Gå til innhold

Stiller du ut hunden din?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stiller du ut hunden din selv om den ikke skal brukes i avl?

Hvorfor?

Anonymkode: e9d5e...f95

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei.

Anonymkode: 6a64d...7cd

Skrevet

Ja, jeg stiller ut senioren min. Han elsker oppmerksomhet og jeg syns det er fint å vise en senior i topp form. 

Anonymkode: a39ce...9cd

Skrevet

Fordi jeg ville se hvordan vi lå an i løypa med tanke på utstillingsresultater som kreves for å få brukschampionat(er) for rasen da hun ble gammel nok til å stilles ut. Det gikk over all forventning med CK og cert. allerede på første utstilling og siden har det ballet på seg. Hun elsker dessuten å vise seg frem og synes tydeligvis utstilling er veldig gøy :ler: 

Skrevet

Nei. Har blandingshund ❤ 

Men er uansett ikke spesielt interessert i den slags 😊

Skrevet

Jeg gjorde det før men nå er hun gammel og grå. Jeg stilte ut fordi hun var ett veldig pent eksemplar av rasen men veldig redd for fremmede så det ble en måte å teste henne på også. Vi jobbet mye med henne og den dagen vi fikk BIG premiering var det en stor seier og siden har vi ikke stilt ut. Det er brukshund.

Anonymkode: 9fe1b...bde

Skrevet

Ja, reiser med fine folk og har det gøy i ringen

Anonymkode: fcfac...3d9

Skrevet

Stiller kun det oppdretter ønsker at jeg skal gjøre. Og da får jeg hjelp av handler. 

• Liker 1
Skrevet

Ja, gjør det for å vise at hundene og linjene demmes er godt innenfor rasestandarder og for å dokumentere at den har er godt gemytt. Dessuten er det en kunst å stille ut en hund på en god måte og det er faktisk litt morro, så bruker å handle andre sine hunder også. 

Anonymkode: da6b0...c48

• Liker 1
Skrevet

Ja, fordi det kreves for brukschampionat.

Anonymkode: 6a9f9...950

Skrevet

Min nåværende hund stilte jeg ut et par ganger da han var ung, rett og slett fordi jeg hadde lyst. 

Min neste hund kommer jeg til å stille ut nok ganger til at han/hun får sløyfe som gjør at hunden kan få championat i andre hundesporter.

• Liker 1
Skrevet

Oppdretter ønsket å få bedømmelse på hvordan kullet lå an i forhold til rasestandarden, så jeg stilte ham ut som junior. Kloret til oss et par excellent, men ingen ck. Siden jeg har pelsrase, blir det nok ingen flere gode resultater på utstilling, det er rett og slett for mye jobb :P 

Men om vi gjør det bra i hundesportene vi holder på med og kan få championat, tropper jeg nok opp med korthåret puddel på utstilling og trygler om å få det siste resultatet vi trenger :laugh: 

Anonymkode: 255ce...311

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Ja, fordi jeg syns det er veldig gøy. Liker å løpe med dem, og er veldig opptatt av å vise fram at man kan få en hund til å stå og bevege seg bra med positiv trening. Er altfor mange hunder som løper rundt i ringen og høres ut som de er på vei til å kveles..

Har tre hunder av tre ulike raser.
Første hunden (nå 10 år) har stilt ganske mye, reist rundt i landet for å få championat. Han har ikke kroppen til å avles på har vi funnet ut, så det har bare vært hobby. Han fikk championat til slutt. Han elsker det. Nå går han på medisiner som gjør at han ikke kan stille, men når han er med de andre hundene må han få løpe litt i ringen etterpå mens jeg later som vi stiller, for ellers blir han sååå skuffa over at det aldri er hans tur. Beste treninga syns han. Stå stille, løpe litt rundt, bli tatt på av en fremmed som han får lov til å ignorere totalt,  få massevis av godbiter.

Andre hunden (snart 6 nå). Har stilt en del for å få championat. Opprinnelig ville vi kanskje avle på ham, men han har IBD (alvorlig tarmallergi) og skal definitivt ikke bringe det videre. Han rakk å få to cert før han begynte på medisiner, så måtte vi vente til vi fikk dispensasjon for utstilling av NKK, og så har han stilt litt etter det, men pelsen har blitt dårlig av medisin, så nå bare venter vi til han er bedre. Håper fortsatt på det championatet, spesielt siden han bare mangler ett cert!

Tredje hunden (18 mnd). Har stilt på en del valpeshow for å gjøre han kjent med konseptet utstilling. Han er bruksrase og ligner ikke på utstillingsvarianten av rasen sin, så der er et ikke noe håp om championat. Men han trenger minst "very good" for å kunne utløse championat i andre grener senere, så der har vi stilt pga det. Og jommen klarte han det på første forsøk etter fylte 15 mnd, og trenger nå eeegenltilig ikke å stille mer. Men mulig vi gjør det litt mer for moro skyld og at han trenger å trene på slike omgivelser.

Jeg ønsker meg egentlig en utstillingshund som faktisk gjør det bra og kan sanke litt titler og avles på, men jeg ønsker meg det mindre enn jeg ønsker meg fire hunder! :hoho:

Anonymkode: 0e53d...7b3

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Oppdretter ønsket å få bedømmelse på hvordan kullet lå an i forhold til rasestandarden, så jeg stilte ham ut som junior. Kloret til oss et par excellent, men ingen ck. Siden jeg har pelsrase, blir det nok ingen flere gode resultater på utstilling, det er rett og slett for mye jobb :P 

Men om vi gjør det bra i hundesportene vi holder på med og kan få championat, tropper jeg nok opp med korthåret puddel på utstilling og trygler om å få det siste resultatet vi trenger :laugh: 

Anonymkode: 255ce...311

Hvis han fikk excellent etter fylte 15 mnd har du det du trenger for brukschampionat. :) 

Skrevet

Nei. 

Anonymkode: 828aa...2ac

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hvis han fikk excellent etter fylte 15 mnd har du det du trenger for brukschampionat. :) 

Det kommer jo helt an på hvilken gren det er snakk om. For blodspor var det minst 2xVG vi måtte ha.

Skrevet

Ja, fordi hunden vinner så og si alt, jeg elsker sløyfer og hunden stråler i ringen. Planen var i utgangspunktet å avle, men så viste det seg at han har allergi og jeg avler ikke på syke hunder. 

Anonymkode: f7e45...2f2

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det kommer jo helt an på hvilken gren det er snakk om. For blodspor var det minst 2xVG vi måtte ha.

Ah, beklager! Tenkte bare på lydighet og rally! My bad!

Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, fordi jeg syns det er veldig gøy. Liker å løpe med dem, og er veldig opptatt av å vise fram at man kan få en hund til å stå og bevege seg bra med positiv trening. Er altfor mange hunder som løper rundt i ringen og høres ut som de er på vei til å kveles..

Har tre hunder av tre ulike raser.
Første hunden (nå 10 år) har stilt ganske mye, reist rundt i landet for å få championat. Han har ikke kroppen til å avles på har vi funnet ut, så det har bare vært hobby. Han fikk championat til slutt. Han elsker det. Nå går han på medisiner som gjør at han ikke kan stille, men når han er med de andre hundene må han få løpe litt i ringen etterpå mens jeg later som vi stiller, for ellers blir han sååå skuffa over at det aldri er hans tur. Beste treninga syns han. Stå stille, løpe litt rundt, bli tatt på av en fremmed som han får lov til å ignorere totalt,  få massevis av godbiter.

Andre hunden (snart 6 nå). Har stilt en del for å få championat. Opprinnelig ville vi kanskje avle på ham, men han har IBD (alvorlig tarmallergi) og skal definitivt ikke bringe det videre. Han rakk å få to cert før han begynte på medisiner, så måtte vi vente til vi fikk dispensasjon for utstilling av NKK, og så har han stilt litt etter det, men pelsen har blitt dårlig av medisin, så nå bare venter vi til han er bedre. Håper fortsatt på det championatet, spesielt siden han bare mangler ett cert!

Tredje hunden (18 mnd). Har stilt på en del valpeshow for å gjøre han kjent med konseptet utstilling. Han er bruksrase og ligner ikke på utstillingsvarianten av rasen sin, så der er et ikke noe håp om championat. Men han trenger minst "very good" for å kunne utløse championat i andre grener senere, så der har vi stilt pga det. Og jommen klarte han det på første forsøk etter fylte 15 mnd, og trenger nå eeegenltilig ikke å stille mer. Men mulig vi gjør det litt mer for moro skyld og at han trenger å trene på slike omgivelser.

Jeg ønsker meg egentlig en utstillingshund som faktisk gjør det bra og kan sanke litt titler og avles på, men jeg ønsker meg det mindre enn jeg ønsker meg fire hunder! :hoho:

Den tiåringen din høres innmari kul ut :D

-

Vi har stilt ut litt for å teste det ut. Alle hunder fortjener å ha noe de driver med, og han er en oppmerksomhetssyk liten klovn som elsker å bli beundret. Etter tre-fire show fant vi dog ut at dette ikke var noe for matmor, så nå går vi på lesehundkurs!

Skrevet
Norja skrev (14 timer siden):

Den tiåringen din høres innmari kul ut :D

:hjerter: Det er han! Det var veldig tydelig for noen år siden da vi var på en stor utstilling over flere dager med den andre hunden (før vi hadde tredjemann), og hver gang jeg tok med meg han andre, datt halen til eldste hunden ned og hele han bare "ikke min tur nåå heller??" Så da tok jeg på ham utstillingsbånd og løp rundt som en tulling i en tom ring, og han var sååå glad og fornøyd! ❤️ 

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...