Gå til innhold

Hvor mye hjelper dere studenten?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Flyttet hjemmefra da jeg var 16 år, og har aldri fått økonomisk hjelp. Flyttet for å gå på vgs, fikk meg jobb ved siden av skolen og jobbet beinhardt. Husker jeg var misunnelig på venninnene mine, som kunne ringe foreldre og «be» om penger, og det fikk de også.
Jeg er glad for dette den dag i dag, da jeg tidlig fikk forståelse for hvordan økonomi faktisk fungerer, og sparing. Hadde det ikke vert for dette, hadde jeg nok ikke klart å kjøpe bolig som 23 åring. 

Anonymkode: 46ad6...1b7

Min venninne er 40 år og tjener greit, men ringer fortsatt pappa og han vippser 

Anonymkode: 2a5f1...67a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine foreldre betalte tannlege, mobilabonnement og bussbillett hjem, samt fylte kjøleskapet når de var på besøk(noe som ikke var så ofte). 
Levde på studielån og sommerjobb. Et par år hadde leg en liten deltidsjobb. Siste året «levde» jeg på samboer, dvs spytta inn det jeg kunne til husleie og mat, mens han betalte det som gjenstod for at han(vi) skulle få leve med den standarden han ønsket

Anonymkode: 8482d...3f6

Skrevet

Datteren våres får 2500 pr måned, bare husleia koster jo 7000 kr pluss strøm… hun er student i Oslo. Fikk ikke studentbolig så bor i kollektiv. Har jobbet en del i sommer men likevel.

Dette er penger som egentlig skulle ha gått til boligsparing til henne. Når vi nå snart er gjeldfrie så skal vi sette av mer pr måned til boligsparing også.  

Anonymkode: c32c5...bf4

Skrevet

Flyttet pga studier når jeg var 18, klarte meg selv fra da og fremover. Studielån og stipend som alle andre, og jobbet på helg og ferier. Hadde absolutt fått hjelp økonomisk av foreldrene mine om jeg ønsket der, men alltid hatt lyst til å klare meg selv. Som stundet så er jo de fleste også innstilt på å leve nøkternt, og man er likestilt med de fleste andre (se vekk fra de som får alt i hendene fra «rike» foreldre) studenter og det gjør det jo også lettere (å være del av et felleskap), 

Anonymkode: 01aff...638

• Liker 1
Skrevet

Gitt min sønn ca 2000kr i mnd i gjennomsnitt. 

Anonymkode: 7c994...02a

Skrevet

Til eldste sendte jeg litt penger av og til og betalte mobilen for henne.

Nestemann klarer seg fint, han betaler 5000 inkl strøm og Internett og har fast deltidsjobb ved siden av studiet.

Sistemann er lærling og bor sammen med kjæresten og hennes mor så han skal nok klare seg greit. 8500 i husleie pluss strøm og internett/mobil delt på tre stk.

Anonymkode: af452...4cd

Skrevet

Om man hjelper litt til med husleie, så er vel det en fin ting? Det er forskjell på å kjøpe leilighet til studenten og å bidra med et par tusenlapper i måneden. Det kommer også helt an på hvordan de bor. Hvis studenten ikke får plass i studentbolig er husleia ofte det dobbelte i større byer. 

Anonymkode: a6da0...290

Skrevet

Vel det kommer jo an på hvor man studerer, noen steder er dyrere enn andre å bo og da holder ikke. 9000

Anonymkode: 3e05f...f2d

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vel det kommer jo an på hvor man studerer, noen steder er dyrere enn andre å bo og da holder ikke. 9000

Anonymkode: 3e05f...f2d

Da må man jo skaffe seg en deltidsjobb, evt jobbe i ferier og legge seg opp litt penger. Kan ikke studere og bo et sted man ikke har råd til. 

Anonymkode: 002f5...374

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...