AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #21 Skrevet 7. september 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg synes flere er litt harde med ts. Jeg har selv kjøpt katt, Maine coon. Og har selvsagt kjøpskontrakten og attester på vaksiner osv. Men stamtavle har jeg ikke mottatt. Den skulle komme i posten etter ett par mnd. Noe den ikke har gjort og i tillegg har jeg purret på den hos oppdretter. Så egentlig så har jeg jo ikke noe bevis på at katten er renraset, eller at den har gode sykdomsfrie forfedre.. Det fungerer vel likt når man kjøper hund, at en mottar stamtavlen i ettertid? Anonymkode: 2cfd1...b2e Nei. Man får den når man henter valpen, sammen med vaksinasjonskort og helseattest og andre viktige papirer. Vi var på besøk hos valpene 2-3 ganger før vi fikk klarsignal på at vi fikk kjøpe. Selger ville være helt sikkert på vi har nok erfaring og kunne ivareta en brukshund. Vi hilste på mor, sjekket begge foreldre i dogweb mange ledd tilbake for å sjekke sykdommer, så på hva tidligere avkom har gjort i konkurranser og hva slags helse de har. Anonymkode: a4962...77f 5
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #22 Skrevet 7. september 2023 Troyamin skrev (3 minutter siden): Du sjekker jo opp oppdretter og stamtavlen på hunden/katten på forhånd, sånn som vi andre gjør? Helse, innavlskoeffisient, resultater osv. Og så mottar en stamtavlen samtidig som kjøpekontrakten underskrives og dyret hentes. Nei. Vi fikk ikke fremlagt stamtavlen. Det skal være en annerkjent oppdretter. Vi var innom oppdretteren ett par ganger før den var leveringsklar. Fikk treffe mor og ble fremvist far. Vi fikk med kattungpakke, kontrakt og Helseboka fra veterinæren når vi kjøpte den. Id merkingene osv. Er første gang vi har kjøpt et renraset dyr så vi visste egentlig ikke hva som var normalt. Valgte jo en kjent oppdretter for å unngå tull. Anonymkode: 2cfd1...b2e
Troyamin Skrevet 7. september 2023 #23 Skrevet 7. september 2023 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei. Vi fikk ikke fremlagt stamtavlen. Det skal være en annerkjent oppdretter. Vi var innom oppdretteren ett par ganger før den var leveringsklar. Fikk treffe mor og ble fremvist far. Vi fikk med kattungpakke, kontrakt og Helseboka fra veterinæren når vi kjøpte den. Id merkingene osv. Er første gang vi har kjøpt et renraset dyr så vi visste egentlig ikke hva som var normalt. Valgte jo en kjent oppdretter for å unngå tull. Anonymkode: 2cfd1...b2e Jeg vet jeg er krass nå, men det er din oppgave å sjekke ut stamtavlen på forhånd. Og får dere ikke ut stamtavlen ved overlevering, må dere ta kontakt med NRR-eksempel (NKK ved hund). Endret 7. september 2023 av Troyamin Glemte å legge inn link. 6 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #24 Skrevet 7. september 2023 Troyamin skrev (4 minutter siden): Jeg vet jeg er krass nå, men det er din oppgave å sjekke ut stamtavlen på forhånd. Og får dere ikke ut stamtavlen ved overlevering, må dere ta kontakt med NRR-eksempel (NKK ved hund). Ja, du har rett. Vi ble fortalt at foreldrene var sjekket for alle disse vanlige sykdommene som kan følge rasen så vi reagerte ikke på det at stamtavlen ikke fulgte med. Det sto også i kontrakten at den ville komme i posten i ettertid. Så vi stussa ikke over det engang. Skal purre igjen. Håper at det kun er sløvhet pga ferieavvikling osv som er årsak til at vi ikke har fått den og at alt er som det skal være. Anonymkode: 2cfd1...b2e 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #25 Skrevet 7. september 2023 Du har blitt svindlet altså. Anonymkode: 19bfa...7cd 1
Myrmica Skrevet 7. september 2023 #26 Skrevet 7. september 2023 En lærepenge til TS og alle andre med lite erfaring rundt hundekjøp. Er ikke hunden registrert er den å regne som en blandingshund, uansett hva oppdretter sier. En seriøs oppdretter vil oppgi informasjon om foreldredyr så man kan gå inn på dogweb og se selv at de er registrert og renrasede. 1 3
Troyamin Skrevet 7. september 2023 #27 Skrevet 7. september 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja, du har rett. Vi ble fortalt at foreldrene var sjekket for alle disse vanlige sykdommene som kan følge rasen så vi reagerte ikke på det at stamtavlen ikke fulgte med. Det sto også i kontrakten at den ville komme i posten i ettertid. Så vi stussa ikke over det engang. Skal purre igjen. Håper at det kun er sløvhet pga ferieavvikling osv som er årsak til at vi ikke har fått den og at alt er som det skal være. Anonymkode: 2cfd1...b2e Håper det ordner seg. Gjør det ikke det, kan du rapportere oppdretter inn til NRR. 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #28 Skrevet 7. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg synes flere er litt harde med ts. Jeg har selv kjøpt katt, Maine coon. Og har selvsagt kjøpskontrakten og attester på vaksiner osv. Men stamtavle har jeg ikke mottatt. Den skulle komme i posten etter ett par mnd. Noe den ikke har gjort og i tillegg har jeg purret på den hos oppdretter. Så egentlig så har jeg jo ikke noe bevis på at katten er renraset, eller at den har gode sykdomsfrie forfedre.. Det fungerer vel likt når man kjøper hund, at en mottar stamtavlen i ettertid? Nei, jeg fikk med stamtavlen da jeg kjøpte valpen. De gangene jeg har solgt kattunger har også stamtavlen fulgt med ved levering. Anonymkode: cbf0c...13d 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #29 Skrevet 7. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg synes flere er litt harde med ts. Jeg har selv kjøpt katt, Maine coon. Og har selvsagt kjøpskontrakten og attester på vaksiner osv. Men stamtavle har jeg ikke mottatt. Den skulle komme i posten etter ett par mnd. Noe den ikke har gjort og i tillegg har jeg purret på den hos oppdretter. Så egentlig så har jeg jo ikke noe bevis på at katten er renraset, eller at den har gode sykdomsfrie forfedre.. Det fungerer vel likt når man kjøper hund, at en mottar stamtavlen i ettertid? Anonymkode: 2cfd1...b2e Hvis man ønsker rasehund eller rasekatt (eller hvilket som helst dyr), så sjekker man opp litt rundt oppdretter vha anmeldelser/omtaler, hjemmesiden til oppdrettet eller gjerne dra på besøk til oppdrettet for å hilse på både oppdretter, foreldredyr og kullet man skal kjøpe fra. Jeg har kjøpt to rasekatter og i begge tilfellene var det med utgangspunkt i annonse på finn.no. Første gangen var oppdrettet såpass langt unna at jeg sjekket hjemmesiden først, så sendte jeg en mail der jeg fortalte om meg selv og hvordan vi bor, og så ringte oppdretter meg opp for å snakke med meg og bli bedre kjent med meg. Jeg betalte depositum på forhånd (resten ble betalt ved henting) og hentet katten hos oppdretter og fikk da hilse på både oppdretter, morkatten og flere andre katter i oppdrettet. Jeg fikk både stamtavle, helseattest, vaksinebok og en ordentlig kontrakt, pluss en pakke med div ting til katten (mat og leker). Andre gangen kjøpte jeg fra et oppdrett i nærheten, og var da på besøk hos oppdretter før jeg inngikk noen avtale om kjøp. Jeg fikk hilse på oppdretter, kattungene i kullet jeg ønsket å kjøpe fra, kattemoren og flere andre katter og kattunger. Jeg fikk en god prat med oppdretter og fikk se hvordan hun drev oppdrettet. Dette er jo også en fordel for oppdretter som ble bedre kjent med meg. Jeg bestemte meg for hvilken kattunge jeg ønsket å kjøpe, betalte depositum kort tid etterpå og var en tur ekstra på besøk hos oppdretter da kattungen var ca 8 uker gammel. Da kattungen var 12 uker gammel og hadde fått grunnvaksinene hentet jeg kattungen og betalte resterende beløp, og fikk stamtavle, helseattest, vaksinekort og masse greier til katten (mat, kattesand, pledd og en leke). Seriøse oppdrettere vil snakke med kjøpere, enten på telefon eller face to face, og bor man i nærheten ønsker de gjerne at man kommer på besøk og hilser på. Det er også vanlig at man betaler et depositum på forhånd som er en del av kjøpesummen (dette får man ikke tilbake om man ombestemmer seg). Seriøse oppdrettere vil gjerne også holde kontakten etter kjøpet så de kan følge litt med på hvordan dyret har det hos sin nye eier. De skal i hvertfall ikke være noe problem å få tak i, i tiden etterpå. Mulig noen seriøse oppdrettere også kan være trege med å skaffe stamtavle, men jeg tror de fleste seriøse oppdrettere har alle papirene i orden når dyret skal leveres/hentes. De har jo tross alt hatt noen måneder på seg fra dyremoren ble drektig til ungene skal flytte til et nytt hjem. Anonymkode: 5ca5b...284 3
Tiuren Skrevet 7. september 2023 #30 Skrevet 7. september 2023 Min korte oppsummering: Du har blitt lurt. Av oppdretter og av deg selv. Krev refusjon av mesteparten av prisen fra "oppdretter" Ved mistanke om useriøse oppdrettere, kontakt mattilsynet og politiet. Politiet vil trolig henlegge, men har inntrykk av at mattilsynet er litt mer nådeløse... Forbrukerrådet kan og være en ide. Du har påtatt deg ansvaret for en hund, ikke la det gå utover hunden. Den er uskyldig. 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #31 Skrevet 7. september 2023 Tiuren skrev (20 minutter siden): Min korte oppsummering: Du har blitt lurt. Av oppdretter og av deg selv. Krev refusjon av mesteparten av prisen fra "oppdretter" Ved mistanke om useriøse oppdrettere, kontakt mattilsynet og politiet. Politiet vil trolig henlegge, men har inntrykk av at mattilsynet er litt mer nådeløse... Forbrukerrådet kan og være en ide. Du har påtatt deg ansvaret for en hund, ikke la det gå utover hunden. Den er uskyldig. Hvis TS var lovet stamtavle og registrering i NKK, så er hun lurt Har hun derimot kjøpt en av de mange "renrasede" hundene som selges uten stamtavle, så har hun kjøpt en bastard, og da har hun ingen sak. Anonymkode: b6ba0...347 1 1
Nutz Skrevet 7. september 2023 #32 Skrevet 7. september 2023 Men du dro da vitterlig til oppdretter og så både valp og mor med egne øyne? Jeg tenker det er mistekrav som kjøper å i det minste klare å identifisere at hunden er riktig rase. Og en annen ting - alle hunder uten stamtavle regnes som blandingshunder.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #33 Skrevet 7. september 2023 Jeg har aldri fått med stamtavle når jeg har hentet valp, den har jeg fått tilsendt av nkk sammen med registrering- og eierbevis i ettertid. Anonymkode: b7198...0a4 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #34 Skrevet 7. september 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har aldri fått med stamtavle når jeg har hentet valp, den har jeg fått tilsendt av nkk sammen med registrering- og eierbevis i ettertid. Anonymkode: b7198...0a4 Det har jeg også, men jeg har jo selvfølgelig studert foreldrenes stamtavle før jeg kjøper... Anonymkode: b6ba0...347 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #35 Skrevet 7. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det har jeg også, men jeg har jo selvfølgelig studert foreldrenes stamtavle før jeg kjøper... Anonymkode: b6ba0...347 Ja, det er jo en enkel sak å sjekke opp foreldrene når man får regnummeret deres. Anonymkode: b7198...0a4
LissiN Skrevet 7. september 2023 #36 Skrevet 7. september 2023 Bare en tanke her, det kan godt være oppdretter er en anerkjent oppdretter, men så har ei tispe som enten er for UNG eller fått FOR MANGE kull, blitt parret en gang til. Ingen av delene er lov i forhold til raskeklubben. Derfor kan ikke kullet registreres, men oppdretter ønsker selge de som renrasede, noe de i grunn er, men avlen er forbudt, derfor KAN de ikke registreres. 8 år siden min siste hund ble kjøpt inn, der var både eierskap og stamtavle korrekt ved overlevering til meg. 1
Gjest Gliffy Skrevet 7. september 2023 #37 Skrevet 7. september 2023 Jeg har fått stamtavle ettersendt ved kjøp av både valp og kattunger. Det er ikke noe spesielt oppsiktsvekkende med det. Har kjøpt av velkjente og dyktige oppdrettere så har aldri vært i tvil om dyrenes opphav.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #38 Skrevet 7. september 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg synes flere er litt harde med ts. Jeg har selv kjøpt katt, Maine coon. Og har selvsagt kjøpskontrakten og attester på vaksiner osv. Men stamtavle har jeg ikke mottatt. Den skulle komme i posten etter ett par mnd. Noe den ikke har gjort og i tillegg har jeg purret på den hos oppdretter. Så egentlig så har jeg jo ikke noe bevis på at katten er renraset, eller at den har gode sykdomsfrie forfedre.. Det fungerer vel likt når man kjøper hund, at en mottar stamtavlen i ettertid? Anonymkode: 2cfd1...b2e Nei man kan ikke være hard nok når man er så sløv. Det er slik sløvhet som gjør at uetisks avl fortsatt er et stort marked. Nå tar jeg selv avstand fra all avl og adopter i stedet for å kjøpe,men når avl uansett eksisterer for alle som støtter avl ta ansvar og ikke støtt useriøs avl. Anonymkode: c547c...f99 2
Spire&Gro Skrevet 7. september 2023 #39 Skrevet 7. september 2023 Greit at selger har gjort sitt slette arbeide her.. men ikke glem at du som kjøper har MINST like mye ansvar! Du har ønsket å kjøpe en slik hund, å så sjekker du ikke opp eller ser at det ikke er riktig rase?? Så du mor til hunden? Når du her endt med å kjøpe «feil» hund er det din egen feil. Da får du ta ansvar å fostre opp hunden å være glad i den. Så får det bare være den ikke er «riktig» rase. Ett dyr er ett dyr, ikke noe man bare går å bytter. Spesielt ikke etter ett så slett kjøp…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #40 Skrevet 7. september 2023 Nå opplyser TS ikke selv om hva slags avtale hun har. Har hun kjøpt en rasehund med eller uten papirer? Hvis hun har kjøpt en av mange rasehunder uten papirer på Finn, så kan hun jo skylde seg selv. Har hun derimot blitt lovet en stamtavle, så har hun blitt svindlet. Men jeg stusser litt på at dyrlegen til TS sier at hunden ikke er i nærheten av å være shih tau en gang. De er jo ganske rasetypiske selv som valper. Har TS begrenset kunnskap om hund, siden hun ikke så det selv? Og hva er valpen egentlig? Sa dyrlegen noe om det? Mange mennesker lever godt med at hunden ikke har stamtavle, men man velger jo gjerne en rase ut ifra egenskaper, og da er det litt kjipt hvis man tror man har kjøpt en liten selskapshund, og så er det i stedet en større jakthund, liksom... Anonymkode: b6ba0...347 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå