Gå til innhold

En tråd for oss som går på Wegovy - uten klikk 😉

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei😊 

Liten oppdatering fra meg, jeg begynte på wegovy forrige mandag, satt mitt andre stikk igår.. gikk på vekten idag, og har faktisk gått ned 3 kg!🥳 

Jeg synes derimot ikke at den demper matlyst, og jeg blir ofte fort sulten etter måltid. Suget etter søtsaker og potetgull har forsvunnet👍😊 

Har endret kostholdet fullstendig, spiser mye sunnere og mindre porsjoner, spiser hver 3 time. Dog synes jeg til tider det er beintøft, da jeg elsker mat🤣

-May 

Anonymkode: 5222d...456

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da har jeg vært hos legen på en liten oppfølgingstime etter 7 uker på Wegovy. Vi ble enige om at 0,6kg i uken er tilfredstillende mtp at jeg trener mye styrke, og at vi holder meg på 0,5 en stund til siden jeg har hatt noen kjipe bivirkninger i 2 av 4 stikk (oppkast og diaré uavhengig av hvordan jeg har spist). Jeg tenker det er helt greit. Jeg sa jo rett ut at jeg må jobbe veldig med meg selv på 0,5 for å ikke spise dritt eller for mye men det er vel kanskje ikke så dumt det heller da i det store bildet. Problemet mitt er jo denne konstante småspisingen når jeg går hjemme i mammapermisjon.. så må jo jobbe litt med hodet også underveis 😅

merker det er går mye lengre tid mellom måltidene mine uten at jeg merker sult. Men på kvelden så roper kjøkkenet på meg og jeg går nok å snuser rundt i skap og kjøleskap. Ofte er jeg sulten på kvelds men så frister ingen mat og jeg ender opp med noe dritt jeg finner i skapet fra sønnen min 

Anonymkode: ff140...21b

AnonymBruker
Skrevet

jeg har gått på wegovy siden januar, og bare kommet opp til andre dose, da jeg har vært veldig plaget av kvalme. Søkte litt rundt på nettet, og kom over en tråd på reddit der de snakket om at det kunne hjelpe å sette sprøyta i låret, istedet for magen. Det testet jeg ut forrige uke, og det kan selvfølgelig ha vært tilfeldig, men jeg har hatt en mye bedre uke. Men jeg er litt bekymret for om mindre bivirkninger betyr mindre virkning og. Noen som har innspill? Noen som har testet ut lår istedet for mage ift bivirkninger?

Anonymkode: bbc12...d4f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det har ingenting å si hvor du setter den eller når på døgnet du setter, det er tilfeldig at kvalmen gikk over og  det har nok vært en forbigående bivirkning. Men fint uansett at det er gått over😊

Anonymkode: 45e26...c3b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det har ingenting å si hvor du setter den eller når på døgnet du setter, det er tilfeldig at kvalmen gikk over og  det har nok vært en forbigående bivirkning. Men fint uansett at det er gått over😊

hva bygger du dette på? I reddit-tråden jeg leste var det lenket til studier som viste at det er forskjell på opptaket ut fra hvor man setter sprøyten. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

hva bygger du dette på? I reddit-tråden jeg leste var det lenket til studier som viste at det er forskjell på opptaket ut fra hvor man setter sprøyten. 

Det er fordi når du setter medisiner subcutant, så er opptaket likt uansett, ellers hadde det jo kunne vært litt risky med f.eks diabetesmedisiner (spesielt hurtigvirkende) om det plutselig skulle være ulikt opptak. Da hadde det ikke vært valgfritt å sette det i mage, lår eller overarm.

Endret av Saima
Svarer selv om det ikke er meg du spør.
  • Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg vil ikke si at kvalme av og på i 17 uker er en forbigående bivirkning. Men den er ikke konstant 24/7; den varierer etter ukedag, dagsform, måltider, søvn og væske, så jeg finner det ikke usannsynlig at også andre faktorer kan påvirke.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Saima skrev (7 minutter siden):

Det er fordi når du setter medisiner subcutant, så er opptaket likt uansett, ellers hadde det jo kunne vært litt risky med f.eks diabetesmedisiner (spesielt hurtigvirkende) om det plutselig skulle være ulikt opptak. Da hadde det ikke vært valgfritt å sette det i mage, lår eller overarm.

De som kom med disse påstandene lenket til denne studien, visstnok omtalt i en artikkel på et nettsted for diabetes. Jeg har ikke kompetanse eller tålmodighet til å forstå en slik studie/artikkel, men oppsummeringen var at opptaket skjer 12% langsommere når man setter sprøyten i låret. Det er derfor jeg spør.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

https://news.liverpool.ac.uk/2025/01/02/weight-loss-drugs-help-with-fat-loss-but-they-cause-bone-and-muscle-loss-too/

"Studies show that these drugs are very effective in helping people lose weight. In clinical trials of people with obesity, these drugs lead to a weight loss of up to 20% body weight in some instances.

But it’s important to note that not all the weight lost is fat. Research shows that up to one-third of this weight loss is so-called “non-fat mass” – this includes muscle and bone mass. This also happens when someone goes on a diet, and after weight loss surgery."

Dette var ikke jeg klar over. Noen som har blitt fortalt dette av legen? Det vil si at slankesprøyter på sikt vil føre til benskjørhet og muskelsvinn, muskel- og skjelettplager? 

Anonymkode: 6670c...5cf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

https://news.liverpool.ac.uk/2025/01/02/weight-loss-drugs-help-with-fat-loss-but-they-cause-bone-and-muscle-loss-too/

"Studies show that these drugs are very effective in helping people lose weight. In clinical trials of people with obesity, these drugs lead to a weight loss of up to 20% body weight in some instances.

But it’s important to note that not all the weight lost is fat. Research shows that up to one-third of this weight loss is so-called “non-fat mass” – this includes muscle and bone mass. This also happens when someone goes on a diet, and after weight loss surgery."

Dette var ikke jeg klar over. Noen som har blitt fortalt dette av legen? Det vil si at slankesprøyter på sikt vil føre til benskjørhet og muskelsvinn, muskel- og skjelettplager? 

Det gjelder jo ved alt vekttap. Det er ikke spesielt for wegovy. Det står jo forsåvidt i sitatet du postet.

Men fordi man orker mindre mat på wegovy, så er det viktig å prioritere protein høyest, når du spiser. Og viktig å trene styrke.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det gjelder jo ved alt vekttap. Det er ikke spesielt for wegovy. Det står jo forsåvidt i sitatet du postet.

Men fordi man orker mindre mat på wegovy, så er det viktig å prioritere protein høyest, når du spiser. Og viktig å trene styrke.

Ja, jeg forsto også dette. Men  altså ingen info om dette hos lege, og synes det er dårlig, for dette er jo veldig effektivt! Og hvis mange bare tar sprøytene, og ikke spiser mye protein, og trener styrke, så vil få en hel haug med alvorlige livstilssykdommer om 10-20 år, noe dette liksom skulle forhindre... 

AnonymBruker
Skrevet

Er der noen her som ikke har opplevd noen som helst bivirkninger? 

Anonymkode: 5f36d...665

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå har jeg gått på den i 1,5 år, og har knapt hatt en eneste bivirkning. Hadde et uhell i starten hvor jeg spiste for mye godteri. Da spøy jeg. En sjelden gang litt løs i magen. Ellers merker jeg ingenting. Har «kun» gått ned 13 kilo da. Og har ca 5 kilo igjen. Så for meg har det gått sakte… Hører jo om de som raser ned 30 kilo i året…

Anonymkode: 4cc93...886

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hadde ingen plager da jeg brukte den, men jeg var aldri på de høyeste dosene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har ikke hatt bivirkninger, bare effekt😀 stått på det i 18 mnd, er på nest høyeste dose og sto lenge på midterste dose. Er nesten i mål og har gått ned 29,3 kg så langt🙏

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal begynne på den nå, men er det lurt å vente til etter mensen? Har det noe å si at jeg spiste en hamburger før i dag? 

Anonymkode: d0ce6...2d3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Jeg skal begynne på den nå, men er det lurt å vente til etter mensen? Har det noe å si at jeg spiste en hamburger før i dag? 

Anonymkode: d0ce6...2d3

Nei. Det er bare å begynne! Lykke til😊

• Liker 1
Skrevet

Da var min første dose satt. Er spent på dette. Tre år siden fødsel. Jeg må jobbe med mitt selvbilde hånd i hånd med dette. Men ikke følt meg som en bra utgave av meg selv som overvektig. Og ting er tyngre, og kroppen verker. Håper på en ny og bedre epoke der jeg kan få det bedre med meg selv .

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Nå har jeg gått på den i 1,5 år, og har knapt hatt en eneste bivirkning. Hadde et uhell i starten hvor jeg spiste for mye godteri. Da spøy jeg. En sjelden gang litt løs i magen. Ellers merker jeg ingenting. Har «kun» gått ned 13 kilo da. Og har ca 5 kilo igjen. Så for meg har det gått sakte… Hører jo om de som raser ned 30 kilo i året…

Anonymkode: 4cc93...886

Utgangspunktet betyr jo mye da, stor forskjell på om man veier 85 eller 130 kilo når man starter.

Anonymkode: 974a8...556

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.5.2025 den 11.10):

Jeg trappet opp til høyeste dose etter "standard oppskrift", og var på høyeste dose i ca. et halvt år.

Hadde ingen bivirkninger.
Men dessverre heller ingen spesielle virkninger.

Derfor har jeg nå sluttet, og har begynt med "spisevindu" i den tiden på døgnet at "crawings" pleier å komme.
Dette har vist seg mye mer effektivt.
For meg.

Anonymkode: 4983f...329

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...