AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #1 Del Skrevet 4. september 2023 Jeg vurderer å kjøpe et badekar , billig på Internett som jeg kan slå sammen etter bruk. Men går det mye strøm med et badekar? Vil ikke risikere høye strømregningen. Anonymkode: 661ed...aec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #2 Del Skrevet 4. september 2023 Hvor mye koster det å varme opp vannet, hvor stort er karet? Hvor mye vann bruker du til sammenligning på en dusj? Å ta en kort dusj har mye lavere vannforbruk enn et full badekar. Anonymkode: 8e876...9f5 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #3 Del Skrevet 4. september 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Hvor mye koster det å varme opp vannet, hvor stort er karet? Hvor mye vann bruker du til sammenligning på en dusj? Å ta en kort dusj har mye lavere vannforbruk enn et full badekar. Anonymkode: 8e876...9f5 300 liter tar det. Og det er jo litt vann... Strømprisene varierer veldig og. Anonymkode: 661ed...aec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminatum Skrevet 4. september 2023 #4 Del Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): 300 liter tar det. Og det er jo litt vann... Strømprisene varierer veldig og. Anonymkode: 661ed...aec Da tar vel ca 7 kWh å varme opp 200 liter til 40 grader. 300 liter var veldig stort. Sikker på at du får plass i badekaret da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #5 Del Skrevet 4. september 2023 Det koster mer å varme opp vannet i et badekar enn hva det koster å ta en dusj, en annen ting er at du må ha god plass på badet siden disse badekarene ikke er egnet for å brukes på annet enn gode våtrom eller utendørs. Anonymkode: b687c...9ee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #6 Del Skrevet 4. september 2023 Min strømregningen økte litt etter at jeg fikk badekar men ikke mye. Bruker det 1-3 ganger i uka. Men fyller ikke alltid helt opp + at jeg koker opp med vannkoker og heller oppi og det hjelper. Anonymkode: 3652b...b35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #7 Del Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det koster mer å varme opp vannet i et badekar enn hva det koster å ta en dusj, en annen ting er at du må ha god plass på badet siden disse badekarene ikke er egnet for å brukes på annet enn gode våtrom eller utendørs. Anonymkode: b687c...9ee Tror ts skjønner at hun må ha plass til badekaret på badet Anonymkode: a017c...e7e 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedda-78 Skrevet 4. september 2023 #8 Del Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Min strømregningen økte litt etter at jeg fikk badekar men ikke mye. Bruker det 1-3 ganger i uka. Men fyller ikke alltid helt opp + at jeg koker opp med vannkoker og heller oppi og det hjelper. Anonymkode: 3652b...b35 Du tenker at en vannkoker bruker mindre strøm på å varme opp en liter vann enn det en varmtvannstank gjør? 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #9 Del Skrevet 4. september 2023 Hedda-78 skrev (1 minutt siden): Du tenker at en vannkoker bruker mindre strøm på å varme opp en liter vann enn det en varmtvannstank gjør? Jeg sitter i badekaret til det nesten blir lunka, så varmer jeg opp to liters vannkokeren min og har oppi, da er det passelig til å sitte en stund til. Det er billigere enn å fylle opp halve karet med varmt vann igjen ja, pluss at det ikke kommer kokende vann ut av krana på badet Anonymkode: 3652b...b35 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 4. september 2023 #10 Del Skrevet 4. september 2023 Kalkulator for oppvarming av vann - Kalkula.net Fantastisk liten kalkulator for slikt. Det brukes omtrentlig 11,5kWh for å varme 300 liter fra 7 til 40 grader. Så om strømmen koster 2kr og nettleie 50øre blir det ca. 30 kroner hver gang man bruker badekaret. 30 minutter siden, AnonymBruker said: Min strømregningen økte litt etter at jeg fikk badekar men ikke mye. Bruker det 1-3 ganger i uka. Men fyller ikke alltid helt opp + at jeg koker opp med vannkoker og heller oppi og det hjelper. Anonymkode: 3652b...b35 På hvilken måte tror du at du sparer strøm på å varme opp vann med vannkoker? Strømmen er den samme, vannet er det samme... Helt identisk kostnad. Både varmtvannsbereder og vannkoker er koblet til samme strømmåler tilogmed 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 4. september 2023 #11 Del Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): 300 liter tar det. Og det er jo litt vann... Strømprisene varierer veldig og. Anonymkode: 661ed...aec Om du har vannmåler, vil hvert bad koste ca 15 kroner for vannet. Prisene varierer fra kommune til kommune, men 50-60 kroner for en kubikk (1000 l) er ganske vanlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #12 Del Skrevet 4. september 2023 newman01 skrev (1 minutt siden): Kalkulator for oppvarming av vann - Kalkula.net Fantastisk liten kalkulator for slikt. Det brukes omtrentlig 11,5kWh for å varme 300 liter fra 7 til 40 grader. Så om strømmen koster 2kr og nettleie 50øre blir det ca. 30 kroner hver gang man bruker badekaret. På hvilken måte tror du at du sparer strøm på å varme opp vann med vannkoker? Strømmen er den samme, vannet er det samme... Helt identisk kostnad. Både varmtvannsbereder og vannkoker er koblet til samme strømmåler tilogmed Det ble høyere strømregninger når jeg tappa av badekaret og fyllte på nytt, enn når jeg kokte opp med vannkoker og helte oppi det som var. Anonymkode: 3652b...b35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #13 Del Skrevet 4. september 2023 Om badekaret tar 300l vil du nok sjelden fylle så mye i. Kanskje 200l-220 l? Du skal jo sitte/ligge i det i tillegg til at du kanskje har litt plass på toppen. Jeg bruker badekar innimellom, og for meg er det verdt prisen. Jeg får smertelindring og sover litt bedre. Samtidig så tilpasser jeg når jeg bader i forhold til strømprisene. Jeg dusjer heller kortere og stenger vannet når jeg såper meg inn ellers. Anonymkode: 399a7...cd1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 4. september 2023 #14 Del Skrevet 4. september 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Det ble høyere strømregninger når jeg tappa av badekaret og fyllte på nytt, enn når jeg kokte opp med vannkoker og helte oppi det som var. Anonymkode: 3652b...b35 Så absolutt alt var helt identisk de to dagene? Ingen ekstra toalettbesøk, matlaging var identisk, dørene i huset var åpen like mange sekunder og temperatur, vind og luftfuktighet var 100% helt likt? Strøm og oppvarming er ganske fantastisk egentlig. Matematikk. Så med mindre du tidvis har ekstreme mengder tungtvann i anlegget ditt, eller bor på et magisk sted der verken termodynamikkens lover eller grunnleggende matematikk gjelder må det være helt andre årsaker enn vannkokeren din som forklarer forskjellige kostnader. Det kan tilogmed ha vært forskjellige strømpriser de ulike dagene? Strømprisen justeres 24 ganger i døgnet for de fleste av oss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #15 Del Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg vurderer å kjøpe et badekar , billig på Internett som jeg kan slå sammen etter bruk. Men går det mye strøm med et badekar? Vil ikke risikere høye strømregningen. Anonymkode: 661ed...aec Du merker det ikke på strømregningen engang. Bare å kjøpe og bade med god samvittighet. Anonymkode: c0c28...8ad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #16 Del Skrevet 4. september 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Det ble høyere strømregninger når jeg tappa av badekaret og fyllte på nytt, enn når jeg kokte opp med vannkoker og helte oppi det som var. Anonymkode: 3652b...b35 Dette er noe mer presise greier enn at man trenger å synse eller lage teorier basert på egen "erfaring". Det blir litt som å påstå at i går ble 2+2=5 hjemme hos deg, mens hos alle andre blir det 4. Anonymkode: dba51...812 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #17 Del Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det ble høyere strømregninger når jeg tappa av badekaret og fyllte på nytt, enn når jeg kokte opp med vannkoker og helte oppi det som var. Anonymkode: 3652b...b35 Tømte du ut alt vannet? Isåfall er det jo ikke rart det ble dyrere. Du trenger jo bare å fylle på med noen liter varmtvann? Anonymkode: 4c7b6...caf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #18 Del Skrevet 4. september 2023 Finn ut hvor mange minutter du vanligvis dusjer. Sett en vaskebøtte i dusjen, og ta tiden på hvor mange minutter det tar å fylle den. Bruk lik mengde vannstyrke som du bruker når du dusjer. Da vet du hvor mye vann du bruker når du dusjer. Ikke bli overrasket hvis det viser seg å være mer vann enn hva du bruker når du fyller badekaret. Anonymkode: 0032b...fe5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #19 Del Skrevet 5. september 2023 newman01 skrev (18 timer siden): Så absolutt alt var helt identisk de to dagene? Ingen ekstra toalettbesøk, matlaging var identisk, dørene i huset var åpen like mange sekunder og temperatur, vind og luftfuktighet var 100% helt likt? Strøm og oppvarming er ganske fantastisk egentlig. Matematikk. Så med mindre du tidvis har ekstreme mengder tungtvann i anlegget ditt, eller bor på et magisk sted der verken termodynamikkens lover eller grunnleggende matematikk gjelder må det være helt andre årsaker enn vannkokeren din som forklarer forskjellige kostnader. Det kan tilogmed ha vært forskjellige strømpriser de ulike dagene? Strømprisen justeres 24 ganger i døgnet for de fleste av oss. Det var ikke dager, jeg gjorde ene metoden de første måndene jeg hadde badekaret, så brukte jeg den vannkoker metoden, og de neste regningene gikk ned ja. Anonymkode: 3652b...b35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 5. september 2023 #20 Del Skrevet 5. september 2023 Så brukte du da tidsmaskin for å sikre at absolutt alle værmessige forhold, matlaging, besøk osv var helt identisk? Termodynamikk er et fag som har vitenskapelig større pålitelighet enn vannkokeren din. Dette er et regnestykke for hvor mye energi det kreves for å øke temperaturen i 100 liter vann fra 10 til 70 grader. Cm for vann er 4,184kJ/K*kg ΔQ=100 kg ∙ (4184 J/(K·kg)) ∙ 60 K = 2,5∙107 J. Siden 1 Wh = 3600 J, så betyr det at energien som trengs er 2,5∙107 J/(3,6∙103 J/Wh) = 7 kWh. Så både matematisk og faglig sett tar du antagelig feil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå