AnonymBruker Skrevet 21. april 2024 #21 Skrevet 21. april 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Uansett hvordan man vrir og vender på det er ikke dette det beste valget, nei. Hvorfor? Fordi man da velger et lavtlønnsyrke, i en verden hvor man snart vil behøve Master for å vaske gulv. Å være lavtlønnet et helt yrkesliv er krevende, særlig med dagens boligpriser (med mindre du bor et sted med særdeles lave boligpriser) Anonymkode: 61dca...cc0 Det er mange yrker hvor man tjener rundt denne lønnen og har master i tillegg. Du vet lite om voksenlivet. Er det du som startet tråden om mattelærere og? For meg er det viktigere å ha en jobb jeg klarer og en jobb jeg gleder meg til å gå til enn høy lønn. Nå bor ikke jeg i Norge, men her heter det tannlegeassistent og ligger på samme nivå utdanningsmessig som i Norge. Her lønnes de like godt som sykepleiere. Men her det heller ikke vanlig at folk syter og klager som i Norge og må tjene 800 000 minst, ellers er de ikke fornøyd. Tannhelsesekretærer har en forutsigbar jobb med varierte arbeidsoppgaver, og lærer mye interessant. Og man kan jobbe flere steder. Variasjon mellom kontor oppgaver og praktisk jobbing. Slipper et stort ansvar som f eks sykepleiere og lærere har. Du slipper å stelle folk, du slipper å ha ansvar for barn og foreldre ut av kontroll. Du slipper å jobbe turnus og natt. Slipper å jobbe helligdager/røde dager. Stort sett 8-16. Helt perfekt for meg. Anonymkode: f6b06...f3f 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2024 #22 Skrevet 21. april 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Er 512300kr lav lønn? Da har man heller ikke studielån man skal betale på. Anonymkode: b5bb5...34f Ja, 512K er en lav lønn i Norge i dag. AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ja, teknisk sett. Medianlønn er 700000. Men man kan leve helt fint på det, det handler om prioriteringer. Virker som en kjekk jobb. En jobb man ikke tar med seg «hjem» er gull verd. Anonymkode: a2005...e0c Man kan helt sikkert leve fint på den summen et sted med lave boligpriser, men man vil slite med å få boliglån alene og i alle fall dersom man har et par barn og en bil. Da er man avhengig av en partner, og at forholdet ikke ryker. AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er mange yrker hvor man tjener rundt denne lønnen og har master i tillegg. Du vet lite om voksenlivet. Er det du som startet tråden om mattelærere og? For meg er det viktigere å ha en jobb jeg klarer og en jobb jeg gleder meg til å gå til enn høy lønn. Nå bor ikke jeg i Norge, men her heter det tannlegeassistent og ligger på samme nivå utdanningsmessig som i Norge. Her lønnes de like godt som sykepleiere. Men her det heller ikke vanlig at folk syter og klager som i Norge og må tjene 800 000 minst, ellers er de ikke fornøyd. Tannhelsesekretærer har en forutsigbar jobb med varierte arbeidsoppgaver, og lærer mye interessant. Og man kan jobbe flere steder. Variasjon mellom kontor oppgaver og praktisk jobbing. Slipper et stort ansvar som f eks sykepleiere og lærere har. Du slipper å stelle folk, du slipper å ha ansvar for barn og foreldre ut av kontroll. Du slipper å jobbe turnus og natt. Slipper å jobbe helligdager/røde dager. Stort sett 8-16. Helt perfekt for meg. Anonymkode: f6b06...f3f Jeg vet ikke hvilken tråd om mattelærere du refererer til og i tillegg bommer du totalt med ditt forsøk på hersketeknikk. Dersom du hadde bodd i Norge så hadde du visst at man knapt får kjøpt en hybel i sentrale strøk med den summen man får låne på 500K i lønn. I alle fall uten å stille med en egenkapital av en sum det er urealistisk å skulle spare opp samtidig som man forsørger seg selv. Det er altså ikke noe jeg ville ha anbefalt en ungdom som skal etablere seg i fremtiden. Anonymkode: 61dca...cc0 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2024 #23 Skrevet 21. april 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Er 512300kr lav lønn? Da har man heller ikke studielån man skal betale på. Anonymkode: b5bb5...34f 512000? Hvor får du det fra, er ikke så høyt lønnet Anonymkode: f1d23...577 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2024 #24 Skrevet 21. april 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er mange yrker hvor man tjener rundt denne lønnen og har master i tillegg. Du vet lite om voksenlivet. Er det du som startet tråden om mattelærere og? For meg er det viktigere å ha en jobb jeg klarer og en jobb jeg gleder meg til å gå til enn høy lønn. Nå bor ikke jeg i Norge, men her heter det tannlegeassistent og ligger på samme nivå utdanningsmessig som i Norge. Her lønnes de like godt som sykepleiere. Men her det heller ikke vanlig at folk syter og klager som i Norge og må tjene 800 000 minst, ellers er de ikke fornøyd. Tannhelsesekretærer har en forutsigbar jobb med varierte arbeidsoppgaver, og lærer mye interessant. Og man kan jobbe flere steder. Variasjon mellom kontor oppgaver og praktisk jobbing. Slipper et stort ansvar som f eks sykepleiere og lærere har. Du slipper å stelle folk, du slipper å ha ansvar for barn og foreldre ut av kontroll. Du slipper å jobbe turnus og natt. Slipper å jobbe helligdager/røde dager. Stort sett 8-16. Helt perfekt for meg. Anonymkode: f6b06...f3f Kan det hende fordi Norge er et veldig dyrt land å bo i? Anonymkode: f1d23...577 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2024 #25 Skrevet 21. april 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, 512K er en lav lønn i Norge i dag. Man kan helt sikkert leve fint på den summen et sted med lave boligpriser, men man vil slite med å få boliglån alene og i alle fall dersom man har et par barn og en bil. Da er man avhengig av en partner, og at forholdet ikke ryker. Jeg vet ikke hvilken tråd om mattelærere du refererer til og i tillegg bommer du totalt med ditt forsøk på hersketeknikk. Dersom du hadde bodd i Norge så hadde du visst at man knapt får kjøpt en hybel i sentrale strøk med den summen man får låne på 500K i lønn. I alle fall uten å stille med en egenkapital av en sum det er urealistisk å skulle spare opp samtidig som man forsørger seg selv. Det er altså ikke noe jeg ville ha anbefalt en ungdom som skal etablere seg i fremtiden. Anonymkode: 61dca...cc0 Det vet jeg godt du, unge deg. Men likevel er det maaange i Norge som har den lønnen og klarer å leve på den. Men hvis man skal ha luksusliv, som de fleste unge vil ha, så blir det vanskelig. Anonymkode: f6b06...f3f 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2024 #26 Skrevet 21. april 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kan det hende fordi Norge er et veldig dyrt land å bo i? Anonymkode: f1d23...577 Det er ikke billig å bo i utlandet heller skal jeg si deg. Høye priser på boliger her og. Forskjellen er at folk drar mindre eller rimeligere på ferie, sparer mer og sløser mindre i hverdagen. Tror det er vanskelig for nordmenn å skjønne hvor mye penger de faktisk bruker på materialisme. Men nå sporer det helt av. Tannhelsesekretær er er flott yrke og det kan anbefales 😊 Anonymkode: f6b06...f3f 2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2024 #27 Skrevet 21. april 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, 512K er en lav lønn i Norge i dag. Man kan helt sikkert leve fint på den summen et sted med lave boligpriser, men man vil slite med å få boliglån alene og i alle fall dersom man har et par barn og en bil. Da er man avhengig av en partner, og at forholdet ikke ryker. Jeg vet ikke hvilken tråd om mattelærere du refererer til og i tillegg bommer du totalt med ditt forsøk på hersketeknikk. Dersom du hadde bodd i Norge så hadde du visst at man knapt får kjøpt en hybel i sentrale strøk med den summen man får låne på 500K i lønn. I alle fall uten å stille med en egenkapital av en sum det er urealistisk å skulle spare opp samtidig som man forsørger seg selv. Det er altså ikke noe jeg ville ha anbefalt en ungdom som skal etablere seg i fremtiden. Anonymkode: 61dca...cc0 Og jeg lurer på hvilket yrke du selv har, som sitter på din høye hest og tjener en haug med penger- samtidig som du tråkker ned på andre yrker? Anonymkode: f6b06...f3f 4
AnonymBruker Skrevet 21. april 2024 #28 Skrevet 21. april 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kan det hende fordi Norge er et veldig dyrt land å bo i? Anonymkode: f1d23...577 Hva jobber du selv med? Anonymkode: f6b06...f3f
AnonymBruker Skrevet 21. april 2024 #29 Skrevet 21. april 2024 Det er ikke et dumt valg, men lønnen er ikke høy. Finnes mange jobber med lav lønn, men det gjelder å finne en jobb som har gunstige arbeidstider og at det finnes fulltidsstillinger- og det er det ofte som tannhelsesekretær. Anonymkode: 9d9f4...123 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2024 #30 Skrevet 21. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det vet jeg godt du, unge deg. Men likevel er det maaange i Norge som har den lønnen og klarer å leve på den. Men hvis man skal ha luksusliv, som de fleste unge vil ha, så blir det vanskelig. Anonymkode: f6b06...f3f Handler ikke bare om luksusliv eller ikke men om man faktisk har evne til å kjøpe seg noe i ser hele tatt Anonymkode: f1d23...577 1 2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2024 #31 Skrevet 21. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva jobber du selv med? Anonymkode: f6b06...f3f Hva har det med saken å gjøre? Anonymkode: f1d23...577
AnonymBruker Skrevet 21. april 2024 #32 Skrevet 21. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Og jeg lurer på hvilket yrke du selv har, som sitter på din høye hest og tjener en haug med penger- samtidig som du tråkker ned på andre yrker? Anonymkode: f6b06...f3f Hvordan er dette å tråkke ned på andre yrker? Dette er vel bare fakta. 500 000 er ikke noe å leve på i Norge i dag Anonymkode: f1d23...577 2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2024 #33 Skrevet 21. april 2024 Hadde ikke valgt det yrke nei. Selv jobber jeg turnus får da mer ekstra vakter også. Anonymkode: afd19...e26
AnonymBruker Skrevet 21. april 2024 #34 Skrevet 21. april 2024 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Hadde ikke valgt det yrke nei. Selv jobber jeg turnus får da mer ekstra vakter også. Anonymkode: afd19...e26 Nei takk, aldri mer turnus på meg. Grusomt. Jobber mye mye heller en forutsigbar dagjobb som er mindre betalt. Men det er bra vi er forskjellig og at du trives med ditt valg. Anonymkode: f6b06...f3f 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2024 #35 Skrevet 21. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan er dette å tråkke ned på andre yrker? Dette er vel bare fakta. 500 000 er ikke noe å leve på i Norge i dag Anonymkode: f1d23...577 Det går fint an jo. Men nytter ikke å diskutere med noen som har bestemt seg. Anonymkode: f6b06...f3f
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 21. april 2024 #36 Skrevet 21. april 2024 Økonomisk sett er det vel ikke spesielt lurt å bruke 3 år på å bli det. Det er mange yrker på vgs-nivå der man tjener veldig mye mer enn som tannhelsesekretær. Men livet er ikke kun økonomi, så hvis du tror det er et yrke du vil trives i, så er jo det fint.
AnonymBruker Skrevet 21. april 2024 #37 Skrevet 21. april 2024 Til info har jeg 39 200 som butikkmedarbeider. Dette er ikke medregnet kveld/helg tillegg. Anonymkode: 9604c...9ea
AnonymBruker Skrevet 21. april 2024 #38 Skrevet 21. april 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Til info har jeg 39 200 som butikkmedarbeider. Dette er ikke medregnet kveld/helg tillegg. Anonymkode: 9604c...9ea Men jobb er ikke bare økonomi, du skal og ha en jobb du trives med. Å stå i butikk 100% kunne jeg aldri tenke meg, uansett hvor mye det betalte seg. Men enig i at det er drøyt at det er såpass godt betalt, uten krav til utdannelse. Er litt rystet over hvor mye folk kun tenker på penger. Anonymkode: f6b06...f3f
AnonymBruker Skrevet 21. april 2024 #39 Skrevet 21. april 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det vet jeg godt du, unge deg. Men likevel er det maaange i Norge som har den lønnen og klarer å leve på den. Men hvis man skal ha luksusliv, som de fleste unge vil ha, så blir det vanskelig. Anonymkode: f6b06...f3f Ingen grunn til smiger; Jeg er 42. Man kan sikkert leve på en slik lønn ja, men neppe eie bolig alene uten hjelp. Jeg vil ikke kalle det et «luksusliv» å kunne eie en toroms i et ok strøk. 🤷♀️ AnonymBruker skrev (6 timer siden): Og jeg lurer på hvilket yrke du selv har, som sitter på din høye hest og tjener en haug med penger- samtidig som du tråkker ned på andre yrker? Anonymkode: f6b06...f3f Hvordan er det relevant? Og hvordan er det å «tråkke ned på et annet yrke» å påpeke at ved å bli tannhelsesekretær så utdanner man seg til å bli lavtlønnet? Tariff for tannhelsesekretærer er vel 487 300,-, ikke 512 000,-. Anonymkode: 61dca...cc0 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #40 Skrevet 22. april 2024 Jeg er tannlegespesialist, og ville betalt ganske så godt for å ha en effektiv tannhelsesekretær med gode rutiner. Samspillet meg og tannhelsesekretæren er essensielt for at behandlingen skal gå glatt. Elsker når vedkommende vet hva jeg trenger før jeg selv vet det. Og den non-verbale kommunikasjonen som gir flyt i hverdagen. Så synes ikke tannhelsesekretær er et dumt yrkesvalg. Hvis du er flink og "iherdig" (interessert er vel egentlig et bedre ord), så er du en god ansettelse for flinke og interesserte tannleger. De som kun vil tjene mest mulig penger på pasientene sine, de ansetter nok fra gata Anonymkode: 847cd...751 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå