Gjest gjest1 Skrevet 20. januar 2006 #1 Skrevet 20. januar 2006 Bare lurer på om noen her inne har gått på det, og om dere merket noen forskjell? Bivirkninger? Vet ikke om det er pillene, jeg. Men jeg spiser hele tiden...
Gjest Spacegirl Skrevet 20. januar 2006 #2 Skrevet 20. januar 2006 Vet ikke om du har begynt på denne medisinen som behandling mot epilepsi eller bipolar lidelse/humørsvingninger. Jeg brukte den mot bipolar lidelse og kan bare svare for bruk ved denne type problemer. Jeg har altså brukt Lamictal, og mener at dette er den mest effektive medisinen jeg noen gang har prøvd. Kjenner flere som har samme erfaringen. Jeg kunne desverre ikke fortsette på dem på grunn av ganske ekstreme bivirkninger, men økt appetitt var ikke en av dem. Økt appetitt står heller ikke nevnt i felleskatalogen som en kjent bivirkning. Har ikke lyst til å skrive så mye om bivirkningene jeg fikk, fordi det jeg opplevde er noe som skjer svært svært sjelden. Og jeg vil ikke skremme noen fra å bruke dette medikamentet, som jeg vet at mange har veldig god nytte av.
Gjest gjest1 Skrevet 20. januar 2006 #3 Skrevet 20. januar 2006 Jeg følte meg helt elendig i begynnelsen. Feber og dritt. Vet at noen får utslett, men det skal visst ikke opptre før etter noen uker. Og jeg har ikke brukt det så lenge enda. (bruker mot depressive episoder, ja) Ellers føler jeg av og til at hjernen på en måte krasjer i skallen, at den er løs på en måte. Vanskelig å forklare.. har ikke merka noen virkning enda... Var det noe slikt med deg? Håper ikke jeg skremte noen. Må nevnes at jeg ofte får en del bivirkninger.
Gjest Spacegirl Skrevet 20. januar 2006 #4 Skrevet 20. januar 2006 Det hørtes ikke særlig behagelig ut . Hvor lenge har du brukt dem? Bivirkningene mine begynte på samme måte som hos deg, med feber som etterhvert ble svært høy og rar i hodet. Etterhvert fikk jeg utslett, og en dag kollapset jeg. Ble sendt på sykehus, der de tok masse tester, og oppdaget at immunsystemet mitt var ødelagt. Dette var en bivirkning som visstnok er veldig sjelden. Så da lå jeg på isolat i 3 uker med konstant antibiotikatilførsel mens de prøvde å få kroppen min til å lage hvite blodceller. Kjeedelig Hos meg kom virkningen av Lamictalen i løpet av 3-4 dager, men jeg har alltid reagert veldig fort på medisiner så jeg vet ikke hva som er "normalt". Håper iallefall at du føler deg bedre snart. Å gå rundt med kjipe bivirkninger er iallefall ikke noe gøy. Lykke til
Gjest gjest1 Skrevet 20. januar 2006 #5 Skrevet 20. januar 2006 Uff, dine bivirkninger hørtes merkelig ut. Og fæle! Det er nok veldig sjeldent, ja. Har gått på dem i 14 dager tror jeg. Er forkjøla nå, så dermed har jeg feber, men hadde noen dager uten i uka som gikk. (uten feber og uten annen sykdom) Vet ikke jeg, kan jo være noe annet også... Hvor lang tid tok det før du fikk utslett da? Sitter ikke og venter på bivirkninger altså. Bare lurer, jeg. Godt det gikk bra med deg til slutt! (Sliter du med dårlig immunforsvar fortsatt, eller ble det retta opp igjen?) Takk for svar!
Within my guitar Skrevet 20. januar 2006 #6 Skrevet 20. januar 2006 Hei! Noen erfaringer her: Jeg har veldig negativ erfaring med Lamictal, MEN jeg har også hørt om at mange har hatt nytte av den, så det er veldig individuelt. Det som er viktig er at du har en trygg ramme rundt deg når du bruker det, i tilfelle bivirkningene skulle bli for store. At noen følger deg opp og passer på opptrapping og hvordan kroppen din tar opp medisinen. Jeg ble veldig uvel, og det avtok ikke, selv om jeg gikk på den i over ett år. En periode "funket" den, ved å legge lokk på følelsene mine, men jeg mistet følelsen av hvem jeg var. Jeg gikk opp i vekt, og var konstant kvalm. Pluss at jeg skalv noe helt forferdelig,noe som førte til at jeg helt tiden mistet ting. Men som sagt, det er så individuelt. Det som var positivt var at humøret svingte ikke så veldig, jeg hadde ikke de store dype depresjonene, og ikke de høye toppene av glede, jeg bare holdt meg "der nede" på samme sted. Men det var jo ikke behagelig det heller. I mitt tilfelle ble suicidaliteten sterkere (noe som også står oppført som bivirkning tror jeg), og det er ganske absurd, med tanke på at det var det jeg ville bli kvitt da jeg begynte. Hvis du begynner, er det viktig å ha god oppfølging.. den første tiden er tøff uansett, og til tider veldig ubehagelig. Men det er som med alle andre medisiner, alle har forskjellig virkning av det. Ingenting funker på alle. Sånn er livet. Man må vel bare prøve. En annen ting som er kritisk, er at hvis man skulle glemme å ta tabletten en dag, blir man VELDIG sjuk dagen etter. jeg havnet på legevakta. Følelsene mine kræsjet helt sammen, og jeg hulket,lo,hulket,lo,hulket,lo om hverandre. Det verste jeg har opplevd. Dette førte til et veldig stort stressmoment til en hver tid, om at jeg ikke måtte glemme å ta den, for det kunne være livsfarlig for meg. b.
Gjest gjest1 Skrevet 21. januar 2006 #7 Skrevet 21. januar 2006 Hei! Noen erfaringer her: Jeg har veldig negativ erfaring med Lamictal, MEN jeg har også hørt om at mange har hatt nytte av den, så det er veldig individuelt. Det som er viktig er at du har en trygg ramme rundt deg når du bruker det, i tilfelle bivirkningene skulle bli for store. At noen følger deg opp og passer på opptrapping og hvordan kroppen din tar opp medisinen. Jeg ble veldig uvel, og det avtok ikke, selv om jeg gikk på den i over ett år. En periode "funket" den, ved å legge lokk på følelsene mine, men jeg mistet følelsen av hvem jeg var. Jeg gikk opp i vekt, og var konstant kvalm. Pluss at jeg skalv noe helt forferdelig,noe som førte til at jeg helt tiden mistet ting. Men som sagt, det er så individuelt. Det som var positivt var at humøret svingte ikke så veldig, jeg hadde ikke de store dype depresjonene, og ikke de høye toppene av glede, jeg bare holdt meg "der nede" på samme sted. Men det var jo ikke behagelig det heller. I mitt tilfelle ble suicidaliteten sterkere (noe som også står oppført som bivirkning tror jeg), og det er ganske absurd, med tanke på at det var det jeg ville bli kvitt da jeg begynte. Hvis du begynner, er det viktig å ha god oppfølging.. den første tiden er tøff uansett, og til tider veldig ubehagelig. Men det er som med alle andre medisiner, alle har forskjellig virkning av det. Ingenting funker på alle. Sånn er livet. Man må vel bare prøve. En annen ting som er kritisk, er at hvis man skulle glemme å ta tabletten en dag, blir man VELDIG sjuk dagen etter. jeg havnet på legevakta. Følelsene mine kræsjet helt sammen, og jeg hulket,lo,hulket,lo,hulket,lo om hverandre. Det verste jeg har opplevd. Dette førte til et veldig stort stressmoment til en hver tid, om at jeg ikke måtte glemme å ta den, for det kunne være livsfarlig for meg. b. ← Det er jo ikke sånn at alle får de bivirkningene du har fått da. Jeg har glemt å ta pille jeg, men merket ikke noe av det. Så det er nok veldig individuelt. Det står ikke vektøkning som bivirkning, men jeg har faktisk lagt på meg på bare to uker mens jeg har gått på dem.. Æsj.. liker ikke piller.
Gjest Spacegirl Skrevet 21. januar 2006 #8 Skrevet 21. januar 2006 Uff, dine bivirkninger hørtes merkelig ut. Og fæle! Det er nok veldig sjeldent, ja. Har gått på dem i 14 dager tror jeg. Er forkjøla nå, så dermed har jeg feber, men hadde noen dager uten i uka som gikk. (uten feber og uten annen sykdom) Vet ikke jeg, kan jo være noe annet også... Hvor lang tid tok det før du fikk utslett da? Sitter ikke og venter på bivirkninger altså. Bare lurer, jeg. Godt det gikk bra med deg til slutt! (Sliter du med dårlig immunforsvar fortsatt, eller ble det retta opp igjen?) Takk for svar! ← Da jeg begynte på dem, fikk jeg ingen bivirkninger umiddelbart. Etter 3-4 dager merket jeg at jeg hadde det bedre psykisk enn jeg hadde hatt det på lenge. Men etter 2 uker ble dosen økt, og da begynte bivirkningene. Utslettet kom etter ca 20 dager. Immunforsvaret er helt i orden igjen nå. Jeg fikk daglige sprøyter med et eller annet på sykehuset som skulle sette igang produksjonen av hvite blodceller igjen, og etter det har jeg ikke hatt noen slike problemer Jeg har prøvd mange medisiner opp gjennom årene og opplevd endel sære bivirkninger, men nå har jeg heldigvis funnet de medisinene som passer for meg. Som holder meg frisk helt uten bivirkninger.
aowi Skrevet 22. januar 2006 #9 Skrevet 22. januar 2006 Jeg har gått på lamictal i 5 år nå for epilepsi. (100 mg) Jeg måtte trappe opp over lengre tid for å forhindre at kroppen reagerte med utslett. Jeg har gått på flere epilepsimedisiner og lagt på meg av alle de andre.... (Orfiril var den værste!!!!!!) Lamictal har jeg ikke gått opp noe av og jeg merker heller ikke at jeg går på dem. Eneste når jeg glemmer dem. Har skjedd en gang, da ble jeg svimmel og helt i ubalanse! gjør ikke d flere ganger Men altså jeg er veldig fornøyd med dem et lite spm (håper jeg ikke ødelegger tråden...) men hvor mange mg tar dere som tar d for depresjoner og sånt?
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2006 #10 Skrevet 23. januar 2006 Jeg går på den maksimale dosen mot bipolar lidelse, hele 400 mg pr. dag. Har få bivirkninger, bare skjelving. Har ikke lagt på meg eller noe (har gått på den i 2 år). Får heller ingen skumle reaksjoner selv om jeg glemmer å ta den (glemte den en gang jeg skulle på ferie, og fikk ikke tak i mer før 3(!) dager senere, og selv det gikk bra! Vil virkelig anbefale å gi lamictal en sjanse. Den har gitt meg et nytt liv.
Gjest Spacegirl Skrevet 23. januar 2006 #11 Skrevet 23. januar 2006 Jeg har gått på flere epilepsimedisiner og lagt på meg av alle de andre.... (Orfiril var den værste!!!!!!) ← Jeg har brukt Orfiril også (mot bipolar lidelse), og gikk ikke opp i vekt av denne. Men jeg mista håret . Det gikk så langt tid før jeg skjønte at det var medisinen som gjorde det, at jeg rakk å bli nesten helt skalla. Festlig
aowi Skrevet 23. januar 2006 #12 Skrevet 23. januar 2006 Jeg har brukt Orfiril også (mot bipolar lidelse), og gikk ikke opp i vekt av denne. ← Jeg er disponert for vektøkning av medisiner.... dvs.. at når jeg går på medisiner der dette står som mulig bivirkning så går jeg opp Gikk på Sarotex en stund og gikk opp av dem oxo
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå