Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

hei, jeg trenger sårt innspill, råd og veiledning... 

Saken er at jeg strøk på en eksamen for andre gang. Mitt tredje forsøk gis ikke før neste år, noe som betyr at jeg vil gå ett år uten studier. Jævlig kjipt, jeg var så glad i alle mine medstudenter og faget, og nå må jeg finne ut hva annet jeg skal gjøre enn å være student. Jeg tilhører egentlig ikke denne byen jeg nå bor i, så spørsmålet er: er det verdt å flytte "hjem" til Kristiansand, skaffe ny jobb og bolig, eller skal jeg bli her med fokus på jobb før studier starter igjen? Trives jeg så godt? Jeg vet ikke..Så mange venner har jeg ikke her, utenom studievenner. Jeg behøver råd. Hva i alle dager gjør man i en slik situasjon? Akkurat nå føles verden helt endevendt ut, snudd opp ned og direkte utrygg. Endelig fikk jeg studert det jeg var så lidenskapelig interessert i, også stryker jeg i baheloråret... Det føles så merkelig, for jeg har toppkarakterer ellers, men denne eksamen gikk ikke min vei... Det river i meg, og jeg lurer på om jeg er egnet for yrket eller ikke.. består jeg ikke neste år, blir det heller ingen bachelor... Skal jeg satse på relevant jobb her jeg er nå? Ja, på en måte burde jeg kanskje det. Samtidig skjemmes jeg, skal jeg liksom søke relevant jobb for noe jeg ikke mestrer faglig? Jeg vet denne eksamen ikke definerer meg, men det føles likevel sånn ut. Ny jobb må jeg uansett ha, for lånekassa er ikke lenger en del av inntekten min... Jeg aner ikke hva jeg skal ta meg til, jeg føler meg litt handlingslammet, som om noen har slått lufta ut av meg... 

som nevnt, innspill, råd og veiledning trengs... jeg føler meg fullstendig "lost" i denne omveltnings-prosessen. 

Anonymkode: 6fa6b...16a

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er det du studerer? Ville kanskje anbefalt deg å flytte tilbake til Kristiansand og jobbe, selvom jeg selv HATER Kristiansand (er herifra). 

Anonymkode: 97159...978

Skrevet

Jeg tok et friår mellom bachelor og master og tok et årsstudium i noe helt annet istedet. 

Fryktelig fornøyd med det valget, og det er faktisk det årsstudiet som har gitt meg jobb gang på gang. 

Anonymkode: 4f2e6...f9a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg tok et friår mellom bachelor og master og tok et årsstudium i noe helt annet istedet. 

Fryktelig fornøyd med det valget, og det er faktisk det årsstudiet som har gitt meg jobb gang på gang. 

Ja… jeg har vært inne på tanken om årsstudium. Vet bare ikke hva..  men var det krevende å starte på masteren etter det friåret?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er det du studerer? Ville kanskje anbefalt deg å flytte tilbake til Kristiansand og jobbe, selvom jeg selv HATER Kristiansand (er herifra). 

Anonymkode: 97159...978

Barnevernspedagog, studerer jeg. Eneste jeg tenker på er all flyttingen med behov for ny bolig og jobb, men samtidig tror jeg det kan være godt å være hjemme igjen og. Og litt flaut å evt måtte fortelle alle hjemme årsaken til at jeg er så «fort» tilbake..  

ts

Skrevet

Jeg ville definitivt ha tatt et årsstudium i et annet fag, f.eks pedagogikk, psykologi, sosiologi, kriminologi etc. Noe som kanskje er relevant til barnevernsstudiet? Evt bare jobbe der du bor? Jeg hadde ikke orket å flytte for et år, og tilbake igjen..

Nå i høst begynte jeg på en master, men jeg vurderer å ta et årsstudium mellom 1 og 2. året. Målet mitt er å oppnå lektor kompetanse til slutt, men jeg husker hvor drit lei jeg var av studier da jeg skrev bachelorgraden for tre år siden. Men så fikk jeg lærelysten og motivasjonen tilbake, er så redd at det samme skjer igjen etter at jeg er ferdig med master. Så tenker å ta et «pauseår» i mellom.

Anonymkode: 41ef1...6f1

Skrevet

Har du prøvd å klage på sensur? Siden du har gode karakterer ellers hadde jeg gjort det. Og krevd sensorveiledning for å se hva du har gjort feil.

Anonymkode: 7cd65...3cd

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jobb med noe relevant og les en time på faget hver dag i løpet av friåret. Du bør kunne det ut og inn. Hvor du bor er ikke viktig. Fokuser på egen helse.

Endret av Majer
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja… jeg har vært inne på tanken om årsstudium. Vet bare ikke hva..  men var det krevende å starte på masteren etter det friåret?

Nei, ikke mer krevende enn det hadde vært om jeg gikk rett fra bachelor til master. 

Det var jo forsåvidt ikke et friår, jeg tok årsstudium i matematikk, så hjernen fikk jo bryne seg. 😂

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

hei, jeg trenger sårt innspill, råd og veiledning... 

Saken er at jeg strøk på en eksamen for andre gang. Mitt tredje forsøk gis ikke før neste år, noe som betyr at jeg vil gå ett år uten studier. Jævlig kjipt, jeg var så glad i alle mine medstudenter og faget, og nå må jeg finne ut hva annet jeg skal gjøre enn å være student. Jeg tilhører egentlig ikke denne byen jeg nå bor i, så spørsmålet er: er det verdt å flytte "hjem" til Kristiansand, skaffe ny jobb og bolig, eller skal jeg bli her med fokus på jobb før studier starter igjen? Trives jeg så godt? Jeg vet ikke..Så mange venner har jeg ikke her, utenom studievenner. Jeg behøver råd. Hva i alle dager gjør man i en slik situasjon? Akkurat nå føles verden helt endevendt ut, snudd opp ned og direkte utrygg. Endelig fikk jeg studert det jeg var så lidenskapelig interessert i, også stryker jeg i baheloråret... Det føles så merkelig, for jeg har toppkarakterer ellers, men denne eksamen gikk ikke min vei... Det river i meg, og jeg lurer på om jeg er egnet for yrket eller ikke.. består jeg ikke neste år, blir det heller ingen bachelor... Skal jeg satse på relevant jobb her jeg er nå? Ja, på en måte burde jeg kanskje det. Samtidig skjemmes jeg, skal jeg liksom søke relevant jobb for noe jeg ikke mestrer faglig? Jeg vet denne eksamen ikke definerer meg, men det føles likevel sånn ut. Ny jobb må jeg uansett ha, for lånekassa er ikke lenger en del av inntekten min... Jeg aner ikke hva jeg skal ta meg til, jeg føler meg litt handlingslammet, som om noen har slått lufta ut av meg... 

som nevnt, innspill, råd og veiledning trengs... jeg føler meg fullstendig "lost" i denne omveltnings-prosessen. 

Har du klaget på karakteren? Det er alltid lurt, uansett om du er enig i begrunnelsen eller ikke. Har du tid til å klage, så klag ASAP. En annen sensor kan ha en annen vurdering som kan gi bestått. Alltid lurt å klage på stryk, både på ordinær eksamen og på konten. Alle mulugheter bør være prøvd ut tenker jeg, så kan du ta den opp igjen neste år om du ikke kan stå inne for en dårlig karakter. Med mindre det var en muntlig eksamen da…

Anonymkode: 7309c...77c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du klaget på karakteren? Det er alltid lurt, uansett om du er enig i begrunnelsen eller ikke. Har du tid til å klage, så klag ASAP. En annen sensor kan ha en annen vurdering som kan gi bestått. Alltid lurt å klage på stryk, både på ordinær eksamen og på konten. Alle mulugheter bør være prøvd ut tenker jeg, så kan du ta den opp igjen neste år om du ikke kan stå inne for en dårlig karakter. Med mindre det var en muntlig eksamen da…

Anonymkode: 7309c...77c

Det var en skiftlig innlevering, så jeg valgte å bruke klageretten idag. Jeg håper det går min vei, men jeg er stygt redd det ikke gjør det.  Snakket med fagansvarlig og studieveileder idag og de mener det kanskje er noen rettigheter for min del, grunnet misledning i veiledning og fordi noen bestod selv om de har hatt med ting i sin besvarelse som anses som stryk i min… med andre ord at det er en dårlig/ujevn sensurering. Vi får se.. men jeg tør ikke håpe noe særlig, egentlig. Føler jeg går gjennom et slags «tap» og er så sykt mentalt utslitt av å stå i denne prosessen. 

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...