Gå til innhold

Høyt blodtrykk

Fremhevede innlegg

Gjest Spacegirl
Skrevet (endret)

En person i nær familie var i går til rutinesjekk hos bedrifthelsetjenesten, og det ble oppdaget at blodtrykket var veldig høyt. Det systoliske trykket husker ikke den personen det gjelder hva var, men det diastoliske trykket lå på 140. Er ikke dette veldig høyt? Han fikk iallefall beskjed om å skaffe en legetime snarest, så jeg skal bort på legekontoret på mandag for å få en time til ham. Dette er en mann i begynnelsen av 60-årene som er i mye aktivitet, slank, røyker som ei pipe og har generelt dårlig kosthold. Høyt blodtrykk ligger til slekta, og hans mor døde av sykdom relatert til høyt blodtrykk. Det jeg lurer på er først og fremst om det er "normalt" med et så høyt blodtrykk hos folk med høyt blodtrykk. Dumt spørsmål, men jeg synes det høres ganske ekstremt ut og blir litt bekymret. Og om det er stor fare for skader (blodpropp, slag el.l) dersom dette ikke blir gjort noe med. Jeg må nesten drive litt skremselspropaganda for å få denne mannen til å begynne å ta vare på helsa si, for han har vanskelig for å tro at han trenger lege når han ikke føler seg sjuk.

Endret av Spacegirl
Videoannonse
Annonse
Skrevet

http://www.lommelegen.no/art/art1771.asp kanskje du kan skremme ham litt med dette.

Det skumle med høyt blodtrykk er vel at du stort sett ikke merker det før lynet slår ned og du f.eks. får slag. Jeg gikk i lengre tid med et blodtrykk på 140/160 forårsaket av noen medisiner jeg tok og jeg ante ingen ting før jeg kom på rutinekontroll hos legen.

Skrevet (endret)

Diastolisk over 95 mm Hg regnes som høyt der jeg tar utdanningen min. 140 er nok ganske høyt, selv for "høyt blodtrykk".

Høyt blodtrykk er skummelt fordi det kan skade organene, fordi det kan føre til at plakk løsner og skaper blodpropp, og fordi finere blodårer kan sprekke og forårsake f.eks. hjerneblødning. Hvis man har skader/svakheter i åresystemet kan høyt blodtrykk utløse livsfare.

Det er ingen tvil om at det bør korrigeres (sannsynligvis med medisiner). Røyking øker blodtrykket, og kosthold spiller jo inn på alt som har med kroppen å gjøre.

Nå er jeg bare sykepleierstudent altså, mer utfyllende informasjon kan du nok få hos den aktuelle legen eller andre pålitelige kilder.

Håper det går bra da :klem:

Endret av Sohoy
Skrevet

Kanskje de kompetente kan opplyse oss om hvor det skal ligge hen også ? Hva betyr det ene, kontra det andre uttrykket ? Systolisk/diastolisk. Hva nevnes først når man måler blodtrykket ? Anyone ? :)

Skrevet

Det er undertrykket som er "det farligste" om det blir for høyt. Selv er jeg ung og har hatt oppe i 140/110, og det er alt for høyt. Til bvanlig er det nå nede i ca 120 /95, også for høyt.

Be om å få en døgnmåling med maskin. Det vikitgste er at det faller om natten (for da får hjertet hvile).

Skrevet (endret)

120/80 er det normale, men "normalt" kan også variere litt fra person til person. For eksempel ligger mitt på 110/70, og dette er normalt for meg som er ei ung, slank jente.

Når man sier 120/80 (120 over 80) er 120 det systoliske og 80 det diastoliske.

Det systoliske trykket er det trykket blodet har mot åreveggen når hjertet er i systole, dvs. når hjertemuskelen (ventrikkelen) trekker seg sammen og blodet "skytes" ut av hjertet. Når du kjenner på pulsen din, er dette "dunket" du kjenner. Det diastoliske trykket er det trykket blodet har mot åreveggen når hjertemuskelen "slapper av" og ventrikkelen på nytt fylles med blod (fra atrium), altså er det lavere.

Det er derfor det over tid er farligst når det det diastoliske trykket er forhøyet, fordi det betyr at hjertemuskelen aldri får slappet helt av. Dette kan føre til at hjertet blir forstørret (slik som andre muskler blir forstørret hvis man trener mye), som igjen kan få uheldige konsekvenser.

Høyt blodtrykk over tid fører også til slitasje på de store blodårene (aorta), som gjør at de mister sin elastisitet (sclerose).

Igjen, jeg er bare student altså... :sjenert:

Endret av Sohoy
Skrevet

Studenter er leger eller sykepleiere på et tidlig nivå. :)

Takk for opplysningene.

Skrevet
120/80 er det normale, men "normalt" kan også variere litt fra person til person. For eksempel ligger mitt på 110/70, og dette er normalt for meg som er ei ung, slank jente.

Når man sier 120/80 (120 over 80) er 120 det systoliske og 80 det diastoliske.

Det systoliske trykket er det trykket blodet har mot åreveggen når hjertet er i systole, dvs. når hjertemuskelen (ventrikkelen) trekker seg sammen og blodet "skytes" ut av hjertet. Når du kjenner på pulsen din, er dette "dunket" du kjenner. Det diastoliske trykket er det trykket blodet har mot åreveggen når hjertemuskelen "slapper av" og ventrikkelen på nytt fylles med blod, altså er det lavere.

Det er derfor det over tid er farligst når det det diastoliske trykket er forhøyet, fordi det betyr at hjertemuskelen aldri får slappet helt av. Dette kan føre til at hjertet blir forstørret (slik som andre muskler blir forstørret hvis man trener mye), som igjen kan få uheldige konsekvenser.

Høyt blodtrykk over tid fører også til slitasje på de store blodårene (aorta), som gjør at de mister sin elastisitet (sclerose).

Igjen, jeg er bare student altså... :sjenert:

Da lærte jeg noe i dag også :)

Jeg har også lavt, men det holdes lavt av medisiner da. Har aldri skjønt forskjellen osv jeg, før nå :)

Skrevet

Men om en starter på medisiner da,- er det for evig og alltid ? Hvis livsmønsteret omlegges positivt og har vart i noen år, kan en da slutte med medisinering igjen ?

Skrevet

Altså dette er litt utenfor hva jeg kan sånn teoretisk...men det kommer veldig an på årsaken til det høye blodtrykket og hvor lenge det har pågått (hvor stor skade som er påført strukturene). Noen må gå på medisiner resten av livet, andre kan senke det med sunnere livsstil. Vi har jo alle forhøyet blodtrykk innimellom, for eksempel når vi er redde. Dette er en forsvarsmekanisme fra kroppens side som den selv korrigerer når faren er over. Men i alvorlige patologiske tilfeller vil jeg tro at de fleste må gå på medisiner, ofte livet ut, helst da kombinert med sunnere livsstil. Noe mer konkret enn det vet jeg ærlig talt ikke.

Gjest Spacegirl
Skrevet

Tusen takk for svar. Har skrevet ut den artikkelen fra Lommelegen, og skal se om jeg ikke får han til å innse viktigheten av et legebesøk :) .

Jeg ble så redd da han fortalte om det høye blodtrykket, for av en eller annen grunn har det vært helt utenkelig for meg at han kan dø. Han er faren min, og jeg må nesten innse at han eldes han som alle andre. Han er en svært spesiell person og en einstøing, og dersom noe skulle skje (slag, hva som helst) som ville føre til at han ikke klarte å bo for seg selv lenger, så tror jeg han hadde mistet livsgnisten fullstendig. Huff, nå må jeg slutte å bekymre meg sånn :tristbla: ...

Skrevet

Nå er jeg verken sykepleier eller lege, men jeg er opptatt av kosthold.

Jeg blir alltid litt skeptisk når jeg hører at "høyt blodtrykk" (og en del andre problemer) ligger til slekta. Det er mulig det stemmer i enkelte tilfeller, men ofte er det nok dårlig kosthold som ligger til slekta.

Det blir sagt at høyt blodtrykk ligger til slekta i familien til kjæresten min. Han hadde også høyt blodtrykk, men har nå forandret kostholdet sitt. Blodtryket er ikke lenger høyt og han har kunnet slutte med medisinene han fikk hos legen. Resten av familien har ikke forandret kostholdet, og har selvfølgelig fremdeles høyt blodtrykk.

Skrevet
Nå er jeg verken sykepleier eller lege, men jeg er opptatt av kosthold.

Jeg blir alltid litt skeptisk når jeg hører at "høyt blodtrykk" (og en del andre problemer) ligger til slekta. Det er mulig det stemmer i enkelte tilfeller, men ofte er det nok dårlig kosthold som ligger til slekta.

Det blir sagt at høyt blodtrykk ligger til slekta i familien til kjæresten min. Han hadde også høyt blodtrykk, men har nå forandret kostholdet sitt. Blodtryket er ikke lenger høyt og han har kunnet slutte med medisinene han fikk hos legen. Resten av familien har ikke forandret kostholdet, og har selvfølgelig fremdeles høyt blodtrykk.

Selvsagt har kosthold og mosjon positiv effekt, men det skal sies at genene også spiller stor rolle, ikke bare ved høyt blodtrykk, men ved mange andre sykdommer.

Det blir for dumt å si at genetikk ikke spiller inn, fordi de det gjelder har faktisk større sjanse til å bli disponert for dette.

Men kan være jeg misforsto deg nå, det er jo ikke sikkert familien til kjæresten din er genetisk disponert, for som du sier spiller også andre roller inn. Men jeg ville bare understreke at genetikk faktisk er en faktor, slik at det ikke blir noen misforståelser rundt det.

;)

Gjest Spacegirl
Skrevet

I min slekt er det slik: Jeg og søsteren min har et blodtrykk som er i laveste laget, det samme hadde mamma, og legen mente at dette var genetisk. Pappa sin mor hadde høyt blodtrykk, men hun levde også usunt, så det kan ha vært livsstilsrelatert. Men hennes søsken, og pappa sine søsken har alle høyt blodtrykk til tross for at de lever svært sunt, så der regner jeg med at genene spiller inn. Pappa lever ikke veldig sunt, han spiser altfor lite men det han spiser er sunt. Han røyker, men er svært aktiv og ikke overvektig i det hele tatt. Så jeg vet ikke. Røykinga kan jo bidra til det høye blodtrykket, men jeg tror genene har en del av skylda her. Hvis ikke genene hadde hatt noe å si, skulle ikke mine supersunne og aktive onkler hatt så høyt blodtrykk ;)

Skrevet

Ikke glem stress her... Stress, høyt blodtrykk og overvekt er utrolig utrolig farlig sammen...

Skrevet

Ang å gå på tabletter resten av livet så kan man leve et ypperlig liv med det :)

Pappa har fått høyt blodtrykk, noe er nok genetisk der da flere av hans søsken er på medisiner også, men endel kosthold.

Han har nå fått beskjed om å gå på blodtrykkreduserende tabletter resten av livet (er ca 50 år nå).

Han stresser mye, men er ikke overvektig, røyker eller lignende. Han har også innsett at han stresser og jobber med saken.

Det viktigste for han var da han kom til legen og fikk en god forklaring på hva det er og hva det gjør med kroppen, fare for at om det ikke holdes nede kan det føre til slag ol. Da våknet han så kunnskap om hva som skjer er viktig.

Han har også gjort endringer i kosten.

Han hadde et apparat som målte han et helt døgn for å se når på dagen det var høyest også.

Veldig glad pappa kom seg til legen. Han er også sta og hadde ikke vert hos legen på mange år.

1000 unnskyldninger hele tia.

Nå har han fast innkalling til legen på lik linje med tannlege (bare oftere) så han får lapp om time hjem i posten. Da er det lettere å møte opp sier han. Kanskje dere får til det samme om du får han dit. :)

• 4 år senere...
Skrevet

Dersom der går inn på nettet og søker på et produkt som heter Xocai, vil dere finne et kosttilskudd som er veldig relevant for blodtrykks-stabilering. Jeg kjenner mange som går på dette som har fått stabilisert blodtrykket sitt, enten det er for høyt eller for lavt. Antioksidantene i Xocai, spesielt flavanoidene, bedrer elastisiteten på blodårene. I forrige uke kom jeg i kontakt med en mann i sekstiårene som skulle inn på sykehuset og operere 3 tette hålsårer. I rutinekontrollen før operasjonen fant legen ingen tette årer, de var blitt helt fine igjen. Legen satte seg selv opp som kunde på Xocai! Flott historie. Gå gjerne inn på www.mxi.myvoffice.com/christinameling for å lese mer om produktet.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Dersom der går inn på nettet og søker på et produkt som heter Xocai, vil dere finne et kosttilskudd som er veldig relevant for blodtrykks-stabilering. Jeg kjenner mange som går på dette som har fått stabilisert blodtrykket sitt, enten det er for høyt eller for lavt. Antioksidantene i Xocai, spesielt flavanoidene, bedrer elastisiteten på blodårene. I forrige uke kom jeg i kontakt med en mann i sekstiårene som skulle inn på sykehuset og operere 3 tette hålsårer. I rutinekontrollen før operasjonen fant legen ingen tette årer, de var blitt helt fine igjen. Legen satte seg selv opp som kunde på Xocai! Flott historie. Gå gjerne inn på www.mxi.myvoffice.com/christinameling for å lese mer om produktet.

Du er vel ikke selger for dette produktet du vel...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...