Gå til innhold

En tråd for oss som går på Wegovy - uten klikk 😉

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Såpass dyrt ja. Håpløst at det ikke kan dekkes noe. Selv opplever jeg dessverre lite effekt av 1. sprøyte. Hvor mye gikk dere her inne med første mnd? 

Anonymkode: 5e147...525

3 kg, og har i grunn ikke gått ned mer enn 1-2,5 kg i mnd, så det går sakte. Syns det er helt greit da og har ikke økt etter midterste dose siden jeg har effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 27.10.2024 den 0.57):

Jeg går også fortsatt ned selv om jeg har startet nedtrapping av medisinen. Nå veier jeg 57kg, har aldri veid så lite før. 

Dere som har trappet ned, eller eventuelt sluttet helt på medisinen, kan dere snakke litt rundt erfaringer? 

Selv driver jeg med intermitterende fasting, og tror det er grunnen til at jeg har gått så raskt og så mye ned på kort tid. Fra 80kg i februar til 57 nå. Jeg er livredd for å gå opp igjen, men tror og håper at den gode rutinen med fasting vil hjelpe meg å holde vekten stabil når jeg en gang slutter helt med wegovy.

Anonymkode: 10e80...4ca

Jeg gikk ned 35 kg med Wegovy på 8 måneder, men måtte gi meg pga økonomien i midten av mai.  Jeg klarte å gå ned 4 kg til før juli, men da begynte jeg å slite.  Jeg har bestemt meg for å klore meg fast, men de 4 siste kg er tilbake pluss 2 til.  Jeg skal ikke gi opp, men det er vilt vanskelig med den ulvehungeren som herjer meg.  Jeg spiser sunt og lett, ingen snop, men kroppen er inaktiv og trenger svært lite.

Jeg har jo lest alle skrekkhistoriene om alt som kan skje hvis man slutter på en medisin man skal ta resten av livet, men jeg skal i hvert fall ikke gi meg uten kamp.

Ønsker deg lykke til med stabiliseringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei. 

Har noen opplevd at legen ikke vil øke dosen fordi han mener effekten er god nok på lavere dose?

Jeg har gått på Wegovy 4. august og har gått ned 5-6 kg siden da. Mye av dette er ren viljestyrke siden jeg er opptatt av å ikke ødelegger for meg selv når jeg betaler så mye for denne hjelpen. Legen syns dette resultatet er finfint og vil ikke øke dosen, har kun økt en gang og dosen er nå 0,5 mg.

Jeg har jo et par "småsprekker" innimellom, det er da snakk om ett enslig kakestykke, en sjokolade på en lørdag og lignende, men dette er sjelden. Ligger stort sett under 1400 kalorier, bruker app for å regulere inntaket og har svært lavt aktivitetsnivå, derav såpass lavt inntak.

Jeg er så mye sulten! Spiser mest med øynene, tar en liten porsjon og stopper der uansett om jeg er mett eller ikke. Blir også ofte fort sulten igjen selv om jeg prøver å spise proteinrikt (og kalorifattig såklart). Dette har jeg også beskrevet for legen, men han ser bare på resultatet. Trodde poenget var at man skulle slippe å kjempe mot sult og cravings jeg, så syns det er litt trist å ikke få øke.

Anonymkode: 81746...b42

Synes dette er veldig merkelig av legen din, for slik skal det ikke være.

At du er så mye sulten er ikke holdbart i det lange løp. Det er "dømt" til å ikke vare, fordi man ikke kan klare å leve slik resten av livet. Og det er jo resten av livet det dreier seg om.

Jeg ville rett og slett vurdert å bytte lege, hvis hen ikke endrer innstilling.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei. 

Har noen opplevd at legen ikke vil øke dosen fordi han mener effekten er god nok på lavere dose?

Jeg har gått på Wegovy 4. august og har gått ned 5-6 kg siden da. Mye av dette er ren viljestyrke siden jeg er opptatt av å ikke ødelegger for meg selv når jeg betaler så mye for denne hjelpen. Legen syns dette resultatet er finfint og vil ikke øke dosen, har kun økt en gang og dosen er nå 0,5 mg.

Jeg har jo et par "småsprekker" innimellom, det er da snakk om ett enslig kakestykke, en sjokolade på en lørdag og lignende, men dette er sjelden. Ligger stort sett under 1400 kalorier, bruker app for å regulere inntaket og har svært lavt aktivitetsnivå, derav såpass lavt inntak.

Jeg er så mye sulten! Spiser mest med øynene, tar en liten porsjon og stopper der uansett om jeg er mett eller ikke. Blir også ofte fort sulten igjen selv om jeg prøver å spise proteinrikt (og kalorifattig såklart). Dette har jeg også beskrevet for legen, men han ser bare på resultatet. Trodde poenget var at man skulle slippe å kjempe mot sult og cravings jeg, så syns det er litt trist å ikke få øke.

Anonymkode: 81746...b42

Dette var litt merkelig av legen din, syns jeg. Det virker ikke som om medisinen har virket sånn som den skal, og da ville jeg tenkt at du burde få prøve en høyere dose. Poenget med medisinen er jo å slippe å kjenne på den sulten som vi overspisere har for mye av. Jeg ville kontaktet legen og forklart situasjonen igjen, evt byttet lege, som det ble foreslått over her. 

Anonymkode: eb23f...79e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har alltid satt dosen i magen uten noe form for merker, smerte eller blod.

Uke 30 skulle jeg prøve å sette i låret. Det gjorde vondt å svidde etterpå. Piplet blod dråper ut etter stikket. Så det hovnet opp rundt stikket og ble fort blå/gul. 

Anonymkode: ca8c0...a6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2.11.2024 den 3.11):

Har alltid satt dosen i magen uten noe form for merker, smerte eller blod.

Uke 30 skulle jeg prøve å sette i låret. Det gjorde vondt å svidde etterpå. Piplet blod dråper ut etter stikket. Så det hovnet opp rundt stikket og ble fort blå/gul. 

Jeg satte i låret i starten. Det blødde litt hver gang, og gjorde ofte litt vondt i timene etterpå. Endret til magen etter noen ganger, aldri hatt slike problemer etter det. 

Anonymkode: 1447b...4d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 5.11.2024 den 13.32):

Jeg satte i låret i starten. Det blødde litt hver gang, og gjorde ofte litt vondt i timene etterpå. Endret til magen etter noen ganger, aldri hatt slike problemer etter det. 

Anonymkode: 1447b...4d2

Ja, satt i magen som vanlig uka her. Har fortsatt blåmerke på låret for stikket jeg tok for 8 dager siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det flere som har gått lenge på den nest laveste dosen? Jeg er så usikker på om jeg skal øke idag (har gått 4 uker så jeg kan det) eller om jeg skal fortsette på den nest laveste dosen. Har noen erfart store forskjeller mellom nest laveste dosen og den tredje laveste? Den siste uken har jeg følt meg mindre fysen enn vanlig, men jeg har greid å spise litt for store porsjoner..

Anonymkode: 3a385...265

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg økte til midterste i 'vanlig' tempo og har holdt meg på midterste etter det ettersom jeg har god effekt. Om du ikke er fornøyd med effekten så kan det være lurt å øke, men man må jo jobbe med seg selv om man ønsker å noensinne være uten medisinene. Jeg kjenner økt sug  på ulike steder i syklusen, men det tenker jeg er normalt og at en heller da får velge gode alternativer. 

Forsyn deg kun én gang og tenk halvparten grønnsaker og deretter det andre. Å spise en for stor porsjon med mest grønnsaker er iallfall bedre enn mye annet🙃

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker

Er på første uke med 2. sprøyte etter normal opptrapping og nå når jeg straks skal sette andre dose på 2. sprøyte, må jeg erkjenne at bivirkninger er her. Småkvalm, vondt i spiserør og buldrende, treg mage. Hva gjør jeg nå? Bør jeg klikke meg ned(nb! Spør ikke om konkret dosering, så ikke slett, men om erfaringer) 

Anonymkode: 5e147...525

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Amatariel skrev (3 timer siden):

Jeg begynte på wegovy i høst, og kjente på noen bivirkninger ganske raskt selv. Men jeg valgte å ikke øke dosen noe. Så jeg er fortsatt på det laveste. Fungerer utmerket! Virkningen er fortsatt tilstede, både med manglende matstøy og vektnedgang. Kanskje du skal vurdere å ikke øke dosen en stund?

Jeg har nå gått på wegovy i ett og et halvt år (er på vedlikeholdsdose nå) og har gått ned over 30 kilo, og jeg har aldri kommet meg opp på dose 3. Maksdose var mellom 2 og 3 med klikksystem. Jeg gikk ikke ned like fort som andre, men jeg har fortsatt å gå ned, selv om jeg nå er på vedlikehold. Jeg tror det er lurt å ikke gå på høyere dose enn man må, for for det første er det dyrt og for det andre skal man en dag klare seg uten den ekstra hjelpen...

Anonymkode: eb1fe...b65

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Samme her. Er fornøyd med vekten i seg selv, men merker og ser fortsatt at det er igjen noen kilo - selv om jeg er under 27 på BMI. Valgte å gå over fra 1mg til laveste dose på Mounjaro - da denne er sterkere på full dose. Dyrere, men uansett ikke SÅ mye dyrere enn Wegovy.

Anonymkode: 553f1...062

Hei!

Håper du kan fortelle mer om hvordan det går med Mounjaro.
Og gjerne sammenligne med Wegovy hvis det er mulig?

Jeg har gått på Wegovy siden februar, men det har ikke hatt ønsket effekt dessverre.
I mai/juni så det  ut til å gå bedre (litt etter at jeg var kommet på maksdosen), men det var dessverre forbigående.
Så på vel 8,5 måned har jeg gått ned ca. 5 kg totalt. De siste månedene har jeg gått opp ca. 2 kg.

Tenker mye på mat, selv om jeg ikke er like sulten som før, men det er fortsatt (mer enn) nok til å holde vekta, og vel så det.
Jeg kjemper også for å holde meg unna godteri, spesielt sjokolade.

Har luftet Mounjaro med fastlegen min, men det var ikke tilgjengelig da jeg hadde time i forrige måned.

Jeg ser på Mounjaro som en "to-trinns-rakett" sammenlignet med Wegovy ("en-trinns-rakett) siden det har 2 virkningsmekanismer. Kanskje kan det gi bedre effekt? (Som noen undersøkelser har vist)
Jeg tror at jeg vil forsøke det, hvis jeg får resept fra legen.
Det er utrolig "kostbare kilo" jeg har gått ned hittil i alle tilfelle, så om dette legemiddelet virker (bedre) på meg så er det verdt det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for diskusjon rundt dosering av medisiner 

Perelandra, mod. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Annonse

AnonymBruker

Jeg skal starte i neste uke, er kjempespent! Håper på effekt av lav dose. Har bmi på ca 31, uten andre sykdommer. God jul alle sammen 🥰

Anonymkode: 3e917...706

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg skal starte i neste uke, er kjempespent! Håper på effekt av lav dose. Har bmi på ca 31, uten andre sykdommer. God jul alle sammen 🥰

Anonymkode: 3e917...706

Lykke til! Samme BMI som jeg hadde da jeg startet helt fersk i august her... lav dose har helt fin effekt på meg! Nok til at jeg ikke har hatt behov for å øke enda, så glad for det. Gjør det rimelig og mer levelig sånn ellers...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Snart gått 3 mnd på Wegovy og fulgt opptrappingsplan, men ingen effekt. Fortsette å øke etter plan eller prøve å bytte til Mounjaro? 

Anonymkode: 894d3...7f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Snart gått 3 mnd på Wegovy og fulgt opptrappingsplan, men ingen effekt. Fortsette å øke etter plan eller prøve å bytte til Mounjaro? 

Jeg kjenner meg mye igjen i dette. Har brukt Wegovy i 9,5 mnd. og gått ned litt over 5 kg totalt.
Gått litt ned, så opp, så stått på stedet hvil leeenge etc. (BMI var på ca. 40 da jeg startet)
Er for sulten rett og slett, og for ofte. Så kaloriunderskuddet er ikke som jeg kunne ønske.

Nå skal jeg begynne med Mounjaro, med håp om bedre effekt av denne.
(Må bare vente 5 uker først, slik det anbefales.)

Anonymkode: 4983f...329

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste 2 mnd har jeg ikke hatt vektnedgang, men gått opp 1,7 kg. Jeg tok siste dose på midterste penn idag, så jeg tror neste jeg tar ut er ett hakk opp i styrke. Håper å se effekt av det fremover🙏 Litt kjipt, jeg har kviet meg for å gå opp pga  prisforskjell fra den styrken, menmen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
MaggaBente skrev (5 timer siden):

De siste 2 mnd har jeg ikke hatt vektnedgang, men gått opp 1,7 kg. Jeg tok siste dose på midterste penn idag, så jeg tror neste jeg tar ut er ett hakk opp i styrke. Håper å se effekt av det fremover🙏 Litt kjipt, jeg har kviet meg for å gå opp pga  prisforskjell fra den styrken, menmen!

Ja, er ikke bare "herlighet og glede" med denne medisinen. Selv om det kan virke som "quick fix" i div. artikler på nett.
Selv trappet jeg opp ved å stå 4 uker på samme dose før hver økning, men selv ikke maksdosen har hjulpet godt nok for meg dessverre.

Og det blir dyrt ja.....

Kjøpte ekstrasprøyter for å posjonere ut fra større penner underveis, men på maksdosen så er det jo ingen mulighet for "sparing".

Anonymkode: 4983f...329

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Om du ikke har noen effekt nå etter 3 mnd ville jeg ha brukt noe annet. Her var det effekt fra første dose

Anonymkode: acd2f...d72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...