Gå til innhold

En tråd for oss som går på Wegovy - uten klikk 😉

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er nå i gang med nedtrapping. Har gått ned fra 96 til 75 kg, og skal bare ned et par kilo til før jeg er fornøyd. Hvordan har det gått med dere som har trappet ned og sluttet? 

Anonymkode: 4cc93...886

Jeg trodde ikke at det var mulig å slutte med medisinen uten å gå rett opp igjen, men jeg klarte det. Jeg la om kostholdet og holder vekten. Skrev om det litt lenger oppe på siden, innlegg  #1587.  Jeg gikk ned fra 100 til 61.   Jeg føler det som en sikkerhet at jeg kan jo starte igjen hvis det ikke skulle holde.  Akkurat da jeg sluttet så hadde jeg faktisk ikke råd til å hente ut min neste resept.  

Anonymkode: 4d408...7c0

• Liker 1
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei, orket ikke lese hele. Har BMI fedme, hva vil dere som bruker anbefale meg å bruke? Med minst mulig bivirkninger, men forstår at det kommer med de fleste medikamenter 😊 På forhånd takk 😊

Anonymkode: db51c...88f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei, orket ikke lese hele. Har BMI fedme, hva vil dere som bruker anbefale meg å bruke? Med minst mulig bivirkninger, men forstår at det kommer med de fleste medikamenter 😊 På forhånd takk 😊

Anonymkode: db51c...88f

Alle kan ha forskjellige bivirkninger, og kroppene våre reagerer ikke alltid likt. I begynnelsen følte jeg meg uggen og rar i kroppen på de dagene jeg satte Wegovy, men det ble bedre etterhvert. Pass på å drikke nok og hold magen i orden.  Du har kanskje sett at det også er ganske mange facebookgrupper  hvor man også kan finne masse tips og trøst, for det trengs når man står i en slik kamp.  Lykke til

Anonymkode: 4d408...7c0

AnonymBruker
Skrevet

Kvinne 36. Starta på Wegovy Mai 2024, kombinert med periodisk faste og minst 80% ren mat. Gikk ned 30 kg til jul 2024. Gallesteinsanfall som bivirkning. Var aldri på høyere nivå en «litt» over dose 2. Er nå på laveste dose, skal tese ut å ha det som «vedlikeholdsdose» i samråd med fastlegen ☺️ Wegovy er en lifesaver for meg! Litt økt godtesug, men fortsatt kontroll på mat. 

Anonymkode: acd2f...d72

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått på wegovy i 7 uker, fortsatt laveste dose. Strever med kvalme og fatigue.

Noen som har hatt det slik, som kan dele erfaring med å øke dosen?

Anonymkode: 6ea4f...39b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Kvinne 36. Starta på Wegovy Mai 2024, kombinert med periodisk faste og minst 80% ren mat. Gikk ned 30 kg til jul 2024. Gallesteinsanfall som bivirkning. Var aldri på høyere nivå en «litt» over dose 2. Er nå på laveste dose, skal tese ut å ha det som «vedlikeholdsdose» i samråd med fastlegen ☺️ Wegovy er en lifesaver for meg! Litt økt godtesug, men fortsatt kontroll på mat. 

For et flott resultat!

Her sliter jeg med søtsug og kan spise som før. Gikk bedre første 3 mnd, men så synes effekten dessverre å avta. Har du måttet kjempe mye for å klare faste og sunn livsstil? 

Anonymkode: 5e147...525

AnonymBruker
Skrevet

Hva med dem som har en stoffskifte sykdom f.eks hypotyreose/lavt stoffskifte, der en allerede sliter veldig med forbrenning og vektnedgang- har man merket god effekt av wegovy ift forbrenning eller generell fått rask vektnedgang? inbiller meg at det fortsatt vil være lav forbrenning på wegovy, ergo treg vektnedgang. 

Anonymkode: 02f7e...bb3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva med dem som har en stoffskifte sykdom f.eks hypotyreose/lavt stoffskifte, der en allerede sliter veldig med forbrenning og vektnedgang- har man merket god effekt av wegovy ift forbrenning eller generell fått rask vektnedgang? inbiller meg at det fortsatt vil være lav forbrenning på wegovy, ergo treg vektnedgang. 

wegovy påvirker ikke forbrenningen. Wegovy påvirker metthetsfølelsen, og gjør at man orker mindre mat, så grunnen til at man går ned i vekt er at man spiser mindre, ikke at man forbrenner mer.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.3.2025 den 7.57):

Våre historier er veldig like minus gallestein for min del. Jeg gikk ned 35 kg fra mars 24 og ut året. Har stått stille siden men trenger heller ikke gå ned mer. Har heller aldri stått på særlig store doser heldigvis 🙏🏻 Fortsatt vedlikehold for meg også. 
Har du klart å venne deg til den nye kroppen din?

Anonymkode: 9b513...fc1

AnonymBruker
Skrevet

Håper noen ser dette, og beklager om temaet er tatt opp før 😏

Er ganske fortvilet nå, for ny fastlege tvang meg til å slutte på Wegovy i januar.... Jeg startet høsten 2023, på 83kg, som er veldig mye for meg som ikke måler mer enn 1,58 på sokkelesten... Da hadde jeg slitt i 15 år med å gå ned i vekt - uten å finne årsaken (har autoimmun sykdom, så mulig dette er noe av grunnen).

Uansett, nå mente altså ny fastlege at siden jeg veide kun 60 kg da, og ikke lenger var overvektig, var det ingen god grunn til at jeg skulle fortsette på Wegovy... Dum som jeg var så protesterte jeg ikke, og nå har jeg allerede gått opp 5 kg siden slutten på januar 😔 Jeg vet hvor dette ender, for ingenting jeg har forsøkt før har fungert... 

Det å ha gått ned til en sunn kroppsvekt var et av få lyspunkt i livet mitt siste 2 årene, siden jeg bl.a. har gått gjennom tapet av begge mine foreldre, i tillegg til andre vonde utfordringer. Og nå ser jeg med gru på tiden fremover, og det å skulle ende opp kraftig overvektig igjen. Jeg orker ikke dette! Ikke samtidig som jeg skal bearbeide sorgen etter mamma, som døde i julen.... 

Er det vits å ta opp med fastlege at jeg ønsker å få starte opp igjen på Wegovy...? Hvordan skal jeg i så fall legge det frem? 😐 

Anonymkode: f34a3...112

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er ganske fortvilet nå, for ny fastlege tvang meg til å slutte på Wegovy i januar.... Jeg startet høsten 2023, på 83kg, som er veldig mye for meg som ikke måler mer enn 1,58 på sokkelesten... Da hadde jeg slitt i 15 år med å gå ned i vekt - uten å finne årsaken (har autoimmun sykdom, så mulig dette er noe av grunnen).

Uansett, nå mente altså ny fastlege at siden jeg veide kun 60 kg da, og ikke lenger var overvektig, var det ingen god grunn til at jeg skulle fortsette på Wegovy... Dum som jeg var så protesterte jeg ikke, og nå har jeg allerede gått opp 5 kg siden slutten på januar 😔 Jeg vet hvor dette ender, for ingenting jeg har forsøkt før har fungert... 

Det å ha gått ned til en sunn kroppsvekt var et av få lyspunkt i livet mitt siste 2 årene, siden jeg bl.a. har gått gjennom tapet av begge mine foreldre, i tillegg til andre vonde utfordringer. Og nå ser jeg med gru på tiden fremover, og det å skulle ende opp kraftig overvektig igjen. Jeg orker ikke dette! Ikke samtidig som jeg skal bearbeide sorgen etter mamma, som døde i julen.... 

Er det vits å ta opp med fastlege at jeg ønsker å få starte opp igjen på Wegovy...? Hvordan skal jeg i så fall legge det frem? 😐 

selvfølgelig er det vits å ta opp. Man skal jo uansett ikke bare slutte brått. La han ikke en nedtrappingsplan for deg? Han høres ut som han ikke har satt seg inn i dette. Spør ham en gang til.

Anonymkode: bbc12...d4f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ja, ta det opp igjen. Jeg har forstått det sånn at man bør fortsette med en vedlikeholdsdose, i allfall ikke slutte brått. Mulig legen din ikke har satt seg nok inn i det. Hvilken begrunnelse har han for at du må slutte, annet enn vekten din?

Jeg så et sted at teorien blir det samme som andre medisiner. Kanskje litt flåsete, men likevel. Man slutter ikke med blodtrykksmedisiner selv om blodtrykket nå er stabilisert, leste jeg. Eller antidepressiva selv om man en dag føler seg bedre. 

Anonymkode: eb23f...79e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, ta det opp igjen. Jeg har forstått det sånn at man bør fortsette med en vedlikeholdsdose, i allfall ikke slutte brått. Mulig legen din ikke har satt seg nok inn i det. Hvilken begrunnelse har han for at du må slutte, annet enn vekten din?

Jeg så et sted at teorien blir det samme som andre medisiner. Kanskje litt flåsete, men likevel. Man slutter ikke med blodtrykksmedisiner selv om blodtrykket nå er stabilisert, leste jeg. Eller antidepressiva selv om man en dag føler seg bedre. 

Jeg sluttet helt brått uten noen nedtrappingsplan. I følge ham var dette ingen problem å gjøre...

Han hadde vel ikke så mange grunner annet enn at jeg var normalvektig, og burde heller prøve å holde vekten stabil gjennom kosthold og trening... Samt potensielle bivirkninger, som jeg til da ikke hadde opplevd 🫤

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

selvfølgelig er det vits å ta opp. Man skal jo uansett ikke bare slutte brått. La han ikke en nedtrappingsplan for deg? Han høres ut som han ikke har satt seg inn i dette. Spør ham en gang til.

Ingen nedtrapping nei...

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg sluttet helt brått uten noen nedtrappingsplan. I følge ham var dette ingen problem å gjøre...

Han hadde vel ikke så mange grunner annet enn at jeg var normalvektig, og burde heller prøve å holde vekten stabil gjennom kosthold og trening... Samt potensielle bivirkninger, som jeg til da ikke hadde opplevd 🫤

TS

Det er vel knapt noen andre som er så klar over at det "kun krever kosthold og trening" som oss som er/har vært overvektige. Det blir vi fortalt om igjen og om igjen.  Dersom det var så enkelt å få til, så ville ingen vært overvektige i det hele tatt. Jeg tar sånne uttalelser som litt lite empatiske og undervurderende. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

TS

Det utsagnet beviser jo at han overhodet ikke har satt seg inn i studiene om denne medisinen, og som en annen pekte på så er det jo ikke sånn at folk slutter på en medisin fordi den virker. Det blir som å ta en epileptiker av medisin fordi han ikke får anfall lenger. Jeg tenker du må utfordre ham på det poenget der, i tillegg til å informere ham om at det finnes studier som viser at de fleste som slutter på wegovy går opp i vekt, og det finnes studier som viser at en langsom nedtrapping antagelig er veien å gå.

Hvis han ikke gidder å sette seg inn i det, så bør han i det minste konferere med andre leger. Min fastlege ville f.eks ikke anbefale klikking, fordi hun hadde spurt andre leger om det på et fagforum, så det er tydelig at de har et nettverk der de kan utveksle erfaringer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Produsenten selv mener jo det kan være nødvendig med livslang behandling... 

Anonymkode: 46233...2f1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.3.2025 den 21.23):

wegovy påvirker ikke forbrenningen. Wegovy påvirker metthetsfølelsen, og gjør at man orker mindre mat, så grunnen til at man går ned i vekt er at man spiser mindre, ikke at man forbrenner mer.

Mulig jeg formulerte meg litt feil, vet at wegovy ikke øker forbrenning, mente om en generelt har fått en dårlig virkning av wegovy, (nettopp fordi forbrenningen kanskje allerede er dårlig pga lavt stoffskifte) har det gått svært sakte nedover på vekten? Eller gått greit. 

Vet dere hvor mange kalorier dere ligger på om dagen ca? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.3.2025 den 18.39):

Jeg har lavt stoffskifte og har ingen problemer med wegovy i den sammenheng. Som andre har sagt, det påvirker ikke forbrenningen, det er ingen mirakelkur, man må selv sørge for å spise sunt og riktig for å gå ned i vekt. Om W hjelper deg vet du bare om du prøver. :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Å nei, jeg har merkbart rar følelse i øynene og synes synet har blitt dårligere, særlig når jeg skal fokusere på noe nærme. Øynene virker også tørre. Noen som vet om dette kan være vanlig? Er jo livredd for Naion, som virker å være litt annerledes. 

Anonymkode: 5e147...525

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...