Gå til innhold

Spilleavhengig tenåring

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, 

Sønnen min på 16 sitter og gamer fra han kommer hjem fra skolen til han går og legger seg i 22-tida. 
Han er oppom og spiser middag, og gjør innimellom plikter som å ta ut søppelet, skifte på senga si og pante tomflasker etc. når han får beskjed om det.

Jeg som mamma kjenner meg ganske fortvilet i møte med det som er en spilleavhengig tenåring. Dette har utviklet seg gradvis, og hos faren har det vært fri flyt. (Faren er også en gamer, en av grunnene til at det ble slutt mellom oss). Nå bor sønnen min 100% hos meg, og det er nå jeg ser hvor mye gamingen har overtatt livet hans. Ingenting er interessant, han gidder ikke noe. Trening, hobbyer, treffe venner, sykkeltur, kino, lage noe godt på kjøkkenet, sitte og se på tv med oss, ferieturer, klatring…uansett hva jeg foreslår er det nei, kjedelig/gidder ikke. 
Han er slapp og trøtt, og lett overvektig. Jeg kjenner nesten ikke igjen den aktive, glade, solbrune og travle gutten han var for noen år siden. 
Om jeg snakker om å redusere spillingen, komme seg i aktivitet eller gjøre noe annet, blir han sint. 
Jeg vet rett og slett ikke hvordan jeg skal gripe dette an, for jeg synes det er så ufattelig trist at en i utgangspunktet frisk og sunn gutt skal sitte og visne (bokstavelig talt!) foran en skjerm. 
Når han ikke gamer sitter han på tiktok og lignende.
Du som har erfaring med dette fra den ene eller andre siden- hva gjør man? Ingenting? Håper han tar til fornuft og finner andre interesser? 

Mamma40

Anonymkode: ddeb3...d00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Samme med nevøen min. Foreldrene fjernet tilgangen til internett, rett og slett. Fikk vel ca to timer på kveldstid , der han hadde mulighet til å game. Han ble selvsagt veldig forbanna, men det må man jo stå i:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (2 minutter siden):

Samme med nevøen min. Foreldrene fjernet tilgangen til internett, rett og slett. Fikk vel ca to timer på kveldstid , der han hadde mulighet til å game. Han ble selvsagt veldig forbanna, men det må man jo stå i:) 

Hva skjedde videre? Satt han bare og surmulte på rommet og så på tiktok eller begynte han å gå ut av huset, dra på trening eller annet? 
Frister ikke med en rasende tenåring i hus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva skjedde videre? Satt han bare og surmulte på rommet og så på tiktok eller begynte han å gå ut av huset, dra på trening eller annet? 
Frister ikke med en rasende tenåring i hus. 

Han hadde ikke mulighet til å se på TikTok da internett var frakoblet😂👍 Men ja, han satt mye hjemme i begynnelsen. Og gjorde absolutt ingenting, for å liksom demonstrere at dette ikke var greit. Men etter noen meget lange uker, så begynte han å treffe kompiser igjen:)

Han spiller fremdeles, men ikke på langt nær så mye som før. Men aner jo ikke hvordan det blir når han skal flytte for seg selv, etterhvert. Forferdelig når den spillingen tar over hele livet:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må begrense tilgangen til internett, og også telefonen. Best å gjøre det nå - når han blir 18, har du ingen mulighet til å kontrollere telefonen hans. 
Han blir nok sinna i starten (tenk abstinens), men det må du bare stå i. Ta ham med på råd, sett tidsgrenser og tidspunkt sammen, men ha tydelige grenser. 

Anonymkode: ea04e...532

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er 16, så du kan ikke diktere livet hans lenger. Jeg gremmes over tyrannene over. Det er sånn man holder på med 6-13 år gamle unger. Det er forøvrig mye mer bekymringsverdig at en 16 år gammel gutt har interesse for TikTok. 16 er også den alderen hvor TV med mamma, kino, sykkeltur osv. er ekstremt kjedelig - at du ikke evner å forstå dette vitner om liten til ingen forståelsesevne og/eller bias (noe som også bekreftes via diagnosen du har gitt han og hvordan du snakker nedsettende om han, ref "tar til fornuft"). Han er for ung til å gå på byen, men samtidig drikker mange 16-åringer på hjemmefester. Kanskje det er bedre at han sitter hjemme og spiller med venner på nett enn alternativet? Motiver han heller til å trene litt, ha et ålreit kosthold og ta skole/jobb seriøst. 

Anonymkode: f74f3...462

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

La han game. Kanskje han blir proff og kan tjene på det og gjøre det til en jobb? Gaming-industrien har blitt stor og mange livnærer seg på å være profesjonelle gamere.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Han er 16, så du kan ikke diktere livet hans lenger. Jeg gremmes over tyrannene over. Det er sånn man holder på med 6-13 år gamle unger. Det er forøvrig mye mer bekymringsverdig at en 16 år gammel gutt har interesse for TikTok. 16 er også den alderen hvor TV med mamma, kino, sykkeltur osv. er ekstremt kjedelig - at du ikke evner å forstå dette vitner om liten til ingen forståelsesevne og/eller bias (noe som også bekreftes via diagnosen du har gitt han og hvordan du snakker nedsettende om han, ref "tar til fornuft"). Han er for ung til å gå på byen, men samtidig drikker mange 16-åringer på hjemmefester. Kanskje det er bedre at han sitter hjemme og spiller med venner på nett enn alternativet? Motiver han heller til å trene litt, ha et ålreit kosthold og ta skole/jobb seriøst. 

Jeg er snart 30 og elsker tiktok........

anyways....

Hva gjør han når han spiller? Snakker han med venner? Er han helt "shut in", prøver han å bli proff i noe? Gjør han det for gøy? Har du prøvd å snakke med han om gamingen på en vennlig måte? Spør om du kan se på når han gamer en dag å lær deg hva det handler om.

Jeg satt på "jenterommet" å gamet fra jeg kom hjem fra skolen til jeg gikk å la meg seint på kvelden. Ja det var ikke lurt til tider mtp skole osv, men jeg elsker å være ute i dag, og har ikke bært så mye preg av å være en innesittende gamer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gamet mye og jeg synes at gaming er en fin hobby. Man blir kjent med andre og det er en super måte å både være sosial og dyrke en hobby. Helt greit at du foreslår en lystbetont gåtur, klatring eller badeland, men du kan ikke forvente at han skal ha like interesser som deg. Det er fler og fler som gamer og dette er noe du bare må finne deg i. Alle er ikke like og begynner du å nekte en 16-åring å game for så å tvinge han med på andre ting vil du få et opprør uten sidestykke. Respekter hans hobby såfremt han går på skolen, gjør pliktene sine, spiser middag med dere og at han blir med en gang i blant på familieaktiviteter. Han er ikke en gutt du kan bestemme over hele tiden lengre. Han er (forhåpentligvis) en fornuftig gutt som dyrker hobbyene sine. Det er nok av ungdommer som heller er ute på fest, ruser seg, råner og finner på tull. Gaming i de baner som du nevner er helt innafor.

Hilsen en gaming-mamma med 2 gaming-barn.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nesten gå litt i deg selv og prøve å finne ut nøyaktig hvorfor dette er et problem. Du må også tilby ham et alternativ som han faktisk er interessert i. Hvis du bare ber ham kutte ut hans eneste hobby blir han ikke plutselig atletisk og sprudlende sosial, det er mer sannsynlig at han blir deppa og bitter.

Jeg hadde foreldre som hele tiden maste om at jeg måtte "komme meg ut og leke", og av og til brukte de tvang. Det hadde overhode ingen positiv effekt.

Anonymkode: 2e723...125

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hei,

Jeg skjønner jo at det er mer fristende å game enn å gå en tur med forelder + hund, men uansett hva som er blitt foreslått av ulike aktiviteter så er det kjedelig.  Jeg har foreslått en tur til London (mye kjekt å finne på der) og andre turer der man kan oppleve litt, for eksempel kajakkpadling og klatring. 

Helst skulle jeg sett at han hang med venner, men virker som han mister mer og mer kontakten med de. Noen av de gamer han med, men ofte sitter han bare og venter på at de skal komme online sånn at de kan spille sammen. I mellomtiden sitter han og spiller med seg selv eller ser på en eller annen serie.

Venner av han (og sønner av mine venninner) drar på trening, fotball, har småjobber eller kjærester. Mange av de gamer også, men de har i tillegg et liv utenom der de treffer andre fysisk, og ikke minst er i fysisk aktivitet. Er vel det jeg er mest bekymra for, at han er så inaktiv. 

Mamma40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuppeluri skrev (13 timer siden):

Kina har godt "balletak" på deg også, ja. Usj... Vi må vel begynne å lære kinesisk på skolene snart.

Anonymkode: c4e9c...14e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fountaine skrev (14 timer siden):

La han game. Kanskje han blir proff og kan tjene på det og gjøre det til en jobb? Gaming-industrien har blitt stor og mange livnærer seg på å være profesjonelle gamere.

Det tenker jeg er lite reelt. 

Mamma40

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryzorman skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde heller latt han spille, en å dra ut å drikke vær dag å begynne med dop... Nå vet du iallefall hvor du har han.

Jeg kjenner ikke til at noen av vennene hans, eller andre gutter på den alderen i vår omgangskrets, driver med dop og drikker hver dag. Tenker det er ganske miljøavhengig...

Mamma40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hei, 

Sønnen min på 16 sitter og gamer fra han kommer hjem fra skolen til han går og legger seg i 22-tida. 
Han er oppom og spiser middag, og gjør innimellom plikter som å ta ut søppelet, skifte på senga si og pante tomflasker etc. når han får beskjed om det.

Jeg som mamma kjenner meg ganske fortvilet i møte med det som er en spilleavhengig tenåring. Dette har utviklet seg gradvis, og hos faren har det vært fri flyt. (Faren er også en gamer, en av grunnene til at det ble slutt mellom oss). Nå bor sønnen min 100% hos meg, og det er nå jeg ser hvor mye gamingen har overtatt livet hans. Ingenting er interessant, han gidder ikke noe. Trening, hobbyer, treffe venner, sykkeltur, kino, lage noe godt på kjøkkenet, sitte og se på tv med oss, ferieturer, klatring…uansett hva jeg foreslår er det nei, kjedelig/gidder ikke. 
Han er slapp og trøtt, og lett overvektig. Jeg kjenner nesten ikke igjen den aktive, glade, solbrune og travle gutten han var for noen år siden. 
Om jeg snakker om å redusere spillingen, komme seg i aktivitet eller gjøre noe annet, blir han sint. 
Jeg vet rett og slett ikke hvordan jeg skal gripe dette an, for jeg synes det er så ufattelig trist at en i utgangspunktet frisk og sunn gutt skal sitte og visne (bokstavelig talt!) foran en skjerm. 
Når han ikke gamer sitter han på tiktok og lignende.
Du som har erfaring med dette fra den ene eller andre siden- hva gjør man? Ingenting? Håper han tar til fornuft og finner andre interesser? 

Mamma40

Jeg synes det er trist at alle gamle damer (ja, du har tankegangen til en gammel dame) mener at gaming gjør folk til tv slaver og at de "visner foran skjermen". Han får sikkert nok aktivitet på skolen. Kanskje du heller skal prøve å sette deg inn i interessene hans fremover å endre han

Anonymkode: d7966...0c7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Tuppeluri skrev (13 timer siden):

anyways....

Hva gjør han når han spiller? Snakker han med venner? Er han helt "shut in", prøver han å bli proff i noe? Gjør han det for gøy? Har du prøvd å snakke med han om gamingen på en vennlig måte? Spør om du kan se på når han gamer en dag å lær deg hva det handler om.

Jeg satt på "jenterommet" å gamet fra jeg kom hjem fra skolen til jeg gikk å la meg seint på kvelden. Ja det var ikke lurt til tider mtp skole osv, men jeg elsker å være ute i dag, og har ikke bært så mye preg av å være en innesittende gamer. 

Han både spiller med andre og spiller alene. Hører jo at han har det gøy når han spiller med venner. Og jeg tenker at det er helt greit at han gamer med andre og har det kjekt, problemet er at gamingen har tatt helt overhånd, og han klarer nesten ikke løsrive seg fra skjermen. Selv når ingen andre er pålogget så sitter han der og spiller for seg selv og venter på at andre skal komme på. Men de andre er gjerne ute med venner eller på besøk hos kjæresten eller på jobb.

Jeg har vist interesse for spillene og spurt hva det går i osv. Han liker å fortelle om det. Jeg tvinger han aldri til å avslutte et spill midt i. Om han er midt i en runde så gir jeg beskjed om at han kan gjøre "sånn og sånn" når runden er over. Det bruker å fungere greit. 

Mamma40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunshade83 skrev (13 timer siden):

Jeg har gamet mye og jeg synes at gaming er en fin hobby. Man blir kjent med andre og det er en super måte å både være sosial og dyrke en hobby. Helt greit at du foreslår en lystbetont gåtur, klatring eller badeland, men du kan ikke forvente at han skal ha like interesser som deg. Det er fler og fler som gamer og dette er noe du bare må finne deg i. Alle er ikke like og begynner du å nekte en 16-åring å game for så å tvinge han med på andre ting vil du få et opprør uten sidestykke. Respekter hans hobby såfremt han går på skolen, gjør pliktene sine, spiser middag med dere og at han blir med en gang i blant på familieaktiviteter. Han er ikke en gutt du kan bestemme over hele tiden lengre. Han er (forhåpentligvis) en fornuftig gutt som dyrker hobbyene sine. Det er nok av ungdommer som heller er ute på fest, ruser seg, råner og finner på tull. Gaming i de baner som du nevner er helt innafor.

Hilsen en gaming-mamma med 2 gaming-barn.

Takk for svar.

Er barna dine aktive utenom?

Mamma40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor forskjell på å være voksen gamer og å være gamer i dannelsesårene og årene når kropp og hjerne er i vekst. Det er ufattelig viktig å ikke være negativ til at dette er en viktig del av hans liv. Det medfører bare mer konflikt i relasjonen.

Men, det er særdeles viktig å ha andre opplevelser og inntrykk enn kun én aktivitet i den alderen. Det er da man utvikler interesser og ferdigheter som man tar med seg videre.

Har stor tro på å spille på laget hans og snakke om hvorfor det er viktig med også andre uttrykk. I tillegg til at han selvsagt bør få følge sin lidenskap. Jeg kan love én ting. Om du går hardt ut mot hans gaming, vil du ikke nå gjennom med beskjeden. Og å kutte ut internett mesteparten av dagen er vel like konstruktivt som å løpe ned på fotballbanen og sparke bort ballen etter 2 timer spilling.

Mvh tidligere tenåringsgamer som endte opp som et noenlunde fungerende menneske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...