Gå til innhold

Låne penger til ukjente folk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg snakket med en kollega idag som har via en eller annen side lånt ut penger til helt ukjente folk 😳

Tilsammen lånt ut nesten 20.000 fordelt på flere personer. Jeg fatter ikke at vedkommende ville gjøre det. Ett beløp vedkommende hadde lånt ut var 1000._ og lånetaker skulle betale det tilbake i neste uke og lånegivere ville få tilbake 2000.- For en vanvittig rente 😳

Er det noen andre her på KG som gjør dette? For meg høres det helt idiotisk ut, hva om pengene ikke blir tilbakebetalt?

Anonymkode: f417b...303

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er jo en kalkulert risiko. Med slike renter, kan en jo tjene penger selv om enkelte lån skulle gå tapt.

Å gjøre seg til kjeltring for kr. 1000, 2000, 3000, gir jo heller ingen mening.

• Liker 2
Skrevet

P2P ?

:skya:

Anonymkode: e3aac...263

Skrevet
1 hour ago, Sprut said:

Er jo en kalkulert risiko. Med slike renter, kan en jo tjene penger selv om enkelte lån skulle gå tapt.

Å gjøre seg til kjeltring for kr. 1000, 2000, 3000, gir jo heller ingen mening.

Ikke så sikker på det. Bare sjekk utlånsgrupper på fb.

Skrevet

Har gjort det i årevis. Perx. Bra rente og har gått veldig fint. 0 tap.

Anonymkode: ddeed...ae2

• Liker 1
Skrevet

Jeg lånet ut via Kameo og Fundingpartner. Har ca 560 000 utlånt for øyeblikket. Gode renter.

Anonymkode: a451d...e30

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg lånet ut via Kameo og Fundingpartner. Har ca 560 000 utlånt for øyeblikket. Gode renter.

Skjønner ikke at du tør jeg. Hva om de ikke betaler tilbake, hvilke inndrivningsmuligheter har du da? Forliksrådet? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

P2P ?

Hva betyr P2P?

Skrevet
Helgekarjol skrev (9 timer siden):

Ikke så sikker på det. Bare sjekk utlånsgrupper på fb.

De sidene vil jeg gjerne se, har du link til noen av de?

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har gjort det i årevis. Perx. Bra rente og har gått veldig fint. 0 tap.

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Skattes renteinntektene som inntekt eller blir det som feks renter på fond eller kapitalrenter? Beklager dumt spørsmål..

Anonymkode: 007cd...48b

Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Skattes renteinntektene som inntekt eller blir det som feks renter på fond eller kapitalrenter? Beklager dumt spørsmål..

Skattes 22% 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skjønner ikke at du tør jeg. Hva om de ikke betaler tilbake, hvilke inndrivningsmuligheter har du da? Forliksrådet? 

Den som intet våger, intet vinner.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Skattes 22% 

Så slik som feks renter på høyrente da? 

Skrevet

Det er også rart å skulle kreve det dobbelte tilbake..

Anonymkode: 03984...f59

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så slik som feks renter på høyrente da? 

Som vanlige bankrenter. Man bruker også "standardfradraget" for utgifter til inntekts ervervelse her. Ca 17-18000 årlig for min del.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Som vanlige bankrenter. Man bruker også "standardfradraget" for utgifter til inntekts ervervelse her. Ca 17-18000 årlig for min del.

Takk, det jeg lurer på er om dette er kapitalinntekter eller pensjonshivende inntekt når nav ser på det, jeg har uførepensjon og har arvet litt penger jeg kunne tenke meg å lånt bort og tjent litt renter på. Vet ikke om det går som inntekt eller? Beklager igjen om jeg spør dumt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Takk, det jeg lurer på er om dette er kapitalinntekter eller pensjonshivende inntekt når nav ser på det, jeg har uførepensjon og har arvet litt penger jeg kunne tenke meg å lånt bort og tjent litt renter på. Vet ikke om det går som inntekt eller? Beklager igjen om jeg spør dumt.

Det går som ren kapitalinntekt, altså som om du hadde pengene i banken og får renter. Berører ikke trygden på noe vis.

Rentene er ca 15%, iallefall på Perx der jeg holder til.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det går som ren kapitalinntekt, altså som om du hadde pengene i banken og får renter. Berører ikke trygden på noe vis.

Rentene er ca 15%, iallefall på Perx der jeg holder til.

Takk for svar, dette skal jeg se nærmere på. 

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Hva betyr P2P?

En ganske ny trend er at du kan låne fra helt fremmede privatpersoner som tilbyr lån. Et P2P-lån skiller seg fra vanlige lån ved at det ikke er banken som står for lånet, men en annen privatperson som lånetaker ikke kjenner fra før av.

I USA har det dukket opp flere slike P2P -plattformer som muliggjør denne typen lån. Her er det altså ikke eieren av plattformen som låner ut pengene, men de som bruker plattformen. Låneplattformene er bare verktøyet som muliggjør slike lån.  
Lånene blir som regel gitt som usikrede forbrukslån, noe som betyr at det ikke er noen sikkerhet for lånene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...