Gå til innhold

En tråd for oss som går på Wegovy - uten klikk 😉

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg må bare si tusen takk til alle som kommer med tips om bivirkninger så man vet hva man skal være på vakt for. Jeg satt min tredje dose sist uke, og synes jeg har hatt minimalt med bivirkninger. Av og til bittelitt kvalme, men dette kunne jeg ha fra før av også i forbindelse med en sen kveld med rødvin (noe jeg ikke har lenger) menstrasjon, overspising (noe jeg heller ikke har lenger) 

Jeg hadde ingen startvekt på egen vekt da jeg startet (tok hos legen) men vet at fra 2-3 sprøyte (veier samme dag som jeg setter sprøyta) har jeg gått ned 1,9 kg på en uke. Fikk mens denne uken og hoppet plutselig ned ett kilo til på tre dager (veide meg i dag da jeg fikk mens for å se om det var noen forskjell, da jeg ofte går opp i vekt før mens) 

Jeg har hatt en voldsom effekt av sprøyta bare nå på de første dosene, som er de laveste. Jeg er veldig glad for å kunne ta i bruk ett slikt verktøy. For oss som sliter med overspising er mat et konstant tankekjør, Noe som er stort sett borte nå. Jeg har lest om de med ADHD som tar sin første dose med ADHD medisin også blir det «stille i hodet». Sånn føles det som overspiser på Wegovy; en nærmest konstant uro og tankekjør, og sterke impulser etter å spise, dempes.

Jeg har som sagt også drukket mye vin kombinert med overspising og bestemte meg for å jobbe med dette før jeg begynte med sprøyta, da jeg ikke er noe gira på å kombinere medisiner med alkohol. Det har også gått kjempefint! Hae blitt bevisst når suget etter alkohol er sterkest, og det er som regel på slutten av arbeidsdager hvor det har vært skyhøyt stress. Så dette må jeg jobbe med, på andre måter enn å bruke alkohol og mat. Og det er langt enklere når hodet og kroppen ikke skriker etter at nervesystemet må dempes med disse tingene. Jeg håper kroppen min aksepterer Wegovy og at jeg ikke får noen bivirkninger som gjør at jeg må slutte (bank i bordet!) Vekta jeg er på nå bare etter tre uker har jeg ikke sett på fire år. Og da brukte jeg månedsvis på lavkarbo for å komme dit, var mye uggen i kroppen av det også. Nå spiser jeg helt vanlig mat, men i MYE mindre porsjoner. 

Anonymkode: 859ae...7af

• Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg må bare si tusen takk til alle som kommer med tips om bivirkninger så man vet hva man skal være på vakt for. Jeg satt min tredje dose sist uke, og synes jeg har hatt minimalt med bivirkninger. Av og til bittelitt kvalme, men dette kunne jeg ha fra før av også i forbindelse med en sen kveld med rødvin (noe jeg ikke har lenger) menstrasjon, overspising (noe jeg heller ikke har lenger) 

Jeg hadde ingen startvekt på egen vekt da jeg startet (tok hos legen) men vet at fra 2-3 sprøyte (veier samme dag som jeg setter sprøyta) har jeg gått ned 1,9 kg på en uke. Fikk mens denne uken og hoppet plutselig ned ett kilo til på tre dager (veide meg i dag da jeg fikk mens for å se om det var noen forskjell, da jeg ofte går opp i vekt før mens) 

Jeg har hatt en voldsom effekt av sprøyta bare nå på de første dosene, som er de laveste. Jeg er veldig glad for å kunne ta i bruk ett slikt verktøy. For oss som sliter med overspising er mat et konstant tankekjør, Noe som er stort sett borte nå. Jeg har lest om de med ADHD som tar sin første dose med ADHD medisin også blir det «stille i hodet». Sånn føles det som overspiser på Wegovy; en nærmest konstant uro og tankekjør, og sterke impulser etter å spise, dempes.

Jeg har som sagt også drukket mye vin kombinert med overspising og bestemte meg for å jobbe med dette før jeg begynte med sprøyta, da jeg ikke er noe gira på å kombinere medisiner med alkohol. Det har også gått kjempefint! Hae blitt bevisst når suget etter alkohol er sterkest, og det er som regel på slutten av arbeidsdager hvor det har vært skyhøyt stress. Så dette må jeg jobbe med, på andre måter enn å bruke alkohol og mat. Og det er langt enklere når hodet og kroppen ikke skriker etter at nervesystemet må dempes med disse tingene. Jeg håper kroppen min aksepterer Wegovy og at jeg ikke får noen bivirkninger som gjør at jeg må slutte (bank i bordet!) Vekta jeg er på nå bare etter tre uker har jeg ikke sett på fire år. Og da brukte jeg månedsvis på lavkarbo for å komme dit, var mye uggen i kroppen av det også. Nå spiser jeg helt vanlig mat, men i MYE mindre porsjoner. 

Så bra det går så fint. Ingenting er bedre enn det. Bra du tar tak i alkohol også. Heier på deg!

Jeg måtte slutte etter 3 mnd pga bivirkninger, hadde ikke noe liv, sinnsykt kvalm, hodepine, mistet alt håret (mister enda), men har startet så smått igjen nå etter 2.5 måned uten, fordi man dessverre til slutt blir seg selv igjen og mat er en konstant bekymring/lyst. Men skal bare bruke det når jeg trenger, så jeg kan leve ved siden av. 

Anonymkode: a4c7b...76f

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg har mistet helt lysten på alkohol omtrent, det har skjedd gradvis etterhvert som jeg har økt dosen. Det er veldig ulikt meg å ikke drikke ved sosiale happenings, siden jeg aldri har "spyttet i glasset" ved festlige anledninger. Nå kan jeg ha et vinglass hele kvelden, å drikke byr meg i mot rett og slett - mulig bivirkning av sprøytene? 

Endret av Fjugur
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjugur skrev (2 minutter siden):

Jeg har mistet helt lysten på alkohol omtrent, det har skjedd gradvis etterhvert som jeg har økt dosen. Det er veldig ulikt meg å ikke drikke ved sosiale happenings, siden jeg aldri har "spyttet i glasset" ved festlige anledninger. Nå kan jeg ha et vinglass hele kvelden, å drikke byr meg i mot rett og slett - mulig bivirkning av sprøytene? 

Mener å ha lest ja at Wegovy også gjør det enklere å kutte ned/slutte med alkohol.. uten at jeg vet hvorfor. Jeg er veldig glad i smaken av rødvin, så jeg har gått over til alkoholfri rødvin. :) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.1.2024 den 17.48):

Håper ikke admin sletter dette, for fastlegene våre kan ikke mer om dette enn vi som bruker det. Dessverre. Jeg har for ordens skyld snakket med legen min om dette, men er mer interessert i hva dere som bruker det har av opplevelser.

Jeg sluttet for 2 mnd siden fordi jeg var så lei av å være kvalm og dårlig, samt at jeg mistet halvparten av håret mitt.

Men nå går jeg sakte men sikkert opp igjen. Full apetitt tilbake og jeg klarer faen ikke motivere meg selv til å ta grep. Så jeg vil begynne igjen, men bare bruke en gang i mnd. Legen min sa hun ikke kunne anbefale det, fordi det skal brukes ukentlig, men jeg ser ikke problemet. En dårlig uke og så to-tre bra. Da kan jeg leve liksom.

Men, nå kommer spørsmålet. Sorry. Har noen testet å starte igjen etter endt runde? Kom alle bivirkningene like ille da? Og har noen testet å bare bruke ved behov og ikke slavisk hver uke? 

Leste en artikkel om Heidi Rosander Lund som sluttet et par ganger på medisinen pga. voldsomme bivirkninger. Hun begynte på igjen for 3. gang, men da med halvparten av normal startdose, og hadde suksess med det. 

Legen hennes anbefaler i følge artikkel lavere oppstartsdose og lengre tid på opptrapping for de som blir veldig dårlig. 

Link til artikkel.

Anonymkode: 2a5bc...757

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekten min har stått på stedet hvil siden oktober. Da hadde jeg gått ned 23 kilo (11 på sprøyta) I denne perioden har jeg hatt et opphold i medisinen på noen uker, uten at det påvirket vekten. Jeg har ikke gått verken opp eller ned. Medisinen virker, jeg har ikke spesielt matlyst og blir kjempesyk hvis jeg spiser fett eller sukker. Jeg kan ikke redusere mer på kaloriinntak. Jeg hadde bare slått meg til ro med at dette er min nye vekt.

Så begynte vekten plutselig å gå nedover igjen. Uten at jeg endret noe som helst. Det er merkelig, men jeg har vel hatt ett av de berømte platåene...

Anonymkode: eb1fe...b65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har gått 8 uker på wegovy nå, og kun gått ned 4,5 kilo. Går så tregt… Til tross for lite mat og dårlig matlyst. Begynte nå på nest høyeste dose, og håper på litt mere virkning. Føler liksom det er så mange som raser ned ti kilo 8 uker…Tror kanskje jeg må legge inn mere trening. 

Anonymkode: 4cc93...886

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Har gått 8 uker på wegovy nå, og kun gått ned 4,5 kilo. Går så tregt… Til tross for lite mat og dårlig matlyst. Begynte nå på nest høyeste dose, og håper på litt mere virkning. Føler liksom det er så mange som raser ned ti kilo 8 uker…Tror kanskje jeg må legge inn mere trening. 

Det er anbefalt å ikke gå ned mer enn 0,5-1 kg i uken. Vektnedgangen din er helt perfekt.

Å rase ned i vekt øker risikoen for gallestein f.eks.

Anonymkode: 3b6c9...1d2

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

0,5 kg i uka er jo ikke gæernt det da. Var sånn her og, så stoppet det opp litt, så noen kg i et jafs osv. Det går litt i rykk og napp, men kg raser ikke av. Ingen voldsomme bivirkninger heller, litt kvalme og treg mage (som rettes opp med duphalac), og måttet gå tilbake på forrige dose en gang fordi økningen ble for kraftig, da klarte jeg ikke å få i meg noe, men ellers funker det bra og er helt overkommelig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde helt sinnsyke bivirkninger og gikk sakte ned. Mange uker gikk jeg ikke ned noe. Men totalt sett går man ned og ikke opp, du har jo gått ned en god del. Jeg gikk på det i 14 uker og gikk ned 12 kilo. Sluttet og gikk opp igjen 5, men klarte å gå ned 2 og nå har jeg startet igjen fordi jeg ser hvor dette ender. Tenker på mat og sukker hele tiden igjen. Så får jeg bare bli skalla og kvalm og sur, for orker ikke bli feit igjen😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg besvimte av lavt blodsukker pga Wegovy. Aldri mer den medisinen. 

Anonymkode: b6a79...962

La meg gjette; høy dose, spiste ikke nok? Da er det din skyld, ikke medisinens. 

Anonymkode: afe6e...2f7

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen med gode råd?

Er nå inne i uke 10 på wegovy, satt andre sprøyte med 1mg på mandag. NULL vektnedgang! Kjenner litt på en frustrasjon da prisen er som den er.. JA, jeg vet at en trenger ikke plent merke store endringer i vekt med en gang, men at det er det langsiktige som gjelder. Allikevel er det litt irriterende for psyken at ingenting har skjedd. Spiser mindre en jeg har gjort, spiser jeg mat med mye fett eller godteri, så går det utover magen, så blir liksom ikke så mye spising heller. Går daglig turer, men trener ikke noe spesielt. 

Noen som har opplevd lignende? Men allikevel fått effekt etter lenger tid?

Anonymkode: 5e45b...f25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i samme situasjon som deg. Har gått på Wegovy siden i høst, og har hatt minimalt med vektnedgang (kanskje 1-2 kg, som like gjerne kan være normal variasjon)

Er mye sulten, og tenker nesten mer på mat nå enn jeg gjorde før jeg begynte.

Den eneste positive effekten jeg opplever, er at hvis jeg er godtesyk (ja - jeg blir det fremdeles...), så blir jeg fortere mettet enn tidligere.

Anonymkode: 8c974...d79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg er i samme situasjon som deg. Har gått på Wegovy siden i høst, og har hatt minimalt med vektnedgang (kanskje 1-2 kg, som like gjerne kan være normal variasjon)

Den eneste positive effekten jeg opplever, er at hvis jeg er godtesyk (ja - jeg blir det fremdeles...), så blir jeg fortere mettet enn tidligere.

Hvilken dose er du på? Er godtesyk jeg og:laugh: kjenner muligens på litt mindre sultfølelse nå etter jeg gikk opp til 1mg.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hvilken dose er du på? Er godtesyk jeg og:laugh: kjenner muligens på litt mindre sultfølelse nå etter jeg gikk opp til 1mg.. 

Tror ikke det er lov å diskutere doseringer her...? 😘

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror ikke det er lov å diskutere doseringer her...? 😘

Oii:himle: trekker tilbake spørsmål om dose:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er på nest høyeste dose nå. Satt sprøyta på søndag. Og POFF, matlysten forsvant nesten helt. Jeg har bare ikke lyst på mat. Og når jeg spiser er det veldig små porsjoner. Typ barneprosjoner. 

Ellers ingen bivirkninger, ingen kvalme eller magesmerter. 

Mulig jeg bare burde holde denne dosen en stund? Altså ikke øke etter 4 uker hvis det fortsetter slik? Noen som har opplevd det samme? 

Har gått ned 5,5 kilo på 9 uker. Ikke sånn voldsomt mye , men det er nok ikke før nå jeg har full effekt. 

I dag har jeg spist en croissant, liten skål salat, og en halv kopp suppe. Det er jo ikke sånn all verdens for en kropp på 90 kilo 🙈

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det høres litt rart ut hvis du nå er oppe i en av de høyeste dosene. Jeg er på nest høyeste og spiser veldig lite, matlysten er helt borte og jeg blir veldig fort mett. Gått ned 5,5 kilo siden desember. 

Men de sier vel at sprøyten ikke virker på alle dessverre. Kanskje du skal teste å gå på høyeste dose over en periode, samt føre dagbok over hva du spiser? Og kanskje opp i treningsmengde.

Skjønner godt det er frustrerende når sprøyta de så dyr 🙁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er på nest høyeste dose nå. Satt sprøyta på søndag. Og POFF, matlysten forsvant nesten helt. Jeg har bare ikke lyst på mat. Og når jeg spiser er det veldig små porsjoner. Typ barneprosjoner. 

Ellers ingen bivirkninger, ingen kvalme eller magesmerter. 

Mulig jeg bare burde holde denne dosen en stund? Altså ikke øke etter 4 uker hvis det fortsetter slik? Noen som har opplevd det samme? 

Har gått ned 5,5 kilo på 9 uker. Ikke sånn voldsomt mye , men det er nok ikke før nå jeg har full effekt. 

I dag har jeg spist en croissant, liten skål salat, og en halv kopp suppe. Det er jo ikke sånn all verdens for en kropp på 90 kilo 🙈

Jeg har stort sett vært på 0,5 og 1 mg om hverandre. Gått ned 18 kg. Trenger ikke øke om du fungerer greit på en lavere dose.

Anonymkode: 2d55c...933

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig bare et tips: Kokkejævel (blogger) går på Wegovy, og skriver ganske mye om det. Jeg har verken erfaring med overvekt eller medisinen, men synes det er ganske spennende å følge prosessen :) 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...