Gå til innhold

En tråd for oss som går på Wegovy - uten klikk 😉

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.5.2025 den 11.41):

Har blitt foreslått Wegovy siden jeg har en bmi på 31. Jeg er åpen til det, men det er en del ting jeg sitter å tenker på. 

Hvordan funker resepten for Wegovy? Hvor ofte må man til legen for å fornye resepten?

Det var en vikarlege som foreslo Wegovy for meg. Hun jobber bare her midlertidig, og vekt er noe den originale legen min aldri har brydd seg om. Er litt bekymret for at den originale legen min ikke vil fortsette å gi meg Wegovy dersom jeg kommer under bmi 30. Spesielt siden jeg har hørt at de fleste går opp igjen dersom de slutter. Jeg tror ikke han nødvendigvis er i mot dette, men det er bare ting jeg har tenkt på.

I tillegg, hvor mye vekt får man lov til å gå ned med Wegovy? Jeg er på 86 kg. Er det liksom for mye å ha 61 kg (bmi 21) som mål?

Anonymkode: 0fb98...dbf

Din kropp og du bestemmer. Du kan få flere resepter på et legebesøk. De fleste ønsker vel å bli normalvektig innen BMI. Man må regne med å stå på lab dose 1-2 år etter mål er nådd.

Anonymkode: 9edae...e51

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.5.2025 den 20.48):

Hei 😊 jeg satt min 4 sprøyte på mandagen (3 uker siden oppstart da), wow, jeg har hatt skikkelige resultater på kort tid. Hadde gått ned 5.8 kg på 3 uker 🙈 Men, hjelpes, denne kvalmen er mer ille enn noen gang, føler meg elendig🤣 første uken ble jeg ganske dårlig av sprøyten, 2 andre ukene var det periodevis.. men nå, dette tar kaken 😆 Noen tips til å få redusert kvalmen? Det tas imot med stor takk isåfall💙 Jeg sliter med å spise å drikke denne uken... 🥺

-May 

Anonymkode: 5222d...456

Viktig å få i seg næringsrik mat. Kefir med nøtter/gryn/frukt eller havregrøt etc synes jeg går lettere ned en brødskiver. 2 liter vann hjelper veldig for meg.

Skrevet

Jeg tok min første sprøyte idag, 0.25, men følte ingen stikk... Er det normalt? Forventet liksom litt vondt. Jeg er redd for at nålen ikke gikk inn, men det var jo ikke noe særlig fukt på området etterpå så væsken må jo ha gått et sted? Det var èn dråpe på nålen etterpå. 

Jeg satte den i magen, kanskje litt for mykt sted? 

Helt nybegynner som dere skjønner, kanskje dette er teite spørsmål 😅 Men jeg kan likesågodt klinke til med ett til da, hvorfor heter tråden "uten klikk"? 

AnonymBruker
Skrevet
Ab_naturals skrev (2 timer siden):

Jeg tok min første sprøyte idag, 0.25, men følte ingen stikk... Er det normalt? Forventet liksom litt vondt. Jeg er redd for at nålen ikke gikk inn, men det var jo ikke noe særlig fukt på området etterpå så væsken må jo ha gått et sted? Det var èn dråpe på nålen etterpå. 

Helt nybegynner som dere skjønner, kanskje dette er teite spørsmål 😅 Men jeg kan likesågodt klinke til med ett til da, hvorfor heter tråden "uten klikk"? 

Jeg kjenner knapt nåla. Og du ser jo om du har satt den inn i huden eller ikke 🙂 Men min erfaring er at det overhode ikke gjør vondt siden den er så tynn og spiss, og man bare setter den i underhuden.

Anonymkode: 14661...2f5

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Ab_naturals skrev (3 timer siden):

Kjenner heller ikke nåla nei, den er jo pitteliten. Men om du ser dråpe på spissen etterpå så har du gjort det riktig 👍 Magen er super å sette i. Jeg tar godt tak i mageflesket, kliper til og setter sprøyten der.

Det tok meg flere måneder her inne før jeg forsto det med "uten klikk" selv :fnise: skjønner godt du spør! Det viser seg at det er en greie å dosere wegovy selv - at man kjøper penn med høy dose, men ikke tar hele dosen hver uke. Altså at pennen varer lenger. Men for å gjøre det så må man skru på pennen et visst antall ganger, og når man vrir så lager pennen en klikkelyd. Hvis man går inn på en Wegovy-gruppe e.l på Facebook så omhandler 95% av spørsmålene og snakket om denne selvdoseringen. Så jeg antar at det er det trådstarter her mente med tittelen - at dette skal være en tråd uten alt dette snakket.

Skrevet
Amatariel skrev (52 minutter siden):

Kjenner heller ikke nåla nei, den er jo pitteliten. Men om du ser dråpe på spissen etterpå så har du gjort det riktig 👍 Magen er super å sette i. Jeg tar godt tak i mageflesket, kliper til og setter sprøyten der.

Det tok meg flere måneder her inne før jeg forsto det med "uten klikk" selv :fnise: skjønner godt du spør! Det viser seg at det er en greie å dosere wegovy selv - at man kjøper penn med høy dose, men ikke tar hele dosen hver uke. Altså at pennen varer lenger. Men for å gjøre det så må man skru på pennen et visst antall ganger, og når man vrir så lager pennen en klikkelyd. Hvis man går inn på en Wegovy-gruppe e.l på Facebook så omhandler 95% av spørsmålene og snakket om denne selvdoseringen. Så jeg antar at det er det trådstarter her mente med tittelen - at dette skal være en tråd uten alt dette snakket.

Takk for svar, det var jo litt sære greier 😅 Da skal jeg avslutte praten om temaet nå 😉

AnonymBruker
Skrevet
Ab_naturals skrev (8 minutter siden):

Takk for svar, det var jo litt sære greier 😅 Da skal jeg avslutte praten om temaet nå 😉

Ikke egentlig så sært, det er jo dyrt med Wegovy, så at man ønsker å spare noen kroner hvis man ikke går på full dose er vel egentlig bare fornuftig. 

Men klart dette blir en kjedelig tråd hvis alle bare skal spørre om "hvor mange klikk er en viss dose". 

Sjekket for øvrig epikrisen min fra sykehus i 2017. Det var da jeg begynte vektnedgangen min. Ned 38 kg fra det som var journalført den gangen ved hjelp av Saxenda, Ozempic og nå Wegovy. Ikke så mye på alle årene sammenlignet med mange andre. Men jeg har lipødem, og har alltid hatt et enormt søtsug, så jeg er veldig fornøyd. Ser ut som det fortsatt går sakte, men sikkert riktig vei. Og så er jeg kommet i den alderen der alderstillegget begynner å melde seg, så det er jo positivt at det ikke er kommet. 

Anonymkode: 2a5bc...757

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Går man mer løs hud når man går på Wegovy og går fort ned i vekt?

Anonymkode: 33365...337

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Går man mer løs hud når man går på Wegovy og går fort ned i vekt?

Anonymkode: 33365...337

man får akkurat like mye eller like lite løs hud som man ville fått om man hadde gått ned det samme antall kilo på den samme tiden uten wegovy.

Anonymkode: bbc12...d4f

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Sjekket for øvrig epikrisen min fra sykehus i 2017. Det var da jeg begynte vektnedgangen min. Ned 38 kg fra det som var journalført den gangen ved hjelp av Saxenda, Ozempic og nå Wegovy. Ikke så mye på alle årene sammenlignet med mange andre.

👏 til deg! -38 kg er fantastisk! Tenk hvordan du hadde hatt det nå om du ikke hadde gått ned de kiloene..? Jeg har selv brukt litt tid på å lære meg på å være fornøyd med det jeg går ned og ikke sammenligne meg med andre. Har vært vitne til både venner og andre som f.eks har gått ned 10 kg på 2-3 måneder. Mens jeg har det resultatet på ett år... MEN jeg har hatt så mange år der jeg ikke har gått ned noe, selv om jeg har prøvd, at nå er jeg endelig takknemlig for alt jeg får. Har innsett at det ikke har så mye å si når jeg når målet mitt, så lenge jeg kommer dit en vakker dag :nikke: vi er flinke!!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Amatariel skrev (6 minutter siden):

👏 til deg! -38 kg er fantastisk! Tenk hvordan du hadde hatt det nå om du ikke hadde gått ned de kiloene..? Jeg har selv brukt litt tid på å lære meg på å være fornøyd med det jeg går ned og ikke sammenligne meg med andre. Har vært vitne til både venner og andre som f.eks har gått ned 10 kg på 2-3 måneder. Mens jeg har det resultatet på ett år... MEN jeg har hatt så mange år der jeg ikke har gått ned noe, selv om jeg har prøvd, at nå er jeg endelig takknemlig for alt jeg får. Har innsett at det ikke har så mye å si når jeg når målet mitt, så lenge jeg kommer dit en vakker dag :nikke: vi er flinke!!

Absolutt, jeg er enig 😊

Først og fremst glad for at det er enklere å bevege seg, og være i aktivitet til tross for lipødemet. Ikke minst med tanke på at man tross alt har blitt noe eldre. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Viktig å få i seg næringsrik mat. Kefir med nøtter/gryn/frukt eller havregrøt etc synes jeg går lettere ned en brødskiver. 2 liter vann hjelper veldig for meg.

Takk for gode råd!😊 jeg har faktisk ikke slitt så mye med kvalme de siste 2 ukene🥳 Små men ofte måltider, da berger jeg bedre 😊 

AnonymBruker
Skrevet
Ab_naturals skrev (20 timer siden):

Prat om dosering er ikke lov her på kg, så jeg tror det er for å unngå at tråden blir stengt at man ønsler å holde "klikk"-pratet utenfor

Anonymkode: 3a385...265

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Et lite sukk fra meg; har gått ned fra 36.5 til 26.1 i bmi de siste 10 månedene, og da jeg hentet en ny sprøyte med wegovy spurte apotekeren om det var første gang jeg skulle prøve wegovy 😭 Jeg gikk inn der og tenkte "de synes sikkert det er rart at en nesten normalvektig henter denne", men akk nei det ser tydeligvis ut som jeg har over 30 i bmi ennå... lol

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Et lite sukk fra meg; har gått ned fra 36.5 til 26.1 i bmi de siste 10 månedene, og da jeg hentet en ny sprøyte med wegovy spurte apotekeren om det var første gang jeg skulle prøve wegovy 😭 Jeg gikk inn der og tenkte "de synes sikkert det er rart at en nesten normalvektig henter denne", men akk nei det ser tydeligvis ut som jeg har over 30 i bmi ennå... lol

Det er nok mer at de er pliktig til å spørre mtp hvordan man bruker, oppbevarer og bivirkninger. Men vekt er veldig vanskelig å definere på en kropp. Jeg forstår godt følelsen din, for jeg hadde nok sittet med samme opplevelse selv. Men fra den ansattes ståsted er jeg sikker på at vedkommende bare ønsket å gjøre jobben sin. Noe som er bra.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
tøydokka skrev (På 17.4.2025 den 1.13):

Noen som er normalvektige som bruker? Jeg er normalvektig/slank og veltrent. Men det er så slitsomt å holde vekten, da jeg ikke har metthetsfølelse. (Har aldri hatt) Jeg er alltid sulten. Så spiser jeg, og det hjelper der og da, men tenker på mat igjen nesten med en gang jeg har ryddet vekk. Hver dag er en kamp for å holde matinntaket normalt, for det jeg spiser som er normal mengde føles som altfor lite i forhold til det jeg ønsker å spise.

All treningen ønsker jeg å fortsette med, for det er noe som gir meg mestring og glede. Jeg skjønner at medisinen er for de som har vanskelig å gå ned i vekt, men det er også vanskelig å holde vekten, og om jeg kunne sluppet å streve sånn med dette, så ville det påvirket livskvaliteten min noe helt enormt.

Hei! normalvektig her , 78 kg/178 høy. Jeg fikk det av legen for å redusere matstøy/lindring av smerter (inflammatorisk betennelse ). 😊

Anonymkode: f5646...e5d

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hei! normalvektig her , 78 kg/178 høy. Jeg fikk det av legen for å redusere matstøy/lindring av smerter (inflammatorisk betennelse ). 😊

Interessant. Synes du det virker mot betennelses-smerte? Har selv gått på mounjaro i litt over 4 uker. Har god effekt for mitt formål, mindre sultfølelse og mattanker/cravings. Har ikke gått ned i vekt, og det er heller ikke meningen.😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Må du fremdeles betale for hele selv, eller slipper du det iom at det ikke er skrevet ut for fedme?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Må du fremdeles betale for hele selv, eller slipper du det iom at det ikke er skrevet ut for fedme?

Alle må betale for wegovy selv, det er på hvit resept. Det er et fåtall som IKKE må betale for dette selv, det er de med KMI over 50. 

Anonymkode: 45e26...c3b

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Fått resept på Wegovy i dag, via Euroclinicx. Har Bmi på 32.  Er veeeeeldig spent på å prøve dette. Hadde vært nydelig å «temme» apetitt og matsug litt🤞🤞

Anonymkode: 686f3...e9e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...