Gå til innhold

Tips til løpesko


lady90

Anbefalte innlegg

Jeg jogger bare 1 x 5 km  i uka + et par 10 min turer som oppvarming til styrketrening. Men jeg har lyst til å jogge en gang til hver uke. Jogger bare 5 km på ca 30 min, så er ingen racer, men prøver å forbedre  tida fra gang til gang. En venninne som løper mye skryter mye av sko med karbon og mener det vil hjelpe meg. Prøvde et par slike sko i en butikk idag og fikk litt følelsen av å "fly" bortover, man rullet liksom bortover. 

Anbefaler dere karbonsko? Og har dere evt tips til gode sko som ikke koster skjorta? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De er veldig bra når du skal løpe langt og løp, men det gir ingen mening når du skal løpe 5 km i uka. Karbon bør aldri være hovedsko eller eneste sko. De gjør at du ikke styrker musklene i beina så mye som du burde.
 

Velg sko som sitter godt på foten og som føles litt bouncy. Du må nesten prøve for å finne ut hva som passer til deg.

Anonymkode: 60365...83e

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke karbonskon er det du trenger, men heller å variere hvordan du løper når du løper en gang i uka. Ulike tempo, intervaller etc. 

Ellers enig med overnevnte her, du må ha en sko som sitter godt på foten din. Gå i en sportsbutikk og prøv ulike sko. Legg deg på sko til over 1000-lappen, men du trenger ikke til 2000+ 

Anonymkode: 42622...e47

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karbonsko er helt unødvendig for mosjonister. 

Du må prøve sko for å finne de som passer til deg. Føtter kommer i ulike fasonger, og hvilke sko DU synes er komfortable, er helt avhengig av din fot. 

Styr unna de aller billigste, men du trenger heller ikke gå mye over tusenlappen. Jeg løper 3-5 dager i uken, 5-10 km hver gang, og klarer meg helt fint med to par asics-sko til mellom 1000-1200 kr. 

Anonymkode: 341ac...869

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...