Gå til innhold

Hvorfor er det ikke lov å si det som det er med tunge rusmisbrukere? Adferden er en byrde!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Er røyking en sykdom da? Er kaffedrikking en sykdom? Er sjokoladespising en sykdom? Nei, det er det ikke. Det er et valg en tar. Det er det samme med narkotika og alkohol. Det er et valg en tar. Det er ingen som står der med en pistol mot hodet ditt og truer deg til å bruke det.

Anonymkode: dc2e2...b6e

Folk dør pga at det går galt med spising ja. Vil de dø da tenker du? Er all form for misbruk egentlig bevisste selvmord siden det er så mange som dør av det hvert år? 

Jeg selv ble sjenka hjemme hos mine foreldre fra jeg var 11 år, jeg utviklet raskt et stort forbruk. Hadde jeg noe valg? 
Selv husker jeg at de voksne kom opp til meg på kvelden å skulle prate fyllerør, samtidig ga de meg alkohol. 
Jeg ville nok ikke drikke, jeg bare gjorde som mor ville og mente var bra og som alle de nærmeste rundt meg gjorde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nekinn@ skrev (19 minutter siden):

Dette blir for dumt...

De som har en pistol mot hodet også et valg og er et elendig argument! Ingen er uenige om at vi alltid har et valg, men å tro at dette er uten påvirkning fra mye annet vitner ikke om annet enn manglende forståelse. 

Oppfordrer deg til å begrunne dine tanker og meninger med noe med innhold. uten å gjenta de samme setninger omatt og omatt. 

Fordi livet består av valg som en hele tiden tar. En er et fritt menneske som kan ta valg og noen velger uakseptable ting, slik som å ruse seg. Folk kan velge å ikke ruse seg også. Jeg synes ikke synd på narkomane. Heller tvert om. De er en plage for alle. Du har nok ikke hatt kommunale boliger som naboer og vet derfor ikke hvor mye de plager de som bor rundt dem. Du går utav døren og det ligger strødd sprøyter rundt om. Ungene blir truet med bank, de får syklene og andre ting stjålet. Naboene har innbrudd og innbrudds-forsøk.

Narkomane er ikke de englene som folk på venstresiden liker å tro. De er og blir en plage pga valgene de tar. Ingen av oss som bor her har tvunget de til å ruse seg. Vi vil rett og slett ikke ha dem her.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andrine& skrev (2 minutter siden):

Folk dør pga at det går galt med spising ja. Vil de dø da tenker du? Er all form for misbruk egentlig bevisste selvmord siden det er så mange som dør av det hvert år? 

Jeg selv ble sjenka hjemme hos mine foreldre fra jeg var 11 år, jeg utviklet raskt et stort forbruk. Hadde jeg noe valg? 
Selv husker jeg at de voksne kom opp til meg på kvelden å skulle prate fyllerør, samtidig ga de meg alkohol. 
Jeg ville nok ikke drikke, jeg bare gjorde som mor ville og mente var bra og som alle de nærmeste rundt meg gjorde. 

Ja, det hadde du. Du kunne valgt å ikke drikke alkoholen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Fordi livet består av valg som en hele tiden tar. En er et fritt menneske som kan ta valg og noen velger uakseptable ting, slik som å ruse seg. Folk kan velge å ikke ruse seg også. Jeg synes ikke synd på narkomane. Heller tvert om. De er en plage for alle. Du har nok ikke hatt kommunale boliger som naboer og vet derfor ikke hvor mye de plager de som bor rundt dem. Du går utav døren og det ligger strødd sprøyter rundt om. Ungene blir truet med bank, de får syklene og andre ting stjålet. Naboene har innbrudd og innbrudds-forsøk.

Narkomane er ikke de englene som folk på venstresiden liker å tro. De er og blir en plage pga valgene de tar. Ingen av oss som bor her har tvunget de til å ruse seg. Vi vil rett og slett ikke ha dem her.

Å du hevder å ikke dømme dem som velger å ruse seg? Jeg plages mer av fordomsfulle mennesker som hel tiden skal prakke på meg sine meninger basert på enkelte erfaringer de har enn jeg gjør av narkomane. For dere er rundt meg hele tiden og tyter og tyter - hver enste dag uten å gjøre en dritt for at andre skal ha det bedre. Uten å bidra med annet enn å gjenta sine ovenfor og ned holdninger til andre som ikke har vært like heldig som deg eller andre ( og ikke evner å se det).

Endret av Nekinn@
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Å hevde at noen (uavhengig av politisk tilhørighet) ser på rusavhengige som engler vitner bare om, som tidligere nevnt, en svart/hvitt tankegang. Man kan fint fordømme handlinger uten å fordømme personen bak. Å diskutere samfunnsutfordringer er viktig men ikke om man bare skal påpeke hva alle andre gjør feil. 

Endret av Nekinn@
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nekinn@ skrev (2 timer siden):

Det å være i godt selskap bør ikke nødvendigvis være noe å være stolt over - hørt om saueflokk mentalitet?

Kan ikke annet enn å le. Sorry.

Anonymkode: d07b7...6d2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Rusmisbrukere er helt jævlige mennesker. Uforutsigbare, plagsomme og i mange tilfeller farlige. De burde absolutt tvangsflyttes på institusjoner og ikke få gå fritt ute på gaten og plage andre.

Anonymkode: a7aab...e1b

100% enig.

Dette er kriminelle drittsekker uten impulskontroll. 

Anonymkode: e9e37...e06

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nekinn@ skrev (2 timer siden):

Dette blir for dumt...

De som har en pistol mot hodet også et valg og er et elendig argument! Ingen er uenige om at vi alltid har et valg, men å tro at dette er uten påvirkning fra mye annet vitner ikke om annet enn manglende forståelse. 

Oppfordrer deg til å begrunne dine tanker og meninger med noe med innhold. uten å gjenta de samme setninger omatt og omatt. 

Men hvem har sagt at man ikke er påvirket av traumer? Jeg er påvirket av traumer. Men jeg valgte å ikke ruse meg. Har mange diagnoser pga min barndom. Men er kun en som kan lære seg å leve godt med de og det er meg. Der valget tok jeg, set valget kan alle ta. 

Uansett hvilken faenskap andre har gjort deg så er det kun du selv som kan fikse det.  

Samme er det med de som kommer ut av rus, de valgte det selv.

Nei ting er ikke sort hvit, ingenting er det. Men at vi har egne valg, har ikke noe med farge å gjøre. Det er ett faktum. 

Oppfordrer deg til å ikke være nedlatende mot andre enn de som har din mening. Det smitter, jeg velger å bli det tilbake.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

100% enig.

Dette er kriminelle drittsekker uten impulskontroll. 

Anonymkode: e9e37...e06

Enig. Det er helt jævlig at de skal bo blant "normale" folk med barn etc. I byggefeltet jeg bor har enkelt folk ligget ute i garasjene sine om natten for å passe på eiendeler. Og man vet aldri om de har kniv eller hva det er villige til å gjøre. Et område som i utgangspunktet er fredelig blir ikke det, man vet aldri om ungene kan bli ranet på vei hjem fra venner om kvelden. Tre rusmisbrukere i ett hus her holder en hel bydel på tå hev. Politiet står parkert utenfor der ustanselig, men kan jo ikke gjøre noe særlig.

Det føles så urettferdig, og det må det søren meg være lov til å si. Det er jo vi som lever i frykt, får ting stjålet og ødelagt og taper masse penger, og får svi for andres dårlige valg. Jeg kan være solidarisk til en viss grense, men... 

Anonymkode: ac194...ea3

• Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Kan ikke annet enn å le. Sorry.

Virkelig overbevisende debatt bidrag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS har noen poeng. Folk som blir FARLIGE av å ruse seg, bør tvinges til å få hjelp.

MEN; Jeg må bare skyte inn at ikke alle rusmisbrukere er kriminelle, det er faktisk noen av dem som klarer å kreve den imponerende mengden penger som skal til for et års heroinforbruk på helt lovlig vis.700 000 kostet det, for noen år siden, sikkert mye mer nå.

Anonymkode: 21ce8...ba2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

TS har noen poeng. Folk som blir FARLIGE av å ruse seg, bør tvinges til å få hjelp.

MEN; Jeg må bare skyte inn at ikke alle rusmisbrukere er kriminelle, det er faktisk noen av dem som klarer å kreve den imponerende mengden penger som skal til for et års heroinforbruk på helt lovlig vis.700 000 kostet det, for noen år siden, sikkert mye mer nå.

*tjene, selvsagt, ikke kreve. Det er sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nekinn@ skrev (8 minutter siden):

Virkelig overbevisende debatt bidrag!

Ja og saueflokk er det mener du?kanskje derfor man må le. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Men hvem har sagt at man ikke er påvirket av traumer? Jeg er påvirket av traumer. Men jeg valgte å ikke ruse meg. Har mange diagnoser pga min barndom. Men er kun en som kan lære seg å leve godt med de og det er meg. Der valget tok jeg, set valget kan alle ta. 

Uansett hvilken faenskap andre har gjort deg så er det kun du selv som kan fikse det.  

Samme er det med de som kommer ut av rus, de valgte det selv.

Nei ting er ikke sort hvit, ingenting er det. Men at vi har egne valg, har ikke noe med farge å gjøre. Det er ett faktum. 

Oppfordrer deg til å ikke være nedlatende mot andre enn de som har din mening. Det smitter, jeg velger å bli det tilbake.

Hvor påstår jeg at man er påvirket av traumer eller ikke?? ALLE kan bli rusavhengige gitte rette omstendighetene. Om du ikke evner å se det og tenker at alle dårlige valg man tar i livet er utelukkende selvforskyldt så er vi grunnleggende uenige. Og du avslutter med å gi meg skylden for dine handlinger - ikke stort  annerledes enn hva jeg har prøvd å påpeke?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tror du egentlig skjer om man samler en gjeng rusbrukere i samme leilighetskompleks? Tror du de slutter da? Eller at den "blokka" blir poppis? 

Anonymkode: f179e...179

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En som meg kan lett tenke at de har valgt dette livet selv. Men velger å røyke sin første hasj, man velger selv å sette den første injeksjonen. 
Det er ingen som har tvunget de. 
Alle kan skjerpe seg og få seg et bedre liv. Man må selv ville det. Osv. 

Etter å ha sett flere dokumentarer skjønner jeg mer. 
Det er veldig ulike situasjoner hvorfor folk havner i rusen. 
Mange leger skriver ut sterke preparater over tid, der folk blir avhengig. Er man først avhengig er trangen sterkere enn fornuften og de lyver gjerne for å få mer. Drar til ulike leger osv. kjøper på gata. så er de på kjøret.

Så har du ei gruppe som har festet mye og prøvd ulike rusmidler for gøy, så tipper det over før man merker det.

Så har du en annen gruppe som selvmedisinert seg fordi de har mye indre smerter. Ved store traumer får man mye indre smerte. Rusen tar bort smerten et øyeblikk.. for oss som ikke har store traumer vil aldri forstå den smerten mange lever med. 

Så har du psykiatrien som gir folk et lite pakkeforløp på noen timer, hvis de i det hele tatt får kommet til. 

Det er mange grunner til at folk gir opp og ruser seg. 
Klart det er en belastning for familie, nærmiljø, og staten. 
Men vi må ikke glemme at dette er mennesker. 
Jeg har vett nok til å takle livskriser på en konstruktiv måte, men skjønner også at noen faller inn i rusen. 
Ja det er synd på de. 
Men familien rundt må ta et valg som er best for de selv. 
Å bo med en rusavhengig fører til at man går til grunne selv. Barn kan ikke bo hos en rusavhengig.

Hvis en begynner med rus så får man kanskje sjelero mens skuddet virker, men på lang sikt mister man både familie, jobb og alt. 
Det eneste man sitter igjen med er seg selv og rusen. 
Jeg dømmer ingen, men vil ikke ha de i nærheten av meg, fordi jeg må ta vare på meg. 

Anonymkode: 70866...1cb

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
6 hours ago, AnonymBruker said:

De fleste er nok enige med meg. Som skrevet før av meg. Jeg hadde og har alle forutsetningene til å bli rusmisbruker, elendig barndom en psykisk lidelse, seksuelt misbrukt, voldelig forhold osv. 

Jeg valgte å ikke ruse meg. 

Og din holdning sier jo at foreldre til rusmisbrukere ikke har vært gode. Det er ren løgn. Mange gode familier der en av barna har blitt rusmisbruker.

Vi har ett valg. Ingen truer i oss noe som helst.

Fantastisk! Hva skal man med psykologer hvis det bare er å ta et valg? Egentlig burde vi ikke ha noen som sliter med overvekt, røykere eller snuser heller. Det er jo bare å ta et valg, ikke sant?

Anonymkode: 15154...3c1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Jeg opplever at man står ganske fritt til å mene hva man vil om dette. Selv er jeg veldig usikker på hva jeg synes. Jeg er en av de med en vanskelig barndom og en mørk start på voksenlivet. Startet karrieren som alkoholiker/narkoman ganske tidlig, og det gikk raskt downhill. De gangene jeg spurte om hjelp var det ingen hjelp å få, og de gangene jeg ble tilbudt hjelp var jeg ikke mottakelig. Uansett var jeg "utenfor systemet" annet enn turene til legevakten pga delirium tremens. Jeg bodde i vanlige boliger og forpestet livet til både huseiere og naboer helt til jeg ble kastet ut og måtte flytte. Det var politibesøk ukentlig, hissige og voldelige kjærester som slo istykker det de kom over og brølte i gatene, dyr som ikke fikk det stellet de trengte, høy musikk og gråt til alle døgnets tider, osv. Tilbakemeldingen fra folk rundt meg var alltid at jeg var en hyggelig og smart jente med masse potensiale. Men det var fryktelig synd på meg og forståelig at jeg hadde gitt opp🙃 Selv holdt jeg fast ved at det kun var min egen skyld, at jeg kunne skylde meg selv når jeg valgte det livet jeg gjorde med åpne øyne. Jeg så bare ingen løsning. Den gangen var håpet å bare få slippe hverdagen, slippe fremtiden, slippe livet. Innså først i ettertid at jeg sikkert var alvorlig deprimert. Og at jeg måtte slutte å høre på de rundt som unnskyldte meg.

Poenget mitt er.. Jeg levde blant "vanlige mennesker" og ble stilt krav til av dem (om ikke andre), fikk reaksjoner på ting jeg gjorde som påvirket dem negativt (og positivt), jeg var en del av samfunnet. Venner som bodde i blokker der 90% hadde rusproblemer levde helt i sin egen boble. Helsevesenet lot dem dyrke problemene sine. Jeg innså etterhvert at jeg ikke kunne fortsette slik jeg gjorde og skjerpet meg. Dette var en av de gangene jeg søkte hjelp men ikke fikk den. Jeg bestemte meg for at det ikke hadde noe å si - vi har alle makt til å endre våre liv. Om du er helt alene er det opp til deg om du lykkes eller feile, det er ingen som kan svikte deg eller stikke kjepper i hjulene for deg. Og det gikk! Jeg er clean nå ti år senere, med en god utdannelse, interessant jobb og et liv jeg setter pris på. Men jeg vet at jeg ikke hade vært her idag om jeg var blitt plassert i en "ghetto". Det er en endestasjon og et signal om at dersom man ikke allerede har gitt opp, kan man gjøre det nå. Det stilles ingen krav til deg lengre, og uansett hva du gjør er du unnskyldt. Helsepersonell synes synd på deg og fokuset alle stedene det gjør vondt, all sorgen du bærer på og hvordan du føler deg idag🙂🙂🙂 Man blir (enda mer) selvsentrert og tror at verden står stille fordi man selv sliter. Om du ikke får det du "har krav på" en dag, tipper det over for deg og du oppfører deg som en berettiget og trassig liten unge. Du får en forventning om at det er andres ansvar å hjelpe deg gjennom hverdagen.

Så.. Dette ble i overkant langt og TMI. Men jeg synes det er vanskelig. Jeg var 16-27 da jeg misbrukte...det meste, så relativt ung. Kan man se annerledes på det om vedkommende er eldre? Eller er det lengden på "karrieren" med rus/kriminalitet som er avgjørende? Jeg har sympati med de som blir plaget av folk med denne typen problemer. Og mener absolutt ikke at man skal unnskyldes den belastningen man påfører andre. Rus/et vanskelig liv kan forklare hvorfor, men det stopper der. Jeg støtter heller en hardere linje der man i større grad ansvarliggjør folk. Men kanskje uten "ghettoer". 

(Tenker forresten her på mennesker med rusproblemer som ihvertfall til en viss grad klarer å ta vare på seg selv. Er man så langt inne i det at man egentlig er sterkt pleietrengende tenker jeg at vanlige boliger ikke er rett sted, av flere grunner. Brannfaren er en av dem. Var på vei dit selv og da tror jeg man er forbi det punktet hvor det har noen hensikt. Men det er så store forskjeller. En som nettopp har blitt hektet på amfetamin er sikkert en større belastning enn en som har vært en "fungerende" rusmisbruker i flere tiår men som kontrollerer forbruket/tåler det)

Anonymkode: 3c58d...f53

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste gjennom resten av tråden nå, og ser at mye av diskusjonen har handlet om hva som får enkelte til å ruse seg. Flere oppgir å ja hatt en vanskelig barndom selv, men likevel latt være å bli alkoholikere/narkomane. Og når de kan klare det, kan alle klare det. Folk som misbruker rus har selv tatt et valg som de er skyld i selv. 

Jeg synes det blir veldig sneversynt. Ok, så du har hatt en vanskelig barndom. Hva ligger i det? Foreldre som misbrukte rus (og deg), var psykisk syke, fattigdom, mobbing? Hva om du kommer deg gjennom det og klarer deg bra. Men så dør alle i familien, du blir gjengvoldtatt flere ganger og får en voldelig kjæreste. Du klarer deg fortsatt fint, men så (...). Når er det nok? Hvor mye kan et menneske tåle? Jeg forstår så inderlig godt at man til slutt velger å glemme, lindring, ro - rett og slett å flykte. Det er faktisk ikke alt man skal måtte tåle, og ikke alt gjør deg sterkere. Så langt man snakke om hensiktsmessige mestringsstrategier. Men hva om man ikke har lært noe annet? 

Ok, det er tullete å sammenlikne lidelse. Dette er subjektivt og uansett ikke den eneste faktoren som spiller inn. Mange har en god oppvekst men faller likevel utpå skråplanet. Genetikk spiller inn. Miljø, personlighetstype, hva slags oppvekst man hadde (ikke bare så snevert som om den var "god"/"dårlig", men feks hvordan foreldrene utstyrte deg og gjorde deg istand til å takle livet og verden), menneskene du hadde og har rundt deg, hva du tror er mulig for deg selv, osv. Man utvikler seg også i ulikt tempo, og evnen til konsekvenstenkning kommer senere hos noen enn hos andre. Ikke alle forstår risikoen. Mange tenker "det gjelder ikke meg". Alle har vel hørt alkoholikeren som fastholder at han kan slutte når han vil😂 Plutselig er man så langt inne i det at veien tilbake er for lang å gå. For i takt med misbruket man ikke ante at man var på vei inn i, så har jo også kapasiteten og evnen til å komme seg ut av det forsvunnet. 

Så er det såklart de som bare vil ha det gøy og ikke angrer før det er for sent. Vi må slutte å tro at andre har de samme forutsetningene som oss selv. Jeg kaster stein i glasshus her, for mottoet mitt er "skjerp deg" og jeg tenker fort at fordi jeg klarte å slutte, så bør andre klare det også. Men vi er ulike. Skjønner ikke hvorfor vi skal dømme hverandre. Mitt liv, mine erfaringer og min virkelighet er unik for meg, og ikke overførbar til noen som helst andre. 

Jeg mener fortsatt at folk må ansvarliggjøres, men jeg ser ikke noen grunn til at vi skal sette oss til doms over hverandre.

Anonymkode: 3c58d...f53

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dette stemmer ikke. Etter at man innførte mildere lovverk for narkomane, har rusmisbruket eksplodert blant unge. Politiet fortviler pga et uklart regelverk hvor de ikke kan slå ned på at folk bærer små doser narkotika. Kokain har blitt et helt vanlig innslag på fest. Rusreformen er en stor skandale. 

Anonymkode: 8bc3a...e09

Tja, kokainbruk har økt litt blandt unge,men andelen virker større enn den er siden tallene var så lave i utgangspunktet. Bruken av andre ting har holdt seg stabil.

Kilde: https://www.faktisk.no/artikler/z5xy6/er-det-flere-ungdommer-som-bruker-narkotika

At kokain er blitt vanlig på fest trenger ikke ha noe med det å gjøre, det blir gjetting fra din side.

Anonymkode: 23715...c5c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...