Gå til innhold

Sommerferie med svigers.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere med barn: Hvor mange dager/uker av sommerferien er dere sammen med svigers? 

Dersom dere bor i din hjemby og svigers et annet sted: Får den av dere med foreldre i en annen by/sted lettere gjennomslag for ønsker om å tilbringe sommerferien med svigers? Med argumentet om at dere ikke ser svigers like ofte som dine foreldre? 

Anonymkode: baeee...ca2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den ene svigerfamilien bor tre timer unna og den andre en dags reise ut av landet, vi ser mer av de som er lengst borte enn de som er nærmere.. 

Anonymkode: 63a10...c74

Skrevet

Da barna var mindre var vi ofte en uke hos svigermor sammen med ungene og ungene var i tillegg der alene i sommerferien. Svigermor bor på et perfekt sommersted i Sør-Norge, rett ved stranda og har stort nok hus til at hun har plass til overnattingsgjester. Mine foreldre bor i nabolaget mitt og vi er sjelden sammen med dem i flere dager i strekk - det orker jeg ikke. Men vi er innom på middag når vi kan. Og de kommer gjerne når barna spiller konserter eller har forestillinger.

Anonymkode: 7f664...eb1

Skrevet

Er oftere hos svigers, men ofte helger, i ferier er det maks 4-5 dager. 
Vi trenger mer tid enn en helg for å besøke mine foreldre med barn, så er der ofte i sommerferien og påsken, da blir det stort sett minst en uke, gjerne mer om sommeren. Jula er annenhver. Hvis mine foreldre kommer blir de ca en uke, svigers kanskje 3 dager. 
Utover det kommer begge sider på besøk når det passer for dem, avhengig av andre forpliktelser, jobb og helse. 

Anonymkode: c566d...d39

Skrevet

Vi bor i samme by, men har vært med dem på hytta i 4-5 netter i sommerferien :) 

Skrevet

10-14 dager med foreldre som bor langt unna, men da er vi på mye dagsturer og ser hverandre ikke hele tiden.

Et par helger eller en snau uke på hytta med foreldre som bor nærme.

En hel uke hos gjenlevende besteforeldre, ofte med hjemmekontor og sender ungene på aktiviteter på dagtid. Og så hjelper vi til med vedlikehold og hagearbeid på ettermiddagene. 

Anonymkode: 46b64...fbd

Skrevet

Min utfordring er at jeg føler mannen bruker det at vi bor i min hjemby som et argument for hvorfor alle sommerferier skal tilbringes på hans hjemsted sammen med hans venner og hans foreldre. Vi ser sjelden min familie selv om vi bor i samme by, men jeg kunne uansett aldri tenkt med å tilbringe 3 uker i sommerferien sammen med dem heller. Jeg ønsker at vi i større grad skal lage våre egne ferieplaner og dra til nye steder, og kanskje sette av 1 uke til å være på hans hjemsted. 

Er jeg urimelig som tenker slik?

Svigers er gamle og dårlige til bens, så feriedagene med dem går med til oppvartning og å holde de med selskap. De kan på ingen måte avlaste med barnepass eller annet, og går fort "lei" av å leke/være med sine to barnebarn. Kan vel si de er mer som oldeforeldre som kommer på besøk og blir servert kaffe og kake før de må ta formiddagslur i sofaen. Alt dette er jo bare sånn det er å bli eldre. Men jeg blir fryktelig sliten av å ha ferier der alt dreier seg om deres behov og ønsker. 

ts

• Liker 2
Skrevet

Hvor gamle er barna, da? Om de er over den mest slitsomme og hjelpesløse alderen, er det etter mine begreper innafor at du ikke er med hele det lange oppholdet din mann ønsker. Han kan ta med barna og dra i forveien. Jeg forstår godt at han ønsker å gjøre opp for lite besøk ellers i året, og ønsker å være med sine aldrende foreldre, men jeg skjønner også veldig godt at ikke det er helt riktig bruk av all ferie for deg.

Anonymkode: f27c7...247

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor gamle er barna, da? Om de er over den mest slitsomme og hjelpesløse alderen, er det etter mine begreper innafor at du ikke er med hele det lange oppholdet din mann ønsker. Han kan ta med barna og dra i forveien. Jeg forstår godt at han ønsker å gjøre opp for lite besøk ellers i året, og ønsker å være med sine aldrende foreldre, men jeg skjønner også veldig godt at ikke det er helt riktig bruk av all ferie for deg.

Anonymkode: f27c7...247

Barna er på snart 2 år og en på 5 1/2 år.

Særlig eldstemann kjeder seg lett på disse feriene da far gjerne vil dra mye på "voksenbesøk" til venner der det ofte blir til at vi sitter lenge rundt bordet og prater. Når ungene ikke klarer å sitte stille lengre blir det ofte dårlig stemning og kjefting fra far. Han blir også sur om jeg foreslår det du skriver. Tenker det ville vært en god løsning for alle parter. Men han vil gjerne ha med hele familien. Og det blir for krevende for han å passe begge barna alene. 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dere med barn: Hvor mange dager/uker av sommerferien er dere sammen med svigers? 

Dersom dere bor i din hjemby og svigers et annet sted: Får den av dere med foreldre i en annen by/sted lettere gjennomslag for ønsker om å tilbringe sommerferien med svigers? Med argumentet om at dere ikke ser svigers like ofte som dine foreldre? 

Vel, mannen min er iaf 3 uker på ferie med svigers hver sommer 😛 
Vi har bare et sett familie her, også en god kjøretur unna der vi bor.
Vi setter pris på de ukene sammen alle sammen. Vi reiser til utlandet og tar dem med på tur :) 

Anonymkode: d3467...180

Skrevet

Dette er ferie som bare kommer far til gode med andre ord, hvor du er på jobb med å passe barn og svigers. Jeg hadde satt ned foten og sagt det var uaktuelt med mer enn 3-4 dager. 

Anonymkode: 19b2b...da4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.9.2023 den 14.12):

Dette er ferie som bare kommer far til gode med andre ord, hvor du er på jobb med å passe barn og svigers. Jeg hadde satt ned foten og sagt det var uaktuelt med mer enn 3-4 dager. 

Anonymkode: 19b2b...da4

Har gjort dette nå.

Men han blir bare så vanvittig sur :( 

Han prøver dessuten å gi meg dårlig samvittighet ved å antyde at hans foreldre ikke får noe sommerferie uten at vi er der sammen med de. Og den personen som ødelegger dette er da meg.  Jeg har aldri sagt at jeg ikke vil tilbringe noe av ferien med de, men tenker som deg at rundt 4 dager er nok. Da er jeg både samtalepartner, aktivitør og servitør. I tillegg til at barna skal ivaretas og aktiviseres.  

Er det rimelig at svigers skal kreve samvær i ukesvis fordi sønnen har bosatt seg et annet sted? 

Ts

• Liker 1
Skrevet

1,5 -2 uker

Anonymkode: fb775...9a2

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har gjort dette nå.

Han prøver dessuten å gi meg dårlig samvittighet ved å antyde at hans foreldre ikke får noe sommerferie uten at vi er der sammen med de. Og den personen som ødelegger dette er da meg.  Jeg har aldri sagt at jeg ikke vil tilbringe noe av ferien med de, men tenker som deg at rundt 4 dager er nok. Da er jeg både samtalepartner, aktivitør og servitør. I tillegg til at barna skal ivaretas og aktiviseres.  

Er det rimelig at svigers skal kreve samvær i ukesvis fordi sønnen har bosatt seg et annet sted? 

Ts

Kan ikke du være der i 4-5 dager, så blir han igjen med barna?

• Liker 2
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

La ham bli sur. 

Anonymkode: fbd62...e7b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.9.2023 den 13.38):

Min utfordring er at jeg føler mannen bruker det at vi bor i min hjemby som et argument for hvorfor alle sommerferier skal tilbringes på hans hjemsted sammen med hans venner og hans foreldre. Vi ser sjelden min familie selv om vi bor i samme by, men jeg kunne uansett aldri tenkt med å tilbringe 3 uker i sommerferien sammen med dem heller. Jeg ønsker at vi i større grad skal lage våre egne ferieplaner og dra til nye steder, og kanskje sette av 1 uke til å være på hans hjemsted. 

Er jeg urimelig som tenker slik?

Svigers er gamle og dårlige til bens, så feriedagene med dem går med til oppvartning og å holde de med selskap. De kan på ingen måte avlaste med barnepass eller annet, og går fort "lei" av å leke/være med sine to barnebarn. Kan vel si de er mer som oldeforeldre som kommer på besøk og blir servert kaffe og kake før de må ta formiddagslur i sofaen. Alt dette er jo bare sånn det er å bli eldre. Men jeg blir fryktelig sliten av å ha ferier der alt dreier seg om deres behov og ønsker. 

ts

De fikk jo barn for å ikke bli alene som gamle, og sønnen kjenner vel på det da. 

Anonymkode: 27a87...1be

Skrevet
On 9/8/2023 at 1:53 PM, AnonymBruker said:

Særlig eldstemann kjeder seg lett på disse feriene da far gjerne vil dra mye på "voksenbesøk" til venner der det ofte blir til at vi sitter lenge rundt bordet og prater. Når ungene ikke klarer å sitte stille lengre blir det ofte dårlig stemning og kjefting fra far. Han blir også sur om jeg foreslår det du skriver. Tenker det ville vært en god løsning for alle parter. Men han vil gjerne ha med hele familien. Og det blir for krevende for han å passe begge barna alene. 

Han driver med psykisk vold både mot deg og barna. Les deg opp på det. 

Anonymkode: fbd62...e7b

Skrevet

Er sjeldent med svigers i ferier, fordi vi bor rett ved hverandre og ses ofte. Er hos/med min familie i kanskje 1-2 uker om sommeren og 1 uke i julen. Min familie bor ca 2 timer unna. Svigers feirer jul hos min familie men de blir bare én natt.

Anonymkode: 607e6...846

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

De fikk jo barn for å ikke bli alene som gamle, og sønnen kjenner vel på det da. 

Anonymkode: 27a87...1be

Høres ut som en idiotisk grunn til å få barn.

Anonymkode: 1487b...ab0

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Høres ut som en idiotisk grunn til å få barn.

Anonymkode: 1487b...ab0

👏

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...