei... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Fruktkake
KG har tydeligvis gått over til sommertid litt før alle oss andre:)

I dag har vært en litt sløv dag fra min side. Spiste en kyllingwraps til lunsj. Var så sulten da jeg begynte å lage middag at jeg endte opp med å spise kyllingfilet med pestopasta til. Men kveldsmaten ble forholdsvis grei. Spiste en lett-youghurt og en appelsin. Men i morgen starter en ny dag, og da skal jeg være flinkere! :)

Synes ikke dette hørtes ille ut i det hele tatt jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var jo uansett ikke så galt. Men pannekaker er vel ikke akkurat det mest næringsrike. Karbohydratene og sukkeret gjør jo i tillegg at man fort blir sulten igjen. Jeg har lyst på pannekaker. Har faktisk en Toropose i skuffa. Skal ikke se bort fra at det blir pannekakemiddag i morra nei...  ;)

Hehe... skjønte at du måtte ha en pose liggende, siden du greide å regne ut kaloriene i det :ler:

Har lagt den inn riktig på VK, jeg nå, under "Mine matvarer". 1 pannekake inneholder 105 kalorier :) Men det er jo som du sier ikke den mest næringsrike middagen, nei. Men akkurat nå blir jeg glad for alt som ikke er så fetende som jeg trodde ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest 0
Og nå har jeg vært og fisket frem pannekakeposen som lå overst i søppelbøtta :rodme: (Jeg har jo blitt helt loco av dette...)

Posen inneholder 536 gram tørr vare og det er 390 kcal. i 100 gram. Dermed blir det 2.090 kalorier i posen. Det står at den gir ca. 20 pannekaker (og da kan dere jo gjette hvor mange sambo har spist  :overrasket: ) og da blir det litt over 100 kcal. i en pannekake.

Det var ikke ille altså! Det er jo ikke noe problem å spise det til middag da?? Hvis jeg spiser 4 stk. med sukker så blir jo ikke det mer enn ca. 500 kcal. + litt smør til steking.

:hoppe:

(Jeg kunne jo droppet sammenbruddet idag...)

Jeg har aldri klart å steke 20 pannekaker av en sånn røre! :overrasket: Jeg ender alltid opp med halvparten... Men jeg lager store og tynne pannekaker.

Sjekk med samboern din hvor mange han tror han stekte og spiste du Ephemera. Vektklubb sin oppskrift på grove pannekaker var beregnet for 20 stk. Her ble det 11. Det var meningen at det skulle bli 4 porsjoner med 5 til hver, og 650 kcal per porsjon inkl syltetøy. Jeg spiste 3 stk, og tror jeg fikk i meg det samme som de regner til en porsjon....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest synseren

Hvordan klarte dere å motivere dere til å starte kampen mot kiloene? Jeg har begynt x antall mandager uten å klare å følge opp. Har dere tips til hvordan jeg skal motivere meg til å komme i gang. Det er begynnelsen som er vanskeligst, når en har holdt ut en stund pleier det å gå lettere etterhvert. Er det deres erfaring også?

Dere er utrolig flinke jenter!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri klart å steke 20 pannekaker av en sånn røre! :overrasket:  Jeg ender alltid opp med halvparten... Men jeg lager store og tynne pannekaker.

Sjekk med samboern din hvor mange han tror han stekte og spiste du Ephemera. Vektklubb sin oppskrift på grove pannekaker var beregnet for 20 stk. Her ble det 11. Det var meningen at det skulle bli 4 porsjoner med 5 til hver, og 650 kcal per porsjon inkl syltetøy. Jeg spiste 3 stk, og tror jeg fikk i meg det samme som de regner til en porsjon....

Ja, jeg skal spørre ham! Når jeg greier å løsrive meg fra laptopen og gå følge etter ham til senga... Han sa at det var omtrent 20 pannekaker før jeg sa at det sto det på posen, men jeg tror ikke han har telt dem. Men jeg så bunken når de var ferdigstekte (da jeg sprakk og spiste den første) og det var mange. De var tynne og ganske store. Husk også at det finnes to størrelser på de posene, en med 8 pannekaker og en med 20 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest 0
Hvordan klarte dere å motivere dere til å starte kampen mot kiloene? Jeg har begynt x antall mandager uten å klare å følge opp. Har dere tips til hvordan jeg skal motivere meg til å komme i gang. Det er begynnelsen som er vanskeligst, når en har holdt ut en stund pleier det å gå lettere etterhvert. Er det deres erfaring også?

Dere er utrolig flinke jenter!!  :)

Jeg vil anbefale deg å sette deg realistiske mål!

Og jeg har sett på gamle bilder av meg selv i forhold til nye og det er virkelig motivasjon nok! :forvirret: I tillegg kan det være lurt å melde seg inn i vg's vektklubb eller grete rode sin som er gratis. Da holder man god oversikt over hva man spiser, og lærer seg etterhvert å spise riktig. :forvirret:

En annen god måte å motivere seg på er å bruke pulsklokke, for da ser du hvor mange Kcal du forbrenner mens du trener og da kan man pushe seg til å gi litt ekstra så du forbrenner enda litt til.

Men ellers må man vel bare bestemme seg for at man ikke skal gi seg! Man skal stå på til man har nådd målene sine. Jeg er så heldig at jeg har mistet sukkerbehovet, og jeg måtte ha noe hver dag. Nå blir det litt en gang (kanskje to) i uka, og jeg orker mye mindre søtsaker enn før. Det forsvant nesten allerede etter 2 uker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest 0
Ja, jeg skal spørre ham! Når jeg greier å løsrive meg fra laptopen og gå følge etter ham til senga... Han sa at det var omtrent 20 pannekaker før jeg sa at det sto det på posen, men jeg tror ikke han har telt dem. Men jeg så bunken når de var ferdigstekte (da jeg sprakk og spiste den første) og det var mange. De var tynne og ganske store. Husk også at det finnes to størrelser på de posene, en med 8 pannekaker og en med 20 ;)

åååå Det visste jeg ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er utrolig flinke jenter!!  :)

Du kan jo starte med å bli med oss i denne tråden ;)

Vel.. motivasjonen må vel være at jeg ønsker å bli slankere, ønsker å føle meg mer vel både med og uten klær. Jeg var slank og kunne spise alt jeg ville frem til jeg passerte 30 år. Så jeg er vant til å være slank, men kiloene har sneket seg på. Likevel har jeg gått rundt i noen år og tenkt at "å slanke meg, det greier jeg ikke!". Men så, plutselig en dag, så bestemte jeg meg bare! Det var den dagen jeg startet denne tråden. Og ikke visste jeg da at så mange koselige jenter skulle bli med meg på dette. (Glad i dere alle sammen :klem: )

Motivasjonen må være å føle seg bedre, se bedre ut, få bedre helse... Og det er utrolig deilig å merke at kiloene forsvinner!! Det er om å gjøre å legge om kostholdet til sunnere mat, sånn at du kan spise deg mett selv om du slanker deg, men du spiser mat med mindre kalorier og som er sunn!

Og selvsagt hjelper det masse å trene og røre på seg.

Men det er tungt av og til - det kan du bare se i innleggene mine :)

Bli med oss, da vel!

:kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synseren:

Som Fruktkake sier, så lønner det seg virkelig å melde seg inn i en vektklubb - aller helst VG sin. www.vektklubben.no

Da regner de ut hvor mange kalorier du kan spise per dag, og du legger inn alle matvarene du spiser sånn at du ser hvordan du ligger an.

Jeg har nemlig "lekeslanket meg" i et års tid, hvor jeg lot være å spise godterier utenom helgene og trodde jeg skulle bli tynn av det. Det hjalp ingenting :roll: Jeg spiste alt for mye kalorier i maten også.

VK hjelper ihvertfall meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest synseren

Ja, jeg blir gjerne med i denne inspirerende gjengen, Ephemera! Fin tråd du har startet. Jeg skal begynne i morgen istedet for å vente til mandagen. Føler et visst forventningspress nå når jeg må rapporere. Da må jeg jo bare være flink. Men den største motivasjonen er selvfølgelig at jeg vil endre kostholdet noe og trimme litt mer enn jeg gjør i dag.

Gleder meg til å ta fatt på den nye livsstilen i morgen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen hit, Synseren!

Du skriver det aller, aller viktigste, tror jeg, i den siste setningen din. "Livsstilen". Skal man endre på vekta si, må det nemlig en endring til, og den kan jo ikke være midlertidig! Dersom man går tilbake til gamle synder igjen etter nedgangen, ender man tilslutt opp nøyaktig (eller litt over) der man startet!

Med det mener jeg jo ikke at man har gitt opp sjokolade og potetgull for alltid, men dersom man klarer å endre litt på matvanene sine, samt bli vant til å bevege seg litt mer, er det meste gjort. Bare det å bytte ut brød med knekkebrød og drikke mer vann har hjulpet meg igang - det til tross for endel brownies, småsjokolader og potetgull innimellom...

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, nå var jeg innom dagboka di i full fart (er trøtt og skal legge meg, "skal bare" først.), og ser at dette vet du jo!

Da er vel igrunn det beste rådet jeg har å gi at man aldri skal vente til mandag med å begynne. Og at dersom man ramler utpå sukker-og-fett-galeien, er det bare å ta seg i nakken med en gang man er ferdig, svimmel og kvalm av fråtsinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest1
Som Fruktkake sier, så lønner det seg virkelig å melde seg inn i en vektklubb - aller helst VG sin. www.vektklubben.no

VK hjelper ihvertfall meg!

Sånn for ordens skyld:

www.vektklubb.no er VG sin

www.vektklubben.no er GR sin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest 0

Nå har jeg trent 20min pilates! jeg tok den heftige i dag, så nå ble jeg varm!

Det er så dumt at det ikke går ann å velge lett, middels og meget anstrengende på pilates! Det er jo utrolig stor forskjell på de to videoene jeg bruker. Den ene minner nesten litt mer om yoga, for der går det mest på pustetekninkk og rolig styrketrening, mens den andre går i hundre! Jeg kan umulig forbrenne 200 kcal på begge :forvirret:

I dag har jeg heller ikke noe behov for ekstra mat! Så da tror jeg at jeg har spist akkurat det jeg skal ha minus treninga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Takk for oppmuntringene!

Dere er så flinke! Ang. pannekaker, så er det jo mye uenigheter rundt det. Grete Roede kaller det nei-mat. Man kan jo lage det med grovere meltyper, mindre sukker og kanskje bruke kesam og cottage-cheese som fyll sammen med lett-syltetøy. Jeg tror mange regner det som neimat fordi det som regel inneholder mye karbohydrater, lite proteiner og lite fiber (og lite grønnsaker). Selv har jeg bannlyst pannekaker, fordi jeg kan spise så innmari mye av det uten å bli særlig mett. Det samme gjelder vel risengrynsgrøt.

Jaja... jeg er ved sterkere mot nå. I går trente jeg punp-time og spinning i 45 min på egenhånd. I dag er det kake på kontoret i forbindelse med bursdagsfeiring og kvinnedagen. Jeg er usikker på om jeg skal spise. Vekta står stille, buksene er trange og jeg sliter med å finne ting å ha på meg, så derfor bør jeg vel la være. Dog hadde jeg bursdag for litt siden uten å få ordentlig kake. Hm... Tror jeg kommer til å angre hvis jeg spiser, så jeg bør nok la være.

God slankedag og gratulerer med dagen, venninner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hvordan klarte dere å motivere dere til å starte kampen mot kiloene? Jeg har begynt x antall mandager uten å klare å følge opp. Har dere tips til hvordan jeg skal motivere meg til å komme i gang.

Mitt tips må være å ikke begynne Et Nytt og Bedre Liv på en mandag! Mandager er de dagene jeg føler meg suverent verst - trøtt, sliten og stort sett alltid godtesyk utover kvelden. Start f.eks. en onsdag eller torsdag!

Og så tror jeg det er lurt å sette av en fast dag i uken (f.eks. lørdag) som en "kosedag". Ikke det at du skal stappe i deg søtsaker og fet mat 24 timer i strekk nødvendigvis, men at det må være lov å skeie ut med en sjokolade eller et skolebrød uten at verden går under. Dersom du unner deg litt kos en gang i uken, er det desto lettere å holde motet oppe de 6 andre dagene i uken.

Venn deg til å drikke masse vann! Ha med en vannflaske på jobb hver dag, som du etterfyller i løpet av dagen.

Trening/fysisk aktivitet er alfa og omega. Gjerne sammen med en venninne - vanskeligere å skulke unna hvis du har en avtale med noen!

Gi deg selv små belønninger etterhvert som du holder trykket oppe. En ny leppestift/øyeskygge på slutten av hver måned du greier å gjennomføre f.eks. - eller en stilig genser?

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående pannekaker så tror jeg fettet kommer av at folk som oftes steker de i smør, noe som gir ekstra kcal. Ganske mange faktisk.

Jeg sparer mange kcal på min teflonpanne har ikke stekt i verken smør eller olje på mange år. Jeg syntes det er gøy å se vekten gå nedover. Jeg slanket meg jo før på Grethe rode, vekta begynte da på 96 kilo. Da jeg kom til 80 fant jeg ut at jeg var lei slanking og bestemte meg for å holde vekten. Men nå er jeg i gang igjen og syntes vektklubben er mye bedere enn Grethe roede. Kan ikke fordra ordet nei mat. Det meste kan spise bare det begrenses og mengden er liten.

Har kost meg med rugbrød med banan på og det var så godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående pannekaker så tror jeg fettet kommer av at folk som oftes steker de i smør, noe som gir ekstra kcal. Ganske mange faktisk.

Jeg sparer mange kcal på min teflonpanne har ikke stekt i verken smør eller olje på mange år. Jeg syntes det er gøy å se vekten gå nedover. Jeg slanket meg jo før på Grethe rode, vekta begynte da på 96 kilo. Da jeg kom til 80 fant jeg ut at jeg var lei slanking og bestemte meg for å holde vekten. Men nå er jeg i gang igjen og syntes vektklubben er mye bedere enn Grethe roede. Kan ikke fordra ordet nei mat. Det meste kan spise bare det begrenses og mengden er liten.

Har kost meg med rugbrød med banan på og det var så godt.

Enig! Samme for meg om det er nei-mat eller ja-mat. Man skal kose seg litt selv om man slanker seg også! Ellers blir det for hardt. Det som er viktig er at man spiser mat man blir mett av, men har man lyst på pannekaker til middag, så spiser vi det og driter i om det er nei-mat :) Poenget er å holde seg innenfor tildelte kalorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:velkommen: Synserern :)

Nå er det bare en uke til jeg kan begynne å trene forsiktig igjen :hoppe:

I dag skal jeg også ha pannekaker til middag, men pga kyssesyken klarer jeg 1 pannekake, kansje to om jeg er virkelig sulten.

Jeg er så sjokolade-snål for tiden :icon_neutral: men jeg tviler på jeg får i meg så mange kalorier om dagen uansett.

Hvordan blir det om man ikke får i seg nok kalorier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...