AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #1 Skrevet 2. september 2023 Hjelper dere studenten økonomisk når de ikke bor hjemme? Vi kan vippse litt penger til mat av og til. Betaler togbilletter når han kommer hjem. Men ellers så klarer han seg selv. Er jo viktig å lære at man ikke har mye penger bestandig Jeg traff en bekjent i går. Vi begynte å snakke om hvor tøft økonomisk det er å være student. Hun sa at hennes gutt handler mye first price og følger med på tilbud og sånt. Så sier jeg at det er ett stramt budsjett etter at husleie og sånt er betalt. Vi betaler husleien hans sa hun. Så han betaler mobil, mat og klær og sånt. Da mener jeg at han kommer ikke under den kategori av studenter som har det tøft. Eller tar jeg feil? Anonymkode: 2a5f1...67a 4 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #2 Skrevet 2. september 2023 Vi betalte husleien hennes ja. Men dette var når hun gikk på videregående. Hun hadde budsjett på mat. Overholdt den til de grader. Klarte å spare i tillegg. 500kr i mat hver uke fikk hun. Så ville hun bidra og fikk seg jobb når hun var 17 år. Da betalte jeg bare leien og hun måtte stå for alt annet selv. Men hvis hun trengte så stilte jeg opp. Noe som ikke skjedd. Og hun klarte å spare til ferie. Tøft kan man ha det lell om man bidrar med husleie. Er jo ikke mye ungdommene får i støtte da. Og ikke alle klarer å jobbe i tillegg til studiet. Anonymkode: 838ca...c25 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #3 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vi betalte husleien hennes ja. Men dette var når hun gikk på videregående. Hun hadde budsjett på mat. Overholdt den til de grader. Klarte å spare i tillegg. 500kr i mat hver uke fikk hun. Så ville hun bidra og fikk seg jobb når hun var 17 år. Da betalte jeg bare leien og hun måtte stå for alt annet selv. Men hvis hun trengte så stilte jeg opp. Noe som ikke skjedd. Og hun klarte å spare til ferie. Tøft kan man ha det lell om man bidrar med husleie. Er jo ikke mye ungdommene får i støtte da. Og ikke alle klarer å jobbe i tillegg til studiet. Anonymkode: 838ca...c25 Dette gjelder ikke 17 åringer, men noen på 22 år Anonymkode: 2a5f1...67a 7
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #4 Skrevet 2. september 2023 Jeg flyttet ut som 16-åring og klarte meg selv fra da. Jeg betalte husleie selv, og bilen når jeg ble 18. Det var en selvfølge. Foreldrene mine tok mobilregningen, og handlet gjerne litt mat når de kom på besøk (jeg bodde langt unna, skjedde kanskje hver tredje måned), men ellers fikset jeg alt selv. Var takknemlig for mobilen og maten, men er glad jeg lærte tidlig å budsjettere og prioritere. Ville gjort det samme selv om jeg får barn, forvente at de klarer seg selv så lenge de er friske såklart. Hvis foreldrene dine betaler husleie som student, så syns jeg ikke du kan si du har det tøft nei. Du er også student en begrenset periode av livet, og de fleste jobber ved siden. De som ikke kan pga sykdom skal få stipend for det (men vet ikke hvordan det fungerer i praksis). Anonymkode: 7a673...f22 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #5 Skrevet 2. september 2023 Nå snakker vi altså om studenter over 18 år, ikke vgs-elever som må bo på hybel og hvor foreldre har et klart ansvar for å forsørge dem. Vi betaler ting vi mener er nødvendige og som vi ikke ønsker at studenten ofrer for økonomiens skyld (forsikring, lege, tannlege, optiker), og så fyller vi gjerne kjøleskap og slikt når vi er på besøk, men i hovedsak ønsker vi at de tar seg av egen økonomi. Ellers er det mye lærdom i å budsjettere og studenter har ikke vondt av å prioritere hva de skal bruke penger på og evt ha en jobb på siden av studiene. Men jeg er redd det blir to veldig tydelige klasser av studenter i årene som kommer. Den ene part som har foreldre som har råd og lyst til å sponse alt studenten trenger (og ikke trenger) og som lever livets glade dager som student og ikke aner hvordan man skal styre sin egen økonomi eller klare seg selv og de andre som får lite eller ingenting hjemmefra og må lære seg å budsjettere og ha en deltidsjobb. Anonymkode: 2eb75...d38 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #6 Skrevet 2. september 2023 Jeg synes det er kjempeviktig at voksne mennesker får lære å stå på egne ben. Foreldre som fratar sine barn den muligheten gjør dem en bjørnetjeneste. Det eneste unntaket synes jeg er helse. Dersom studenten ikke har råd til f.eks. å kjøpe nye briller, gå til fysioterapi, tannlege o.l., så synes jeg foreldre bør vurdere å bistå økonomisk. Jeg synes også foreldre bør bidra ved å sørge for at studenten har normalt utstyr, ved å gi f.eks. sykkel, madrass og vintertøy i bursdag- og julegave i årene før ungdommen blir voksen. Dersom studenten selv må gå til innkjøp av slikt blir det en for stor økonomisk belastning for de fleste ungdommer. Anonymkode: bbeb6...9f6 5 1
fru Alving Skrevet 2. september 2023 #7 Skrevet 2. september 2023 Det er nok svært ulikt hvordan folk har det som studenter. Noen har foreldre som har kjøpt leilighet til dem andre klarer seg langt på vei selv. Da jeg var student fikk jeg lite hjelp hjemmefra, fikk litt praktisk hjelp da og tror nok min mor hadde spyttet i om jeg ikke hadde penger til mat. Jeg klarte meg på studielån og jobbet en (god) del i perioder. Jeg tenkte ikke så mye på det da, det var en annen tid hvor ganske mange fikk lite eller ingen hjelp hjemmefra. Men jeg hadde flere studiekamerater som fikk hjelp til å kjøpe seg leilighet og slik bodde i egen bolig allerede i 20-årene og jeg ser jo at de i dag har klart seg bedre økonomisk enn en del andre.
Kira123 Skrevet 2. september 2023 #8 Skrevet 2. september 2023 (endret) Mine foreldre dekket alt av pensumbøker, tannlege og legetimer. Innimellom vippset mamma 500 kr for å være grei. Det hjalp veldig mye, og gjorde at jeg ved siden av studier klarte å sette av mer på BSU. Foreldrene mine var tydelig på at så lenge vi var fornuftige og sparte til bolig så ville de hjelpe litt innimellom når vi trengte det. Takket være deres hjelp kunne jeg kjøpe bolig sammen med kjæresten 1 år før jeg var ferdig med studier. Var og så heldig at jeg fikk bil av dem hvor de dekket forsikring frem til jeg kunne jobbe 100%, det har betydd så mye slik at jeg kunne fortsette med hobbyene mine. Tok likevel alltid buss eller syklet til universitetet for å spare penger. Endret 2. september 2023 av Kira123
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #9 Skrevet 2. september 2023 Hvordan klarer de studentene seg som forventer at de skal leve som om de er ferdigutdannet og med høy lønn? Vet mange jobber mye ved siden av fordi særlig jentene har høyt forbruk på botox, fillers, vipper, negler og spraytan, i tillegg til klær, vesker og sko. Anonymkode: fd46c...65f
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #10 Skrevet 2. september 2023 Jeg tenker at de studentene som har foreldre som hjelper er veldig heldige. Samtidig kan de jo gå glipp av viktig lærdom. Selv hadde jeg ingen hjelp og måtte klare meg selv. Men nå som voksen har det hjulpet meg veldig å ha det i bagasjen de periodene av livet jeg har hatt dårlig råd. Anonymkode: 7ca88...65f
Miss91 Skrevet 2. september 2023 #11 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette gjelder ikke 17 åringer, men noen på 22 år Anonymkode: 2a5f1...67a Da jeg var 22 hadde jeg boliglån, aldri i verden om noen hadde betalt det for meg 😂 fikk ikke noe økonomisk hjelp etter at jeg flyttet hjemmefra da heg var 16. 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #12 Skrevet 2. september 2023 Vår 17 åring er lærling og jobber borte 14 dager og har fri 14 dager. Heldigvis bor de gratis og har kokker som lager mat. Så han både bor og spiser gratis. Han må sette av 10.000 i mnd på sparing og har 5000 til seg selv i mnd. Så vi er veldig heldig der. Anonymkode: 5b02a...131
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #13 Skrevet 2. september 2023 Er student, og veldig mange vet ikke hvor dyrt det er å leve på et stipend på 9000kr per dags dato. Mange må betale 4000kr i leie, pluss mat, kanskje treningsabo osv. Jeg jobber ikke ved siden av studier, og jeg har lagt meg sulten så mange ganger bare for å bruke minst mulig. Jeg synes at foreldre som har evne til å gi, kan gi. Jeg har dessverre ikke foreldre som kan det, og når jeg hører at foreldre sender litt penger her og der til sine studenter så blir jeg veldig glad. Veldig mange trenger det❤️ Anonymkode: 2d120...f63 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #14 Skrevet 2. september 2023 Vi betaler telefon, legeutgifter og medisiner. Han får med seg en pose med mat, når han er hjemom. Ut over det, må han klare seg selv. Anonymkode: 6d993...ad7 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #15 Skrevet 2. september 2023 Dattera mi tar en bachelorgrad på deltid og har derfor mulighet for å jobbe ganske mye, så derfor hjelper vi henne ikke med økonomien. Vi opplever ikke at hun har det like ille som fulltidsstudenter.. Anonymkode: 0a38c...23d 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #16 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hjelper dere studenten økonomisk når de ikke bor hjemme? Vi kan vippse litt penger til mat av og til. Betaler togbilletter når han kommer hjem. Men ellers så klarer han seg selv. Er jo viktig å lære at man ikke har mye penger bestandig Jeg traff en bekjent i går. Vi begynte å snakke om hvor tøft økonomisk det er å være student. Hun sa at hennes gutt handler mye first price og følger med på tilbud og sånt. Så sier jeg at det er ett stramt budsjett etter at husleie og sånt er betalt. Vi betaler husleien hans sa hun. Så han betaler mobil, mat og klær og sånt. Da mener jeg at han kommer ikke under den kategori av studenter som har det tøft. Eller tar jeg feil? Anonymkode: 2a5f1...67a Enig med deg. Det er ikke en student som har det tøft. Blir litt vel mye puter under armene, synes jeg. Anonymkode: b1363...a99 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #17 Skrevet 2. september 2023 Jeg synes folk på mitt studie får masse hjelp av sine foreldre. Det er kjempefin ting. Ja, man skal selvsagt lære seg å forvalte økonomien, men 9000kr er ingenting. Bare bøker er svindyrt, og alt det andre man skal handle inn etterhvert. Jeg blir kjempestolt av å se at studenter får økonomisk hjelp av sine foreldre. Mange er ikke dårlige med penger, men får alt for lite. Og hvis man er fulltidsstudent så har man ikke så mye tid til jobb heller. Anonymkode: 2d120...f63
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #18 Skrevet 2. september 2023 Det vanlige er vel ekstrajobb og sommerjobb som man sparer lønn av. Jeg kommer til å hjelpe ved behov, men ikke som noe fast. Anonymkode: 45f6a...404 3
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #19 Skrevet 2. september 2023 Flyttet hjemmefra da jeg var 16 år, og har aldri fått økonomisk hjelp. Flyttet for å gå på vgs, fikk meg jobb ved siden av skolen og jobbet beinhardt. Husker jeg var misunnelig på venninnene mine, som kunne ringe foreldre og «be» om penger, og det fikk de også. Jeg er glad for dette den dag i dag, da jeg tidlig fikk forståelse for hvordan økonomi faktisk fungerer, og sparing. Hadde det ikke vert for dette, hadde jeg nok ikke klart å kjøpe bolig som 23 åring. Anonymkode: 46ad6...1b7
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #20 Skrevet 2. september 2023 Jeg betaler forsikring, tannlege, lege/medisiner og busskort. Jeg Vippser innimellom småbeløp- han spør aldri om det. Kjøper også klær hvis jeg ser han trenger det. Fikk akkurat noen nye goretex-sko. Kjøper alltid med meg en Norwegia når jeg stikker innom, for det tar han seg ikke råd til 😂 I fjor kjøpte jeg gavekalender til han der han fikk sokker, deodorant, tannkrem, shampoo, balsam, ulike krydder, en øl til lørdagene, paracet, nesespray, et gavekort på kino, en flaske saftnog selvsagt litt godteri. Han lo godt da og sa det var rart, morsom og nyttig 🤣 Anonymkode: de93c...299 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå