AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #1 Skrevet 6. september 2023 De begynner snart med bading på skolen. Mitt barn går i 2 klasse, er engstelig av seg og har brukt lang tid på å føle seg trygg på skolen. Jeg har tenkt å ta en samtale med læreren om situasjonen. Barnet mitt sier han gruer seg veldig. Helt siden han startet i 1 klasse har det vært snakk om bading i 2 klasse og han har hele tiden sagt at han gruer seg. Nesten så han vil gråte. Jeg får så vondt av han. Er dette obligatorisk på skolen å være med på bading? Har ditt barn opplevd slike situasjoner på skolen. Hvordan løse dette? Anonymkode: de3bb...5ec
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #2 Skrevet 6. september 2023 Jeg har også en andreklassing, med vannskrekk. Jeg tenker at det vil gå bra og at vi må jobbe med å gå i svømmehallen osv før svømmetime begynner på skolen. I tillegg så er timene tilrettelagt også for slike som våre. Det går bra! Anonymkode: 75f74...efa 15 1 3
Maggi2 Skrevet 6. september 2023 #3 Skrevet 6. september 2023 Kan ikke du bade masse sammen med ham i forkant da? Lurt å informere lærer om hvordan han føler det, men han bør jo uansett delta på badingen. 12 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #4 Skrevet 6. september 2023 Første steget er å snakke med lærer, sånn at de vet at barnet opplever dette som utrygt. Da er det enklere å møte barnet på en god måte. I andre klasse er fokuset på å bli trygg i vannet, så dette er jo viktig for barnet ditt å være med på. Det er også lurt for dere å ta med barnet på bading, for å bli trygg i vann. Sånn ellers er det også viktig at du som forelder trygger barnet på at dette kommer til å gå bra, spesielt når barnet er litt engstelig av seg. Når barnet opplever å mestre noe som var skummelt, bygger dette selvtillit og trygghet. Anonymkode: 5e4f8...35c 10 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #5 Skrevet 6. september 2023 Hei, ja svømmeundervisning er i utgangspunktet obligatorisk - i særs tilfeller kan man søke fritak. Jeg syns ikke det burde være førstevalget ditt i dette tilfellet - for det er jo kjempeviktig å lære å svømme, og aller aller mest sannsynlig venner han seg fort til, og de fleste synes jo det er veldig gøy… Dette kan han vokse masse på, og da blir det slik en flott mestringsopplevelse, selv om han har gruet seg.. Snakk med læreren slik at hen er forberedt ( dette er ikke første gang dette er et tema, garantert ), og ta gutten med mest mulig i svømmehallen og venn han til. I spesielle tilfeller kan man søke ekstra assistent i begynnelsen av svømmeundervisningen, men da er det lurt å være tidlig ute - det er ikke alle steder de har like mye kapasitet. Lykke til, dette kommer til å gå bra! Hilsen mor til sjenert, litt engstelig gutt som i dag er en av de flinkeste ungdommene i svømmeklubben ❤️ Anonymkode: 5bf6d...af4 5 3
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #6 Skrevet 6. september 2023 Kan være mange som synes at svømming og gym kan være temmelig ubehagelig. Men skolen er bare noe man er nødt til å komme seg gjennom. Hva er det neste man kan søke fritak om da? Aldri holde fremføringer, eller gjøre hjemme-lekser liksom? Anonymkode: 8dfef...2f9 7 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #7 Skrevet 6. september 2023 Jeg tror det viktigste du kan gjøre er å sette av tid til å gå i svømmehallen sammen med ham, og bli trygg i vann. Barn som er vant til å bade har en stor fordel i svømmeundervisningen på skolen! Anonymkode: e345c...3f8 8
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #8 Skrevet 6. september 2023 Litt av poenget med svømming på skolen er jo for å bli vant til vann og svømming. Ikke la han vokse opp som et skjørt persilleblad som slipper unna alt som ikke bare er koselig. Anonymkode: a1b3d...064 12 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #9 Skrevet 6. september 2023 Skal du lære barnet ditt at når noe er vanskelig kan det få fritak? Eller at noen ganger må vi bare prøve og øve, så blir det bedre? At man ikke må gi opp? Kan dere ikke ta noen turer i svømmehallen fremover da? Ta en periode med intensiv øving, kanskje et par ganger i uka? Mulig svømming på skolen går bedre enn dere forventer også, ofte er slike situasjoner enklere uten foreldrene. Anonymkode: 25b93...6c2 7
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #10 Skrevet 6. september 2023 Du bør være forsiktig med å overføre din usikkerhet på han. Høres ut som både du og sønnen bør tøffe dere opp litt. Han må lære seg å håndtere ubehag, og du må stå i det Anonymkode: 8af10...e8b 7
Piggsopp Skrevet 6. september 2023 #11 Skrevet 6. september 2023 Det er jo ikke bading, det er svømmeundervisning og er en del av kroppsøving. For å lære å svømme må barnet først bli trygg i vann og det er en del av undervisningen. Alle barn i Norge skal lære å svømme. Hva konkret er barnet ditt redd for? Prøv å finn ut hvorfor han er redd for svømming og prøv å formidle det til læreren. Og som flere andre sier så er det sikkert en fordel om dere hjemme tar ham med i svømmehallen i forkant slik at han kan bli mer trygg. 4
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #12 Skrevet 6. september 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): De begynner snart med bading på skolen. Mitt barn går i 2 klasse, er engstelig av seg og har brukt lang tid på å føle seg trygg på skolen. Jeg har tenkt å ta en samtale med læreren om situasjonen. Barnet mitt sier han gruer seg veldig. Helt siden han startet i 1 klasse har det vært snakk om bading i 2 klasse og han har hele tiden sagt at han gruer seg. Nesten så han vil gråte. Jeg får så vondt av han. Er dette obligatorisk på skolen å være med på bading? Har ditt barn opplevd slike situasjoner på skolen. Hvordan løse dette? Anonymkode: de3bb...5ec Jeg håper inderlig at dette er tull fra deg? Hvis det ikke er det, TA DEG SAMMEN! Anonymkode: 80e8e...df3 5
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #13 Skrevet 7. september 2023 Maggi2 skrev (12 timer siden): Kan ikke du bade masse sammen med ham i forkant da? Lurt å informere lærer om hvordan han føler det, men han bør jo uansett delta på badingen. Håper det er tilrettelagt hos dere, her var det ikke det dessverre. Min ble stående rett opp og ned i vannet hele tiden eller sittende på kanten. De hadde ingen til å hjelpe han ekstra når han var redd selv om alle de andre barna klarte seg bra.. sånn var det både i 2. og 3. klasse. Anonymkode: 29dfc...e1d 2
Maggi2 Skrevet 7. september 2023 #14 Skrevet 7. september 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Håper det er tilrettelagt hos dere, her var det ikke det dessverre. Min ble stående rett opp og ned i vannet hele tiden eller sittende på kanten. De hadde ingen til å hjelpe han ekstra når han var redd selv om alle de andre barna klarte seg bra.. sånn var det både i 2. og 3. klasse. Anonymkode: 29dfc...e1d Jeg har hatt elever med på svømming selv. Erfaren instruktør som sto på kanten og instruerte. Meg selv og en til lærer i vannet. En som tok seg av de som var usikker, og en som passet på at de trygge gjorde som instruktøren sa. Det fungerte fint 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #15 Skrevet 7. september 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Håper det er tilrettelagt hos dere, her var det ikke det dessverre. Min ble stående rett opp og ned i vannet hele tiden eller sittende på kanten. De hadde ingen til å hjelpe han ekstra når han var redd selv om alle de andre barna klarte seg bra.. sånn var det både i 2. og 3. klasse. Anonymkode: 29dfc...e1d Dette er veldig trist å høre, og ikke slik det skal være… For de som ikke kommer seg uti omtrent, kan man søke med en ekstra assistent - i praksis varierer sikkertdette desverre litt fra kommune til kommune budsjettsmessig - jeg vet flere som har hatt det her i begynnelsen.. Som regel er det bare nødvendig helt i begynnelsen, så går det av seg selv etterhvert. Sønnen din kan jo umulig ha klart fagmålet da? Og da skal egentlig skolen sette inn ekstra ressurser… Var han slik når han badet med dere foreldre også? Anonymkode: 5bf6d...af4 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #16 Skrevet 7. september 2023 Min gutt var livredd for vann.. Vi snakka sammen med lærer om dette, og han ble fulgt godt opp. Nå er han en godt svømmedyktig tenåring.. 🙂 Barn MÅ rett og slett lære å svømme.. Anonymkode: 62d4e...2fc 6 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #17 Skrevet 7. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Håper det er tilrettelagt hos dere, her var det ikke det dessverre. Min ble stående rett opp og ned i vannet hele tiden eller sittende på kanten. De hadde ingen til å hjelpe han ekstra når han var redd selv om alle de andre barna klarte seg bra.. sånn var det både i 2. og 3. klasse. Anonymkode: 29dfc...e1d Da håper jeg du tok ham med til svømmehallen selv til han lærte å bli trygg. Jeg var selv en skikkelig pyse i vannet, men moren min og jeg gikk i svømmehallen helt til jeg lærte å svømme. Anonymkode: 1f2ea...b2a 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #18 Skrevet 7. september 2023 Finn ut hva han er redd for,er det noe i garderoben, eller er det vannet? Er han vant til å bade i basseng? Har han vært i det aktuelle bassenget før? Som flere skriver,snakk med lærer. Da er det viktig at han setter ord på hva det er som er skummelt,slik at de kan hjelpe han akkurat der han trenger det. Så ville jeg ha tatt han med til svømmehallen så mye som mulig,gå igjennom hva som skjer i garderoben, vis hvor alt er,vær masse i vannet. Helst i den samme svømmehallen som skolen bruker,hvis de har åpent utenom skoletid. Om ikke noe annet,reis dit og se inn i vinduene,se hvor døra er osv. Har hatt et engstelig barn selv,og det som hjalp var å være forberedt. Bare å ha vært der én gang før,å vite hvilken dør man skulle gå inn osv,hjalp veldig. Kanskje er det ikke mer som skal til. Anonymkode: 30838...4db 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #19 Skrevet 7. september 2023 Vet du hva han gruer seg til? Selve tiden i bassenget? Det å gå/hoppe uti? Få hodet under vannet? Er det kanskje flere som skryter av at de kan svøme, og så er han redd at alle kan? Garderoben, med av- og påkledning og dusjing? Sikkert lurt å prøve å finne ut av akkurat hva han synes er skummelt. Jeg taklet ikke svømmetimene i det hele tatt og fikk fritak fra svømming alle årene på skolen. Hadde mye eksem og fikk legeattest, så jeg slapp unna. Jeg fraråder sterkt å søke fritak, for han kommer til å gå glipp av så mye, og det er ikke morsomt å skille seg ut. Det er en god ide å snakke med læreren ja, når du har funnet ut hva han gruer seg til. Min gruer seg til dusjingen fordi hun hater å få shampo i øynene men vi jobber med å klare å vaske håret selv. Har heldigvis litt mer tid. Badingen starter etter jul her. Anonymkode: 7d79b...92e 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #20 Skrevet 7. september 2023 Og så er det en trøst å vite at han helt sikkert ikke er alene om å grue seg. ♥️ Anonymkode: 7d79b...92e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå