Gå til innhold

Rekke opp italiensk avfelling?


skruf

Anbefalte innlegg

Hei!

Noen som vet om det går an å rekke opp italiensk avfelling, og i såfall; hvordan gjør jeg det?

Ei dame fikk betalt for å strikke en genser for meg, og genseren er nydelig strikket (den er strikket ovenfra og ned), men hun har felt av alt for stramt, sånn at genseren er helt utøyelig nederst og kanten går innover og gir genseren en merkelig fasong (den er egentlig oversized). I tillegg er den også flere cm for kort (det ble igjen over et nøste med bunnfarge til overs)

Så jeg tror jeg må rekke opp hele vrangborden, strikke på noen cm, og strikke ny vrangbord og felle løsere av

Men ser i mønsteret at det er felt av med italiensk avfelling, noe jeg ikke får til (jeg bruker å bare felle av vanlig i oppskrifter der der står italiensk avfelling), men har sett videoer at det gjøres med nål.

Hun har festet godt, og ser ikke helt hvor enden er festet, men hvis jeg finner den; er der bare å dra opp tråden og prøve å fange opp maskene på en pinne? Jeg har rekt opp før, men da har det vært snakk om noen masker underveis hvis jeg har strikket feil. Har aldri rekt opp noe som er felt av og festet, vrangbord, og mønster for å komme til bunnfargen….

(og ja…….er en smule konfliktsky så klarer ikke gi tilbakemelding om det; genseren er jo skikkelig fint strikket ellers. Synes dog det er rart at det ikke ringte ei bjelle da jeg oppga mål på hel lengde siden jeg er lang og oppgitt lengde i mønsteret ville blitt for kort og hun satt igjen med et ubrukt nøste + et halvt nøste av bunnfargen….kjøper alltid ekstra bunnfarge pga lengde)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Italiensk avfelling er noe herk å ta opp. Det fungerer ikke å bare dra i tråden som ved vanlig avfelling, siden den er sydd. Jeg hadde nylig lignende problem, jeg klipte rett og slett av avfellinga og dro i tråden for å rekke opp dit jeg ville. Satte i en pinne rett over vrangborden først slik at jeg ikke mistet maskene. 

Anonymkode: 1c3ba...d31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke rekke opp italiensk avfelling, som AB over skriver. Italiensk avfelling er sydd, og da må du dra tråden hele veien tilbake for hver maske (dog det sys to ganger i hver maske). Tar enormt med tid om du i det hele tatt får det til. 

Jeg klippet av avfellingskanten da jeg måtte strikke en genser lengre. Anbefaler deg å gjøre det samme. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du skal strikke opp mer. Så kan du ikke bare klippe av fellinngen og hente opp løs tråd etterpå? 

Anonymkode: 0023d...25a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pokker og…..jeg er ikke så dreven på dette….har aldri klippet av, ei heller tredd i en rundpinne over for å ikke miste masker😣

Men takk for svar uansett🌷

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Siden du skal strikke opp mer. Så kan du ikke bare klippe av fellinngen og hente opp løs tråd etterpå? 

Anonymkode: 0023d...25a

Fellingen er sydd fast med nål…hadde det vært vanlig felling så skulle jeg ha klart å fiske opp tråden og rekke opp omgang for omgang og dermed være sikker på å ikke miste masker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Plukk opp masker med rundpinne først, før du klipper og rekker opp. 

Jeg synes også at du skal gi tilbakemelding om at hun har strikket for kort og felt for stramt, så hun ikke gjør samme feil igjen.

Anonymkode: f32c8...938

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skruf skrev (2 minutter siden):

Fellingen er sydd fast med nål…hadde det vært vanlig felling så skulle jeg ha klart å fiske opp tråden og rekke opp omgang for omgang og dermed være sikker på å ikke miste masker

Du kan føle deg ganske trygg på at du finner alle maskene selv om du klipper av vrangborden. Det vil være ganske tydelig så lenge du håndterer genseren med rolig, stødig hender😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ringt mamma og spurt om jeg kan sende det til henne 🙉

Er så redd for å ikke få det til…. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt opp italiensk avfelling mange ganger😊Det tar litt tid og kan være litt knotete, men det går helt fint! Hvis du tar den siste strikkede masken med en butt stoppenål og drar litt i tråden vil du se hvor det strammer seg, slik får du pirket opp den festede tråden. Videre må du på en måte reversere maskestingene (som italiensk avfelling egentlig er) med stoppenål. 
 

Her er en video som viser hvordan. Selv skjønte jeg ikke så mye av hva hun sa, men det er tekstet under😅

https://youtu.be/F7C9HIWql5M?feature=shared

 

Endret av Prikkhild
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Prikkhild skrev (På 7.9.2023 den 17.13):

Jeg har tatt opp italiensk avfelling mange ganger😊Det tar litt tid og kan være litt knotete, men det går helt fint! Hvis du tar den siste strikkede masken med en butt stoppenål og drar litt i tråden vil du se hvor det strammer seg, slik får du pirket opp den festede tråden. Videre må du på en måte reversere maskestingene (som italiensk avfelling egentlig er) med stoppenål. 
 

Her er en video som viser hvordan. Selv skjønte jeg ikke så mye av hva hun sa, men det er tekstet under😅

https://youtu.be/F7C9HIWql5M?feature=shared

 

Dette stemmer .😀🌸👍 jeg har også sett på yotube og brukt goood .. tid . Men det går helt fint

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte genseren til mamma jeg😄

Hun er en dreven strikker (pluss med alt annet håndarbeid), men selv hun forsto seg ikke på dette. Så hun endte med å klippe av vrangborden og strikke ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...