AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #1 Skrevet 5. september 2023 Det er blant helsepersonell tvil om jeg har migrene eller om det dreier seg om en ekstrem variant av spenningshodepine. Jeg får voldsomme smerter (såpass sterke at jeg ikke klarer å holde meg i ro, kaster opp, blir klissvåt av svette, har ingen mulighet til å kommunisere), men de starter bestandig med en sterk stivhet mellom skulderbladene, som beveger seg opp til nakken, og så til hodet, begge sider, over hele hodet, også meget vondt bak øynene. Anfallene varer i snitt cirka 12 timer, de kan avkortes hvis jeg tvinger meg selv til å kaste opp så raskt som mulig - da slipper smertene taket rundt en time etter at jeg har fått tømt magen. Vanlige smertestillende, verken paracet, ibux-familien (som jeg egentlig ikke tåler, men man blir jo desperat) eller fenazon? (noe med koffein), virker overhodet ikke. Men siden fastlege mener mine symptomer er atypiske for migrene, har jeg ikke fått skrevet ut migrenemedisin. Jeg har dog kjøpt zomig i Sverige (det er reseptfritt der) - og det virker med en gang. Kan man da si at det er migrene jeg har? (Medisinen er ganske dyr uten resept, og det tar tid å reise over grensa.) Nå vurderer jeg privat nevrolog, men hvis vedkommende også vil si at dette ikke er migrene, og migrenemedisin ikke er for meg, er det poengløst å kaste bort et par tusenlapper på det. Jeg har ikke hyppige nok anfall (i snitt 1-2 ganger i måneden) til at forebyggende er aktuelt. Anonymkode: d11cb...e2a
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #2 Skrevet 5. september 2023 Ja, det stemmer 100% for meg. Jeg har migrene og tar zomig, noen ganger har jeg forvekslet migrene med annen hodepine og tatt zomig, det funket ikke og jeg fikk kjenne på hvordan det er å ta zomig uten migrene... Hvis zomig fungerer så er det migrene. Det tar ikke spenningshodepine eller vanlig hodepine Anonymkode: 61bde...73b 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #3 Skrevet 5. september 2023 Ps, det du beskriver er migrene for meg, og fastlege gir meg resept på imigran og zomig, og alt det. Høres helt jævlig ut å takle det uten medisiner Anonymkode: 61bde...73b
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #4 Skrevet 5. september 2023 Ja. Og det er ingenting i beskrivelsen din som gjør at det ikke kan være migrene. Anonymkode: ec23c...566 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #5 Skrevet 5. september 2023 Jeg tenker du trenger ikke nevrolog, du trenger bare en annen lege, din høres ikke ut som har peil hvis de mener din beskrivelse ikke er migrene.... Anonymkode: 61bde...73b 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #6 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg tenker du trenger ikke nevrolog, du trenger bare en annen lege, din høres ikke ut som har peil hvis de mener din beskrivelse ikke er migrene.... Anonymkode: 61bde...73b Du sier noe, men legesituasjonen her er fullstendig fastlåst nå, det har vel ikke blitt noen plasser ledige siden 2020, omtrent. Anonymkode: d11cb...e2a
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #7 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du sier noe, men legesituasjonen her er fullstendig fastlåst nå, det har vel ikke blitt noen plasser ledige siden 2020, omtrent. Anonymkode: d11cb...e2a Kan du gå til en turnus eller en annen på et annet legesenter i din kommune? Anonymkode: 61bde...73b
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #8 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kan du gå til en turnus eller en annen på et annet legesenter i din kommune? Anonymkode: 61bde...73b Mitt legesenter har ikke turnuslege. Et annet legesenter har jeg ikke prøvd, men jeg regner med de har nok med sine egne pasienter. En privat nevrolog er verdt prisen hvis jeg kunne få anfallsmedisin på resept (jeg vil jo tjene det inn i forhold til Sverigetur, der to doser koster flere hundre kroner). Anonymkode: d11cb...e2a
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #9 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Mitt legesenter har ikke turnuslege. Et annet legesenter har jeg ikke prøvd, men jeg regner med de har nok med sine egne pasienter. En privat nevrolog er verdt prisen hvis jeg kunne få anfallsmedisin på resept (jeg vil jo tjene det inn i forhold til Sverigetur, der to doser koster flere hundre kroner). Anonymkode: d11cb...e2a Jeg forstår, og er helt enig hvis nevrologen skriver resepter, så skriver han garantert ut en til deg. Det du beskriver er helt klassisk migrene Anonymkode: 61bde...73b
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #10 Skrevet 5. september 2023 Triptaner kan virke på andre ting enn migrene ja, det er ingen fasit på det. Hvis du leser om hva hodepine er og hva slags mekanismer som skjer ved foreks primær hodepine ser du det. Mange kan ha begge deler, både tensjon og migrene. Anonymkode: d6682...fcc
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #12 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Triptaner kan virke på andre ting enn migrene ja, det er ingen fasit på det. Hvis du leser om hva hodepine er og hva slags mekanismer som skjer ved foreks primær hodepine ser du det. Mange kan ha begge deler, både tensjon og migrene. Anonymkode: d6682...fcc Det skal en del til for at det ts beskriver ikke er et migreneanfall... jeg har det samme og det er migrene, har i de verste anfallene havnet på sykehus og. Anonymkode: 61bde...73b 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #13 Skrevet 5. september 2023 minister-mio skrev (2 minutter siden): Hva med å bytte fastlege. Naermeste ledige fastlege er mer enn fem mil unna, og jeg har ikke førerkort, så det blir vanskelig. Anonymkode: d11cb...e2a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå