Gå til innhold

Er BMW virkelig drittbiler?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg driver å ser etter bil, og får slengt så mange meninger hit og dit og jeg blir sååå forvirret. Vet ikke hvem eller hva jeg skal tro på. 

Så... Jeg vet at jeg ser etter en bil med automatgir og firehjulsdrift, det er det ingen som sier noe imot. Men bilmerker og hvor langt det er greit at den har kjørt er der jeg blir så himla forvirra. Jeg har hørt fra noen at BMW, Mercedes og Audi er biler jeg bør styre unna for de er noen drittbiler, men jeg har mange i omkretsen min som også sverger over disse bilene. Jeg blir også anbefalt Toyota eller Mazda for dette er driftssikre biler, men dette avgjøres vel egentlig bare av flaks? Man kan kjøpe den dyreste bilen, og det kan likevel være masse feil på de. Eller tar jeg feil?

Så jeg vil gjerne høre fra flere hva deres erfaringer er. Har bilmerket så mye å si? Jeg kan forstå at mengden den har kjørt samt alderen kan ha en påvirkningskraft på hvor bra bilen er, men ville dere sagt at det går mye på flaks?

Anonymkode: 9a7b2...03a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg driver å ser etter bil, og får slengt så mange meninger hit og dit og jeg blir sååå forvirret. Vet ikke hvem eller hva jeg skal tro på. 

Så... Jeg vet at jeg ser etter en bil med automatgir og firehjulsdrift, det er det ingen som sier noe imot. Men bilmerker og hvor langt det er greit at den har kjørt er der jeg blir så himla forvirra. Jeg har hørt fra noen at BMW, Mercedes og Audi er biler jeg bør styre unna for de er noen drittbiler, men jeg har mange i omkretsen min som også sverger over disse bilene. Jeg blir også anbefalt Toyota eller Mazda for dette er driftssikre biler, men dette avgjøres vel egentlig bare av flaks? Man kan kjøpe den dyreste bilen, og det kan likevel være masse feil på de. Eller tar jeg feil?

Så jeg vil gjerne høre fra flere hva deres erfaringer er. Har bilmerket så mye å si? Jeg kan forstå at mengden den har kjørt samt alderen kan ha en påvirkningskraft på hvor bra bilen er, men ville dere sagt at det går mye på flaks?

Anonymkode: 9a7b2...03a

En del har det med å si at dyre biler er dårlige. Det er selvfølgelig tull. Bilene du nevnte, Audi, Mercedes og BMW, er tysk ingeniørkunst i verdensklasse med de ypperste kjøreegenskapene du kan ønske deg i en serieprodusert bil. Selvfølgelig kan du møte på feil og mangler der også og når det gjelder driftssikkerhet så finnes det nok andre biler som er enda mer stabile. Særlig japanske. Likevel er det en grunn til at det velges tysk når mye penger skal brukes på bil.

Anonymkode: 5419c...6cb

  • Liker 11
  • Hjerte 1
Skrevet

Hehe, vanskelig dette. Biler som dette er bygd for den første eieren. Supert om du har garanti. Etter fem år eksploderer vedlikeholdskostnadene. Slik sett er BMW drittbiler, ja. Alle tyske biler sliter med dette, fordi de er så ufattelig glad i kompliserte løsninger, og har mange sensorer overalt. Sensorer som koster 1500-10000 kr/stk + arbeid å skifte ut når de omsider feiler.

Paradeeksempelet for "nybilbilen" er Range Rover. De er så tragisk dårlig når de blir gamle, at du sliter med å finne bruktbilgaranti på de. Men som helt nye er det staselige statusbiler.

Det er ikke flaks om biler er pålitelig. Østasiatiske merker som Toyota, Honda, Mazda, Kia og Hyundai er kvalitetsbiler i den forstand at de ofte har noe enklere teknologi som er bedre designet, bedre skrudd sammen. De varer lengre og koster mye mindre å holde på veien. 

Jokeren i dagens marked er elbiler. Færre deler som må samarbeide, en betydelig enklere teknologi, og derfor også høyere pålitelighet. Ta hele Norges Nissan Leaf: Den har en liste med 4-5 kjente feil, alle mekaniske, men er ellers dønn pålitelig. Amerikanske Tesla? Skrudd sammen som en Fisher Price leke, med påfølgende utfordringer. 

Anonymkode: 62d3b...415

  • Nyttig 5
Skrevet

Har du aldri lurt på hva BMW står for?

B = Bring

M = Mit

W = Werkstatt

:skya:

Anonymkode: b48fe...23b

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg driver å ser etter bil, og får slengt så mange meninger hit og dit og jeg blir sååå forvirret. Vet ikke hvem eller hva jeg skal tro på. 

Så... Jeg vet at jeg ser etter en bil med automatgir og firehjulsdrift, det er det ingen som sier noe imot. Men bilmerker og hvor langt det er greit at den har kjørt er der jeg blir så himla forvirra. Jeg har hørt fra noen at BMW, Mercedes og Audi er biler jeg bør styre unna for de er noen drittbiler, men jeg har mange i omkretsen min som også sverger over disse bilene. Jeg blir også anbefalt Toyota eller Mazda for dette er driftssikre biler, men dette avgjøres vel egentlig bare av flaks? Man kan kjøpe den dyreste bilen, og det kan likevel være masse feil på de. Eller tar jeg feil?

Så jeg vil gjerne høre fra flere hva deres erfaringer er. Har bilmerket så mye å si? Jeg kan forstå at mengden den har kjørt samt alderen kan ha en påvirkningskraft på hvor bra bilen er, men ville dere sagt at det går mye på flaks?

Anonymkode: 9a7b2...03a

BMW er absolutt noe forbanna søppel, de aller fleste i allefall. En jeg kjente hadde en bmw 3 serie fra 2018 hydbrid. Hydbrid systemet, håndbrekket og startermotoren røk på 50 000 kilometer rett etter at garantien gikk ut. 70 000 kroner kostet det å få det reparert.  De lager noen greie biler, men mye er rent skrap!

Anonymkode: 900da...b62

  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg driver å ser etter bil, og får slengt så mange meninger hit og dit og jeg blir sååå forvirret. Vet ikke hvem eller hva jeg skal tro på. 

Så... Jeg vet at jeg ser etter en bil med automatgir og firehjulsdrift, det er det ingen som sier noe imot. Men bilmerker og hvor langt det er greit at den har kjørt er der jeg blir så himla forvirra. Jeg har hørt fra noen at BMW, Mercedes og Audi er biler jeg bør styre unna for de er noen drittbiler, men jeg har mange i omkretsen min som også sverger over disse bilene. Jeg blir også anbefalt Toyota eller Mazda for dette er driftssikre biler, men dette avgjøres vel egentlig bare av flaks? Man kan kjøpe den dyreste bilen, og det kan likevel være masse feil på de. Eller tar jeg feil?

Så jeg vil gjerne høre fra flere hva deres erfaringer er. Har bilmerket så mye å si? Jeg kan forstå at mengden den har kjørt samt alderen kan ha en påvirkningskraft på hvor bra bilen er, men ville dere sagt at det går mye på flaks?

Anonymkode: 9a7b2...03a

Mercedes vil jeg ikke si er drittbiler akkurat. Ja, de eldste modellene ruster for et godt ord. Men motor og drivverk kan gå langt på en Mercedes, om bilen blir ivaretatt. Det er IKKE uvanlig at mange Mercedes'er runder både 7 og 800 000 km. 

Audi og BMW har jeg lite erfaring med.

Toyota og Mazda ER driftssikre ja. Mange av japsemerkene er det. Jeg har selv hatt 2 Toyota og 1 Mitsubishi. Alle gikk som noen klokker😊 Aldri noe tull, bortsett fra slitedeler som må byttes på alle biler før eller siden 😊

Til syvende og sist så er det jo DU som skal ha bil. Da kjøper du det DU har lyst på, ikke hva folk rundt deg sier at du skal kjøpe. Dine penger- ditt valg 😊

Endret av Mardina
  • Liker 1
Skrevet

Veldig fornøyd med X3en min. Hatt den siden den var ny i 2014, og vært driftssikker og rimelig som bare det

Anonymkode: 6244d...076

Skrevet

BMW er biler det er moro å kjøre. Smilet kommer mye lettere frem enn i å kjøre en traust Toyota.

Toyota er godt skrudd sammen men er kjedelige bilder.

Skrevet

Altså… å si at BMW er drittbil er vel nærmest blasfemi. De mente vel heller å si at de tyske er dyre - for DET er de. Må gjerne på merkeverksted dersom det skulle oppstå noe. Men, kjøreopplevelsen er helt uten sammenligning.

Da vi skulle prøve bil sist, prøvde vi først en Mazda 6 for vi tenkte vi skulle være økonomiske. Et par dager etterpå prøvde vi en BMW 320, det var to vidt forskjellige verdener!

Vi valgte BMW’en og har aldri sett oss tilbake. Jeg er glad i bil og har prøvd mye forskjellig.

BMW ❤️

  • Liker 2
Skrevet

Problemet med BMW er at alle bilene er stygge. Helt ekstremt. Blir bare værre også.

BMW / Audi og til en viss grad Mercedes er ofte eid av unggutter som av uante årsaker tror disse bilene er kule - og som unggutter flest er de temmelig dårlige til å kjøre. Hadde styrt langt unna biler eid av menn under 30. I tillegg til at alle andre i bilverdenen ser på sjåførene av disse merkene som idioter; noe som så og si alltid stemmer.

En annen ulempe er at reservedeler til disse bilene koster flesk, men på en positiv side er de lett tilgjengelige.

Bruktmarkedet er bingo, du kan ha flaks og få en bil med lave rep. kostnader eller du kan ha uflaks og få en der alt går galt. Merket på bilen har ikke voldsomt mye å si her.

Anonymkode: 7a0da...b84

  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Problemet med BMW er at alle bilene er stygge. Helt ekstremt. Blir bare værre også.

BMW / Audi og til en viss grad Mercedes er ofte eid av unggutter som av uante årsaker tror disse bilene er kule - og som unggutter flest er de temmelig dårlige til å kjøre. Hadde styrt langt unna biler eid av menn under 30. I tillegg til at alle andre i bilverdenen ser på sjåførene av disse merkene som idioter; noe som så og si alltid stemmer.

En annen ulempe er at reservedeler til disse bilene koster flesk, men på en positiv side er de lett tilgjengelige.

Bruktmarkedet er bingo, du kan ha flaks og få en bil med lave rep. kostnader eller du kan ha uflaks og få en der alt går galt. Merket på bilen har ikke voldsomt mye å si her.

Anonymkode: 7a0da...b84

Du virket smart 🤣🤣 kjører sikkert Tesla skranglekasse fordi du ikke har råd til Tysk premium. Løkke te 🙂

Anonymkode: 15750...4c1

  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du virket smart 🤣🤣 kjører sikkert Tesla skranglekasse fordi du ikke har råd til Tysk premium. Løkke te 🙂

Anonymkode: 15750...4c1

Kommer aldri til å se meg kjøpe Tesla, nei.

Hjelper ikke med tysk premium når bilene ser helt forjævelig stygge ut. For ikke å snakke om interiøret.

"Løkke te".

Anonymkode: 7a0da...b84

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Har kjørt BMW de siste 10 årene, og skjønner virkelig ikke hva folk mener med at det er søppel. Det er selvfølgelig litt bingo med bruktbil mtp at bilen kanskje er dårlig vedlikeholdt eller kjørt hardt (på varm motor er det helt greit, for all del - men virker til at det dessverre er mange som ikke skjønner dette og som flater pedalen like etter oppstart), men om man tar vare på bilen og følger opp servicer (for Guds skyld ikke kjør 30 000 km på ett oljeskift, skift senest på 15 000 km) er det etter min mening veldig gode biler. 
Vesentlig morsommere enn en traust Toyota eller Suzuki, men for all del - sikkert fine biler det også. 
Audi og VAG generelt sliter med mye rust, men hadde det ikke vært for dette ville jeg ikke hatt noe problem med å skjønne hvorfor folk velger Audi heller. Mercedes har jeg ingen erfaring med. 

Anonymkode: 8fd45...a5b

  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kommer aldri til å se meg kjøpe Tesla, nei.

Hjelper ikke med tysk premium når bilene ser helt forjævelig stygge ut. For ikke å snakke om interiøret.

"Løkke te".

Anonymkode: 7a0da...b84

Du mener i4 M50 er dritt og stygt? Forøvrig koret til beste bilen gjennom tidene og da er fossil inkludert.  Har ikke selv men lyst å kjøpe den. Hvilken bil ser bedre ut ? 

Anonymkode: 15750...4c1

Skrevet

Ja - alle "luksusbiler" er dyre å vedlikeholde. Spes. bmw/audi/mercedes da plast ryker fort etter max 10 år da alt er "miljøvennlig" plast.

Har du ikke råd til ny bmw har du ikke råd til brukt.

Anonymkode: f7ea6...bc7

Skrevet

tja, mandagsbiler komme i alle merker - jeg har hatt min BMW siden den var ny, den er nå 10 år gammel og jeg har ikke kostet på den en krone ut over normalt vedlikehold og den er like fin i dag som den var ny.. 

Anonymkode: c02e5...f18

  • Liker 3
Skrevet

Mandagsutgaven kan du finne i alle bilmerker. Det har også veldig mye å si hvordan folk passer på bilene sine. Følger de faktiske servicer og kjører som folk, eller gir de flatt jern og håper på det beste? Alt går i stykker om det ikke blir passet på.

Jeg har hatt Mercedes, BMW og Audi og storfornøyd med alle merkene. Har også hatt mer «fornuftige» biler som Toyota, Nissan og Honda og jeg vet definitivt hva jeg skal ha neste gang. Det blir Tysk uten tvil. Men dette er MIN erfaring og MIN mening og overhodet ingen fasit.

  • Liker 1
Skrevet

la meg legge til at for siste service kostet det mindre for meg enn for de i familien som har en tilsvarende alder på sin VW, LEAF eller Skoda.. 

Anonymkode: c02e5...f18

Skrevet

Sjekk hvilke fossilbiler som kjøres som drosjer, da ser du hvilke biler som er solid bygget. Drosjeeiere vet hvilke biler som ikke må på verksted hele tiden. Ikke mange BMW'er i drosjenæringen, men mye Mercedes derimot. (Glem elbiler, de er tvunget inn av miljøtiltak, og er under utprøving av drosjenæringen)

Anonymkode: 02561...cf0

Skrevet

Den mest fornøyde drosjesjåføren jeg kjenner er han som kjøpte Tesla S helt i begynnelsen av elbilbølgen. Gratis hurtiglading gjorde at han ikke trengte å ha en ekstra sjåfør på bilen lenger. Inntektene hans ble mangedoblet. Ja, alt mulig går i stykker og kvaliteten er så som så, men han er nå en masejævel og fikk det meste erstattet på garanti.

Samtidig ser man jo også Nissan Leaf gå ut av taxiservice og lande på FINN. Leaf batteriet tåler den termiske belastningen fra hurtiglading mye dårligere enn batterier med kjøling. Når den har gått 100kkm i året er den vel ganske bra utslitt.

Anonymkode: 62d3b...415

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...