Gå til innhold

Rettigheter far

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvis jeg forstår deg rett, far har fått vedtak på at han ikke skal ha noe samvær, du har lyst til å informere han om noe alvorlig som angår barna hans. Det du har lyst til å informere han om er ikke knyttet til samværssaken.

I så fall vil jeg påpeke at det skal så mye til for å bli fradømt samvær at far er sannsynligvis ikke en slik person som bør involveres. Ta det med politi eller barnevern i stedet hvis det er skikkelig alvorlig. Hvis det ikke er så alvorlig hadde jeg latt det ligge.

Anonymkode: 3a8c5...3e6

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar :) en vanskelig situasjon. Far bor i Trøndelag og mor i Kristiansand.. og mor har ikke noe hjelp 

Anonymkode: d67d2...43f

Hvorfor så vanskelig? Ved bekymring for barn, kontakter man barnevernet. 

Anonymkode: 3c350...45a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Thyra skrev (2 timer siden):

Dersom han med god grunn blir holdt borte fra sitt eget barn, kan han ikke hjelpe/beskytte barnet. Dersom barna heller ikke er trygge hos mor, må andre instanser inn. 

Det står ingenting om grunnen til at faren ikke har samvær som jeg har fått med meg, men det er klart er det snakk om en voldelig mann som skadet sitt eget barn/er utrygg skal han ikke vite noe om barnet, men det kan også være noe så uskyldig som at moren nekter han samvær som hevn for noe så da må han vite om barnet og beskytte det, men vanskelig å svare når man ikke vet noe om grunnen. 

Det er uansett viktig å kontakte barnevernet hvis barnet er utrygg hos moren. Barnet kommer først og skal være trygg og ha en god oppvekst. Det er uten tvil det viktigste her.

Endret av Elooon
Skrevet
Elooon skrev (2 timer siden):

Det står ingenting om grunnen til at faren ikke har samvær som jeg har fått med meg, men det er klart er det snakk om en voldelig mann som skadet sitt eget barn/er utrygg skal han ikke vite noe om barnet, men det kan også være noe så uskyldig som at moren nekter han samvær som hevn for noe så da må han vite om barnet og beskytte det, men vanskelig å svare når man ikke vet noe om grunnen. 

Det er uansett viktig å kontakte barnevernet hvis barnet er utrygg hos moren. Barnet kommer først og skal være trygg og ha en god oppvekst. Det er uten tvil det viktigste her.

Faren har i utgangspunktet samme rett på barna som moren. Så om det er et vedtak på at han ikke skal ha samvær, må det gode grunner til. Det holder ikke at mor nekter han samvær som hevn for nie.

• Nyttig 3
Skrevet
Thyra skrev (7 timer siden):

Jeg vet ikke, men høres rart ut om det skal være lov å med overlegg avsløre en skjult adresse. Det er jo ungen som får skjult adresse uten god grunn.

Og om det ikke skulle være ulovlig, er det uansett en temmelig syk ting å gjøre. I verste fall kan det føre til at noen blir drept.

Mulig det høres rart ut, men det er altså helt lov. 

Anonymkode: 9ea5b...6fd

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mulig det høres rart ut, men det er altså helt lov. 

Anonymkode: 9ea5b...6fd

Etter straffeloven er det straffbart å bevisst sette andre i fare. Dersom noen har hemmelig adresse pga feks voldsfare, vil dette muligens falle inn under det?  Kan graderes både aktsomt og uaktsomt. 

Anonymkode: dff61...239

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...