Gå til innhold

Hvorfor er det ikke lov å si det som det er med tunge rusmisbrukere? Adferden er en byrde!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hahaha, nei, jeg misser ikke poenget. Gjorde du? Du sier at alle har et valg. Ok, hvis det er så enkelt å ta gode valg hva angår de vanligste tingene folk er hekta på som f.eks. mat, røyk, alkohol, snus, narkotika m.m. så hadde vi vel ikke hatt noen med f.eks. livsstilssykdommer eller lign.? Du syns at mat er vanskelig å kontrollere - deg om det. Jeg sliter overhodet ikke med å spise sunt og variert. Men å slutte på heroin og beroligende var BEINHARDT fordi jeg visste ikke hvordan jeg skulle holde ut den intense skrekken jeg lever med etter et liv fylt med krenkelser og overgrep. Ikke kom her å si noe så tøvete som at " alle har et valg": Hvilke valg har alvorlig traumatiserte som sitter fast i en intens skrekk? Hvor normal og veltilpassa tror du det er mulig å være det i en sånn kronisk tilstand?

Anonymkode: 15154...3c1

Åh herregud, cry me a river! ALLE har et valg om hva de spiser, drikker og generelt putter i kroppen sin. Er ingen som tvang deg til å bruke narkotika, her kan du kun skylde på deg selv.

Har null respekt for folk som er så svake at de driver med narkotika og så skylder på alt mullig annet, til og med lyver om bruken. Som sagt har jeg en bror som er narkoman og har vært det i flere år. Er helt ufyselig det han utsatte moren vår for. Narkomane bryr seg KUN om seg selv, egoistiske, avskyelige svin. Synes ikke helsepersonell skal prøve gjenoppliving når noen tar en overdose, for narkomane er kun en byrde for alle rundt seg.

Anonymkode: 72687...6eb

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

54 minutter siden, AnonymBruker said:

Sa jeg det var enkelt å ta gode valg? Nei. Valgte du ikke å slutte med heroin? Var det andre som gjorde det for deg , siden du ikke har valg?

Jeg har og en histore, en tragisk en med seksuelt misbrukt fra jeg var 4 år, nok av traumer og angst, bla, bla. Men det er faktisk ikke poenget. Hvem som har hatt det værst har ingen betydning. Poenget er at vi som voksne mennesker tar valg. Vi velger om vi vil drikke, vi velger om vi vil røyke, vi velger om vi vil stikke nål i årene osv.

Kan ikke fatte og forstå hvordan noen mener at man som voksen blir bestemt over av andre. Som voksen bestemmer du hva du putter i deg. Det er det det ender i. Voksne mennesker bestemmer selv hva de putter i seg.

Anonymkode: d07b7...6d2

Nok en gang ; du  fortstår virkelig ikke poenget, du. Hva som gjør at noen blir selvdestruktive eller istand til å ta gode valg dreier seg om mange faktorer som er så komplekse at det er naivt idioti å si "det er bare å ta et godt valg". Ja, jeg valgte å slutte. Men det var fordi mange omstendigheter rundt meg falt på plass og gjorde det enklere for meg å ta gode valg. Tunge narkomane som ikke får god oppfølging er nesten dømt til å mislykkes. Jeg f.eks. prøvde å nyktre ca 20-30 ganger før jeg fikk det til. I andre land, med mindre fordomsfulle holdninger, tilrettelegger hjelpeapparatet for at narkomane kan leve mer normale liv. Selvom de ruser seg så får man ikke en så ekstrem subkultur som går ut over omgivelsene på den måten det gjør her. De gir omfattende og god nok riktig hjelp slik at man ikke har de samme godt synlige tunge narkomane som her. Og da er det selvsagt lett å "bare ta et godt valg". 

jeg skal ikke sammenligne med hvem som har hatt det verst. 1 traumatisk hendelse kan ødelegge noen helt mens andre står oppreist etter 1000 traumer. Det er også en faktor her; hva slags identitet har man mens man vokser opp (uavhengig av tramatiseringsgrad), hva slags temperament (jeg vet jeg er født med et krevende temperament, i likhet med enkelte andre i slekta), hva slags sosioøkonomisk bakgrunn m.m. Jeg er hverken sosiolog eller psykolog, men kan si det burde være opplagt at livet er endel mer komplisert enn å "bare ta et godt valg". 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nok en gang ; du  fortstår virkelig ikke poenget, du. Hva som gjør at noen blir selvdestruktive eller istand til å ta gode valg dreier seg om mange faktorer som er så komplekse at det er naivt idioti å si "det er bare å ta et godt valg". Ja, jeg valgte å slutte. Men det var fordi mange omstendigheter rundt meg falt på plass og gjorde det enklere for meg å ta gode valg. Tunge narkomane som ikke får god oppfølging er nesten dømt til å mislykkes. Jeg f.eks. prøvde å nyktre ca 20-30 ganger før jeg fikk det til. I andre land, med mindre fordomsfulle holdninger, tilrettelegger hjelpeapparatet for at narkomane kan leve mer normale liv. Selvom de ruser seg så får man ikke en så ekstrem subkultur som går ut over omgivelsene på den måten det gjør her. De gir omfattende og god nok riktig hjelp slik at man ikke har de samme godt synlige tunge narkomane som her. Og da er det selvsagt lett å "bare ta et godt valg". 

jeg skal ikke sammenligne med hvem som har hatt det verst. 1 traumatisk hendelse kan ødelegge noen helt mens andre står oppreist etter 1000 traumer. Det er også en faktor her; hva slags identitet har man mens man vokser opp (uavhengig av tramatiseringsgrad), hva slags temperament (jeg vet jeg er født med et krevende temperament, i likhet med enkelte andre i slekta), hva slags sosioøkonomisk bakgrunn m.m. Jeg er hverken sosiolog eller psykolog, men kan si det burde være opplagt at livet er endel mer komplisert enn å "bare ta et godt valg". 

Alle disse rart bortforklaringene og liksom "årsakene" til at man ikke har noe valg i egne valg....

Så latterlig. Vi er en søskenflokk på fire, hvor vi hadde en god oppvekst alle sammen. En av oss ble narkoman, han som haddet det best av alle og var mest bortskjemt av alle. Ingen traumer av noe slag. Bare svakhet og dumhet fra hans side, løgner, stjeling av penger, snylting på mammas penger og ressurser, null samvittighet, ekstrem egoisme. Å være narkoman er et bevisst valg, ingenting annet.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får se arrene på kroppen min for du mener noe om at jeg ikke vet. Men jeg bruker ikke min historie for å få et poeng ut. Er et godt valg å be om hjelp? Ja, det er et godt valg det. Man velger da å begynne på slutten. Man tar ett valg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (1 time siden):

For en trist tråd! Men har tydeligvis fremdeles evnen til å la meg overraske over enkelte holdninger overfor våre medmennesker. 

Har du opplevd å ha søsken eller andre nær deg som er narkomane? Om ikke er det vanskelig for deg å sette deg inn hvor jævlig det er, hvor ekstremt onde og egoistiske narkomane faktisk er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du opplevd å ha søsken eller andre nær deg som er narkomane? Om ikke er det vanskelig for deg å sette deg inn hvor jævlig det er, hvor ekstremt onde og egoistiske narkomane faktisk er.

Ja. Mine biologiske foreldre var rusavhengige. Så ja. Jeg vet mye om temaet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hannah80 skrev (3 minutter siden):

Ja. Mine biologiske foreldre var rusavhengige. Så ja. Jeg vet mye om temaet. 

Trist. Jeg har virkelig fått avsmak for narkomane etter at broren min ble narkoman. Å være narkoman som bor på gata og "livnærer" seg der av tyveri etc. er den ting, noe annet er det med de som snylter og stjeler fra foreldrene sine og tigger, maser og generelt er avskyelige løgnere og 100% egoister. Om broren min tar overdose en dag, så håper jeg at han ikke blir gjenopplivet av helsepersonell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Vi har et barn som er narkoman og vi har sagt til han at det enten er narkotikaen eller oss. Han valgte narkotikaen. Han har fått masse tilbud om hjelp, men velger heller å dope seg.

Etter diverse hendelser på hjemmefronten, er han ikke velkommen lengre. Vi har gitt han opp.

Anonymkode: dc2e2...b6e

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi har et barn som er narkoman og vi har sagt til han at det enten er narkotikaen eller oss. Han valgte narkotikaen. Han har fått masse tilbud om hjelp, men velger heller å dope seg.

Etter diverse hendelser på hjemmefronten, er han ikke velkommen lengre. Vi har gitt han opp.

All min medlidenhet. Kjenner mange foreldre og pårørende som har det slik, du er ikke alene, men like forbannet vondt å miste et barn før tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Akkurat sånn jeg kjenner det overfor min bror også. Mamma er død nå, men hun kastet bort så mye tid og ressurser på denne ondskapsfulle, løgnaktige, egoistiske og snyltende fyren. I siste del av livet hennes til og med, prøvde hun å få kontakt og sendte meldinger, ringte. Han gadd selvsagt ikke å svare. Ufyselig, slemt narkovrak.

Han har valgt narkotikaen fremfor å være et godt, normalt menneske. Ingen som tvang han, ingen dårlig oppvekst, han hadde alle forutsetninger for å få et bra liv. Men han ønsket å bruke narkotika. Han har mange ganger gjort narr av meg fordi han mener jeg lever et så kjedelig liv. Jada, veldig "spennende" og rikt det livet han har. Ingen fast bolig, ingen jobb han klarer å holde på mer enn noen måneder av gangen, unger han gir faen i og som han bare møter en gang iblant. Eks-kona har gitt opp hun også.

De som blir narkomane tror jeg mangler noe, de har null empati og samvittighet, de er høye på seg selv også. Er 100% egoistiske. Good riddance sier jeg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Akkurat sånn jeg kjenner det overfor min bror også. Mamma er død nå, men hun kastet bort så mye tid og ressurser på denne ondskapsfulle, løgnaktige, egoistiske og snyltende fyren. I siste del av livet hennes til og med, prøvde hun å få kontakt og sendte meldinger, ringte. Han gadd selvsagt ikke å svare. Ufyselig, slemt narkovrak.

Han har valgt narkotikaen fremfor å være et godt, normalt menneske. Ingen som tvang han, ingen dårlig oppvekst, han hadde alle forutsetninger for å få et bra liv. Men han ønsket å bruke narkotika. Han har mange ganger gjort narr av meg fordi han mener jeg lever et så kjedelig liv. Jada, veldig "spennende" og rikt det livet han har. Ingen fast bolig, ingen jobb han klarer å holde på mer enn noen måneder av gangen, unger han gir faen i og som han bare møter en gang iblant. Eks-kona har gitt opp hun også.

De som blir narkomane tror jeg mangler noe, de har null empati og samvittighet, de er høye på seg selv også. Er 100% egoistiske. Good riddance sier jeg.

Neida de mangler i utgangspunktet ikke noe men de utvikler noe som heter ruspersonlighet. Ruspersonligheten er hvordan den avhengige agerer også er på en måte den personen de var langt der inne et sted. Jo lengre tid i rus jo værre blir denne personlige forandringen.
Dette er jo noe som gjør det vanskelig for de å snu, de gremmes som bare f i nyktre øyeblikk å hater seg selv like mye som de hater hele verden. Det er helt jævlig for de pårørende. Hold avstand å pass på deg selv. Husk at avhengighet er tvang.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Alle disse rart bortforklaringene og liksom "årsakene" til at man ikke har noe valg i egne valg....

Så latterlig. Vi er en søskenflokk på fire, hvor vi hadde en god oppvekst alle sammen. En av oss ble narkoman, han som haddet det best av alle og var mest bortskjemt av alle. Ingen traumer av noe slag. Bare svakhet og dumhet fra hans side, løgner, stjeling av penger, snylting på mammas penger og ressurser, null samvittighet, ekstrem egoisme. Å være narkoman er et bevisst valg, ingenting annet.

Det er en sykdom og er genetisk, dvs det traff han å ikke dere. Folk har for vane å liste opp mange andre forklaringer på avhengighet men det er bare fordi de ikke kan noe om hva det faktisk er og ikke minst hvor mange det rammer hvis du tar med alle som drikker for mye og de som får piller av legen i samme slengen. Rus rammer de aller fleste familier på ulike måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det er helt klart synd at livet ble slik for dem. Men ja, enig i at væremåten deres er en byrde for folk rundt og. 

Anonymkode: 8d08f...b0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 hours ago, AnonymBruker said:

Men du skriver jo selv forklaringa på hvorfor broren din ble som han ble; han har aldri måttet stå til ansvar for noe og er bortskjemt. Hans historie er ikke typisk i det hele tatt. Man kan kanskje si at narkomane er grovt sett 2 grupper: de som ruser seg fra noe, og de som helst bare ville ha det gøy hele tida og aldri vokse opp. Godt gjort av et voksent menneske å dømme en hel gruppe vanskeligstilte fordi broren din er en drittsekk.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, AnonymBruker said:

Du får se arrene på kroppen min for du mener noe om at jeg ikke vet. Men jeg bruker ikke min historie for å få et poeng ut. Er et godt valg å be om hjelp? Ja, det er et godt valg det. Man velger da å begynne på slutten. Man tar ett valg.

Du høres like naiv ut som datteren til Ari Behn etter faren hennes døde: "dere som sliter, be om hjelp". Men jeg prøver jo å si at den hjelpen man får er ikke noe spes god. Og med det systemet man har laget for tunge narkomane her i Norge kan man takke politikere for at småbarnsfamilier må deal'e med ustabile og utagerende folk blant seg.

Tror du narkomane i f.eks. Sveits og Nederland bare er mye snillere enn narkomane her? Hva er det som gjør at de ikke har narkomane på samme måte som her? Kan det være noe med hvordan hele rusomsorgen er organisert, slik at man tilrettelegger for at folk er istand til å ta gode valg?

Jeg har all sympati med hva enn det er du har gjennomgått, men jeg tror faktisk ikke du forstår hvilke mekanismer som ligger bak at noen blir og forblir narkomane. Men, det er klart, det kan jo faktisk være slik at du vet bedre enn all verdens rusforskere, sosiologer og psykologer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler seg så lættis, hahaha lettlurte jævler som ikke har låst inn verdisakene sine godt nok. Det er logikken. Føler at de har klart å lure verden. Men hvem er det som lurer hvem sånn innerst inne? Når pengene fra tyvegods er med på å finansiere et særdeles forkortet levetid. 

Anonymkode: 5b3ea...40b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Du høres like naiv ut som datteren til Ari Behn etter faren hennes døde: "dere som sliter, be om hjelp". Men jeg prøver jo å si at den hjelpen man får er ikke noe spes god. Og med det systemet man har laget for tunge narkomane her i Norge kan man takke politikere for at småbarnsfamilier må deal'e med ustabile og utagerende folk blant seg.

Tror du narkomane i f.eks. Sveits og Nederland bare er mye snillere enn narkomane her? Hva er det som gjør at de ikke har narkomane på samme måte som her? Kan det være noe med hvordan hele rusomsorgen er organisert, slik at man tilrettelegger for at folk er istand til å ta gode valg?

Jeg har all sympati med hva enn det er du har gjennomgått, men jeg tror faktisk ikke du forstår hvilke mekanismer som ligger bak at noen blir og forblir narkomane. Men, det er klart, det kan jo faktisk være slik at du vet bedre enn all verdens rusforskere, sosiologer og psykologer. 

Nedlatende innlegg svares med dette. Gidder jeg ikke engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter deg 100%, vi har en liten bygd i nærheten av der jeg vokste opp, VELDIG fin natur og bygd. Alle kjenner alle opplegg.

kommunen derimot la ned eller bestemte seg for at boligblokka MIDT i sentrum med barnehage, barneskoler og lekeplassene til barn og alle i byda, skulle bli hardbruksblokk.

Det som er realiteten nå er at folk tør ikke ha barna sine ute på skolen/lekeområdene/felles områdene etter skoletid og alle ting må låses inn. Alt av blomsterpotter, sykler, små trehjulsykler til barn blir herpet eller stjålet.

ALLE byggere av bygda har sett seg lei å spurt kommunen sikkert en titalls ganger om de kan kjøpe bygget av kommunen for å kaste de i hardbruksboligene ut og vekk.

Bæsjer på inngangen til coopen, naboer alt. Stort problem er de. 

Og ja jeg driter i hva slags barndom de har hatt og hva slagslivsproblemer de har de skaper så mye problem for alle andre at jeg ser ingen grunn til at en persons dårlig barndom skal ødelegge for 100 mennesker.

Nei få de midt uti Hardangervidda eller  midt uti Finnmarka, Så kan de ødelegger bare for seg selv.

Endret av svartpingvin
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

svartpingvin skrev (På 11.9.2023 den 9.23):

Støtter deg 100%, vi har en liten bygd i nærheten av der jeg vokste opp, VELDIG fin natur og bygd. Alle kjenner alle opplegg.

kommunen derimot la ned eller bestemte seg for at boligblokka MIDT i sentrum med barnehage, barneskoler og lekeplassene til barn og alle i byda, skulle bli hardbruksblokk.

Det som er realiteten nå er at folk tør ikke ha barna sine ute på skolen/lekeområdene/felles områdene etter skoletid og alle ting må låses inn. Alt av blomsterpotter, sykler, små trehjulsykler til barn blir herpet eller stjålet.

ALLE byggere av bygda har sett seg lei å spurt kommunen sikkert en titalls ganger om de kan kjøpe bygget av kommunen for å kaste de i hardbruksboligene ut og vekk.

Bæsjer på inngangen til coopen, naboer alt. Stort problem er de. 

Og ja jeg driter i hva slags barndom de har hatt og hva slagslivsproblemer de har de skaper så mye problem for alle andre at jeg ser ingen grunn til at en persons dårlig barndom skal ødelegge for 100 mennesker.

Nei få de midt uti Hardangervidda eller  midt uti Finnmarka, Så kan de ødelegger bare for seg selv.

Selv om de er narkomane, må de jo klare å oppføre seg og ha det ryddig rundt seg, samt respektere andre mennesker. Det virker som om de kun ser sin egen nese.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gatenarkomane bør tvangsbehandles! De begår kriminalitet (vinning, vold) og forsøpler gatene med sitt nærvær.

Anonymkode: 47a7f...a8f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...