Gå til innhold

Barn som ikke gjør sitt beste

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, 

Jeg har et barn som går på fotball og er 10 år og som er blant de dårligste på laget.  Han har periodevis gjort en god innsats og da er han mye bedre, men han er virkelig ikke noe fotballtalent. De siste mnd har han gjort dårligere og dårligere innsats, løper veldig lite etter ballen og bidrar generelt lite når han er på banen. Jeg tror ikke selv han har vært klar over hvor laber innsatsen er, men det har nådd et punkt der vi nesten blir flau av se på.  Vi har forsøkt å oppmuntre til innsats ved å si at det er veldig bra når han løper og gjør en god innsats og at vi er stolte over det, I det siste har det nådd et bunnpunkt, og det er tydelig at han selv også føler seg dårlig og var lei seg i pausen.  Da vi kom hjem var vi litt bestemte med han, og sa at vi ikke er opptatt av hvor god han er i noe, men at vi mener han må gjøre sitt beste. Det er ikke greit å luffe rundt på banen når de andre gjør sitt beste. Da svikter han laget sitt, og dette sa vi ganske direkte. Og at det gjelder alt i livet, man må skjerpe seg og gjøre sitt beste eller så oppnår man ingenting. Dette trigger noe i meg, jeg sliter veldig med "legge seg ned og gi opp"-mentalitet. Han ble selvsagt veldig lei seg for dette. Noen som har noen erfaringer med lignende situasjoner?  Han la seg i kveld uten å ville slippe oss inn på rommet sitt så tydelig at dette såret han veldig mye. Synes dette er vanskelig... men man må vel skjerpe seg litt i livet også? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis han ikke liker fotball, er det kanskje på tide å finne en annen aktivitet. De neste årene vil bli mye tøffere på fotballbanen når de kommer i den alderen. 

Anonymkode: 4d237...b4f

• Liker 42
  • Nyttig 5
Skrevet

Han er vel ikke interessert i fotball, da?

Har dere prøvd en annen aktivitet?

Anonymkode: dcd69...893

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi har prøvd veldig mange ulike aktiviteter, men han vil helst bare være hjemme med oss og slappe av. Vi tenker at det er fint å ha en aktivitet som involverer fysisk aktivitet og de fleste i klassen er med på dette. Dumt for ham å falle utenfor det sosiale. 

• Liker 2
Skrevet

Det er stor forskjell på å gjøre en innsats og å gjøre sitt beste. Er utrolig slitsomt å alltid skulle gjøre ditt beste.  Men skal man delta i en lagidrett burde man helt klart gjøre en innsats. Høres ut som om han synes fotball er kjedelig. Han har nok Innset at han ikke har anlegg for det, og uansett hvor mye innsats han legger ned, så vil han aldri briljere. Må være utrolig demotiverende. 

• Liker 14
Skrevet

Ikke alle er fan av ball eller lag sport. Han liker jo tydeligvis ikke å spille fotball. La han finne sin egen greie. For min del var det klatring! Eller hva med en familieaktivitet om han trives godt med dere? Fast dag hvor dere går en tur eller sånt?

Anonymkode: 4f509...0c6

• Liker 5
  • Nyttig 3
Gjest theTitanic
Skrevet
LOTR skrev (3 minutter siden):

Vi har prøvd veldig mange ulike aktiviteter, men han vil helst bare være hjemme med oss og slappe av. Vi tenker at det er fint å ha en aktivitet som involverer fysisk aktivitet og de fleste i klassen er med på dette. Dumt for ham å falle utenfor det sosiale. 

Dere tvinger han til noe han ikke vil? Og tyner han for innsatsen og mangel på motivasjon? 

Det må dere slutte med. Det er utelukkende nedbrytende. 

Skrevet

Finn på noe annet å gjøre! Det finnes så mange andre morsomme aktiviteter

Fotball er det kjedeligste jeg kan tenke meg

• Liker 4
Skrevet

Om han ikke er interessert i fotball så er det vel bedre at dere som familie går tur/kaster frisbee/spiller enspretten, i stedet for å tvinge han med på en aktivitet han egentlig ikke er gira på og i tillegg klage på innsatsen han gjør.

Han kan jo godt være sosial sammen med de andre på gaming, være heiagjeng når de spiller, hjelpe til ved treninger.

• Liker 11
Skrevet
theTitanic skrev (1 minutt siden):

Dere tvinger han til noe han ikke vil? Og tyner han for innsatsen og mangel på motivasjon? 

Det må dere slutte med. Det er utelukkende nedbrytende. 

Ja det er et godt poeng. Til mitt forsvar så har han har villet gå på fotball, og har ikke gitt uttrykk for at han vil slutte før i dag. Vi har aldri sagt at han må gå på fotball. Men innsatsen har altså vært dårligere og dårligere. 

Gjest theTitanic
Skrevet
LOTR skrev (1 minutt siden):

Ja det er et godt poeng. Til mitt forsvar så har han har villet gå på fotball, og har ikke gitt uttrykk for at han vil slutte før i dag. Vi har aldri sagt at han må gå på fotball. Men innsatsen har altså vært dårligere og dårligere. 

1 han er ikke interessert så la han slutte.

2 kanskje noen andre på laget har bemerket at han er dårlig, og at interessen forsvant med det. I så fall sten til byrden om dere også har nevnt det. 

Skrevet
LOTR skrev (18 minutter siden):

Hei, 

Jeg har et barn som går på fotball og er 10 år og som er blant de dårligste på laget.  Han har periodevis gjort en god innsats og da er han mye bedre, men han er virkelig ikke noe fotballtalent. De siste mnd har han gjort dårligere og dårligere innsats, løper veldig lite etter ballen og bidrar generelt lite når han er på banen. Jeg tror ikke selv han har vært klar over hvor laber innsatsen er, men det har nådd et punkt der vi nesten blir flau av se på.  Vi har forsøkt å oppmuntre til innsats ved å si at det er veldig bra når han løper og gjør en god innsats og at vi er stolte over det, I det siste har det nådd et bunnpunkt, og det er tydelig at han selv også føler seg dårlig og var lei seg i pausen.  Da vi kom hjem var vi litt bestemte med han, og sa at vi ikke er opptatt av hvor god han er i noe, men at vi mener han må gjøre sitt beste. Det er ikke greit å luffe rundt på banen når de andre gjør sitt beste. Da svikter han laget sitt, og dette sa vi ganske direkte. Og at det gjelder alt i livet, man må skjerpe seg og gjøre sitt beste eller så oppnår man ingenting. Dette trigger noe i meg, jeg sliter veldig med "legge seg ned og gi opp"-mentalitet. Han ble selvsagt veldig lei seg for dette. Noen som har noen erfaringer med lignende situasjoner?  Han la seg i kveld uten å ville slippe oss inn på rommet sitt så tydelig at dette såret han veldig mye. Synes dette er vanskelig... men man må vel skjerpe seg litt i livet også? 

Det høres ut som at fotball ikke er for ham og at han egentlig ikke har interessen som trengs for å legge inn innsatsen som trengs.

Kanskje prøve en annen idrett eller en annen aktivitet som ikke er idrett?

• Liker 5
Skrevet

Forstår godt at han ble lei seg og ikke ville slippe dere inn på rommet sitt. Høres ut som han ikke liker fotball likevel. Det forstår jeg godt, for fotball er i mine øyne dørgende kjedelig. Hva med å la han teste en annen aktivitet han selv får velge? Ofte må man jo få prøve og feile litt før man finner noe man liker og vil fortsette med. 

• Liker 6
Skrevet

1 han er ikke interessert så la han slutte.

2 kanskje noen andre på laget har bemerket at han er dårlig, og at interessen forsvant med det. I så fall sten til byrden om dere også har nevnt det. 

Ja det kan være det har skjedd noe sånt. Prøvde å nøste opp i det, men virket ikke osm det hadde skjedd noe. Synes det er vanskelig å bare være trøstende når han gir elendig innsats. Synes jo heller vi burde oppmuntre han til å stå på heller enn å legge seg ned. 

• Liker 1
Skrevet
jukkapalme skrev (2 minutter siden):

Forstår godt at han ble lei seg og ikke ville slippe dere inn på rommet sitt. Høres ut som han ikke liker fotball likevel. Det forstår jeg godt, for fotball er i mine øyne dørgende kjedelig. Hva med å la han teste en annen aktivitet han selv får velge? Ofte må man jo få prøve og feile litt før man finner noe man liker og vil fortsette med. 

Problemet er at han vil ingenting. Han vil bare være hjemme og slappe av. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvis han ikke liker fotball, er det kanskje på tide å finne en annen aktivitet. De neste årene vil bli mye tøffere på fotballbanen når de kommer i den alderen. 

Anonymkode: 4d237...b4f

Dette. Det finnes SÅ mye annet å holde på med enn fotball. Og framover vil «fotballguttene» dominere mer og mer, treningene blir flere, og tålmodigheten med dem som er mindre gode vil forsvinne. 

Anonymkode: a3296...9ae

• Liker 1
Skrevet
LOTR skrev (Akkurat nå):

Kjenner til det der. Har barn selv som sier det samme. Men det finnes andre aktiviteter enn fotball. Mitt ene barn hadde første ridetime i går, og etterpå sa han: «Jeg gleder meg til neste gang!» Det har han aldri sagt om noen aktivitet før, heller ikke fotball (som han hatet). Storebroren fant sitt sted på ungdomsklubben. 

Anonymkode: a3296...9ae

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet

Jeg ser veldig poengene deres, og det er ikke viktig for oss at han går på fotball. Det vi bekymrer oss mest for er den dårlige innsatsen og generaliserer dette til at han ikke har stå-på-vilje for å klare seg i livet. Men det er nok sikkert sant at han begynner å se selv hvor dårlig han er og at det da blir en negativ sirkel der det er vanskelig å stå på også. Vi vil bare så gjerne at han skal få mestring. Noen tips til hvordan vi kan redde oss inn i morgen, når vi har strødd salt i såret vet å klage på innsatsen hans?

• Hjerte 2
Gjest theTitanic
Skrevet
LOTR skrev (4 minutter siden):

Så la han gjøre det. Av og til trenger de ro og fred, og er ikke interessert. Har selv en som ikke ville noe et år og det er selvsagt ok. lysten på å være med på noe kom tilbake. Den hadde ikke kommet tilbake med mas og press  

Skrevet

Så la han gjøre det. Av og til trenger de ro og fred, og er ikke interessert. Har selv en som ikke ville noe et år og det er selvsagt ok. lysten på å være med på noe kom tilbake. Den hadde ikke kommet tilbake med mas og press  

Problemet er at det er lite initativ for det sosiale også. Vi ønsker ikke at han skal falle utenfor. Han er en tilfreds gutt, men han er veldig fornøyd med å være hjemme sammen med oss. Vi tenker at vi gjør ham en bjørnetjeneste ved å ikke hjelpe han med å være med på det sosiale. Hvis han faller utenfor nå så kommer han aldri inn igjen senere. Det blir veldig synd når ungdomstiden kommer og vi ikke er like kule lenger. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...