Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er årsakene til at noen føder for tidlig? Har du født for tidlig? Er det noe man selv kan gjøre for å forhindre at babyen kommer tidlig, eller er det stort sett "biologiske" årsaker man ikke kan kontrollere? 

Hvor vanlig er det egentlig at babyer blir født lenge før tiden?

Anonymkode: 6b9fd...be0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har født prematurt. Her var det hjerteformet livmor som var årsaken, og ikke noe som kunne gjøres for å forhindre det.

Venninna mi har født sine to prematurt pga svak livmorhals. Hun fikk på cerclag i sitt andre svangerskap, og kom noen uker lenger enn første. Men fødte forstsatt for tidlig.

Anonymkode: 97505...0b2

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.9.2023 den 22.02):

Hva er årsakene til at noen føder for tidlig? Har du født for tidlig? Er det noe man selv kan gjøre for å forhindre at babyen kommer tidlig, eller er det stort sett "biologiske" årsaker man ikke kan kontrollere? 

det varierer veldig og ikke alltid man vet grunnen heller.  til meg var det ei morkake som ikke fungerte som resulterte i lite næring til jentungen. måtte komme 5 uker før tiden og var da kun 1780gram og 42cm 

Skrevet (endret)

Jeg fikk preeklampsi og heelp med begge to. Dem trur det er arvelig. Men det er så vanskelig å forske på det sa dem den tiden. Fordi vi blir stort sett frisk når barnet kommer ut. Min mor fikk fortidlig å. Men da hadde dem ikke satt en diagnose på henne. Men hun kjente igjen alt når jeg var gravid. Jeg har snakket mye med mine barn om det. Slik at dem må planlegge graviditet med legen. Og hvert fall ikke skjule det hvis dette skjer tidlig i livet. Fordi dette er alvorlig. 

Endret av Anonym-09
  • 3 uker senere...
Skrevet

Jeg har født prematurt. Jeg var 36+5, men barnets størrelse var på lik linje med en 33 ukers. Vannet gikk spontant, stormrier og styrtfødsel. Usikker årsak. 

Anonymkode: 7e1e9...43b

Skrevet

Født for tidlig 4 av 5... første og tredje var det infarkt i morkaka, uke 34 og uke 35. Nr 4 og 5 fikk jeg blodfortynnende, men ble satt i gang i uke 35 av andre årsaker

Anonymkode: 76e46...5ed

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.9.2023 den 22.02):

Det er mange. 

Jeg fødte 5 uker før tiden grunnet vekstavvik som følge av dårlig blodstrømning og dårlig morkake 

Tja, man kan jo forhindre noen årsaker men ikke alle. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...