katties Skrevet 3. september 2023 #1 Skrevet 3. september 2023 (endret) Jeg har en mann som har lært hjemme at man alltid skal ha overdådig mye mat til gjester. For meg er dette rart. Når vi har gjester så er det jo fint at vi kan tilby middag, dessert og snacks, men jeg synes det blir litt rart når gjestene prøver å si ifra at de er mette - de trenger ikke kake eller is i tillegg nå, og man likevel kommer med det. Det kan jo være mange grunner til at noen sier de ikke trenger mer mat. Mannen er av typen som aldri legger på seg, samme hvor mye han spiser, men det er jo ikke slik med de fleste. Det er heller ikke alle som liker å føle seg som en stappet kalkun etter middag. Han har en tendens til å bare si at "ja, da henter vi isen!", og bare ignorere at folk har prøvd å si fint ifra. Så presser han på etterpå og sier at han er jo eneste som spiser, der er jo så god dessert, ta én skje til (og legger på 4 ganger mer). Har prøvd å ta det opp med han før at folk sier ifra, og noen ganger ser jeg at de ikke er komfortable, men likevel spiser ting de ikke egentlig vil. I tillegg skal det som var planlagt å være en enkel sammenkomst til et slags jåleri og konkurranse, og jeg ønsker ikke å sette opp forventning hos min familie og venner om at dette er hva "enkelt" betyr hos oss. De skal heller ikke føle at dette er hva vi "egentlig" forventer når vi drar på besøk. Jeg selv som både har hatt spiseforstyrrelse og sliter med overvekt synes det er veldig ubehagelig at mat blir tvunget på (heller enn tilbudt) gjestene. Er det jeg som er sensitiv, eller har dere selv opplevd det samme, og synes det er ubehagelig å si nei når verten ser ut til å gjøre stor innsats og vil at alt skal smakes på? Endret 3. september 2023 av katties 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #2 Skrevet 3. september 2023 Mannen din høres ut som bestemoren min❤️ Tenker at dette ikke er er problem. Ser du at gjestene syns det er ubehagelig å si nei, kan du bare bryte inn og si noe a la «de sier vel i fra om de skulle få lyst (is) på likevel, men kos deg med isen din du😊» Anonymkode: 33a8a...672 11 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #3 Skrevet 3. september 2023 Mannen høres ut som besteforeldre generasjonen (i noen land er det slik fortsatt). Det har med gjestfrihet og omsorg å gjøre, et slags kjærlighetsspråk. Ditt ubehag har nok med dine utfordringer å gjøre. Anonymkode: a0527...783 5 1
katties Skrevet 3. september 2023 Forfatter #4 Skrevet 3. september 2023 (endret) Ja, min bestemor var også sånn, men hun selv syntes det var ganske ubehagelig når andre gjorde det samme, selv om hun selv burde skjønne intensjonen perfekt. Han tolker liksom pushback fra gjestene som at de ikke tør å si "ja", selv om de fleste gjestene vi har kjenner jeg (vi har for det meste mine venner på besøk) så godt at de selv kan gå og ta mat i kjøleskapet når de vil. Føler han kunne ventet og heller tatt seg dessert etter at de har dratt da Skjønner at noen sitt kjærlughetsspråk er å gi gaver, og seg er selv veeeeldig glad i god mat, men hadde noen stått på at jeg skulle spise mer, så synes jeg ikke lengre det er greit. Samme som at hvis jeg er glad for å få en genser, kan jeg synes én til er OK, men sier jeg at det er nok, og noen kommer med 5 til oog sier jeg må bruke dem alle så er det ikke lengre hyggelig for meg Endret 3. september 2023 av katties 2
MariaIsabel Skrevet 3. september 2023 #5 Skrevet 3. september 2023 Jeg synes det høres ut som både du og evt gjestene er litt sensitive ja. Vil man ikke ha mer, så spiser man ikke mer. Så enkelt er det. Hvis noen prøver å stappe i meg mat når jeg er mett, så sier jeg bare at "Nei, beklager, jeg er mett. Middagen var veldig god, og spiser jeg mer nå, så spyr jeg". Voksne mennesker klarer å si ifra. Kan det være at du overfører dine følelser (mtp spiseforstyrrelsen) på gjestene, når du tenker at folk ikke vil spise mer pga vekta? Når det gjelder den "enkle sammenkomsten", så høres det ut som du overtenker. Jeg er en sånn som alltid gjør mye ut av ting, men det betyr slett ikke at jeg forventer det samme når jeg drar andre steder, og jeg har aldri opplevd at noen tenker det. La han varte opp gjestene du, og ikke tråkk på hans ønske om det. ❤ 5
Flintis Skrevet 3. september 2023 #6 Skrevet 3. september 2023 En må nesten la folk forsyne seg selv, å lesse på skjeesvis blir jo helt feil. Så gjerne middag dessert og snacks som et tilbud, ikke tvang. Tiden for å nøde noen til å spise utover et værsågod er vel passé. 1
katties Skrevet 3. september 2023 Forfatter #7 Skrevet 3. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Mannen høres ut som besteforeldre generasjonen (i noen land er det slik fortsatt). Det har med gjestfrihet og omsorg å gjøre, et slags kjærlighetsspråk. Ditt ubehag har nok med dine utfordringer å gjøre. Anonymkode: a0527...783 Han er norsk, bare oppdratt slik. Mitt ubehag har mer med at han gjør motsatt av hva folk har sagt at de ønsker. Har alltid syntes det er ekkelt å bli påtvunget mat, alkohol, dansing... kanskje drar det noen ut ifra en komfortsone, men når jeg har sagt "nei" et par ganger så mener jeg faktisk det, og ønsker ikke at folk prøver å overljøre det. Vet bare ikke om andre forventer at det er greit å gjøre det forsi det er "bare" mat 1 1
katties Skrevet 3. september 2023 Forfatter #8 Skrevet 3. september 2023 (endret) MariaIsabel skrev (22 minutter siden): Jeg synes det høres ut som både du og evt gjestene er litt sensitive ja. Vil man ikke ha mer, så spiser man ikke mer. Så enkelt er det. Hvis noen prøver å stappe i meg mat når jeg er mett, så sier jeg bare at "Nei, beklager, jeg er mett. Middagen var veldig god, og spiser jeg mer nå, så spyr jeg". Voksne mennesker klarer å si ifra. Kan det være at du overfører dine følelser (mtp spiseforstyrrelsen) på gjestene, når du tenker at folk ikke vil spise mer pga vekta? Når det gjelder den "enkle sammenkomsten", så høres det ut som du overtenker. Jeg er en sånn som alltid gjør mye ut av ting, men det betyr slett ikke at jeg forventer det samme når jeg drar andre steder, og jeg har aldri opplevd at noen tenker det. La han varte opp gjestene du, og ikke tråkk på hans ønske om det. ❤ Tror en del folk føler at de har mindre makt enn mannen min i enkelte situasjoner. Han er høyt utdannet, har en del innflytelse, og har en tendens til å overkjøre folk... det er noen som takler en slik maktubalanse fint, mens f.eks min søster brukte en del tid før hun klarte å begynne å være litt frekk tilbale når han pressa på (også i andre situasjoner enn med mat) Angående noen av gjestene så vet jeg ikke om jeg projiserer. Når jeg selv er sensitiv angående mat så tror jeg jeg blir mer sensitiv på andre som er det ' og det er vel det keg tenker på: det føles som det er en del folk som føler ubehag med matpress, men jeg føler liksom ikke for å spørre alle vennene mine om det. Når det gjelder noen gjester, så vet jeg at de aktivt prøver å gå ned i vekt. Så er der noen som sier "nei", men trenger ikke overtales mye, og da synes jeg det er OK Endret 3. september 2023 av katties 1
MariaIsabel Skrevet 3. september 2023 #9 Skrevet 3. september 2023 katties skrev (41 minutter siden): Tror en del folk føler at de har mindre makt enn mannen min i enkelte situasjoner. Han er høyt utdannet, har en del innflytelse, og har en tendens til å overkjøre folk... det er noen som takler en slik maktubalanse fint, mens f.eks min søster brukte en del tid før hun klarte å begynne å være litt frekk tilbale når han pressa på (også i andre situasjoner enn med mat) Angående noen av gjestene så vet jeg ikke om jeg projiserer. Når jeg selv er sensitiv angående mat så tror jeg jeg blir mer sensitiv på andre som er det ' og det er vel det keg tenker på: det føles som det er en del folk som føler ubehag med matpress, men jeg føler liksom ikke for å spørre alle vennene mine om det. Når det gjelder noen gjester, så vet jeg at de aktivt prøver å gå ned i vekt. Så er der noen som sier "nei", men trenger ikke overtales mye, og da synes jeg det er OK Hmm ... Nå er det vanskelig for meg å se helt for meg konkret hvordan han overkjører folk, men dersom det stemmer at han "har en tendens til å overkjøre folk", så er det jo det generelt som dere isåfall bør snakke om, ikke dette konkrete tilfelle med mat, som egentlig bare høres ut som han prøver å være grei. Kan jeg spørre hvilke andre måter han overkjører folk på? 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #10 Skrevet 4. september 2023 Sorry, men du kan ikke bare legge all ansvaret over på din mann. Når du og din mann har gjester er dere begge verter, du er ikke en hjelpeløs tilskuer. Hvis han oppfører seg på en måte du mener er feil (forsøker å tvinge mat i folk), må du faktisk interferere og stoppe det. Ellers må du la være å invitere folk i det hele tatt. Anonymkode: 0073a...599 5 1
BobbySocks Skrevet 4. september 2023 #11 Skrevet 4. september 2023 Kan du bruke litt hersketeknikk på han? Legg hånden på armen hans og si: Jens, nå må du la gjestene få bestemme selv hvor mye de skal spise.. 4 3
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #12 Skrevet 4. september 2023 katties skrev (6 timer siden): Han er norsk, bare oppdratt slik. Mitt ubehag har mer med at han gjør motsatt av hva folk har sagt at de ønsker. Har alltid syntes det er ekkelt å bli påtvunget mat, alkohol, dansing... kanskje drar det noen ut ifra en komfortsone, men når jeg har sagt "nei" et par ganger så mener jeg faktisk det, og ønsker ikke at folk prøver å overljøre det. Vet bare ikke om andre forventer at det er greit å gjøre det forsi det er "bare" mat Faren min er sånn. Jeg tror ikke at det er vondt ment. Han har fått matkultur fra noen som ikke alltid hadde nok mat, så kulturen i familien hans er at store måltider er et symbol på velstand og at man setter pris på gjestene. Så hadde han en lederstilling og er vant til at folk hører etter, og er nok samtidig litt usikker sosialt. Så denne «feeder»-rollen blir samtidig en trygg rolle å innta, en måte å si at gjestene er velkommen, og en slags morsomhet (spesielt ovenfor min mor). Anonymkode: c5adb...b99 3
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #13 Skrevet 4. september 2023 Det høres ut som at det er viktigere for ham at han får det som han vil enn at gjestene får det som de vil. Siden du også sier at servering utarter til konkurranse og jåleri, høres det ut som han har en del komplekser og at han forsøker å kompensere med mat. Kan du overta ansvaret for maten når dere har gjester? Eller at dere snakker enda mer grundig om det på forhånd? Høres uansett ubehagelig ut. Anonymkode: 2899d...bac 1 1
katties Skrevet 4. september 2023 Forfatter #14 Skrevet 4. september 2023 (endret) MariaIsabel skrev (10 timer siden): Hmm ... Nå er det vanskelig for meg å se helt for meg konkret hvordan han overkjører folk, men dersom det stemmer at han "har en tendens til å overkjøre folk", så er det jo det generelt som dere isåfall bør snakke om, ikke dette konkrete tilfelle med mat, som egentlig bare høres ut som han prøver å være grei. Kan jeg spørre hvilke andre måter han overkjører folk på? Kan være at noen forteller om et prosjekt de har, og han kommer med forslag, og sier at han har funnet den beste løsningen. Folk sier de tenkte å gjøre det litt annerledes, og da forklarer han hvorfor hans måte er "bedre", de sier at men de har en litt annen situasjon, og han avbryter noen ganger og fortsetter rett tilbake på sitt. Jeg forklarer han selvfølgelig privat at han kan ikke gjøre slik - gi folk informasjon, men ikke tro at man alltid vet best. Er det slik at man vet best så har kanskje folk valgt en løsning som er bra nok ift. deres standarder. Ellers må man også la folk gjøre egne feil. Et annet tilfelle er at han synes han vet best hvordan han skal hjelpe. Noen ganger har folk behov for at ting skal gjøres på en spesifikk måte - de kan ha grunner til det. Gjør man på sin egen måte kan det hende se må fikse på det i ettertid. Noen gjør ting "tungvint" av en god grunn. Det er ikke til hjelp om man gjør ting feil fordi man tror man vet bedre. Han tror da at hvis folk vil ha hjelp, så må de godta en han gjør det på sin måte... her er jeg veldig uening. Et annet eksempel er når han bruker tid på å gjøre noe han mener skal være til hjelp for meg, men 1) jeg trenger det virkelig ikke 2) jeg trenger han til å hjelpe med noe ANNET. F.eks. mener han jeg kommer til å bli glad for at han fikser noe inne, mens jeg sier jeg trenger han ute nå - f.eks. må gresset klippes FØR det begynner å regne i 2 uker, og ting gror fast i plenen. Han mener det går jo så raskt å gjøre tingen inne (alt tar nesten alltid 3 ganger mer tid enn han tror), og så ender vi opp med uklipt gress som han selv ikke vil klippe seinere fordi det er slitsomt når det er så langt. Hvem sin skyld er det da? Er egentlig mange slike tilfeller. F.eks. er et av de mer alvorlige at han mente lenge at han bisste bedre hvilken utdanning folk burde ta, og at f.eks. bachelor ikke var bra nok. Jeg forklarte at folk har sine interesser, alle vil ikke tjene masse penger, og det er faktisk ikke alltid sammenheng med utdanningslengde/vanskelighet og lønn. Dette skjønte han heldigvis senere, når han satt med 10 år med universitetsutdanning og lavere lønn enn hans videregåendeutdannede venn, som også hadde kjøpt seg dyrt hus. Noen av disse fightene tar jeg jo med han, men ikke dette med mat, selv om jeg føler meg ukomfortabel i denne situasjonen. Ville som sagt høre om dette også er noe det må snakkes om, eller om folk generelt synes det er OK Endret 4. september 2023 av katties 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #15 Skrevet 4. september 2023 Jeg har vokst opp med en hel slekt som er slik. Men altså, det er jo opp til den enkelte å si neitakk? Min mor setter alltid frem absurde mengder mat, og spør gjentatte ganger om jeg ikke skal ha, men det er jo bare for meg å si neitakk. Anonymkode: 9be32...379 2
lillevill Skrevet 4. september 2023 #16 Skrevet 4. september 2023 Jeg tenker at det er gjestfrihet jeg og at din mann er veldig gjestfri og ønsker å glede gjestene. Du må nesten tenke at gjestene evner å si nei takk til ting de ikke tåler, eller om de er så mette at de er dårlige. Det går også an å forsyne seg litt, man må jo ikke tømme nedpå med is. Og de er vel ikke hos dere hver dag heller, sikkert? Jeg tror mannen mener det godt. Tror du ikke? Kanskje han er veldig sosial og elsker besøk. Du kan jo selv si at "nå er du mett" og så vise forståelse når noen andre henger seg på og sier de er mette. Om mannen sier da nei en bit til. Da kan du si, nei takk jeg er mett. Han er nå morsom da, som oppfører seg som en grandtante på 60 år. 1
katties Skrevet 4. september 2023 Forfatter #17 Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Sorry, men du kan ikke bare legge all ansvaret over på din mann. Når du og din mann har gjester er dere begge verter, du er ikke en hjelpeløs tilskuer. Hvis han oppfører seg på en måte du mener er feil (forsøker å tvinge mat i folk), må du faktisk interferere og stoppe det. Ellers må du la være å invitere folk i det hele tatt. Anonymkode: 0073a...599 Jeg interfererer - sier at du må la folk spise det de selv vil, nå sier de de er mett, men han avfeier det bare, og jeg har ikke lyst til å krangle om slikt foran gjester. Jeg prøver å ikke gi kritikk for ting som ikke egentlig burde være viktige, men akkurat denne tingen har begynt å plage meg en del, så prøver å samle tankene. Synes i alle fall at å ikke invitere folk over ikke er en mulighet - kan jo ikke bli enstøing bare pga pushy mann 1
lillevill Skrevet 4. september 2023 #18 Skrevet 4. september 2023 katties skrev (18 minutter siden): Kan være at noen forteller om et prosjekt de har, og han kommer med forslag, og sier at han har funnet den beste løsningen. Folk sier de tenkte å gjøre det litt annerledes, og da forklarer han hvorfor hans måte er "bedre", de sier at men de har en litt annen situasjin, og han avbryter noen ganger og fortsetter rett tilvake på sitt. Jeg forklarer han selvfølgelig privat at han kan ikke gjøre sluk - vi folk informasjon, men ikke tro at man alltid vet best. Er det slik at man vet best så har kanskje folk valgt en løsning som er bra nok ift. deres standarder. Ellers må man også la folk gjøre egne feil også. Et annet tilfelle er at han synes han vet best h ordan han skal hjelpe. Noen ganger har folk behov for at ting skal gjørea på en spesifikk måte - de kan ha grunner til det. Gjør man på sin egen måte kan det hende se må fikse på det i ettertid. Noen gjør ting "tungvint" av en god grunn. Det er ikke til hjelp om man gjør ting feil fordi man tror man vet bedre. Han tror da at hvis folk vil ha hjelp, så må de godta en han gjør det på sin måte... her er jeg veldig uening. Et annet eksempel er når han brujer tid på å gjøre noe han mener skal være til hjelp for meg, men 1) jeg trenger det virkelig ikke 2) jeg trenger han til å hjelpe med noe ANNET. F.eks. mener han jeg kommer til å vli glad for at han fikser noe inne, mens jeg sier jeg trenger han ute nå - f.eks. må gresset klippes FØR det begynner å regne i 2 uker, og ting gror fast i plenen. Han mener det går jo så raskt å gjøre tingen inne (alt tar nesten alltid 3 ganger mer tid enn han tror), og så ender vi opp med uklipt gress som han selv ikke vil klippe seinere fordi det er slitsomt når det er så lamgt. Hvem sin skyld er det da? Er egentlig mange slike tilfeller. F.eks. er et av de mer alvorlige at han mente lenge at han bisste bedre hvilken utdanning folk burde ta, og at f.eks. bachelor ikke var bra nok. Jeg forklarte at folk har sine interesser, alle vil ikke tjene masse penger, og det e rfaktisk ikke alltid sammenheng med utdanningslengde/vanskelighet og lønn. Dette skjønte han heldigvis senere, når han satt med 10 år med universitetsutdanning og lavere lønn enn hans videregåendeutdannede venn, som også hadde kjøpt seg dyrt hus. Men helt seriøst, kan det være at han er autistisk? eller har adhd eller noe? Han virker jo veldig rigid og satt i ideene sine. Det er nok ikke heeeelt normalt dette du. 4
katties Skrevet 4. september 2023 Forfatter #19 Skrevet 4. september 2023 BobbySocks skrev (5 timer siden): Kan du bruke litt hersketeknikk på han? Legg hånden på armen hans og si: Jens, nå må du la gjestene få bestemme selv hvor mye de skal spise.. Jo, jo, det gjør jeg, men han overkjører meg bare, og jeg vil ikke skape en enda mer ubehagelig situasjon. Skulle jeg klart å stoppe han, så tror jeg jeg måtte enten krangle eller fysisk ta ifra han ting, som er uaktuelt. Han tar hverken hint eller direkte "nei takk" fra hverken gjester eller meg 1
lillevill Skrevet 4. september 2023 #20 Skrevet 4. september 2023 katties skrev (2 minutter siden): Jeg interfererer - sier at du må la folk spise det de selv vil, nå sier de de er mett, men han avfeier det bare, og jeg har ikke lyst til å krangle om slikt foran gjester. Jeg prøver å ikke gi kritikk for ting som ikke egentlig burde være viktige, men akkurat denne tingen har begynt å plage meg en del, så prøver å samle tankene. Synes i alle fall at å ikke invitere folk over ikke er en mulighet - kan jo ikke bli enstøing bare pga pushy mann Kan det være at dette er litt ukoselig for gjestene da, om dere liksom krangler foran dem? 😆😜 Hva med å snakke med gjestene litt i forkant da? Feks om det er mest damene du merker han er pushy på mat med. Så kan du jo snakke med dem i forkant og lufte hvordan det er med mannen din. At han kan være litt pushy men prøver bare å være hyggelig altså. At han er litt som en slitsom svigermor, hehehe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå