Gå til innhold

Tannhelsesekretær er et dumt yrkesvalg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei hei :)

Kanskje en litt tullete tråd, men jeg bestemte meg for å bli tannhelsesekretær, og jeg har fått så mange kommentarer på det. Det er visst et "tulle yrke" og tannleger foretrekker å ansette folk uten autorisasjon så de kan betale dem mindre, for man trenger ikke utdanning for jobben. "Er den ikke utdødd?" 

Jeg har en litt dårlig dag i dag. Men vær ærlig, er det et dumt valg? 

Anonymkode: 39b70...682

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du tar det som privatist over et semester er det ikke så dumt.

Tar du det på VGS på vanlig måte er det tilbakestående. 

Apotekteknikker tar like lang tid og der trives folk faktisk i jobben. Men det er få jobber.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er et dumt valg, det er vel alltid behov for tannehelsesektretærer og hvis de ikke trives i jobben ville de vel ikke jobbet der? Hvis det er det du vil ser jeg ikke hvorfor ikke. tror ikke det er supervanskelig å få jobb heller, uten at jeg har noen kompetanse på feltet.

Anonymkode: 4ae5f...ed4

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ajarRun skrev (26 minutter siden):

Apotekteknikker tar like lang tid og der trives folk faktisk i jobben. Men det er få jobber.

Hvorfor er det noen forskjell? Jeg må jo ta vgs uansett.

Nei gidder ikke jobbe i butikk, eller jo, da foretrekker jeg rema. Det er ikke noe gøy.

ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser mange tannhelsesekretær-annonser på finn ihvertfall, virker ikke som du trenger noe særlig annet enn god vilje. Hva ligger lønna på der egentlig?

Anonymkode: ce003...69d

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvorfor er det noen forskjell? Jeg må jo ta vgs uansett.

Nei gidder ikke jobbe i butikk, eller jo, da foretrekker jeg rema. Det er ikke noe gøy.

ts

Litt dust å bruke 4 år på en tre års utdanning..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ser mange tannhelsesekretær-annonser på finn ihvertfall, virker ikke som du trenger noe særlig annet enn god vilje. Hva ligger lønna på der egentlig?

Anonymkode: ce003...69d

Kopierte dette fra nett:

Hva kan man forvente i lønn i dette yrket? – Når man begynner som tannhelsesekretær har man en lønn på litt under 370 000 kr i året. Jobber man i det offentlige, følges det en fast tariff. Lønnen stiger med ansiennitet, og ved full ansiennitet ligger man på 446 000 kr i året.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ajarRun skrev (9 timer siden):

Litt dust å bruke 4 år på en tre års utdanning..

Nei, jeg skal bare bruke tre år. Jeg driver med vgs nå. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ajarRun skrev (14 timer siden):

Så merkelig. Jeg har snakket med mange apotekteknikkere der flere av de ikke trives i jobben. Jeg har også snakket med tannhelsesekretærer som trivest kjempe godt i jobben. 

Anonymkode: 16d0a...fcb

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser støtt og stadig stillinger som er ledig i Bergen /omegn. Noen skriver de søker utdannede tannhelsesekretærer. 

Det eneste jeg ville hatt i bakhodet er at mange tannleger er åpen til 17. Noen er helt til 21. Også må de jobbe helg Noen steder. Ser også mange søker 60-80%. 

Anonymkode: 61e5f...c17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg var det et dumt yrkesvalg. Lav lønn, sosiopat-sjef og altfor stressende der man måtte være fire steder samtidig, måtte stå igjen hver dag på sterilrommet og ta unna arbeid de andre sekretærene sluntra unna osv. Husker det som ei grusom tid hvor jeg gikk ned til 45 kg og var så stresset at det gikk utover helsa. Ville ha valgt noe roligere heller. Vanlig sekretær, F eks.

Anonymkode: 0a0e4...ff6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 måneder senere...
AnonymBruker

Jeg er voksen og har tenkt å omskolere meg til tannhelsesekretær. Har fra før av høyere utdannelse, men er helt ferdig med den type jobb. Jeg vil jobbe på et lavere nivå, hvor det er klare arbeidsinstrukser og jeg har et begrenset ansvar. Synes og tannhelse og utstyr er utrolig interessant, så gleder meg til å lære om det.

Skulle ønske jeg hadde gjort dette tidligere, men da føltes det som et nederlag å skulle ta et fagbrev på vgs nivå. Det føler jeg absolutt ikke lenger, og bryr meg ikke lenger om sånt. Gleder meg!

Anonymkode: f6b06...f3f

• Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 18.4.2024 den 18.31):

Jeg er voksen og har tenkt å omskolere meg til tannhelsesekretær. Har fra før av høyere utdannelse, men er helt ferdig med den type jobb. Jeg vil jobbe på et lavere nivå, hvor det er klare arbeidsinstrukser og jeg har et begrenset ansvar. Synes og tannhelse og utstyr er utrolig interessant, så gleder meg til å lære om det.

Skulle ønske jeg hadde gjort dette tidligere, men da føltes det som et nederlag å skulle ta et fagbrev på vgs nivå. Det føler jeg absolutt ikke lenger, og bryr meg ikke lenger om sånt. Gleder meg!

Anonymkode: f6b06...f3f

Så gøy å høre! Lykke til! :papirfly:Jeg valgte tannhelsesekretær og er kjempeglad for at jeg er på vei til å bli det nå.

ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er helsesekretær og elsker jobben min. Kunne lett ha blitt tannhelsesekretær også. Jeg har en årslønn på 512300 med full ansiennitet i det private.

Anonymkode: c7365...d8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er helsesekretær og elsker jobben min. Kunne lett ha blitt tannhelsesekretær også. Jeg har en årslønn på 512300 med full ansiennitet i det private.

Anonymkode: c7365...d8e

Men hva gjør man som tannhelsesekretær?

Anonymkode: 23f47...e4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Uansett hvordan man vrir og vender på det er ikke dette det beste valget, nei. Hvorfor? Fordi man da velger et lavtlønnsyrke, i en verden hvor man snart vil behøve Master for å vaske gulv. 

Å være lavtlønnet et helt yrkesliv er krevende, særlig med dagens boligpriser (med mindre du bor et sted med særdeles lave boligpriser)

Anonymkode: 61dca...cc0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Uansett hvordan man vrir og vender på det er ikke dette det beste valget, nei. Hvorfor? Fordi man da velger et lavtlønnsyrke, i en verden hvor man snart vil behøve Master for å vaske gulv. 

Å være lavtlønnet et helt yrkesliv er krevende, særlig med dagens boligpriser (med mindre du bor et sted med særdeles lave boligpriser)

Anonymkode: 61dca...cc0

Er 512300kr lav lønn? Da har man heller ikke studielån man skal betale på.

Anonymkode: b5bb5...34f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Er 512300kr lav lønn? Da har man heller ikke studielån man skal betale på.

Anonymkode: b5bb5...34f

Ja, teknisk sett. Medianlønn er 700000. Men man kan leve helt fint på det, det handler om prioriteringer. Virker som en kjekk jobb. En jobb man ikke tar med seg «hjem» er gull verd. 

Anonymkode: a2005...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ja, teknisk sett. Medianlønn er 700000. Men man kan leve helt fint på det, det handler om prioriteringer. Virker som en kjekk jobb. En jobb man ikke tar med seg «hjem» er gull verd. 

Anonymkode: a2005...e0c

Men det er jo ikke sånn at man er lavtlønnet hvis man er under medianen, og høytlønnet hvis man er over medianen…

Anonymkode: 7d0ae...765

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...