AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #1 Skrevet 6. september 2023 Har kjøpt valp. I annonsen på Finn sto det renraset shih tzu, med flere bilder. Veterinærbok og skjema viser at det er denne rasen også, stemplet fra veterinær. Når jeg da tar den til min dyrlege sier han at dette er absolutt ikke shih tzu ikke i nærheten engang. Det var ikke opplyst av selger at det er blandingshund. Har prøvd å kontakte selger pr telefon og sms, han svarer ikke, hva gjør jeg? Anonymkode: b1fef...e90
Tabris Skrevet 6. september 2023 #2 Skrevet 6. september 2023 Er den registrert i NKK? Har du fått stamtavle? 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #4 Skrevet 6. september 2023 Jeg ville tatt dette med politiet, Mattilsynet også. Det drives mye stygg oppdrett nå! Du kan godt kontakt Forbrukerrådet også for råd. Anonymkode: 9e77b...73a 11 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #5 Skrevet 6. september 2023 Da er der jo svindel. Jeg ville anmeldt saken selv om den mest trolig blir henlagt. Er det en blanding er den mye mindre verdt, så skal du ha erstatning er det vel gjennom forliksrådet du bør gå? Anonymkode: 7453b...089 9
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #6 Skrevet 6. september 2023 Men du har vel fått stamtavle? Hvis du har kjøpt en renraset hund skal den jo ha papirer på det. Dersom du ikke har fått papirer er du jo en komplett idiot. Du vet jo navnene på foreldredyrene også, disse kan du søke opp i feks dogweb. Anonymkode: 7622f...bdf 13 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #7 Skrevet 6. september 2023 Hvorfor mener veterinær at det ikke er en shih tzu? Du så vel bilder av valpene og foreldrene evt møtte de? Det er et visst spenn på utseende til rasehunder også, og det finnes «feilvarer» der også. Du kan ta forskjellige bilder av hunden og scanne i app. Ønsker du mer nøyaktig resultat kan du ta dna test hos embark. Men står det i annonsen at det ikke følger med stamtavle og feks at foreldrene ikke har stamtavle er det vanskelig å vite nøyaktig hva du kjøper. Anonymkode: 3cf9c...816 2 1
Lea Skrevet 6. september 2023 #8 Skrevet 6. september 2023 Jeg hadde søkt opp foreldredyrene i dogweb. Der kan du se etter alle etterkomne valper av foreldre og se etter dato for når valpene ble født. 5
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #9 Skrevet 6. september 2023 Lea skrev (Akkurat nå): Jeg hadde søkt opp foreldredyrene i dogweb. Der kan du se etter alle etterkomne valper av foreldre og se etter dato for når valpene ble født. Dette går kun om foreldrene er registrert og har stamtavle fra NKK. Anonymkode: 3cf9c...816 1
Lea Skrevet 6. september 2023 #10 Skrevet 6. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette går kun om foreldrene er registrert og har stamtavle fra NKK. Anonymkode: 3cf9c...816 Ja det stemmer det.
Troyamin Skrevet 7. september 2023 #11 Skrevet 7. september 2023 Tabris skrev (10 timer siden): Er den registrert i NKK? Har du fått stamtavle? AnonymBruker skrev (8 timer siden): nei! Anonymkode: b1fef...e90 Så du har ikke fått stamtavle? Da har du kjøpt "katta i sekken". Og du skulle sjekket mer omkring hunden før du kjøpte den. 2 5
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #12 Skrevet 7. september 2023 10 hours ago, AnonymBruker said: Har kjøpt valp. I annonsen på Finn sto det renraset shih tzu, med flere bilder. Veterinærbok og skjema viser at det er denne rasen også, stemplet fra veterinær. Når jeg da tar den til min dyrlege sier han at dette er absolutt ikke shih tzu ikke i nærheten engang. Det var ikke opplyst av selger at det er blandingshund. Har prøvd å kontakte selger pr telefon og sms, han svarer ikke, hva gjør jeg? Anonymkode: b1fef...e90 Fikk du tilsendt valpen i posten også så du ikke fikk sett hverken den eller foreldrene før kjøp? Normalt vet man jo hvordan rasen man kjøper ser ut, så om veterinær mener det ikke ligner i det hele tatt, lurer jeg jo på hva du tenkte da du henta valpen? Anonymkode: a64c2...9d7 12 3
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #13 Skrevet 7. september 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): nei! Anonymkode: b1fef...e90 Hvis du har kjøpt en hund uten stamtavle, så har du i realiteten kjøpt en bastard. Du så bilder av valpen før du kjøpte den og har fått valpen du fikk bilder av? I så fall har selger alt på det tørre. Anonymkode: b6ba0...347 8
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #14 Skrevet 7. september 2023 Stakkars hund! Håper du er glad i den og behandler den fint selv om det ikke var den rasen du ønsket deg. Anonymkode: 8570d...d77 10 1
Majer Skrevet 7. september 2023 #15 Skrevet 7. september 2023 Dumt du ikke sjekket dette ut på forhånd. Men nå må du vel nesten bare beholde den. Gjør som de andre sier og sørg for at svindlerne blir tatt. 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #16 Skrevet 7. september 2023 Jeg synes flere er litt harde med ts. Jeg har selv kjøpt katt, Maine coon. Og har selvsagt kjøpskontrakten og attester på vaksiner osv. Men stamtavle har jeg ikke mottatt. Den skulle komme i posten etter ett par mnd. Noe den ikke har gjort og i tillegg har jeg purret på den hos oppdretter. Så egentlig så har jeg jo ikke noe bevis på at katten er renraset, eller at den har gode sykdomsfrie forfedre.. Det fungerer vel likt når man kjøper hund, at en mottar stamtavlen i ettertid? Anonymkode: 2cfd1...b2e 3
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #17 Skrevet 7. september 2023 Det er viktigere enn noen gang å sjekke at oppdretteren er seriøs, det er mye svindel rett og slett ute, med varierende ( for å si det slik ) grad av dyrevelferd… Seriøse har papirene på plass, og ofte også litt»krav» til kjøper, for å sikre at valpene får trygge hjem… Håper valpen du fikk er sunn og frisk hvertfall! Har hørt skrekkhistorier om innavl og syke dyr… For de som ikke er opptatt av rene raser, gå heller via dyrevernet og kjøp/adopter omplasserte hunder - det blir faktisk flere og flere der også som trenger et godt hjem ❤️ Anonymkode: 6ab5e...1af 2
LillaGorilla<3 Skrevet 7. september 2023 #18 Skrevet 7. september 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvis du har kjøpt en hund uten stamtavle, så har du i realiteten kjøpt en bastard. Du så bilder av valpen før du kjøpte den og har fått valpen du fikk bilder av? I så fall har selger alt på det tørre. Anonymkode: b6ba0...347 Enig med denne. En hund uten stamtavle er i praksis ikke renraset, selv om oppdretter hevder det aldri så mye. Kjøper du uten stamtavle, har du ingen garanti. 4 2
LillaGorilla<3 Skrevet 7. september 2023 #19 Skrevet 7. september 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg synes flere er litt harde med ts. Jeg har selv kjøpt katt, Maine coon. Og har selvsagt kjøpskontrakten og attester på vaksiner osv. Men stamtavle har jeg ikke mottatt. Den skulle komme i posten etter ett par mnd. Noe den ikke har gjort og i tillegg har jeg purret på den hos oppdretter. Så egentlig så har jeg jo ikke noe bevis på at katten er renraset, eller at den har gode sykdomsfrie forfedre.. Det fungerer vel likt når man kjøper hund, at en mottar stamtavlen i ettertid? Anonymkode: 2cfd1...b2e Jeg så foreløpig stamtavle på min hund før jeg kjøpte ham, og fikk den dessuten med ved henting. 6
Troyamin Skrevet 7. september 2023 #20 Skrevet 7. september 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Det fungerer vel likt når man kjøper hund, at en mottar stamtavlen i ettertid? Anonymkode: 2cfd1...b2e Du sjekker jo opp oppdretter og stamtavlen på hunden/katten på forhånd, sånn som vi andre gjør? Helse, innavlskoeffisient, resultater osv. Og så mottar en stamtavlen samtidig som kjøpekontrakten underskrives og dyret hentes. 6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå