AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #1 Skrevet 2. september 2023 Har ei venninne med sterk Adhd. Hun kan omtrent ikke sitte nede og kroppen er urolig. Roter når hun er her, mister det hun har i nevene, går ut å røyker, stapper snusen inn rett etterpå. Altså... Selvom hun sier at blodtrykket er perfekt og at hun har hvilepuls som er mindre enn min. Det har jeg vanskeligheter for å tro på... Jeg røyker ikke, kan fint sitte med kaffekoppen i 1.5t og bare sitte på KG som nå. Kjenner pulsen er rolig, føler meg avslappet. Når hun er rundt meg, slapper jeg ikke av. Og hun mener jeg kan ha en form for ADHD, noe jeg ikke tror jeg har. Hadde jeg med ADHD klart å sitte så rolig som dette da? Jeg har mye tanker , ekstremt mye, men rolig i kroppen. Venninnen min er veldig kreativ, så mtp demens i de senere å så er hun nok langt fra en av de. Men hva med alt stresset? Noen som vet hvem som lever sunnest av meg og hun? Jeg har nok hakket høyere blodtrykk enn henne, men jeg er slankere og trener mer. Kan sitte rolig som dette og bare nyte. Ellers jobber jeg fullt i ukedagene. Hun er i galopp hele dagen hjemme og ufør. Bare nysgjerrig... Vi er I 30årene. Anonymkode: 75929...ef0 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #2 Skrevet 2. september 2023 Kan jo være at venninnen din ikke tar medisiner eller har fått riktig doser/type medisin. Mange med ADHD har tilleggsutfordringer/diagnoser som gir ytterligere symptomer. Det er ikke så uvanlig å bli urolig rundt folk som er ekstremt stresset, og nei, du har nok ikke ADHD bare fordi du har mye tanker. ADHD er vesentlig mer sammensatt enn det. Hvem som lever sunnest av dere er et helt meningsløst spørsmål, folk med ADHD har mye adrenalin som skal ut. Anonymkode: 51149...056 4
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #3 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kan jo være at venninnen din ikke tar medisiner eller har fått riktig doser/type medisin. Mange med ADHD har tilleggsutfordringer/diagnoser som gir ytterligere symptomer. Det er ikke så uvanlig å bli urolig rundt folk som er ekstremt stresset, og nei, du har nok ikke ADHD bare fordi du har mye tanker. ADHD er vesentlig mer sammensatt enn det. Hvem som lever sunnest av dere er et helt meningsløst spørsmål, folk med ADHD har mye adrenalin som skal ut. Anonymkode: 51149...056 Ja godt å høre. Jeg blir utrolig slapp rundt henne og sitter samtidig med en urolig puls. Tviler på st hun tar medisinene som hun skal. Okei, jeg ble bare litt nysgjerrig på levealder rundt de med denne diagnosen. Virker jo slitsomt å stresse så mye, hjertet hennes må jo belastes av dette? Røyk er uansett ikke bra, men vil vel forverre hennes puls. Er glad jeg slipper å ha dette. Nå har jeg sitter på sted hvil i over en time, så nei, jeg har nok ikke ADhd. Ts Anonymkode: 75929...ef0 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #4 Skrevet 2. september 2023 Er det cirkig hvem som er sunnest? Den som røyker er ikke sunn. Lwvealdwrnpå min ledelse lavere enn hva gjennomsnittet er. Er nok bare å google levealder adhd så ser du hva den er. Anonymkode: 7150d...e53 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #5 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Er det cirkig hvem som er sunnest? Den som røyker er ikke sunn. Lwvealdwrnpå min ledelse lavere enn hva gjennomsnittet er. Er nok bare å google levealder adhd så ser du hva den er. Anonymkode: 7150d...e53 Jeg vil jo prøve å få et fullverdig liv uten sykdommer. Jeg går heller ikke på p-piller i frykt for blodpropp og kreft av bivirkninger, er kanskje litt krakilsk. (Det sa legen til meg som ungdomat p-piller ikke var bra). Jeg sa dette til hun venninnen min, men det var hun sterkt imot. Hun går på det og mente det heller var bra for kroppen. Vi er veldig uenig i alt og hun mener også det er en helsegevinst i å ha ADHD. Ts Anonymkode: 75929...ef0 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #6 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg vil jo prøve å få et fullverdig liv uten sykdommer. Jeg går heller ikke på p-piller i frykt for blodpropp og kreft av bivirkninger, er kanskje litt krakilsk. (Det sa legen til meg som ungdomat p-piller ikke var bra). Jeg sa dette til hun venninnen min, men det var hun sterkt imot. Hun går på det og mente det heller var bra for kroppen. Vi er veldig uenig i alt og hun mener også det er en helsegevinst i å ha ADHD. Ts Anonymkode: 75929...ef0 Vil du vi skal si du er bedre enn venninnen din? Synes du rakker litt vel mye ned på henne til å virke som et godt individ. Anonymkode: 7150d...e53 1 3
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #7 Skrevet 2. september 2023 Jeg kommer fra en "adhd familie", har ikke inntrykk av at det har så mye å si. i hvert fall Ikke adhd-en i seg selv, men kanskje indirekte. Min mor har sterk adhd og har veldig dårlig impulskontroll og det har ført til en rekke uheldige valg, som har påvirket livet hennes negativt. Hun fikk diagnosen som godt voksen og er i midten av 70-årene nå. Anonymkode: eedd6...62a 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #8 Skrevet 2. september 2023 27 minutter siden, AnonymBruker said: Ja godt å høre. Jeg blir utrolig slapp rundt henne og sitter samtidig med en urolig puls. Tviler på st hun tar medisinene som hun skal. Okei, jeg ble bare litt nysgjerrig på levealder rundt de med denne diagnosen. Virker jo slitsomt å stresse så mye, hjertet hennes må jo belastes av dette? Røyk er uansett ikke bra, men vil vel forverre hennes puls. Er glad jeg slipper å ha dette. Nå har jeg sitter på sted hvil i over en time, så nei, jeg har nok ikke ADhd. Ts Anonymkode: 75929...ef0 Det er helt vanlig at man kan bli tappet rundt folk med sterk ADHD. Men hvis du tror det er slitsomt for deg, så er det mange mange ganger mer slitsomt for henne. Vær heller støttende og oppmuntre til behandling og riktig medisinering, og si at du merker at hun ikke tar medisiner. Dvs ihvertfall ikke medisiner som virker. Det kan være en lang og tung prosess for dem med ADHD å få alt dette på plass, det er mye utprøvinger, som også kan gi bivirkninger. Selvsagt vil en med sterk ADHD som i tillegg røyker osv ha forventet lavere levealder - i teorien. Men venninnen din kan ikke noe for at hun har ADHD, og det å røyke er ofte en overlevelsesmekanisme. Jeg foreslår, lær deg mer om ADHD i dybden, og vis bedre støtte. Anonymkode: 51149...056 1 4
MariaIsabel Skrevet 2. september 2023 #9 Skrevet 2. september 2023 Hvorfor er det viktig for deg hvem av dere som er sunnest og har lengst levetid? Du virker ikke helt god ...
Gjest Refreng Skrevet 2. september 2023 #10 Skrevet 2. september 2023 Her var det mye forskjellig. Men det som ligger under er da at du føler deg provosert over det hun sier, og nå vil du at vi skal si hun tar feil? Jeg tenker at istedtefor å bli irritert inni deg når hun sier ADHD er en helsegevinst, så er det bedre at du enten sier rett ut at du er uenig, eller du aksepterer at andre har meninger du er uenig med og sånn er det bare. Jeg tror ikke du løser noe ved at vi skal si at venninna di tar feil eller oppfører seg teit.
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #11 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hadde jeg med ADHD klart å sitte så rolig som dette da? H'en i hyperaktiv kan gi flere utslag. Den kan være fysisk, som venninna di gir et godt eksempel på. Hos meg er den innvendig, i form av tankekjør og dagdrømmer. Såvidt jeg har skjønt, har mange med fysisk hyperaktivitet også tankekjøret og altfor mange ideer i tillegg. Og spesielt hos damer kan hyperaktiviteten være verbal, altså de prater mye og klarer ikke stoppe. Jeg og samboer har begge diagnosen adhd. Hos meg gir det hovedsakelig utslag i uoppmerksomhet. Jeg er hun superdistre og klønete venninna som alltid kommer for sent til avtaler, roter bort det meste som ikke sitter fast på meg, velter ting eller snubler i min egen skygge. Men å sitte stille i en time er null problem. Jeg kan til og med sitte i sofaen i flere timer og likevel være utslitt fordi jeg bare ikke klarer å komme i gang med alt jeg burde ha gjort. (Paralyse er noe dritt!) Hos samboer er den fysiske hyperaktiviteten det man merker mest. Han fungerer best når han får "slite seg ut" på fysisk arbeid/aktivitet, helst utendørs. Blir det rolige dager med lite å gjøre, blir han som en løve i bur. Selv når han sitter rolig og er avslappet og komfortabel, vipper han på foten eller kneet. (Og jo, jeg vet at han er avslappet selv om han vipper på foten, for jeg merker forskjell på andre måter.) Andre har beskrevet dette behovet for å røre på seg som en slags kløe i kroppen. De kan klare å tøyle den(en stund), men da må de fokusere så mye på det å sitte helt stille at de får ikke med seg en dritt av det du har å fortelle dem. Hvis de får lindre den kriblingen ved å vippe på en fot, fikle med en penn eller lignende, så klarer de lettere å få med seg hva du sier. Anonymkode: c5b97...bcd 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #12 Skrevet 2. september 2023 Refreng skrev (5 timer siden): Her var det mye forskjellig. Men det som ligger under er da at du føler deg provosert over det hun sier, og nå vil du at vi skal si hun tar feil? Jeg tenker at istedtefor å bli irritert inni deg når hun sier ADHD er en helsegevinst, så er det bedre at du enten sier rett ut at du er uenig, eller du aksepterer at andre har meninger du er uenig med og sånn er det bare. Jeg tror ikke du løser noe ved at vi skal si at venninna di tar feil eller oppfører seg teit. Hvorfor skal det være en unnskyldning for alt fordi om man har sterk ADHD? Ja jeg blir irritert når hun er nedlatende mot meg. Deg må jeg få lov å mene. Det kan være mye kritikk mot meg, men virker som at hun snakker før hun tenker av og til.. Anonymkode: 75929...ef0
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #13 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): men virker som at hun snakker før hun tenker av og til.. 🤭 Ofte er det dessverre nettopp det som skjer. Tankene/impulsene går for fort til at vi rekker å tenke gjennom konsekvenser av det vi vil si, og først etterpå går det opp for oss at det kunne vi sagt på en annen måte eller holdt for oss selv. Ingen unnskyldning, bare en forklaring. Noen av oss kan også dessverre være ganske sta. Mannen min er en sånn; når han er sikker på at han har rett, da har han rett, selv om han tar feil. Jeg kan være ganske sta på noen ting, jeg også. Først en stund senere forstår jeg virkelig hva den andre mente, evt innser at jeg tok feil. Klart det er lov å mene at hun er nedlatende. Adresser det da, heller enn å trumfe gjennom at du har rett og hun tar feil(slik jeg får inntrykk av at du ønsker mest). Eller blir det mindre nedlatende overfor deg hvis hun tar feil enn hvis hun har rett? Anonymkode: c5b97...bcd 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #14 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): 🤭 Ofte er det dessverre nettopp det som skjer. Tankene/impulsene går for fort til at vi rekker å tenke gjennom konsekvenser av det vi vil si, og først etterpå går det opp for oss at det kunne vi sagt på en annen måte eller holdt for oss selv. Ingen unnskyldning, bare en forklaring. Noen av oss kan også dessverre være ganske sta. Mannen min er en sånn; når han er sikker på at han har rett, da har han rett, selv om han tar feil. Jeg kan være ganske sta på noen ting, jeg også. Først en stund senere forstår jeg virkelig hva den andre mente, evt innser at jeg tok feil. Klart det er lov å mene at hun er nedlatende. Adresser det da, heller enn å trumfe gjennom at du har rett og hun tar feil(slik jeg får inntrykk av at du ønsker mest). Eller blir det mindre nedlatende overfor deg hvis hun tar feil enn hvis hun har rett? Anonymkode: c5b97...bcd Ja godt du sier...Hun er veldig på å si noe som sårer meg noen ganger, gjerne gi meg ting. Så sier hun etterpå " du gir jo aldri meg noe". Kjenner jeg får nok... blir litt masete. Hun mener jeg kan ha ADHD siden jeg bytter tema mye. Det å være sta, det er jeg også. Utrolig sta, alltid fått høre. Men håpet ikke jeg har dette med AdHD da. Anonymkode: 75929...ef0
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #15 Skrevet 3. september 2023 9 hours ago, AnonymBruker said: Ja godt du sier...Hun er veldig på å si noe som sårer meg noen ganger, gjerne gi meg ting. Så sier hun etterpå " du gir jo aldri meg noe". Kjenner jeg får nok... blir litt masete. Hun mener jeg kan ha ADHD siden jeg bytter tema mye. Det å være sta, det er jeg også. Utrolig sta, alltid fått høre. Men håpet ikke jeg har dette med AdHD da. Anonymkode: 75929...ef0 Igjen, du bør sette deg inn i hva ADHD er. Man har ikke ADHD pga de småtingene du nevner om deg selv. Å mangle sosiale antenner er èn viktig del av det. Det er ikke uten grunn at mange med ADHD ble mye mobbet i oppveksten, og sliter sosialt. Som din venninne. Du har valg. Du kan trekke deg unna inntil hun får behandling, og jeg syns du skal være såpass at du oppfordrer henne til å kontakte fastlege for utprøvring/justering av medisiner. Eller du kan akseptere henne for det hun er, ikke ta ting så personlig, og kun møtes når du føler du orker det. Anonymkode: 51149...056 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #16 Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Igjen, du bør sette deg inn i hva ADHD er. Man har ikke ADHD pga de småtingene du nevner om deg selv. Å mangle sosiale antenner er èn viktig del av det. Det er ikke uten grunn at mange med ADHD ble mye mobbet i oppveksten, og sliter sosialt. Som din venninne. Du har valg. Du kan trekke deg unna inntil hun får behandling, og jeg syns du skal være såpass at du oppfordrer henne til å kontakte fastlege for utprøvring/justering av medisiner. Eller du kan akseptere henne for det hun er, ikke ta ting så personlig, og kun møtes når du føler du orker det. Anonymkode: 51149...056 Forståelig det. Men hun kan komme helt uforberedt og vil inn. Gjorde det mest for. Dene ene gangen kom hun med ei venninne, spiste mat/skjærte skiver og gikk rett etterpå. Jeg hadde nettopp fått baby. Det var ikke særlig hyggelig... Anonymkode: 75929...ef0
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #17 Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Forståelig det. Men hun kan komme helt uforberedt og vil inn. Gjorde det mest for. Dene ene gangen kom hun med ei venninne, spiste mat/skjærte skiver og gikk rett etterpå. Jeg hadde nettopp fått baby. Det var ikke særlig hyggelig... Anonymkode: 75929...ef0 Når du må rakke ned på de personen hele tiden så ikke kall henne enninne. For høres ikke ut som hun er en venninne, eller rettere sagt, at du er en venninne. Anonymkode: 7150d...e53
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #18 Skrevet 4. september 2023 ADHD er ikke bare hyperaktivitet. ADHD (tidligere ADD, også kjent som Jente-ADHD) er vanskeligere å oppdage og er overaktivitet inni hodet og kropp. Da er det null problem å sitte rolig hvis det er noe som opptar en, men tankene flyr og de rareste filmene fyker gjennom hodet. Anonymkode: 9002a...0c9 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #19 Skrevet 4. september 2023 Det å være i mye bevegelse og veldig aktiv er jo en av tingene som er godt dokumentert at gir økt levealder. Røyking og snusing derimot, drar ned. Så sånn sett har hun rett - det er sunt å være i mye aktivitet og stillesitting er noe av det verste for helsa og kroppen generelt.. Anonymkode: abcab...2f1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #20 Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (På 2.9.2023 den 14.59): Har ei venninne med sterk Adhd. Hun kan omtrent ikke sitte nede og kroppen er urolig. Roter når hun er her, mister det hun har i nevene, går ut å røyker, stapper snusen inn rett etterpå. Altså... Selvom hun sier at blodtrykket er perfekt og at hun har hvilepuls som er mindre enn min. Det har jeg vanskeligheter for å tro på... Jeg røyker ikke, kan fint sitte med kaffekoppen i 1.5t og bare sitte på KG som nå. Kjenner pulsen er rolig, føler meg avslappet. Når hun er rundt meg, slapper jeg ikke av. Og hun mener jeg kan ha en form for ADHD, noe jeg ikke tror jeg har. Hadde jeg med ADHD klart å sitte så rolig som dette da? Jeg har mye tanker , ekstremt mye, men rolig i kroppen. Venninnen min er veldig kreativ, så mtp demens i de senere å så er hun nok langt fra en av de. Men hva med alt stresset? Noen som vet hvem som lever sunnest av meg og hun? Jeg har nok hakket høyere blodtrykk enn henne, men jeg er slankere og trener mer. Kan sitte rolig som dette og bare nyte. Ellers jobber jeg fullt i ukedagene. Hun er i galopp hele dagen hjemme og ufør. Bare nysgjerrig... Vi er I 30årene. Anonymkode: 75929...ef0 Hei Jeg har selv adhd...og Vet du hva, basert på måten du har strukturert innlegget ditt på, usammenhengen mellom overskrift og innholdet, og siden du beskriver tankekjør så kan jeg nesten tenke meg at du kan ha ADD. Altså adhd uten hyperaktivitet. Kan tenke meg at du sliter med struktur? Hvordan er det i skuffer, skap og generelt ryddighet hjemme? Greier du å huske navn, ting på jobb? Slet du med å pugge og huske det du leste av lekser når du var liten? Anonymkode: 3585d...2ef
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå