Cinzia Skrevet 6. september 2023 #1 Skrevet 6. september 2023 Vi fikk masse epler og plommer fra en nabo i går, men spiser ikke så mye av det, så hva kan jeg bruke det til? Begrenset hvor mange eplekaker man spiser, liksom….Og hva med plommene? Plommesyltetøy, men hva annet??
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #2 Skrevet 6. september 2023 Eplekake er fint å fryse ned da, fint å ha på lur til gjester eller til en gang man vil ha en ferdiglaget dessert med litt krem eller is til. Av plommer kan du lage galette eller clafoutis, eller smuldrepai. Alt dette kan du også bruke epler til. Jeg liker ellers å kombinere syrlige norske epler med sjømat, feks dampe blåskjell i eplesider med sjalottløk og fennikel, og røre friske epleterningene inn i sausen sammen med blåskjellene. Anonymkode: 48f6a...f17 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #3 Skrevet 6. september 2023 PS: Tenk ellers på at friskheten og syren i norske epler egner seg til mange slags salte retter (ikke bare sjømat). Revet eple kan feks tilsettes i coleslaw eller råkost. Eller du kan ovnsbake dem i ovnen sammen med gode grove pølser og ny rødløk, og ha potetmos til: https://www.goodhousekeeping.com/uk/food/recipes/a537029/baked-sausages-with-apples/ Anonymkode: 48f6a...f17 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #4 Skrevet 6. september 2023 Takk for gode forslag! Den retten med pølser, epler, rødløk og potetmos, hørtes nydelig ut!! Anonymkode: b91ae...5b9
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #5 Skrevet 6. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk for gode forslag! Den retten med pølser, epler, rødløk og potetmos, hørtes nydelig ut!! Anonymkode: b91ae...5b9 Den er kjempegod, jeg lager den ofte! Men pass på hvis eplene du har er sånne små norske hageepler som lett koker i stykker hvis du skjønner hva jeg mener, da kan de trenge kortere tid i ovnen enn det oppskriften sier. Jeg har opplevd at epler har desintegrert fullstendig fordi de sto for lenge i ovnen, og ble til eplemos innimellom pølsene. I så fall lar du bare det øvrige få et lite forsprang på eplene, og tilsetter dem 10 min senere eller noe i den duren. Anonymkode: 48f6a...f17 1
Hareena Skrevet 6. september 2023 #6 Skrevet 6. september 2023 Bruk epler i retten med det fascinerende navnet: https://www.tv2.no/underholdning/god-morgen-norge/brennende-kjaerlighet-en-deilig-hverdagsrett/8946355/
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #7 Skrevet 6. september 2023 Jeg liker plommesaus til and, du finner flere engelske oppskrifter om du googler, og kan eventuelt velge ut fra andre krydder du liker 😊 Her er en norsk en https://kulinariskfanatisme.no/andebryst-med-plommesaus-persillerotpure-bakte-beter-og-dulcitatomater/ Matprat sine plommetips: https://www.matprat.no/artikler/tema/minst-8-tips-til-hva-du-kan-lage-av-plommer/ Anonymkode: 26c3a...2cc
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #8 Skrevet 6. september 2023 Følger! Har også mange epler. Du kan lage karamelliserte, hele epler. Dette er gøy hvis du har barn eller barn i familien. Lag eplemos og eplesyltetøy. Kan fryses i mindre porsjoner også. Du kan lage noen som er finmost som passer på vafler eller skiven. Så kan du lage noen med større biter. Det kan du Enere bruke i eplekake, pai, til iskrem. Ha gjerne i litt kanel og kanskje stjerneanis. Bakte eplebåter sammen med rotgrønnsaker til kjøtt eller fisk. Eplechips Waldorfsalat Raspet eple kan brukes i kaker, vaffelrøre, brød. Anonymkode: ad9cc...aaa
Brunhilde Skrevet 6. september 2023 #9 Skrevet 6. september 2023 (endret) Plommelikør. Del plommene i to og ta ut steinen. Legg i glass med sukker og sprit og la stå til jul. Sil av likøren og server plommene til dessert med en blanding av pisket krem og vaniljekrem. Strø gjerne over litt hakkede brente mandler for ekstra knas. Epler bruker jeg tii eplemos, eplegele, eplekake og det er vel omtrent det. Endret 6. september 2023 av Brunhilde
Hunter7 Skrevet 6. september 2023 #10 Skrevet 6. september 2023 Chutney av plommer er jo godt da! Og eplesyltetøy/mos med rose-vann. Plommekake kan lages i langpanne og omså fryses i porsjonstykker. Eplemuffins likeså. Smuldrepai med eple eller plommer går med litt forberedelser relativt fort å lage hvis uventet besøk skulle dukke opp. Plommekompott (med rødbeter og rødløk) er nydelig tilbehør til and spesielt, men også svin. Du kan også fryse ned plommer - vask de godt, del de i to, ta ut steinen, og spre plomme-halvene på et (bakebrett) som du setter i fryseren. Når plommene er frosset, har du de over i en plastpose eller annen fryser-egnet beholder (å først fryse de spredt ut på et brett gjør at plommene fryser raskere). 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #11 Skrevet 6. september 2023 Cinzia skrev (5 timer siden): Vi fikk masse epler og plommer fra en nabo i går, men spiser ikke så mye av det, så hva kan jeg bruke det til? Begrenset hvor mange eplekaker man spiser, liksom….Og hva med plommene? Plommesyltetøy, men hva annet?? Epler - om de ikke kan lagres ville jeg laget epleeddik og chung. Om de kan lagres? Lagre dem. Har du mer enn du behøver eller vil ha? Gi det videre. Plommene? Jeg ville ha laget noen liter chung, og så ville jeg (personlig) ha spist meg dårlig i magen på plommer. Plommer konserveres dårlig med frysing/sylting etc. Så har du mer enn du kan spise? Gi det videre. Feks på jobb. Anonymkode: 4c57a...313
Cinzia Skrevet 6. september 2023 Forfatter #13 Skrevet 6. september 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Den er kjempegod, jeg lager den ofte! Men pass på hvis eplene du har er sånne små norske hageepler som lett koker i stykker hvis du skjønner hva jeg mener, da kan de trenge kortere tid i ovnen enn det oppskriften sier. Jeg har opplevd at epler har desintegrert fullstendig fordi de sto for lenge i ovnen, og ble til eplemos innimellom pølsene. I så fall lar du bare det øvrige få et lite forsprang på eplene, og tilsetter dem 10 min senere eller noe i den duren. Anonymkode: 48f6a...f17 Prøvde denne retten til middag nå i dag, og det ble kjempegodt!! Kjøpte noen gode pølser og brukte litt brokkoli også sammen med det andre. Til og med ungene spiste godt! Dette skal jeg lage flere ganger! 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #14 Skrevet 6. september 2023 Cinzia skrev (25 minutter siden): Prøvde denne retten til middag nå i dag, og det ble kjempegodt!! Kjøpte noen gode pølser og brukte litt brokkoli også sammen med det andre. Til og med ungene spiste godt! Dette skal jeg lage flere ganger! Så utrolig kjekt å høre! Anonymkode: 48f6a...f17
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå