Gå til innhold

Hvordan dele leilighet som den ene parten eier?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hvorfor kan ikke du eie din leilighet, og så kan han eie sin og ha leieinntekter og sine utgifter? Så deler dere fellesutgifter på din leilighet, og om dere skal gifte dere og får barn så får dere vurdere en annen løsning. 

Anonymkode: 7c123...d3e

Siden jeg ikke vil ha på på leiligheten vil det være veldig lite faste kostnader. Normalt sett er jo lån, renter gi avdrag de største faste boutgiftene.

Felleskostnader er på ca 2000 kr i mnd, strøm og nett ca 1000 og kommunale avgifter ca 1000. Han vil altså da betale ca 2000 kr i mnd pluss støm, mens jeg vil tape renter på å ha 3 mill (hans del av leiligheten) på sparekonto. Noe mer bør han vel betale tenker jeg. 😊 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Playful skrev (1 time siden):

Hei.

Jeg har akkurat kjøpt meg ny leilighet, og desverre kan jeg betale den uten lån pga arv. Jeg skulle så gjerne heller hatt mamma i livet, men det er utenfor tema her. Det er snakk om ca 6 millioner for leiligheten.

Min kjæreste og jeg flytter sammen dit, og blir samboere.
Her trenger vi råd til hvordan vi løser det økonomisk mtp at jeg eier leiligheten alene. Han eier en annen leilighet, og markedet er veldig dårlig nå så det er ikke riktig tidspunkt å selge den.
Han ønsker å kjøpe seg inn i leiligheten, men hans kapital er jo bundet opp i hans leilighet.

Vi har da to alternativer. Han "leier" hos meg og betaler fast leie per måned. Dette er ikke optimalt, han ønsker å være fullverdig samboer og ikke leietaker hos meg. Det føles ikke riktig for stoltheten, samt at han da ikke vil være med på verdiøkning av leiligheten og bare "kaster bort" pengene sine.

Det andre alternativet er at han tar ett slags privat lån hos meg. Da vil han få være med på verdiøkning av leilighet, men må betale renter og avdrag på lånet til meg. Navnet hans vil ikke komme på skjøtet så lenge lånet er privat hos meg. Det må være en kontrakt mellom oss to. 

Jeg vet ikke helt hvilke muligheter som er best her, evt helt andre løsninger. Han kan ikke ta opp nytt lån i banken som er stort nok før han selger sin leilighet.
Det positive med lån til meg er jo at vi betaler til oss selv på en måte, men samtidig vil jeg gå glipp av renten av å ha 3 millioner stående til sparing i f eks fond.

Er det noen som har tips til oss? Hvor henvender vi oss evt for bedre rådgivning? 😊

Ta det med en advokat og ikke kvinneguiden er mitt aller aller beste tips 

Anonymkode: 69dc0...204

• Liker 4
Skrevet
Playful skrev (13 minutter siden):

Siden jeg ikke vil ha på på leiligheten vil det være veldig lite faste kostnader. Normalt sett er jo lån, renter gi avdrag de største faste boutgiftene.

Felleskostnader er på ca 2000 kr i mnd, strøm og nett ca 1000 og kommunale avgifter ca 1000. Han vil altså da betale ca 2000 kr i mnd pluss støm, mens jeg vil tape renter på å ha 3 mill (hans del av leiligheten) på sparekonto. Noe mer bør han vel betale tenker jeg. 😊 

Sjekk ut hva som er høyeste rente på fond eller høyrentekonto og regn ut hva du hadde fått i rente pr år minus skatt så må han betale det. Tenta er vel sånn 4,06 prosent rundt om eller noe 

4% av 3 mill er 120.000 så minus noe skatt på det, så er det det du taper pr år på å ikke ha det på konto feks.. om fond er enda høyere så snakker vi en del

Anonymkode: aeef9...299

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja men høres ikke det ut som en grei plan?

Dette høres ut som en skikkelig hodepine hvis det blir slutt. Og før også. Hvem skal betale for oppussing? Hvor mange prosent eier han nå? Fem? 18%? Bo sammen i din leilighet en stund, han betaler en rimelig husleie som dere blir enige om. Når han er klar til å selge leiligheten sin, kjøper han seg inn. 
Hvis det blir slutt, har du i realiteten latt ham bo gratis, for du må kjøpe ham ut! 

Anonymkode: 351e6...3ea

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Playful skrev (26 minutter siden):

Ja, han bør absolutt betale mer enn det. Ville sett hvor stort overskudd han har på utleie av sin egen leilighet, og hvor mye det koster å leie i området. Han bidrar kanskje med oppussing eller slike ting også? Ser han betaler 10k for en liten leilighet nå, så jeg ville lagt meg litt under det. Slik at begge to kommer greit ut av det - du får litt penger inn, han har litt billigere leie enn nå (og en større og finere leilighet). 
Det privat lån-opplegget ditt er en oppskrift på konflikt. Hvis han absolutt vil kjøpe seg inn i din leilighet, så må han selge det han har. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dette høres ut som en skikkelig hodepine hvis det blir slutt. Og før også. Hvem skal betale for oppussing? Hvor mange prosent eier han nå? Fem? 18%? Bo sammen i din leilighet en stund, han betaler en rimelig husleie som dere blir enige om. Når han er klar til å selge leiligheten sin, kjøper han seg inn. 
Hvis det blir slutt, har du i realiteten latt ham bo gratis, for du må kjøpe ham ut! 

Han vil jo eie 0% frem til han har betalt f Eks 300 000 i leie eller andre innskudd. 300 000 er 5%, så da vil han få 5% av boligen. 10% ved 600 000 osv frem til 50%. 😊 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Enig. I tillegg er det en avtale der han opparbeider seg mer kapital enn du. 

Jeg hadde gått for å eie hver sin leilighet en stund. Deretter kan han kjøpe seg inn, uten noe rotete privatlån (som ofte blir et rent mareritt ved brudd)

• Liker 1
Skrevet
Playful skrev (Akkurat nå):

Han vil jo eie 0% frem til han har betalt f Eks 300 000 i leie eller andre innskudd. 300 000 er 5%, så da vil han få 5% av boligen. 10% ved 600 000 osv frem til 50%. 😊 

Ja, alt han betaler inn går til å heve sin eierandel. Og så har han verdiøkning på sin egen leilighet i tillegg.

Høres ut som du vil litt mye, i forhold til å gi han en god ordning.

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Sjekk ut hva som er høyeste rente på fond eller høyrentekonto og regn ut hva du hadde fått i rente pr år minus skatt så må han betale det. Tenta er vel sånn 4,06 prosent rundt om eller noe 

4% av 3 mill er 120.000 så minus noe skatt på det, så er det det du taper pr år på å ikke ha det på konto feks.. om fond er enda høyere så snakker vi en del

Kalkulatorer forteller meg at ett lån på 3 mill vil koste rundt 17 000, og 2 mill vil koste rundt 12 000. Høyrentekonto vil gi meg rundt 10 000 i avkastning. Minus litt skatt, men beløpene er høyere på fond. Sånn sett kunne vi jo satt ca 8-10000 i mnd for han. Han har ca 10 000 i mnd i utgifter på leiligheten han leier nå, så det vil gå opp i opp (han bor ikke i leiligheten han eier da den er i annen by, den vil leies ut). Men så kommer spørsmålet om eierandel i leiligheten. Skal han da ikke ha noe eierandel før han kjøper seg inn? Det er vel det mest logiske, men jeg vil gjerne være smidig også. 😊 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja, han bør absolutt betale mer enn det. Ville sett hvor stort overskudd han har på utleie av sin egen leilighet, og hvor mye det koster å leie i området. Han bidrar kanskje med oppussing eller slike ting også? Ser han betaler 10k for en liten leilighet nå, så jeg ville lagt meg litt under det. Slik at begge to kommer greit ut av det - du får litt penger inn, han har litt billigere leie enn nå (og en større og finere leilighet). 
Det privat lån-opplegget ditt er en oppskrift på konflikt. Hvis han absolutt vil kjøpe seg inn i din leilighet, så må han selge det han har. 

Ja, det er nok det beste. Han har noe ekstra utgifter i den andre byen (lager og slikt) så det sammen med leiligheten vil gjøre at han går ca i null der. 

• Liker 1
Skrevet

Er ikke denne løsningen hva man kaller "kvinnefella"? Han skal betale "leie" som avdrag på et fiktivt lån, ikke tinglyst eierandel og avdrag konverteres til "leie" om det blir slutt... det er jo krise for personen om det blir slutt etter 5 år og man har betalt inn 650k. Man blir jo holdt som økonomisk gissel 

• Liker 2
Skrevet
Hengebuksvinet skrev (5 minutter siden):

Ja, alt han betaler inn går til å heve sin eierandel. Og så har han verdiøkning på sin egen leilighet i tillegg.

Høres ut som du vil litt mye, i forhold til å gi han en god ordning.

Ja, det er nok litt dumt. Tror jeg må lande på tipsene om at han "leier" for litt mindre enn det jeg taper frem til han kan kjøpe seg inn. Så eier han 0% frem til han kan kjøpe seg inn

Skrevet
newman01 skrev (48 minutter siden):

Er ikke denne løsningen hva man kaller "kvinnefella"? Han skal betale "leie" som avdrag på et fiktivt lån, ikke tinglyst eierandel og avdrag konverteres til "leie" om det blir slutt... det er jo krise for personen om det blir slutt etter 5 år og man har betalt inn 650k. Man blir jo holdt som økonomisk gissel 

Det er ikke noe som kan bare i fem år. Han skal jo kjøpe seg inn. Ser for oss ett år eller to. Hvis han f eks betaler leie på 8000 kr i mnd, så vil han komme betydelig billigere ut av det enn han gjør i dag. Pluss at han da vil gå bo i strøken leilighet på over 100 kvm med 3 soverom istedet for sliten gammel leilighet med sovealkove... 

• Nyttig 2
Skrevet
newman01 skrev (3 timer siden):

Han har jo samtidig leieinntekt på egen leilighet. Skal han stikke den i egen lomme og bo gratis?

Anonymkode: 9cce5...aa3

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

First things first. Hvor lenge tenkte dere å være kjærester/samboere? Hadde dere vært gift...barn etc. ville det kanskje være mer naturlig å kjøpe seg inn, men dette virker lite gjennomtenkt. Bare la fyren leie hos deg så lenge, så ser du an hvordan forholdet går før du/dere evnt. går noe lenger med planene.

• Nyttig 3
Skrevet
Playful skrev (5 timer siden):

men jeg taper også rente på å ha 3 mill i f eks fond 

Luksusproblem. Invester i noen fond og det går greit. Eventuelt puss opp boligen din. Eller ta dere noen deilige ferier, Fet bil og båt f. Eks

han har egen leilighet som han får verdistigning på. Han må skatte av det. Han bør betale leie til deg og begge skal tjene på at dere bor billig sammen og at han har mulighet til å ha inntekt på leiligheten sin.

Skrevet

Personlig hadde jeg aldri latt kjæreste kjøpe seg inn i min bolig. Det kan vi snakke om dersom ekteskap blir aktuelt. Inntil det får hun bidra med diverse utgifter. Leie har ikke jeg krevd, men det er vel ganske normalt å kreve (under markedspris så klart) avhengig av deres økonomi. Kan han leie ut sin leilighet, TS? 

Anonymkode: 4d9d2...0af

Skrevet

Som du sier kunne du investert 3mill og fått god avkastning. Det betyr at så lenge han ikke vil selge sin leilighet (for å få mest mulig verdistigning fra den,) må du få prisstigning på hele din leilighet. Når han selger sin, må han kjøpe seg inn i din for markedsverdi på tidspunkt for kjøp. Så får dere begge verdistigning på den eiendommen dere faktisk eier. Og noe må han betale for å bo hos deg, men det trenger ikke være mer enn noen få tusen som dere er komfortable med begge to (for utgifter, slitasje etc). 

Anonymkode: 6deaa...43a

Skrevet

Det viktigste som du ikke nevner noe om her er hvor lenge dere har vært ilag og om dere har bodd ilag over tid. At han skal kjøpe seg inn i leiligheten hvis dere ikke har bodd sammen i minst 1år er galskap. 

Og selvfølgelig skal han betale halvparten av utgiftene, som strøm OL. Men å kjøpe seg inn kan han gjøre når han har solgt sin leilighet og dere har bodd ilag i minst 1 år. 

Anonymkode: 22ef2...382

Skrevet
ThereGoesBob skrev (20 timer siden):

First things first. Hvor lenge tenkte dere å være kjærester/samboere? Hadde dere vært gift...barn etc. ville det kanskje være mer naturlig å kjøpe seg inn, men dette virker lite gjennomtenkt. Bare la fyren leie hos deg så lenge, så ser du an hvordan forholdet går før du/dere evnt. går noe lenger med planene.

Glidende overgang. Har kjent hverandre noen år. Har basicly bodd sammen i seks mnd, men boforholdene er ikke optimale så vi ønsker derfor denne nye leiligheten så vi kan bo skikkelig sammen sammen. Vi er på stadiet hvor har snakket om ring og hvorvidt vi ønsker barn sammen. 

Jeg tror nok jeg, etter tips herfra, lander på at han bør leie av meg en periode til vi kan selge hans leilighet 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...