Gå til innhold

Sterk ADHD og levealder..

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.9.2023 den 14.59):

Har ei venninne med sterk Adhd. Hun kan omtrent ikke sitte nede og kroppen er urolig. Roter når hun er her, mister det hun har i nevene, går ut å røyker, stapper snusen inn rett etterpå. Altså... Selvom hun sier at blodtrykket er perfekt og at hun har hvilepuls som er mindre enn min. Det har jeg vanskeligheter for å tro på... 

Jeg røyker ikke, kan fint sitte med kaffekoppen i 1.5t og bare sitte på KG som nå. Kjenner pulsen er rolig, føler meg avslappet. Når hun er rundt meg, slapper jeg ikke av. Og hun mener jeg kan ha en form for ADHD, noe jeg ikke tror jeg har. 

Hadde jeg med ADHD klart å sitte så rolig som dette da? Jeg har mye tanker , ekstremt mye, men rolig i kroppen. 

Venninnen min er veldig kreativ, så mtp demens i de senere å så er hun nok langt fra en av de. Men hva med alt stresset? Noen som vet hvem som lever sunnest av meg og hun? Jeg har nok hakket høyere blodtrykk enn henne, men jeg er slankere og trener mer. Kan sitte rolig som dette og bare nyte. Ellers jobber jeg fullt i ukedagene. Hun er i galopp hele dagen hjemme og ufør. 

Bare nysgjerrig... 

Vi er I 30årene. 

Anonymkode: 75929...ef0

Å scrolle på tlf i 1,5 time kan sammenlignes med rus på kokain, ikke et tegn på sunnhet

Anonymkode: 57704...f00

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Forståelig det. Men hun kan komme helt uforberedt og vil inn. Gjorde det mest for. Dene ene gangen kom hun med ei venninne, spiste mat/skjærte skiver og gikk rett etterpå. Jeg hadde nettopp fått baby. Det var ikke særlig hyggelig... 

Da må du begynne å sette grenser. Det er ukomfortabelt i første omgang og folk kan bli sure når de er vant med å gjøre som de vil. Men din venninne vil så klart at du skal ha det bra og hun vil ikke plage deg, så hun ønsker nok at du sier ifra. Det må vi alle gjøre når folk tråkker på grensene våre. Dette er litt typisk ikke-neurotypiske mennesker forresten. Vi sliter litt med å sette grenser, og vi er gjerne people-pleasere. Og vi kan også være impulsive som venninna di og buse på hos andre. 

Anonymkode: 3585d...2ef

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hei :) Jeg har selv adhd...og Vet du hva, basert på måten du har strukturert innlegget ditt på, usammenhengen mellom overskrift og innholdet, og siden du beskriver tankekjør så kan jeg nesten tenke meg at du kan ha ADD. Altså adhd uten hyperaktivitet.  

Kan tenke meg at du sliter med struktur? Hvordan er det i skuffer, skap og generelt ryddighet hjemme? Greier du å huske navn, ting på jobb?

Slet du med å pugge og huske det du leste av lekser når du var liten?

Anonymkode: 3585d...2ef

Takk for at du nevner det. 

Jeg har følt at det er noe.. har evig tankekjør og er lett små irritert, er meget sensitiv selv. Har det generellt ryddig, men kan legge ting overalt. Av og til kaos i klærne. Gjør flere ting på en gang, men kan sitte stille lenge om jeg ikke har mye i tankene. Jeg kan heller bli veldig rolig enn å ha mye energi, det har jeg faktisk ikke så mye av. Tvert imot, jeg blir trøtt i hodet. 

Da jeg var liten fikk jeg beskjed om at jeg tenkte på annet og ikke fulgte med i timen. 

Hvordan kan jeg utredes for dette evt? 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Takk for at du nevner det. 

Jeg har følt at det er noe.. har evig tankekjør og er lett små irritert, er meget sensitiv selv. Har det generellt ryddig, men kan legge ting overalt. Av og til kaos i klærne. Gjør flere ting på en gang, men kan sitte stille lenge om jeg ikke har mye i tankene. Jeg kan heller bli veldig rolig enn å ha mye energi, det har jeg faktisk ikke så mye av. Tvert imot, jeg blir trøtt i hodet. 

Da jeg var liten fikk jeg beskjed om at jeg tenkte på annet og ikke fulgte med i timen. 

Hvordan kan jeg utredes for dette evt? 

Du kan ta det via fastlegen som henviser deg videre, eller du kan gå privat. 

Anonymkode: 51149...056

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Du kan ta det via fastlegen som henviser deg videre, eller du kan gå privat. 

Men tror du jeg kan ha det ut ifra det jeg har skrevet? 

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Men tror du jeg kan ha det ut ifra det jeg har skrevet? 

Jeg er ikke helsepersonell og kjenner deg ikke ut ifra en liten tråd i et forum. Du får google ADD og symptomer, og lese deg opp, og evnt ta en prat med din fastlege hvis du føler du trenger utredning.

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.9.2023 den 22.21):

Hvorfor skal det være en unnskyldning for alt fordi om man har sterk ADHD? Ja jeg blir irritert når hun er nedlatende mot meg. Deg må jeg få lov å mene. Det kan være mye kritikk mot meg, men virker som at hun snakker før hun tenker av og til.. 

Nettopp, hun er impulsiv og snakker før hun tenker. Er vanlig ved alvorlig kombinert type ADHD. Du har lov å bli irritert, men sier du det til henne kan situasjonen bli verre. Hun har sannsynligvis mer intense følelser enn andre.

Når jeg opplever at venninne med ADHD kritiserer meg for noe, så holder jeg bare kjeft. Hun snakker så mye at kritikken bare er en del av ordstrømmen.

Anonymkode: 2adeb...190

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...