Gå til innhold

Spørsmål til de som har vært gift flere ganger


Gjest Noskapin

Anbefalte innlegg

Gjest Noskapin

Mange sier at bryllupet er den største og beste dagen i livet..... greit nok. 

Men når man har bryllup nr. 2 (og kanskje 3 og 4).... har man da den beste og største dagen i livet en gang til? 

Og den utkårede i første er den største og flotteste kjærligheten i verden..... og sett at det ender i en bitter skillsmisse..... kan du da igjen møte det største og flotteste kjærligheten.... eller...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det føles sikkert like stort… men, pls., hold det privat. Lite, intimt, ikke mange gjester. Det er leit og kleint å høre løfter gis på nytt, taler, gaver… å liksom hviske ut det forrige ekteskapet. 
I hvert fall ikke foran egne barn.

Har måtte stille i slike bryllup i familien. 

Anonymkode: bc604...ea9

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om et ekteskap går i vasken så er det synd. 
Finner de kjærligheten på ny skal de jo selvfølgelig ha den festen de ønsker seg. 
Hva hvis brudgommen har vært gift før? Skal bruden da ha et dempet selskap på vegne av mannens familie / gjester? 

Anonymkode: 2da52...d1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Om et ekteskap går i vasken så er det synd. 
Finner de kjærligheten på ny skal de jo selvfølgelig ha den festen de ønsker seg. 
Hva hvis brudgommen har vært gift før? Skal bruden da ha et dempet selskap på vegne av mannens familie / gjester? 

Anonymkode: 2da52...d1c

Ja, det synes jeg. Det følger med, Hans gjester har allerede sett og hørt han love, de har gitt han gaver, holdt taler. Da blir det mer verdig å holde det lite og privat.

 

Anonymkode: bc604...ea9

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt gå i bryllup nr 2. Alle kan feile i første ekteskap og fortsatt tro på kjærligheten i ekteskap nr 2. Men blir du skilt for ANDRE gang… da dropper man ekteskap nr 3. Klarer man ikke droppe det tar man det helt dempet med kun forlovere. Er min mening.

Anonymkode: cab52...e79

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Kan godt gå i bryllup nr 2. Alle kan feile i første ekteskap og fortsatt tro på kjærligheten i ekteskap nr 2. Men blir du skilt for ANDRE gang… da dropper man ekteskap nr 3. Klarer man ikke droppe det tar man det helt dempet med kun forlovere. Er min mening.

Anonymkode: cab52...e79

Ok.

Jeg hadde samme følelse når jeg var gjest i nr.2. Følte ikke vi hadde valg; søsken og foreldre hadde meninger. 
Stilte opp, med gave, hotell, klær.

Så der mener vi ulikt.

Anonymkode: bc604...ea9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men når man har bryllup nr. 2 (og kanskje 3 og 4).... har man da den beste og største dagen i livet en gang til? 

Ja. Jeg hadde ikke den største og beste dagen i livet med min eksmann. Det var et ekteskap jeg valgte å inngå for å få han til å tro at han "hadde" meg. Det var et ekteskap inngått av praktiske årsaker, aldri av kjærlighet.

Og den utkårede i første er den største og flotteste kjærligheten i verden..... og sett at det ender i en bitter skillsmisse..... kan du da igjen møte det største og flotteste kjærligheten.... eller...?

Med tanke på at jeg aldri hadde den største og flotteste kjærligheten før jeg traff min nåværende forlovede, så tror jeg ikke at jeg ender der igjen. Forskjellen nå og da, er at min forlovede ikke er en brutal voldsutøver og voldtektsmann. Derimot er han snill, omtenksom og kjærlig, en jeg gleder meg til å tilbringe livet med. 

 
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryllup nr 2 var definitivt mye større for meg enn første gang. Første gang giftet jeg meg for trygghet og ikke ekte kjærlighet, jeg visste ikke hva det var. Andre gang var det ekte kjærlighet, noe helt annet enn hva jeg hadde opplevd før. Ikke bare var mine følelser ekte men han var også ekte og oppriktig, stor forskjell fra eksen.

Anonymkode: 2b238...d28

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, min andre bryllupsdag ble faktisk den flotteste. Det var med riktig mann, som ikke ble voldelig rett etterpå (etter 8 år sammen). Mannen min er rett og slett fantastisk fin på alle måter, emosjonelt smart og omsorgsfull. 

Vi hadde et lite bryllup fordi vi begge ønsket det. Hvis mannen min ville hatt et stort bryllup skulle han såklart fått det. Vi feiret nærme der alle bor, ingen trengte hotell. Vi ba ikke om gaver, bare at de ville tilbringe noen timer med oss (middag og tidlig kaker). Ingen kleskode, så ingen måtte kjøpe nye klær hvis ikke de selv ville. Vi ville bare dele en dag med kjærlighet med våre nærmeste.

For meg er det ikke ekteskapet som er et problem. Det er jo bare rammen. Problemet er å finne den rette. Det påvirker jo ikke deg om andre gifter seg to eller tre ganger (du kan la vær å gå i bryllupet så det koster deg 0 kr), så hvorfor bry seg om hva andre velger å gjøre?

Anonymkode: 9db94...bc1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener det er direkte pinlig at brudeparet ønsker seg flott gave i bryllup nr2 (for minst en av dem). Ønske seg flott service og lignende for andre gang. Tror aldri jeg hadde utsatt venner og familie for det. 

Anonymkode: 15612...de5

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Mener det er direkte pinlig at brudeparet ønsker seg flott gave i bryllup nr2 (for minst en av dem). Ønske seg flott service og lignende for andre gang. Tror aldri jeg hadde utsatt venner og familie for det. 

Anonymkode: 15612...de5

Enig! Vi fikk gaveliste også, uten å ha spurt😅 Hadde mest lyst til å be om å få tilbake gaven jeg hadde gitt 10 år før, i bryllup nr.1…

 

Anonymkode: bc604...ea9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp i en sekt og måtte gifte meg for å kunne bo sammen, overnatte, ha sexosv. Så giftet meg veldig ung. Var veldig glad o personen, men var aldri forelsket. Det føltes som å gifte seg med sin beste venn som man kranglet med hele tiden fordi man var fullstendig kræsj. Jeg visste inni meg hele tiden at dette var feil, men «hadde ikke noe valg». Rett etter vi giftet oss hikk det opp et lys for meg hvor sinnssykt det er å gifte seg fordi noen andre krever det. Gikk ut av denne sekten, tenkte lenge og hardt, vi ble enige om å gå fra hverandre. Idag er jeg eldre, i et forhold fylt med ekte kjærlighet, ingen press, og har sammen funnet ut at vi vil gifte oss fordi VI vil og fordi vi elsker hverandre. Er ikke så viktig med bryllup.

Anonymkode: 6d8fc...40a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.9.2023 den 23.45):

Det føles sikkert like stort… men, pls., hold det privat. Lite, intimt, ikke mange gjester. Det er leit og kleint å høre løfter gis på nytt, taler, gaver… å liksom hviske ut det forrige ekteskapet. 
I hvert fall ikke foran egne barn.

Har måtte stille i slike bryllup i familien. 

Anonymkode: bc604...ea9

Hvorfor er det flaut å gi løftet på nytt? Jeg er skilt, blant annet fordi min eksmann bedro meg på det groveste. HAN overholdt ikke løftene sine, men det gjorde jeg, helt til den dagen jeg ikke lenger orket. Jeg skal nå gifte meg på nytt med en mann som ikke har vært gift tidligere, og da må jeg ha det "lite og intimt" fordi eksen bedro meg? Interessant tankegang.

Anonymkode: d72ba...53c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som er flaut er vel dem som skal opprettholde enn illusjon om at jomfrudommen skal bli tatt på brullypsnatten og samlivsbrudd ikke eksisterer.

Er få som gifter når dem er jomfruer og som kan gi 100 % garanti for at dem skal holde sammen livet ut (selvfølgelig uten utroskap).

Er vel noe i bibelen om å kaste stein i glasshus, og syns dem som skal automatisk rakke ned på bryllup nummer to, dem kaster mye stein i glasshus.

PS. Er noe annet å være skeptisk til et brullyp som man av saklige grunner ser på som useriøst. Om det er det første, andre eller tredje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (30 minutter siden):

Det som er flaut er vel dem som skal opprettholde enn illusjon om at jomfrudommen skal bli tatt på brullypsnatten og samlivsbrudd ikke eksisterer.

Er få som gifter når dem er jomfruer og som kan gi 100 % garanti for at dem skal holde sammen livet ut (selvfølgelig uten utroskap).

Er vel noe i bibelen om å kaste stein i glasshus, og syns dem som skal automatisk rakke ned på bryllup nummer to, dem kaster mye stein i glasshus.

PS. Er noe annet å være skeptisk til et brullyp som man av saklige grunner ser på som useriøst. Om det er det første, andre eller tredje.

Dette. Her jeg bor, er det en del mennesker fra en religiøs minoritet innen kristendommen. De må gifte seg for å ha sex. Jeg har bistått i flere bryllup, og ofte er ektefolkene rundt 18-20 år. Det er ganske tydelig at de gifter seg for å kunne ha et sexliv og et samliv. 

Anonymkode: d72ba...53c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet så gifter man seg en gang, men siden livet skjer, kan man strekke seg til gang to, men da bør det være lite og intimt. 

3 gangen, begynner det å lukte fisk. 4-5 gang, da er det i grunn bare patetisk. 

Anonymkode: 54deb...299

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg syns det er merkelig at noen tror at deres meninger om andre er rettesnorer for hvordan andre bør oppføre seg, hva de bør tenke, hvilke hensyn de skal ta osv. Hva med å la folk få være i fred og velge sine egne liv? Hvorfor skulle det andre gjør på noen måte skulle tilpasse seg ens eget mens man selv ikke ønsker tilpasse seg de andre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...