Gå til innhold

En tråd for oss som går på Wegovy - uten klikk 😉


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Uff, leser at man har oppdaget en sammenheng mellom bruk av Wegovy og synshemning/blindhet. Jeg har vært litt skeptisk til å bruke medisiner som er såpass lite utprøvd, og ble ikke mindre skeptisk nå...

Anonymkode: 974a8...556

Bruker du wegovy? Jeg bruker det og trenger litt mer enn ‘potensielt kan føre til økt risiko…’. Bra det skal undersøkes nærmere, men om en tenker på hvor mange millioner mennesker som bruker medikamentet, så er det ikke overraskende at det vil være tilfeller med alvorlig skade ved bruk av medisinen. Vi får håpe vi står han av🙏

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Sånne ting bekymrer meg så mye. Jeg har mistet over halvparten av håret mitt og blir redd. Sluttet lenge pga det og bruker nå bare innimellom for å ikke bli like feit som før. 

Høres rart ut, men jeg trøster meg litt med at mange av de rikeste i verden bruker dette. De har tilgang på de beste legene og føler en viss trygghet av det🫣😄

Anonymkode: a4c7b...76f

Vektnedgang gir håravfall.

Anonymkode: 20a74...4e9

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 sitater som KANSKJE kan ha noe for seg. (For noen.)
(Hentet fra https://www.helseresepten.no/artikkel/hjelp-jeg-mister-haret)

"Hårtap under vekttap kan skyldes ulike faktorer:
1. Kalorirestriksjon: Et stort kaloriunderskudd kan føre til mangel på nødvendige næringsstoffer* (se neste sitat).
2. Mangel på næringsstoffer: For lite spesielt av vitaminer, mineraler og proteiner kan bidra til hårtap.
3. Stress: Vekttap kan føre til stressreaksjoner i kroppen, og stress kan påvirke hårtap ved å forstyrre hårvekstsyklusen.
4. Hormonelle endringer: Spesielt kraftig vekttap kan påvirke hormonene, spesielt hos kvinner, og bidra til hårtap ved å forstyrre hårvekstsyklusen.
5. Telogen effluvium: Alle de overnevnte faktorene kan føre til at hårsekkene går inn i hvilefasen (telogen effluvium), noe som fører til at mer hår faller ut enn vanlig.
Hårtap ved vekttap er som regel midlertidig, og håret er bare i dvalemodus. Håret kommer tilbake innen noen måneder."

* "For at håret skal vokse seg langt og tykt, må det få nok næring. Mange næringsstoffer, som jern, sink, selen, fettsyrer, vitaminer (A, B, D og E) og proteiner, er viktige for at håret skal kunne vokse. Spesielt lave nivåer av sink, folat og ferritin (jernlagrene våre) før man starter å gå ned i vekt, kan øke risikoen for hårtap. Det er mangler på disse næringsstoffene som kan bidra til hårtap. Å øke inntaket av disse næringsstoffene hjelper ikke hvis man ikke har mangler."

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde å miste en del hår den første måneden på Wegovy, men så stoppet det helt opp og ble som normalt igjen. Det gjelder også et par andre bivirkninger jeg fikk.

Anonymkode: 974a8...556

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er myndighetene endelig på gli når det gjelder blå resept på slankemedisin?  Flere fedme-eksperter støtter kravet om blå resept for Wegovy. Et fremstøt fra produsenten gjør at norske myndigheter må bestemme seg.
https://www.nrk.no/norge/gikk-ned-50-kilo-_-mener-flere-burde-fa-dekket-_slankemedisin_-1.16947827

Jeg har en pause nå pga dårlig råd.

-ann

Anonymkode: 4d408...7c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

 

Jeg har en pause nå pga dårlig råd.

-ann

Anonymkode: 4d408...7c0

Hvordan går det uten medisin? Kan du fortelle litt om din erfaring?

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MaggaBente skrev (2 timer siden):

Hvordan går det uten medisin? Kan du fortelle litt om din erfaring?

Det er vanskelig, jeg kjenner gnaget og jeg har lyst på noe hele tiden.  Jeg stritter imot så godt jeg kan, men vekta har økt med 4 kg siden siste sprøyte i midten av mai. Da hadde jeg gått ned ca 39kg siden september i fjor.  Håpet er at jeg får til å starte igjen til høsten, men ikke trenge mer enn 1mg.  Det er de to høyeste dosene som er grisedyre.  Jeg har pleid å kunne samle viljestyrke, og trodde at jeg kunne klare dette. 
-ann

Anonymkode: 4d408...7c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekta viser 107kg blank i dag og har nå for første gang på 20 år BMI under 30😁. Minus 36kg siden 5. februar. 15kg til så skal jeg gå over til vedlikehold :)

Anonymkode: 499b6...45d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er vanskelig, jeg kjenner gnaget og jeg har lyst på noe hele tiden.  Jeg stritter imot så godt jeg kan, men vekta har økt med 4 kg siden siste sprøyte i midten av mai. Da hadde jeg gått ned ca 39kg siden september i fjor.  Håpet er at jeg får til å starte igjen til høsten, men ikke trenge mer enn 1mg.  Det er de to høyeste dosene som er grisedyre.  Jeg har pleid å kunne samle viljestyrke, og trodde at jeg kunne klare dette. 
-ann

Anonymkode: 4d408...7c0

Men det er jo utrolig bra jobba!👏 Jeg har holdt meg på 1 mg og det er sannelig dyrt nok, så forstår deg godt 🤗

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vekta viser 107kg blank i dag og har nå for første gang på 20 år BMI under 30😁. Minus 36kg siden 5. februar. 15kg til så skal jeg gå over til vedlikehold :)

Anonymkode: 499b6...45d

Wow, sykt mye på kort tid! Lykke til videre🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygd3ramp skrev (På 10.7.2024 den 12.55):

Hei! 😊

Jeg er nå på uke 10 med wegovy(har fulgt opptrapping som normalt hver 4.uke) merker etter disse litt høyere dosene at jeg reager på det jeg tror å ha kommer frem til er sukker, jeg kaster opp og får diare som varer i flere dager(stort sett bare 1-2 tømminger), får også de som kalles eggerap...er det andre som har erfaringer med dette?😊

Drikk nok vann, spis mindre sukker og fet mat, gaviscon mot oppstøt og laktulose for å holde magen i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.7.2024 den 11.28):

Vektnedgang gir håravfall.

Anonymkode: 20a74...4e9

Ikke på denne måten, nei. Jeg har gått ned mer og raskere tidligere, aldri mistet nesten alt håret. Det er også en vanlig bivirkning ved Wegovy, så dette er ikke pga vektnedgang. 

Mistet ikke før etter 3 mnd og nesten alt datt av. Legen sa jeg måtte slutte med medisinen pga det. Utrolig kjipt, for de andre bivirkningene hadde begynt å avta.

Anonymkode: a4c7b...76f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caissa skrev (På 16.7.2024 den 13.27):

2 sitater som KANSKJE kan ha noe for seg. (For noen.)
(Hentet fra https://www.helseresepten.no/artikkel/hjelp-jeg-mister-haret)

"Hårtap under vekttap kan skyldes ulike faktorer:
1. Kalorirestriksjon: Et stort kaloriunderskudd kan føre til mangel på nødvendige næringsstoffer* (se neste sitat).
2. Mangel på næringsstoffer: For lite spesielt av vitaminer, mineraler og proteiner kan bidra til hårtap.
3. Stress: Vekttap kan føre til stressreaksjoner i kroppen, og stress kan påvirke hårtap ved å forstyrre hårvekstsyklusen.
4. Hormonelle endringer: Spesielt kraftig vekttap kan påvirke hormonene, spesielt hos kvinner, og bidra til hårtap ved å forstyrre hårvekstsyklusen.
5. Telogen effluvium: Alle de overnevnte faktorene kan føre til at hårsekkene går inn i hvilefasen (telogen effluvium), noe som fører til at mer hår faller ut enn vanlig.
Hårtap ved vekttap er som regel midlertidig, og håret er bare i dvalemodus. Håret kommer tilbake innen noen måneder."

* "For at håret skal vokse seg langt og tykt, må det få nok næring. Mange næringsstoffer, som jern, sink, selen, fettsyrer, vitaminer (A, B, D og E) og proteiner, er viktige for at håret skal kunne vokse. Spesielt lave nivåer av sink, folat og ferritin (jernlagrene våre) før man starter å gå ned i vekt, kan øke risikoen for hårtap. Det er mangler på disse næringsstoffene som kan bidra til hårtap. Å øke inntaket av disse næringsstoffene hjelper ikke hvis man ikke har mangler."

Ja, men disse gjelder ikke når det er medisiner som gjør at håret faller av. Jeg har gått på biotin og alle typer vitaminer som skulle hjelpe mot hårtapet, men det har 0 effekt dessverre. Jeg håpet det bare var pga kaloriunderskudd, men så fort at det ikke var det da jeg stoppet og spiste mye mer og det fortsatt å ramle av 5 måneder etter. Har stabilisert seg nå, men det har jo også vekta. På det gamle 😪

Dessverre vet jeg om flere som har mistet hår, og det er ikke litt, det er så man ser skallen og samtlige har jo slanket seg hele livet og aldri opplevd lignende.

Anonymkode: a4c7b...76f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Ja, men disse gjelder ikke når det er medisiner som gjør at håret faller av. Jeg har gått på biotin og alle typer vitaminer som skulle hjelpe mot hårtapet, men det har 0 effekt dessverre. Jeg håpet det bare var pga kaloriunderskudd, men så fort at det ikke var det da jeg stoppet og spiste mye mer og det fortsatt å ramle av 5 måneder etter. Har stabilisert seg nå, men det har jo også vekta. På det gamle 😪

Dessverre vet jeg om flere som har mistet hår, og det er ikke litt, det er så man ser skallen og samtlige har jo slanket seg hele livet og aldri opplevd lignende.

Anonymkode: a4c7b...76f

Det er vel ikke bevist at det er medisinen som fører til hårtapet. Det kan skylles punktene over.

Anonymkode: 20a74...4e9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Ja, men disse gjelder ikke når det er medisiner som gjør at håret faller av. Jeg har gått på biotin og alle typer vitaminer som skulle hjelpe mot hårtapet, men det har 0 effekt dessverre. Jeg håpet det bare var pga kaloriunderskudd, men så fort at det ikke var det da jeg stoppet og spiste mye mer og det fortsatt å ramle av 5 måneder etter. Har stabilisert seg nå, men det har jo også vekta. På det gamle 😪

Dessverre vet jeg om flere som har mistet hår, og det er ikke litt, det er så man ser skallen og samtlige har jo slanket seg hele livet og aldri opplevd lignende.

Anonymkode: a4c7b...76f

"Spesielt lave nivåer av sink, folat og ferritin (jernlagrene våre) før man starter å gå ned i vekt, kan øke risikoen for hårtap"

Kanskje det var litt for sent å begynne med næringstilskuddene når hårtapet allerede var et faktum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caissa skrev (På 17.7.2024 den 14.37):

"Spesielt lave nivåer av sink, folat og ferritin (jernlagrene våre) før man starter å gå ned i vekt, kan øke risikoen for hårtap"

Kanskje det var litt for sent å begynne med næringstilskuddene når hårtapet allerede var et faktum?

Ja, men jeg har gått på dette alltid. Eneste jeg økte var biotinen.

Jeg har gått ned i vekt så mange ganger og mye mer enn dette, så hadde det ikke vært medisinen så hadde dette skjedd uten medisin også. Er så frustrerende, for det er ikke litt, det er sånn at man ser skallen.

Anonymkode: a4c7b...76f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 17.7.2024 den 13.58):

Det er vel ikke bevist at det er medisinen som fører til hårtapet. Det kan skylles punktene over.

Anonymkode: 20a74...4e9

Det hadde du ikke sagt om du hadde slanket deg på alle mulige måter gjennom livet og gått ned mye mer enn det jeg gjorde nå, uten å miste i nærheten. Har mistet hår flere ganger, men ikke på dette nivået. Tror ikke du skjønner at dette er ikke gjetting, man ser skallen gjennom det lille håret som er i gang. Det har kommet masse bekreftelse på at medisinen fører til hårtap, de vet bare ikke hvorfor.

Anonymkode: a4c7b...76f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.7.2024 den 20.13):

Er myndighetene endelig på gli når det gjelder blå resept på slankemedisin?  Flere fedme-eksperter støtter kravet om blå resept for Wegovy. Et fremstøt fra produsenten gjør at norske myndigheter må bestemme seg.
https://www.nrk.no/norge/gikk-ned-50-kilo-_-mener-flere-burde-fa-dekket-_slankemedisin_-1.16947827

Jeg har en pause nå pga dårlig råd.

-ann

Anonymkode: 4d408...7c0

Det vil nok dessverre ta laaaang tid….. Problemet med desse fedme-ekspertene som har uttalt seg er at de har tidligere tatt i mot honorar fra produsenter🥴 Jeg støtter 100% at vi som trenger det bør og skal få dette på blå resept👍🏼 men da må prosessen frem dit gå i rette linjer og ikke være påvirket av noen produsent. Problemet med forskning innen fedme er at de forsker for å kunne opprettholde fedmekirurgi, og miljøet for forskning drar inn mye penger som de helst ikke vil miste…. De fleste som får fedmekirurgi har ikke fått presentert injeksjon som et alternativ en gang!!

Anonymkode: 66ffd...289

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok injeksjon i dag men i bruksanvisning står det at man må være minst fem cm unna navlen. Jeg var nærmere navlen enn det. Nå ble jeg litt bekymret. Hva kan skje? 

Anonymkode: 00408...876

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tok injeksjon i dag men i bruksanvisning står det at man må være minst fem cm unna navlen. Jeg var nærmere navlen enn det. Nå ble jeg litt bekymret. Hva kan skje? 

Anonymkode: 00408...876

Ingenting skjer. Det går bra med deg.

Anonymkode: ca8c0...a6d

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...