Gå til innhold

Hvordan dele leilighet som den ene parten eier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har akkurat kjøpt meg ny leilighet, og desverre kan jeg betale den uten lån pga arv. Jeg skulle så gjerne heller hatt mamma i livet, men det er utenfor tema her. Det er snakk om ca 6 millioner for leiligheten.

Min kjæreste og jeg flytter sammen dit, og blir samboere.
Her trenger vi råd til hvordan vi løser det økonomisk mtp at jeg eier leiligheten alene. Han eier en annen leilighet, og markedet er veldig dårlig nå så det er ikke riktig tidspunkt å selge den.
Han ønsker å kjøpe seg inn i leiligheten, men hans kapital er jo bundet opp i hans leilighet.

Vi har da to alternativer. Han "leier" hos meg og betaler fast leie per måned. Dette er ikke optimalt, han ønsker å være fullverdig samboer og ikke leietaker hos meg. Det føles ikke riktig for stoltheten, samt at han da ikke vil være med på verdiøkning av leiligheten og bare "kaster bort" pengene sine.

Det andre alternativet er at han tar ett slags privat lån hos meg. Da vil han få være med på verdiøkning av leilighet, men må betale renter og avdrag på lånet til meg. Navnet hans vil ikke komme på skjøtet så lenge lånet er privat hos meg. Det må være en kontrakt mellom oss to. 

Jeg vet ikke helt hvilke muligheter som er best her, evt helt andre løsninger. Han kan ikke ta opp nytt lån i banken som er stort nok før han selger sin leilighet.
Det positive med lån til meg er jo at vi betaler til oss selv på en måte, men samtidig vil jeg gå glipp av renten av å ha 3 millioner stående til sparing i f eks fond.

Er det noen som har tips til oss? Hvor henvender vi oss evt for bedre rådgivning? 😊

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes mange muligheter. Her er hva jeg hadde gjort.

1) Kjøp leiligheten og tinglys den på deg.

2) Kjæresten din betaler halvparten av felleskostnadene utenom felleslån og strøm.

3) Gi kjæresten din tid til å selge sin leilighet og vær støttende i prosessen. Ikke rush dette.

4) Når kjæreste din er klar, så gjøres det et engangsinnskudd til deg og dere tinglyser korrekt prosent på nytt. De pengene du har til overs kan investeres i fonds

5) Om kjæresten din ikke kan kjøpe 50% med en gang, så kan han spare opp en viss sum i løpet av året og kjøpe noen prosent hvert år. 

6) Jeg hadde ikke satt opp private lån. Lån i banken er heller ikke nødvendig. Sparer stress og penger for begge parter.

Lykke til.

Schmuhujjhhuhu

Anonymkode: b72f0...667

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Aner ikke hvorfor den ble postet som anonym bruker haha! Var ikke meningen å skjule seg.

Schmuhujjhhuhu

Endret av Schmuhu
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det finnes mange muligheter. Her er hva jeg hadde gjort.

1) Kjøp leiligheten og tinglys den på deg.

2) Kjæresten din betaler halvparten av felleskostnadene utenom felleslån og strøm.

3) Gi kjæresten din tid til å selge sin leilighet og vær støttende i prosessen. Ikke rush dette.

4) Når kjæreste din er klar, så gjøres det et engangsinnskudd til deg og dere tinglyser korrekt prosent på nytt. De pengene du har til overs kan investeres i fonds

5) Om kjæresten din ikke kan kjøpe 50% med en gang, så kan han spare opp en viss sum i løpet av året og kjøpe noen prosent hvert år. 

6) Jeg hadde ikke satt opp private lån. Lån i banken er heller ikke nødvendig. Sparer stress og penger for begge parter.

Lykke til.

Schmuhujjhhuhu

Anonymkode: b72f0...667

1) Allerede satt i gang. Overtagelse første november, bare meg som kjøper. 

2) Felleskostnader på huset er bare 2000 kr til sameiet (forsikringer og slikt) samt kommunale avgifter 

3) Jeg har all tid i verden. 😊 

4 og ut. Litt usikker på hva du mener her. Skal han ikke betale leie eller noe, bare de 1000 kr i fastutgifter til felleseiet? Og så kjøpe seg inn bit for bit? Det er en god plan å kjøpe bit for bit, men jeg syns jo han skal betale halvparten av strøm og en form for leie i mellomtiden. 😊 

Skrevet

Har kjæresten sin leilighet nedbetalt? 

Gitt at han leier ut sin leilighet, så bør han betale halvparten av fellesutgiftene deres, og dere deler halvparten av overskuddet på leia han får inn (etter avdrag, renter og andre kostnader). 

Kjøpe seg inn med en fast månedlig sum vil da komme i tillegg.

I korte trekk tenker jeg dere skal tjene "like mye" på å flytte sammen. 

Anonymkode: 89265...c64

Skrevet

Han trenger ikke verdiøkning i din leilighet, han har sin egen leilighet å få verdiøkning på.

Det enkle er ofte det beste. Han får delta i verdiøkning når han har kjøpt seg inn. Han får selv styre når han kjøper seg inn, og finansierer innkjøpet selv som han vil. Du er ikke ansvarlig for å finansiere for ham, selv om du har arvet.

Hvor mye han betaler til deg er avhengig av hvor mye utgifter han har på sin leilighet. Hvis han leier ut så betaler 0 selv, så er det naturlig at han betaler mer hos deg. Halvparten av hva han før betalte kanskje, så deler dere fordeler og ulemper. Som et voksent menneske kan han ikke forvente å ha 0 i boutgifter.

Anonymkode: 5bd74...e81

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Ikke privat lån! Hvis han ikke får lån i banken pga all kapitalen er bundet opp i den andre leiligheten, betyr det i praksis at han er for høyt belånt ift inntekt til at han kan få mer lån. Hvis han skulle rote til økonomien, er ditt lån til ham det som havner i siste rekke. Skjønner ikke hvorfor han sutrer om at han ikke skal eie leiligheten dere skal bo sammen i, når han i tillegg eier enda en leilighet? Enten må han selge og kjøpe seg inn, eller så må han la være å kjøpe seg inn. Uansett er det lurt å bo litt sammen FØR man eier felles bolig. 

Anonymkode: 351e6...3ea

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Gitt at han leier ut sin leilighet, så bør han betale halvparten av fellesutgiftene deres, og dere deler halvparten av overskuddet på leia han får inn (etter avdrag, renter og andre kostnader). 

Hei. 

Hans leilighet er ikke nedbetalt. Den er ikke leid ut nå, men han skal prøve å få leid den ut. 

Siden jeg kjøper ut leiligheten uten lån vil det være veldig lite faste kostnader. Ca 2000 kr i mnd til sameiet, pluss ca 1000 kr i mnd i kommunale avgifter. 

Jeg syns det er vanskelig å vite hvor mye han bør betale i leie da. Jeg har jo lite faste utgifter på leiligheten, men jeg taper også rente på å ha 3 mill i f eks fond 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Han trenger ikke verdiøkning i din leilighet, han har sin egen leilighet å få verdiøkning på.

Det enkle er ofte det beste. Han får delta i verdiøkning når han har kjøpt seg inn. Han får selv styre når han kjøper seg inn, og finansierer innkjøpet selv som han vil. Du er ikke ansvarlig for å finansiere for ham, selv om du har arvet.

Hvor mye han betaler til deg er avhengig av hvor mye utgifter han har på sin leilighet. Hvis han leier ut så betaler 0 selv, så er det naturlig at han betaler mer hos deg. Halvparten av hva han før betalte kanskje, så deler dere fordeler og ulemper. Som et voksent menneske kan han ikke forvente å ha 0 i boutgifter.

Anonymkode: 5bd74...e81

Ja, mye fornuftig her. Målet er at han skal leie ut sin leilighet og ende opp med 0 i kostnader der. Han bor ikke i denne leiligheten nå, da den ikke er i samme by. Må leier han en liten, dårlig leilighet uten soverom, betaler ca 10 000 i mnd pluss strøm for den. Vi flytter sammen til en nydelig, fult oppgradert leilighet på over 100 kvm med tre soverom 😊

Han forventer ikke å bo gratis, han er innstilt på å finne en kalkulasjon med meg. Spørsmålet er hvor mye 🤔

Skrevet
Playful skrev (6 minutter siden):

Hei. 

Hans leilighet er ikke nedbetalt. Den er ikke leid ut nå, men han skal prøve å få leid den ut. 

Siden jeg kjøper ut leiligheten uten lån vil det være veldig lite faste kostnader. Ca 2000 kr i mnd til sameiet, pluss ca 1000 kr i mnd i kommunale avgifter. 

Jeg syns det er vanskelig å vite hvor mye han bør betale i leie da. Jeg har jo lite faste utgifter på leiligheten, men jeg taper også rente på å ha 3 mill i f eks fond 

Rente på 3 mill er en del selv på en høyrentekonto, absolutt... 

Anonymkode: aeef9...299

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ikke privat lån! Hvis han ikke får lån i banken pga all kapitalen er bundet opp i den andre leiligheten, betyr det i praksis at han er for høyt belånt ift inntekt til at han kan få mer lån. Hvis han skulle rote til økonomien, er ditt lån til ham det som havner i siste rekke. Skjønner ikke hvorfor han sutrer om at han ikke skal eie leiligheten dere skal bo sammen i, når han i tillegg eier enda en leilighet? Enten må han selge og kjøpe seg inn, eller så må han la være å kjøpe seg inn. Uansett er det lurt å bo litt sammen FØR man eier felles bolig. 

Anonymkode: 351e6...3ea

Lån til meg vil være en formalitet, og innebærer ingen risiko. Får han ikke betalt avdraget til meg vil ikke "lånet" minke og han kommer altså ikke høyere i tenkt eierandel på leiligheten. Leiligheten vil stå i mitt navn, frem til han har betalt nok til å få en prosent der. 

F eks. Om han tenkt låner 3 millioner av meg. Da vil han betale leie per måned, som trekkes fra dette tenkte lånet. Når han het betalt ned f eks 600 000 (via mnd avdrag eller innskudd) vil han få 10% eierandel i leiligheten. Skulle han ikke betale etter planen eller vi f eks går fra hverandre, vil avdragene hans være som en normal husleie å regne. Det er hva jeg har tenkt, sånn kjapt. 😊 

• Liker 1
Skrevet
Playful skrev (1 minutt siden):

Lån til meg vil være en formalitet, og innebærer ingen risiko. Får han ikke betalt avdraget til meg vil ikke "lånet" minke og han kommer altså ikke høyere i tenkt eierandel på leiligheten. Leiligheten vil stå i mitt navn, frem til han har betalt nok til å få en prosent der. 

F eks. Om han tenkt låner 3 millioner av meg. Da vil han betale leie per måned, som trekkes fra dette tenkte lånet. Når han het betalt ned f eks 600 000 (via mnd avdrag eller innskudd) vil han få 10% eierandel i leiligheten. Skulle han ikke betale etter planen eller vi f eks går fra hverandre, vil avdragene hans være som en normal husleie å regne. Det er hva jeg har tenkt, sånn kjapt. 😊 

Det er jævlig mye tryggere å legge de pengene han låner i din leilighet, så betaler han ned.

Å gi noen 3 mill i privatlån hadde vært galskap å få tilbake hvis noe skjærer seg

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Rente på 3 mill er en del selv på en høyrentekonto, absolutt... 

Ja, det er akkurat det. Jeg taper jo en del på å ikke ha dette på konto. Kanskje kunne det vært ett godt utgangspunkt at han betaler leie hos meg tilsvarende det jeg taper på å ikke ha disse pengene stående? Og at den leien går til å kjøpe seg inn. Når han har betalt f eks 600 000 i leie pluss evt andre innskudd vil han få 10% eierandel i leiligheten. Jeg vet ikke om noe slikt kan være en løsning 

Skrevet

Det er jævlig mye tryggere å legge de pengene han låner i din leilighet, så betaler han ned.

Å gi noen 3 mill i privatlån hadde vært galskap å få tilbake hvis noe skjærer seg

Hvis noe skjærer seg vil vi bare måtte se på avdragene til meg som vanlig husleie evt. 😊 

Skrevet

Det er for øvrig ikke snakk om å utbetale de pengene til han eller sette hans navn på noe skjøte eller noe. Det er bare ett tenkt lån, slik at husleien på en måte går med på å betale seg inn i leiligheten istedet for å bare betale til ingenting 😊

Skrevet
Playful skrev (4 minutter siden):

Det er for øvrig ikke snakk om å utbetale de pengene til han eller sette hans navn på noe skjøte eller noe. Det er bare ett tenkt lån, slik at husleien på en måte går med på å betale seg inn i leiligheten istedet for å bare betale til ingenting 😊

Ja men høres ikke det ut som en grei plan?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja men høres ikke det ut som en grei plan?

Beste jeg kommer på så langt i hvert fall. Planen blir til mens jeg skriver her, så det er ikke så gjennomtenkt enda bare 😊 

Skrevet

Hvorfor kan ikke du eie din leilighet, og så kan han eie sin og ha leieinntekter og sine utgifter? Så deler dere fellesutgifter på din leilighet, og om dere skal gifte dere og får barn så får dere vurdere en annen løsning. 

Anonymkode: 7c123...d3e

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Han bør gi hele leieinntekten til TS - kostnadene han har på den. Når han selger kan han kjøpe seg inn i TS sin leilighet. 

Anonymkode: 9d008...2a1

Skrevet

Dere kan velge å dele all verdistigning/gevinst og alle utgifter, men da kommer den med dyrest eiendom best ut sannsynligvis.

Anonymkode: 1f1c6...563

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...