Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har aldri røyka eller snust selv, men har ei venninne som snuser mens hun er gravid nå. Hun har gitt et par forsøk på å slutte, men sprekker etter 1-2 dager. Jordmor har angivelig sagt at det er verre for babyen at moren er stressa rundt snus-slutt, enn at hun snuser.. ble ganske sjokkert over dette, og kan ikke helt se for meg at jordmor har sagt det.

Uansett, jeg leste den andre tråden om røyking under svangerskapet og at nyfødte babyer får abstinenser. Gjelder dette ved snus også? Vil babyen til venninna mi bli født med abstinenser?? Er det noe rutiner ved babyer født av mødre som snuser, blir de fulgt opp under disse abstinensene? 

Anonymkode: eecd2...20f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mengden du må røyke for abstinenser er temmelig enorm. 

Snus er selvsagt uheldig men min erfaring er at jo mer press man legger på den gravide jo mer ender de faktisk opp med å snuse eller røyke. 

Det beste er å prøve å få dem til å ligge på et minimum.  Fremfor å presse dem så de ligger på et maksimum. 

Anonymkode: d251c...9e7

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har aldri røyka eller snust selv, men har ei venninne som snuser mens hun er gravid nå. Hun har gitt et par forsøk på å slutte, men sprekker etter 1-2 dager. Jordmor har angivelig sagt at det er verre for babyen at moren er stressa rundt snus-slutt, enn at hun snuser.. ble ganske sjokkert over dette, og kan ikke helt se for meg at jordmor har sagt det.

Uansett, jeg leste den andre tråden om røyking under svangerskapet og at nyfødte babyer får abstinenser. Gjelder dette ved snus også? Vil babyen til venninna mi bli født med abstinenser?? Er det noe rutiner ved babyer født av mødre som snuser, blir de fulgt opp under disse abstinensene? 

tror helsepersonell firtsatt på den gamle myten om at stress rundt røyk/snusslutt err verre fir babyen enn røyk/snus? Så flaut

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mengden du må røyke for abstinenser er temmelig enorm. 

Snus er selvsagt uheldig men min erfaring er at jo mer press man legger på den gravide jo mer ender de faktisk opp med å snuse eller røyke. 

Det beste er å prøve å få dem til å ligge på et minimum.  Fremfor å presse dem så de ligger på et maksimum. 

kanskje den gravide, voksne personen får lære seg litt selvkontroll?

Endret av Maleficenta
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er vel ikke abstinenser som er det verste for barnet. Men at blodtilførselen til barnet blir redusert

• Liker 2
Skrevet
Maleficenta skrev (4 minutter siden):

tror helsepersonell firtsatt på den gamle myten om at stress rundt røyk/snusslutt err verre fir babyen enn røyk/snus? Så flaut

Trodde dette var noe den gravide sa til seg selv for å lette på samvittigheten, ikke noe som kom fra helsepersonell.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Trodde dette var noe den gravide sa til seg selv for å lette på samvittigheten, ikke noe som kom fra helsepersonell.. 

ja det er vel mer sannsynlig. Men rart å juge om at en lege eller jordmor har sagt nettopp dette

Skrevet
Maleficenta skrev (7 minutter siden):

kanskje den gravide, voksne personen får lære seg litt selvkontroll?

Nå viser det seg jo faktisk at avhengighet i større grad er basert på gener. At noen faktisk har lettere for å ikke fortsette å være avhengig er fordi de i mange tilfeller mangler dette genet. 

Dessuten er vel selvkontroll den dårligste argumentasjon mot avhengighet. 

Hadde løsningen vært selvkontroll hadde ikke avhengighet eksistert hos noen. 

Hadde det bare vært så enkelt. 

Skrevet

Ja, det gjelder ved snus også. Det som gir abstinenser er nikotinmangel, og det er det både i snus og røyk. Fy faen for ei egoistisk venninne du har, tenk å føre avhengigheten sin over til sitt ufødte barn. I tillegg øker snus risikoen for dødfødsel, små barn, redusert fødselsvekt, keisersnitt, kortvarig pustestans og leppe/ganedefekter. (Hentet fra Norsk helseinformatikk sike sider). Nekter å tro at ei jordmor har sagt noe sånt, i beste fall må venninna di ha misforstått kraftig. I mine øyne er det helt utilgivelig å snuse under svangerskapet, og jeg har selv nylig blitt gravid og sluttet med snus i den forbindelse. Det er ikke så forbanna vanskelig når det står om helsa til mitt ufødte barn.

Anonymkode: 2b3cd...23a

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet

Jeg har også hørt leger si at stresset er verre for babyer, så det tror jeg på at jordmor har sagt. Snu om på det, har noen sagt at det er bra for babyen at mor stresser? Selvsagt er ikke nikotin bra for babyen , det tror jeg jordmor og leger er helt enige om. Kanskje det er spørsmål om nivå av stress og nivå av nikotininntak. Ideelt sett burde en jo slutte og snuse før en blir gravide så en er ferdig med avvenning og abstinenser, men det er jo litt sent. 
jeg synes egentlig ikke du skal legge deg opp i dette, hun har jo forsøkt og slutte, snakket med helsepersonell, altså skjønner hun selv at dette ikke er bra. Det mest slitsomme en kan ha om en forsøker og slutte helt eller snuse minimalt er jo folk rundt som stresser en isteden for og stresse dem. Det er vel litt tidlig og planlegge behandling av abstinenser for babyen? 

Anonymkode: 8db72...f9c

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Maleficenta skrev (6 minutter siden):

ja det er vel mer sannsynlig. Men rart å juge om at en lege eller jordmor har sagt nettopp dette

Nei, dette sier leger også. Derfor jeg sluttet og snuse før jeg skulle begynne og prøve, for og ikke ha med babyen på stress og nedtrapping. Mange opplever jo at det er lett og slutte på dagen når en oppdager at en er gravid, men det er jo individuelt og en vet ikke før en er der, derfor bør en slutte først. 
er det så rart at forstre ikke har godt av stressa mødre med abstinenser? 

Skrevet

Snusing er like ille som røyking under graviditet. Den med at stresset med å slutte er verre for fosteret er bare tull, og noe gravide som ikke klarer å slutte prøver å trøste seg med. Hvis er jordmor i 2023 har sagt det til venninna di så er den jordmoren ganske utdatert og lite opplyst.

Nikotin er ute av kroppen etter ganske kort tid, abstinensene etter nikotin sitter i hodet. Dag 1-3 er verst. Det er bedre for fosteret at mor kjenner på indre uro i en kort periode kontra 40 uker med nikotin

Nyfødte av røykende/snusende mødre kjenner absolutt på abstinenser frem til melken/amming kommer i gang og babyen får i seg nikotin igjen via amming. Men det er egentlig det minste problemet; pga røyking/snusing så får fosteret mindre oksygen, under svangerskapet og babyen blir mindre i vekst og svakere enn babyer som ikke har vært utsatt for nikotin. Nikotin øker også faren for spontanabort og dødfødsel. Lungene til fosteret blir også mere umodne og det gir økt fare for luftveisinfeksjoner og astma.

Jeg røyket da jeg ble gravid med begge barna mine, men ga meg selv ei uke å trappe ned og slutte på. Klarte ikke kutte tvert, så jeg byttet til et veldig mildt merke og sluttet.

I mitt siste svangerskap så gikk jeg gravid samtidig med dama til søskenbarnet mitt, hun røykte gjennom hele svangerskapet og jeg sluttet. Pga akutte komplikasjoner så ble jenta vår tatt med keisersnitt i uke 34, mens babyen til søskenbarnet mitt var fullgått til termin. Begge de nyfødte jentene var like store, både vekt og høyde.

Selv om man ikke klarer å slutte før man er helt innstilt på det så kunne du kanskje ha prøvd å oppmuntre venninna di til å slutte. Ikke mas, det hjelper ikke. Snuser du? I såfall; kunne du tenkt deg å foreslå at dere kan slutte sammen? Appen slutta.no er veldig effektiv, den viser bl.a hvor mye penger du har spart hver dag+helsegevinster kroppen har. Evt tilby deg å stille opp hvis hun kjenner at hun holder på å sprekke sånn at dere kan finne på et eller annet sammen som tar bort fokuset på snus. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Med min første fikk jeg samme beskjed av både jordmor og lege som venninnen din. Jeg sluttet først helt og holdt meg unna ganske lenge. Men stressnivå, blodtrykk gikk opp kort tid etter slutt.. 

Fikk beskjed av lege/jordmor at det var bedre jeg tok ett par snus enn ingen. Jeg snuste maks 3 snus om dagen og ikke hver dag jeg hadde behov for det. Men én mye mildere snus enn jeg snuste før svangerskap.  Samme gjorde jeg med nr 2. Begge født på overtid, over 3500g.

Ingen behov for oppfølging av baby, ikke født med abstinenser. 

Nå med nr 3 sluttet jeg å snuse når vi begynte å prøve, så hadde vært uten snus 6 mnd før jeg i det hele ble gravid. 

Anonymkode: b29b9...125

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, dette sier leger også. Derfor jeg sluttet og snuse før jeg skulle begynne og prøve, for og ikke ha med babyen på stress og nedtrapping. Mange opplever jo at det er lett og slutte på dagen når en oppdager at en er gravid, men det er jo individuelt og en vet ikke før en er der, derfor bør en slutte først. 
er det så rart at forstre ikke har godt av stressa mødre med abstinenser? 

stress skulle vært mitt mellomnavn. Hverken røykte eller snuste jeg da jeg var gravid. likevel var det mye stress på jobb og i hverdagen. Mange lever faktidk relativt stressede liv. Om barn tok så syyykt skade sv st mor var dtressa så hadde faen inhen barn levd opp engang

• Liker 2
Skrevet
Maleficenta skrev (21 minutter siden):

stress skulle vært mitt mellomnavn. Hverken røykte eller snuste jeg da jeg var gravid. likevel var det mye stress på jobb og i hverdagen. Mange lever faktidk relativt stressede liv. Om barn tok så syyykt skade sv st mor var dtressa så hadde faen inhen barn levd opp engang

Forskjell på stress på jobb og hverdagsliv og indre stress.. Og igjen takler noen stress bedre enn andre - bydeler innvendig og ytre stress.. Det å slutte å røyke eller snuse er en real påkjenning for enkelte uavhengig av hvor godt du takler stress. Ikke alle er som deg. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Forskjell på stress på jobb og hverdagsliv og indre stress.. Og igjen takler noen stress bedre enn andre - bydeler innvendig og ytre stress.. Det å slutte å røyke eller snuse er en real påkjenning for enkelte uavhengig av hvor godt du takler stress. Ikke alle er som deg. 

da skulle de tenkt på det før de havna på tjukken. Jeg har altså null sympati her. Hvorfor i det hele tatt begynne med dritten i utg punktet?

• Liker 1
Skrevet
Maleficenta skrev (54 minutter siden):

da skulle de tenkt på det før de havna på tjukken. Jeg har altså null sympati her. Hvorfor i det hele tatt begynne med dritten i utg punktet?

Hvis man ser på dine innlegg generelt sett på hele KG så er det ikke mye sympati eller forståelse å få fra deg i noen som helst tema.. En typisk sånn som bare spyr ut drit og ikke kan se lengre enn egen nesetipp og tenker at alle andre er noe galt med.. Så tror ikke noen tar det så veldig seriøst hva du tenker eller mener om noen ting.. 

Og ingen var vel heller ute etter din sympati for det er det generelt lite av på KG 😂

• Liker 4
Skrevet

Som gravid må man rett og slett gi opp en god del for babyen. Jeg er gravid selv nå, og har gitt opp en del ting som jeg er veldig glad i - og det er selvfølgelig ting jeg savner og kunne tenkt meg å spise/drikke mer av. Men sånn fungerer det jo ikke. Akkurat nå er min viktigste oppgave å bære dette lille mennesket, som fortjener en god start på livet. Jeg følger retningslinjene som myndighetene har satt for graviditet, og tenker at det er gode grunner til at nettopp disse retningslinjene eksisterer. Dessuten så er graviditeten kort - selv om at den noen ganger føles såå lang - om 9/10 måneder kan du spise ganske likt som før. Skal sies da, at snusslutt er jo ikke dumt uansett om du venter barn eller ei. Så kjempefint at du nå får en utrolig god grunn til å slutte eller? 

Dette er min første graviditet, og jeg må si at jeg aldri har tenkt på det før, nettopp hvor mye gravide damer "ofrer" eller "gir" av seg selv. En skikkelig shout out til alle mødre der ute. Jeg har ny respekt med alt jeg har gått gjennom de siste månedene. Og god helse til kvinner, forskning på kvinnehelse, god barselomsorg og fødeomsorg bør stå VELDIG høyt på prioriteringslistene selv om det dessverre ikke gjør det. For en viktig jobb det er å bære frem et barn - og ikke minst for en fantastisk opplevelse å få lov til å gjøre dette. Kjenne sparkene, være med på utviklingen av et nytt menneske. Menn går jo glipp av noe stort her.

Anonymkode: f7502...6f0

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis man ser på dine innlegg generelt sett på hele KG så er det ikke mye sympati eller forståelse å få fra deg i noen som helst tema.. En typisk sånn som bare spyr ut drit og ikke kan se lengre enn egen nesetipp og tenker at alle andre er noe galt med.. Så tror ikke noen tar det så veldig seriøst hva du tenker eller mener om noen ting.. 

Og ingen var vel heller ute etter din sympati for det er det generelt lite av på KG 😂

Vel, hun har ett poeng her da. Om man blir planlagt gravid, hvorfor ikke jobbe med å slutte før man starter prøvingen? Man skader, kanskje for livet, sitt uskyldige barn grunnet egoisme (vil ha baby nå/prøve på baby nå, istedenfor å jobbe med noe man vet er skadelig for baby først). Så nei, ingen sympati fra meg heller.

Hovedprioriteten som gravid er det ufødte fosteret, ikke mor. Du kan ta dårlige valg for deg selv, det er ditt valg, men å ta dårlige valg for noe av det mest skjøre som finnes (foster), er og blir aldri greit. 

Anonymkode: 47b23...f54

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Det var jo ikke noe galt i det hun skrev. Gravide som ikke slutter å snuse/røyke fortjener null sympati. Det handler om å sette barnets helse foran sine egne lyster, det bør ikke være vanskelig for noen som ikke er et totalt mehe.

Anonymkode: 2b3cd...23a

• Liker 2
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...